مشاهدة النسخة كاملة : حرام دبلوم معلمين يصبح مدير

معتز اللمساوى
07-09-2015, 03:24 PM
الى كل المعلمين الحاصلين على مؤهل عالى والله حرام دبلوم معلمين او دبلوم 5 سنوات ان يتولى مدير مدرسه لان بكدا بنرجع للخلف اكثر من 50 عام لذا نرجوا الوقوف جميع المؤهلات العليا ضد عدم عوده الدرجه الفنيه فى قياده المدرسه لان من غير المعقول ان يكون مدير مدرسه دبلوم 5 سنوات ويراس الحاصل على الماجسيتر والدكتوراه كفايه اقدميه وخلينا نتقدم ثم اذا كان المؤهلات فوق المتوسطه لم تستطيع التقدم بمستواها والحصول على مؤهل عالى اثناء الخدمه لان تفكريهم محدود جداااا حرام عليكوا والله ها تضيعوا التعليم وبلاش مجامله كذاااابه

zxxzwa
07-09-2015, 03:30 PM
أتمنى من الأستاذ يقول لنا من علمه فى المدرسة الإبتدائى؟

وعلى فكرة دة حقهم وفى مرحلة التعليم الإبتدائى فقط ولو مشينا على مبدأ الإستبعاد للمؤهل بكدة من يمسك منصب يكون حاصل على دكتوراة أولى من أى مؤهل عالى مع العلم الخبره لها دور كبير فى القيادة!!

معتز اللمساوى
07-09-2015, 03:39 PM
احنا عاوزين تقدم مش مين علمنى فى ابتدائى واكيد طبعا من حق الاعلى مؤهلا ان يكون فى القياده انا سؤالى محدد اذا كان الحاصل على دبلوم معلمين على اقل حاصل عليه من اكثر من 25 عاما ولم يفكر فى تغير مستواه العلمى وان دل على شئ يدل على ان تفكيره محدود معدوم الطموح والقياده جذء منها خبره وجذء كبير ولكن ليس مع الخبره فقط تكون القياده

zxxzwa
07-09-2015, 03:58 PM
يا أخى أكيد من يعلم التلاميذ منذ عشرات السنوات لدية خبرة فى الإدارة ولو حضرتك قرأت القانون جيداً ستجد هذا ينطبق على فئة قليلة العدد وتم تسكينهم على الكادر أما أى معلم جديد سيكون مؤهل عالى وتربوى ومعظم هذه الفئة لديها عدة سنوات وتخرج للمعاش وعلى فكرة هناك بند لتشكيل مجلس إدراة لإدارة المدرسة والمجال مفتوح للجميع للحصول على دورات فى الإدارة والحاسب وحتى التربوى ولا تقول شهادات ونحن نعرف أن معظم من يذهب للتربوى الأن مجرد فتح الكتب والغش المهم من لدية القدرة على الإدارة ومشاركة الأخرين فى المدرسة لإدارة المدرسة بشكل جيد ومعظم التعينات الجديدة سيكون لديهم فرصة كبيرة فى خلال سنوات قليلة لإدارة المدراس والمهم تحقيق الأهداف من القيادة وليس مجرد القيادة!!

http://img.youm7.com/images/NewsPics/gallery/pics/920157121643620920157115337233759421.jpg

احمد محمد شاهين
07-09-2015, 04:08 PM
الاخ المحترم اللى مش عاجبة دبلوم المعلمين لولا دبلوم المعلمين هو نفسه لم يكن معلما يا محترم دبلوم المعلمين كفاءة والله ولو لاهم المدارس مش كان فيها عمل وبكره هنشوف لما دبلوم المعلمين يطلع معاش اية اللى هيحصل ودبلوم المعلمين سبب عدم حصولهم على مؤهل وراءه ظروف مادية واولاد المؤهل العالى مش عاوز يقعد فى المدرسة بالله عليكى اعط كل ذى حق حقة المؤهل مش هو اللى بيشتغل فى الفصل المدرس ما هو الا طريقة اداء وفنان وحابب مهنته مش ناقل للمعلومات بس ياريت كلنا معلمين نكون محترمين مع بعض ومنعملشى فوارق الشاهد الفصل على الكل واشكر الجميع واخص بالشكر اللى يخاف ربنا فى اولادنا وان يكون قد وصل منزلة الاحسان

badr2110
07-09-2015, 04:55 PM
لولا دبلوم م المعلمين ما كنت انت اخى المحترم ؟ معلما فمثل حضرتك دخل التربية بالتنسيق ومنهم من دخلها لمجرد مرتب والسلام
وده حقنا مش هبه من الدولة ولا غيره فياريت نعطى كل ذى حقا خقه
فدبلوم المعلمين هم اسياد التعليم الذى لا فائدة منه فى بلد لا تحترم معلميها ولا تقدرهم

