مشاهدة النسخة كاملة : امتحان الجيولوجيا والعلوم البيئية 2015..... أ/أحمد فتحى

احمد فتحى احمد عبد القوى
26-06-2015, 01:05 AM
مع تمنياتى لجميع الطلبة والطالبات بالنجاح والتفوق والحصول على الدرجة النهائية..... أ/أحمد فتحى

Taherrizk
26-06-2015, 01:11 AM
حضرتك لو كتبت المحيط الحيوي بدل الغلاف الحيوي تتحسب غلط
و في السوال الثالث ج هو الحرف س مستوي فالق ازاي هو عملة فالق
اخر حاجة معلش السوال الاول ج اناكتبت السوال 2 و 3 في النقطة رقم 2 و النقطة رقم 3 كتبت حتة سريان التدريجي للصهارة اية النظام

احمد فتحى احمد عبد القوى
26-06-2015, 01:34 AM
حضرتك لو كتبت المحيط الحيوي بدل الغلاف الحيوي تتحسب غلط
و في السوال الثالث ج هو الحرف س مستوي فالق ازاي هو عملة فالق
اخر حاجة معلش السوال الاول ج اناكتبت السوال 2 و 3 في النقطة رقم 2 و النقطة رقم 3 كتبت حتة سريان التدريجي للصهارة اية النظام

الأولى ان شاء الله تتحسب صح
التانية عايز أهميته وأن شاء الله اللى كتب فقط أهميته او أهميته الاقتصادية تتحسب صح
التالتة لازم تكتب الضغط فى المنطقة 5و6

كوم حماده
26-06-2015, 07:00 AM
هوا ليه الراجل بيحط السوال في الامتحان والطالب المطلوب منو انو ينجم عشان يعرف الللي ف نموذج الاجابه ليه ميكتبش اجابات اخري ف النموذج زي الانجليزي وليه ميكتبش اي اجابه اخري علميه صحيحة زي الفزيا هوا لازم الطالب يبقي ماكينه حفظ عشان يعرف يطلع اللي ف النموذج ليه يكتب غلاف حيوي بس وميكتبش محيط حيوي مع ان الاتنين نفس التعريف وليه يكتب تتكون شرفات نهريه مش رواسب السهل الفيضي مع ان الاتنين مندرجين تحت نفس الحاله ف الكتاب المندرسي وليه يكتب ف الرسمه زياده الضغظ علي منطقه الترسيب تبقي هيا النتيجه مع انه طلب 5.6 يعني كان واضح اوي انو عايز حركات الوشاح لو كان عايز الضغط كان قال 3.4 ليه س مكتبش انو اهميته تحديد نوع الفالق مع انها حاجا معروفه ومسلم بيها واللي كاتبه في النموذج دا ظواهر مصاحبه للفوالق وليس اهميه الفالق ليه عايز ينقصنا درجات واحنا حالين صح حسبي الله ونعم الوكيل

mariam 1
26-06-2015, 08:59 AM
لوسمحت يا مستر دى كانت اجابتى على سؤال الايزواستاتكى ممكن تشوفها تمشى ولا ايه
النقطة الاولى
تقوم عوامل التعرية تفتيت قمم الجبال والهضاب وتنقلها للتترسب فى مناطق اخرى :
1- فينقص الضغط الواقع اسفل المنطقة 1
2- يزيد الضغط الواقع اسفل المنطقة 2 منطقة الترسيب
النقطة 2
نتيجة لذلك تسرى الصهاردة من اسفل منطقة الترسيب (منطقة 5) الى منطقة التفتيت ( منطقة 6) وذلك تعد ارتفاع الجال مرة اخرى وذلك طقا لنظرة الايزو استاتيكى

انا تقريبا شرحت النظرية وانا كدة حليت السؤالين فى النقطة الاولى يعنى نموذج الاجاة فاصلهم
انا كدة هانقص قد ايه ؟؟؟

ومعلش حاجة تانى انا عملت رواسب حيرة وادى النطرون كربونات ماغنسيوم وكالسيوم بدل صودوم دى هنقص عليها ؟؟؟

كوم حماده
26-06-2015, 09:12 AM
انا عامل اجابه النظريه زيك بالظبط كداو اجابه السوال الاخير فيها زيك برضو وهيا المفروض كدا عشان عند 5 دا اسفل منطقه الترسيب و6 اسفل منطقه التفتيت والصهاره تنساب من 5 الي 6 فتعيد رفع الجبل المفروض الاجابه كانت تبقي كدا حتي اسهم الرسمه بتشاور كدا

شعبان ناصر أبوالحسن
26-06-2015, 10:13 AM
طيب لو سمحت لو الواحد كتب فى فائدة " س " انه من خلاله يمكن تحديد نوع الفالق مع الشرح _صح ولا لا وفى كربونات الصوديوم والماغنسيوم شطبت عليها بس هى باينة وكاتب رواسب ملحية _صح ولا لا وفى علل رقم واحد شرحتله ورسمتله الرسمة بس مكتبتش بالتحديد زي ما هو كاتب انا كتبت ان هو بيتكون من كذا :::::::::::::::::وكده يعنى أرجو الافادة

احمد فتحى احمد عبد القوى
27-06-2015, 12:28 AM
طيب لو سمحت لو الواحد كتب فى فائدة " س " انه من خلاله يمكن تحديد نوع الفالق مع الشرح _صح ولا لا وفى كربونات الصوديوم والماغنسيوم شطبت عليها بس هى باينة وكاتب رواسب ملحية _صح ولا لا وفى علل رقم واحد شرحتله ورسمتله الرسمة بس مكتبتش بالتحديد زي ما هو كاتب انا كتبت ان هو بيتكون من كذا :::::::::::::::::وكده يعنى أرجو الافادة
ان شاء الله صح