مشاهدة النسخة كاملة : ~¤¦¦§¦¦¤~ أفكار ذهبية~¤¦¦§¦¦¤~

Dr.diamond
17-08-2008, 10:19 PM
وانا بدور كده على وصفات حلوه لقيتلكوا حبه افكار لذيذه تسهل عليكوا مهمتكوا فى المطبخ :rolleyes::rolleyes::rolleyes:

خدوا عندكوا دول ولو عجبكوا فيه تانى

لسلق البيض دون ان يحدث به شروخ وكسور اثناء السلق يمكنك وضع قطرات من الخل

لسلق البيض المشروخ
يمكنكِ تغليفه في ورق الألمنيوم "قصدير " ثم إسقاطه في الماء المغلي

اذا كان الطعام مالح وهو مازال على النار فيمكنك تقشير بصله أو بطاطسه وتقطيعها مكعبات كبيره وغرسها في القدر وعند التقديم تزال فهما يمتصان الملح الزائد

لتخلص من بقايا الطعام الملتصق بالأواني دون الحاجة إلى جهد كبير , يمكنكِ نقعها في الماء الساخن المضاف إليه ملعقه كبيره من بيكربونات الصوديم

يجب عليكى حمايه اسرتك من التسمم ;)بان تحرصى على تغيير ليفة غسل الأواني من آن لآخر .لأن البكتيريا سريعاً ماتتراكم بين خيوطها عند استعماله لفترة طويلة

عاشقـــ الانمى ـــة
17-08-2008, 11:16 PM
تسلم ايدك يا جميل
الحاجة الوحيدة ال بعرف اعملها طلعت مش بعرف اعملها

Dr.diamond
18-08-2008, 12:04 AM
تسلم ايدك يا جميل

الحاجة الوحيدة ال بعرف اعملها طلعت مش بعرف اعملها

هههههههههه

اظن بتعرفى تسلقى البيض

شكرا لمرورك يا حنون

أسيل رزق
18-08-2008, 11:01 AM
والله أفكار جميلة وسهلة

شكراً ليكى يا جميل

Dr.diamond
18-08-2008, 12:28 PM
والله أفكار جميلة وسهلة

شكراً ليكى يا جميل

شكرا ليكى انتى يا عسل

Dr.diamond
18-08-2008, 12:54 PM
نكمل الباقى

لحفظ الخضروات الورقية في الثلاجة
لحفظ الخضروات الورقية في الثلاجة طازجة لأطول فترة ممكنة قبل غسلها ضعيها في أكياس ورقية حتي لا تتعرض لتيار هوائي بصفة مستمرة ولا داعي لوضعها في أكياس من البلاستيك إلا إذا قمت ِ بغسلها وتجفيفها ثم لفها بفوطة نظيفة ثم تضعين الفوطة داخل الكيس البلاستيكي فهذه الطريقة تحفظها لكِ ليومين أو أكثر جاهزة للأكل الفوري منها

زجاج براق في ثواني
لضمان نظافة زجاج النوافذ وزيادة بريقه يمكنك اضافة ملعقة من النشادراو بيكربونات الصودا الى الماء المستخدم فى التنظيف ، كما ينصح بعدم تنظيف الزجاج عندما تكون اشعة الشمس مسلطه عليه،حتى لا تظهر علامات مجزعه على الزجاج عندما يجف

طريقة مضمونة لأزالة بقع الحبر الجاف
يمكنك التخلص من بقعة الجاف والحبر بسهوله وذلك بنقع مكان البقعه فى كوب زبادىوذلك لمده قد تصل الى ثلاث ساعات ثم استخراج النسيج المراد تنظيفه من البقعه من كوب الزبادى ووضعه فى غسالة الملابس لتقوم بدورتها العاديه وسوف تفاجئين بأن البقعه قد تلاشت ولا وجود لأثر لها على الأطلاق...