Nasr Fouad
07-09-2015, 07:01 PM
انت دفعة كام و وظيفتك ايه بالضبط علشان تتكلم كده؟!!!
اولا التعليم الابتدائي زمان ايام ما كنا تلاميذ كان افضل من كده بكتير لان كان كل القائمين عليه دبلوم معلمين و على فكرة كان بيجلنا طلبة معلمين بيتدربوا زي التربية العملي كانوا و الله بيستخدموا اساليب و طرق تدريس احنا درسناها في طرق التدريس ف الكلية و ايام الناس دول كان التعليم الابتدائي تعليم و ما كنش فيه غش و كتابة ع السبورة ف الامتحان و تلاميذ تطلع اعدادي و ثانوي مش عارفة تقرا و تكتب و ده السبب اللي خلا الوزير الهمام يطبق القرائية
على فكرة أنا مش منهم لكن دي شهادة حق

ابحين
07-09-2015, 07:28 PM
ان افضل معلم هو خريج دبلوم المعلمين ومن اسباب خراب التعليم في مصر هو وجودكم في المدارس بكبركم على المهنة المحترمة

star_star8934
07-09-2015, 09:23 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
انا دبلوم معلمين 85 وحب اقولك ياسيدي الفاضل انا بدرس جميع التخصصات يعنى انا معلم دراسات ودرست علوم ودرست لغه عربية وسنى الان 52 سنه ومعايا 21 حصة والمتعه كل المتعة في التدريس ود ا لانى حابب ان اكون مدرس فالشرف كل الشرف اني خريج معلمين

ميرفت ابراهيم
07-09-2015, 09:39 PM
يعنى يا اخى المحترم هتموت نفسك عشان خريج المعلمين ميبقاش مدير مدرسه صدقنى هو فعلا مدير مدرسه من غير ما يترقى هو كل حاجه هو الخبره والحنكه والصبر والوعى والفهم والتروى والاداره الصح وخلى بالك وانتبه كويس التعليم والله والله خرب بعد الغاء دور المعلمين والمعلمات وجعل المهنه مسابقه الا عجبى عليك يا زمن وربنا يخرب بيت اللى كان السبب:slap1qk6::slap1qk6::slap1qk6::slap1qk6:

معتز اللمساوى
07-09-2015, 10:36 PM
انا لا انتقد دبلوم معلمين ولكن وجهه نظرى انه لابد لا عوده للخلف لان المدارس زمان كل الهيكل التنظيمى للمدرسه كله دبلوم او بمعنى ادق مؤهل فوق متوسط اما الان معظم المدرسه مؤهلات عليا وماجستير ودكتوراه فالدنيا بتتقدم واحنا نرجع ونقول زمان كان كذااااا وكان كذاااااا والله ماخرب مصر غير النظر للخلف وحضاره 7الاف سنه لابد من رقى الفكر وانا ضد عوده دبلوم معلمين للاداره المدرسيه لهم اماكن اخرى للترقى بها منها رئيس قسم او رئيس قطاع او مدير مرحله او مدير التعليم الابتدائى انما اداره مدرسيه لالالالالاولا عوده للخلف

Nasr Fouad
07-09-2015, 10:36 PM
يبدو ان فيه مشكلة شخصية بينك و بين المدير بتاعك اللي هو واحد منهم مخلياك محموق اوي كده
احكي و فضفض

raid_shate
07-09-2015, 10:58 PM
انت تعلم ايه في الادارة المدرسية شئون طلبه شئون عاملين وغيرها دبلوم المعلمين حاليا هم اساس المدرسة عندي في الادارة التعليمة اكثر من مدير مؤهل عالي ولا يعلم اي شىء عن الادارة وقيادة المدرسة وهو المدير ودبلوم المعلمين هو المدير في الشغل فقط وليس علي الورق واخيرا شكرا لك علي اهانة المعلمين

