مشاهدة النسخة كاملة : امتحان الازهر 2015 لابس عمة

البروفسير اسامة قمبرة
13-06-2015, 03:30 PM
امتحان الازهر لابس عمة

لقد ادهشنى كثيرا امتحان اللغة الفرنسية للثانوية الازهرية هذا العام ورايته وكانه لابس عمة بس قديمة شوية وهذه بعض الملاحظات عليه :
1- موضوع الوثيقة قديم جدا من 2002 اى عندما كان الطلاب الممتحنون فى سن ثلاث او اربع سنوات والواضح ان واضع الامتحان لم يجد اهم من هذا الموضوع ليضع عليه امتحان هذا العام
2- امتحان منقول بالنص من احد الكتب الخاصة بالثانوية العامة لدرجة ان واضعه لم يلتفت ان عدد نقاط السؤال 15 نقطة بينما درجات السؤال 12 فقط
3- الواضح ان واضع الامتحان يرتب جمل وكلمات الوثيقة كما يشاء ويضع الصفات فى المكان الذى يراه هو مثل une tres grande
4- سؤال التكملة وسؤال صح وخطا كلا منهم ياخذ 4 درجات وعدد النقاط 6 نقاط هى الطلبة ناقصة ياسيدى خف شوية كفاية تاريخ الوثيقة
5- وضع سؤالين على الاماكن مش فاهم ليه وفين علام تعبر او ثلاث جمل اختيارى زى ماكان
6- سؤال القواعد طويل وصعب على الطلبة جدا لانه شامل للمنهج كله يامولانا دا شغل عفى عليه الزمن من كتيييييييير اوى كل القواعد المقررة والغير مقررة حرام ولا حلال
7- سؤال الموضوع يعتبر اجبارى لان الموضوع الثانى فى منهج تانية ثانوى مش تالثة يامولانا
كل هذه الاسباب هى ما جعلتنى ارى الامتحان لابس عمة ومش بس كدة ديت عمة قديمة اوى
ونفسى قطاع المعاهد ينزل كل عام موصفات للامتحان يوضح فيه مستشار المادة النمط الذى لا يخرج عنه الامتحان كما يحدث فى الثانوية العامة ياجماعة رجاءا مش لازم نلبس الامتحانات عمم
واخيرا لقد احزننى جدا هذا الامتحان الذى لا ارى فيه اى مميزات على الاطلاق

letigrenoir
13-06-2015, 04:37 PM
مسيو اسامة كلامك جميل جدا وانا معاك المشكلة الاكبر في الوثيقة انها بتتكلم عن معرض سوف ( سوف / سوف ) ينعقد في باريس في ديسمبر القادم 2002 المفروض واضع الامتحان لو بيفكر كان غير الزمن للماضي وجعل القطعة تتكلم عن معرض اتعمل في باريس في 2002 لكن هو نقل الامتحان كما هو ونسي ان احنا في 2015 دلوقتي الطالب ممكن يتلخبط بس هي القطعة ليست صعبة وومكن الطلبة تحلها كويس اما عن القواعد فو الله اللي وضع الامتحان لم يراعي الكثير من الاشياء جايب قواعد كتير وبعضها فيه صعوبة على اغلب الطلبه مثل جملة المبني للمجهول بس باقي الاسئلة كويسة المواقف سهله ومتاحة الموضوع بتاع وصف حادث الطلبة تقريبا حافظاه اكتر من اسمها اسئلة الفهم والانتاج كويسة وربنا يسهل بس انا اعتقد ان الامتحان اتسرب وده بديل

teaf
13-07-2015, 02:14 PM
الي متي يكون الامتحان خارج المواصفات ولا يتم محاسبة واضع الاسئلة
وانا اعمل في الازهر وزهقت من غباوة الامتحانات