حتى تحافظي على شكل الكيك عند تقطيعه
لسهوله تقطيع التورته المزين سطحها بالفاكهه والجلي اغمسي السكين في ماء ساخن عند كل مرة تقطعين فيها

للحفاظ على لون الفاكهة والخضار
عند الانتهاء من تقشير الباذنجان الأسود ضعيه في قدر به ماء وملح حتى لا يسود لونه .

- إذا قطعتي الفاكهة أو قشرتيها ضعي عليها أربع كأسات ماء ممزوجة مع نصف عصير ليمونة حتى لا يتغير لونها .

- لفي الموز بالقصدير (ورق الفويل يعنى )عند وضعه في الثلاجة حتى يحافظ على لونه

COoL HEaRT
18-08-2008, 01:02 PM
مشكوره ع النصايح يا جولييت بس انا اراهنكو انى هدخل المطبخ فى يوم من الايام انا الشقه بتاعتى هعملها من غير مطبخ اصلا :d

Dr.diamond
18-08-2008, 03:15 PM
مشكوره ع النصايح يا جولييت بس انا اراهنكو انى هدخل المطبخ فى يوم من الايام انا الشقه بتاعتى هعملها من غير مطبخ اصلا :d

ههههههههههه

لا كده يبقى متاخديش شنطه هدومك من بيت باباكى افضل (مش هتفضلى رايحه جايه) :D:p:D:p:D:p

COoL HEaRT
18-08-2008, 06:34 PM
ههههههههههه

لا كده يبقى متاخديش شنطه هدومك من بيت باباكى افضل (مش هتفضلى رايحه جايه) :D:p:D:p:D:p

هههههههه احتمال بردو الواحد هيتمشور كتير باين...;) :p يلا مستنين بقيت نصايحك ابقى اتفلسف بيهم ع اللى بيعرفو فو شغل المطبخ

عباس العقاد
20-08-2008, 09:51 PM
طرق ممتازة وإن شاء الله سوف أجربها

mR . mOstafa Fathi
27-08-2008, 06:44 AM
اوه
طرق جميلة جداً يلا جربو

امانى احمد
29-08-2008, 03:30 PM
شكرا ليكى بجد معلومات جميلة جدا :)

مروه
30-08-2008, 04:16 PM
مشكوره بجد معلومات رائعه وقيمه
تسلم ايدك

soka sabry
03-09-2008, 04:03 AM
هههههههههههههههههه
الدكتورة جوليييت بتفهم فى المطبخ؟؟؟؟؟؟؟؟
حاااااااضر
حخليكى فرجة قدام الاعضاء و المشرفين م باقى المنتديات علشان بتتحدينى و مبوظه سمعتى

LA STELLA
03-09-2008, 09:23 PM
طريقة مضمونة لأزالة بقع الحبر الجاف
يمكنك التخلص من بقعة الجاف والحبر بسهوله وذلك بنقع مكان البقعه فى كوب زبادىوذلك لمده قد تصل الى ثلاث ساعات ثم استخراج النسيج المراد تنظيفه من البقعه من كوب الزبادى ووضعه فى غسالة الملابس لتقوم بدورتها العاديه وسوف تفاجئين بأن البقعه قد تلاشت ولا وجود لأثر لها على الأطلاق...

اكتر حاجة عارفاها وحافظاها وومكن كما لبن بدل الزبادى :d
من اكتر الحاجات اللى فاكراها من ايام حصص الاقتصاد المنزلى بتاعت اعدادى

سلمت الايادى يا جولييت :)

Dr.diamond
06-09-2008, 02:22 AM
هههههههههههههههههه
الدكتورة جوليييت بتفهم فى المطبخ؟؟؟؟؟؟؟؟
حاااااااضر
حخليكى فرجة قدام الاعضاء و المشرفين م باقى المنتديات علشان بتتحدينى و مبوظه سمعتى

اه طبعا انا استاذه فى المطبخ عندك مانع ؟؟:p:p:p