الحلفايه
07-09-2015, 11:00 PM
الاخ معتز :ـ انت لست معلما تربويا كيف تنتقد معلمك هكذا انت لست معلما ولاتصلح معلما تعلم اصول الكلام ثم تحدث عن معلمك كيف تسمح لنفسك ان تتحدث عن دبلوم المعلمين هكذا وعاوز تعمل وقفه يابو50% انت لاتصلح ان تكون معلما شوف لك عمل اخر يا اخى هل رايت شخص فى وظيفة اخرى يتهكم على زميله مثلك ؟ عجيب امر الدنيا دبلوم المعلمين علمك فى المدرسة وغلم امثالك وله فضل عليك ولابد ان تقف عند حدك احسن لك ولن اسمح لك ان تتعرض لاسيادك دبلوم المعلمين باى كلمة وانا لى الشرف وارفع راسى اننى خريج دبلوم معلمين واتحداك ان يكون عندك خبرة فى ادارة حجرة بلاش مدرسة عشان كبيرة عليك ان اعمل بالقيادة منذ عشر سنوات ولدى خبرة انجليزى - خبرة حاسب الى واتحداك ان تكتب جملة صحيحة على برنامج الوورد يا نتأخر انا بعمل برامج تعليمية وانا دبلوم معلمين وعندى مكاتبات لو قرات واحدة ستصدم من خريج دبلوم المعلمين اسحب كلامك فورا واعتزر لكل المعلمين والمعلم يكون معلم باقواله وفعله وعلاقاته وليس بالتعدى على الاكبر سنا ومقاما عيب احترم نفسك ......................
سلام

sadq7
07-09-2015, 11:35 PM
يا أخى هى جات على مدير المدرسة وزعلان أوى إنه يبقى دبلوم معلمين؟!!

معتز اللمساوى
07-09-2015, 11:35 PM
تعمل فى القياده منذ عشر سنوات معنى كلامك انك فوق القانون او بالمحسوبيه وانت تحكم على بدون وجهه حق وانا لا اهين دبلوم معلمين كل اللى بقوله الزمن غير الزمن ولا عوده للوراء مره اخرى وبلاش تحكم على الناس بدون معرفه وانا لا اتناقش مع معلمين فوق القانون

Nasr Fouad
08-09-2015, 12:10 AM
يا أخى هى جات على مدير المدرسة وزعلان أوى إنه يبقى دبلوم معلمين؟!!

طبعا ما انا عارف انت شايف الدنيا كلها بايظة
ربنا يشفيك

sadq7
08-09-2015, 12:24 AM
طبعا ما انا عارف انت شايف الدنيا كلها بايظة
ربنا يشفيك
وانت شايف الأمور فى تحسن مستمر ولا فى مرحلة عنق الزجاجة اللى عمرها ما بتنتهى وإن واكلها وكيلها وحرميها بيحافظ عليها وبيحميها وبطلبل للى بيسرقوك وعمرهم ما هيحسوا بيك ولا يعبروك.
ربنا يشفيك.

سامى محمد عامر
08-09-2015, 12:57 PM
حرام عليك انت انك تكون
مدرس انت لاتصلح ان تكون مدرس ودبلوم المعلمين هم اساتذتك

Nasr Fouad
08-09-2015, 01:50 PM
المفروض ان الاستاذ صاحب الموضوع يعتذر لاساتذته
لانه لو ما اعتذرش يستلقى وعده منهم بقى
يا اخي راعي مشاعر الناس شوية عيب كده!!!!!

Nasr Fouad
08-09-2015, 03:15 PM
ها متعتذر بقى

Nasr Fouad
08-09-2015, 03:17 PM
مش هتعتذر ؟
طب استلقى وعدك!!!!!!!!!!!!

سعد المسلمانى
08-09-2015, 05:20 PM
يااخ معتز دبلوم المعلمين الى مش عاجبك هو الى خلاك بنى ادم ومؤهل عالى زى ما بتقول من 60% في الثانوية العامة انما دبلوم المعلمين ال5 سنين أيام ما كنا فيه كان بياخد من اكتر من الثانوى ب20 درجة يعنى مكنش بياخد فشلة كان بياخد متميزين حسبى الله ونعم الوكيل في ناس بتكره نفسها

سعد المسلمانى
08-09-2015, 05:24 PM
حكمت ازاى ان احنا بنرجع للخلف الى زى امثالك هم الى بيرجعوا البلد للخلف !!!! بصراحة انت بتشتغل بالى درسته ا مهنة التدريسموهبة وفن والى زى امثالك بيحسبوها بالمؤهل فشله

mido_199841
08-09-2015, 07:10 PM
هما دول اللى هيطوروا التعليم بالدروس الخصوصية التى لم تنتشر إلا بتوافدهم للتعليم

فيه ناس قضيتها سنوات بجداول مضاعفة وبمرتبات مضحكه فى هذا البلد ولكنهم تحملوا وقاموا بدورهم

وهاهى الأن تنال شرف التكريم من أبناء وزملاء يمكن أن يصعد شكواه لرئيس الجمهورية لو أخد حصة زيادة عن نصابه القانونى أو حصة احتياطى أو انتدب لمدرسة أخرى

زملائى وأساتذتى من أعتز وافتخر بمحبتى وتقديرى لكم إلى الأن

هى لله وجزاكم الله خيرا على كل مانحن فيه من فضل بتضحياتكم من أجل بلدكم

شكرا لكم:078111rg3:

Nasr Fouad
08-09-2015, 10:55 PM
احسن
استلقى وعدك!!!!!
ادوله كمان ادوله
يعني اختفيت مش عارف ترد
رد يا....... ان
اطلع من تحت السرير و رد

سعد بدوي
09-09-2015, 07:14 AM
الاخ الفاضل معتز انت حضرتك دخلت تربيه تنسيق لغرض فى نفس يعقوب وليس لغرض ان تكون معلما حقا حضرتك بكل مؤهلاتك العليا انشالله يكون معاك الزماله الامريكيه لو ادناك جدول اى فصل فى الصفوف الاولى وخاصه الصف اول هتقدم استقالتك من اول حصه وجرب كده وعندنا تجارب عديده الا تعلم ان خيره التعليم هم خريجى المعلمين اللذين علمو العالم العربى كله وكان جميع الدول العربيه يتطلب سنويا مدرسين خريجى المعلمين باعداد كبيره لماذا لان خريجى المعلمين هم اكفا من مؤهلات الشهاداه العاليه وخاصه فى الابتدائى نحن الان بنعد الجدول المدرسى للعام الجديد ومعى فى المدرسه معلمه واحده خريجى المعلمين وباقى المدرسه خريجى عليا الا تعلم بانى كل يوم فى مشكله مع الاهالى علشات كل واحد منهم عايز ابنه او بنته فى فصل الابله المحترمه خريجى المعلمين ليه عوزين كده من خبرتها وكفائتها وصل عدد تلاميذ الفصل عندها 70 تلميذ والفصلين التانين بتوع المؤهىت العليا بتعتك كل فصل منهم وثل عدده 25 تلميذ ده تسميه ايه شهاده عاليه على الورق سؤال لحضرتك هل المسوى التعليمى زى مكان زمان على يد خريجى المعلمين ياراجل دا الفصلين التنين الى هنحطلهم مدرسات مؤهلات عليا الابله من ساعه مقنلها انتى هتخدى سنه اولى السنادى لان خلاص خريجى المعلمين انقرضو بلغت مرضى علشان متخدتشى الفصل انتى عايزين دوله شهادات وليست دوله علم اسال زويل واسال الرئيس السيسى نفسه هقلك الفضل كل الفضل لمعلمى الابتدائى خريجى المعلمين

Nasr Fouad
09-09-2015, 09:04 AM
الاخ الفاضل معتز انت حضرتك دخلت تربيه تنسيق لغرض فى نفس يعقوب وليس لغرض ان تكون معلما حقا حضرتك بكل مؤهلاتك العليا انشالله يكون معاك الزماله الامريكيه لو ادناك جدول اى فصل فى الصفوف الاولى وخاصه الصف اول هتقدم استقالتك من اول حصه وجرب كده وعندنا تجارب عديده الا تعلم ان خيره التعليم هم خريجى المعلمين اللذين علمو العالم العربى كله وكان جميع الدول العربيه يتطلب سنويا مدرسين خريجى المعلمين باعداد كبيره لماذا لان خريجى المعلمين هم اكفا من مؤهلات الشهاداه العاليه وخاصه فى الابتدائى نحن الان بنعد الجدول المدرسى للعام الجديد ومعى فى المدرسه معلمه واحده خريجى المعلمين وباقى المدرسه خريجى عليا الا تعلم بانى كل يوم فى مشكله مع الاهالى علشات كل واحد منهم عايز ابنه او بنته فى فصل الابله المحترمه خريجى المعلمين ليه عوزين كده من خبرتها وكفائتها وصل عدد تلاميذ الفصل عندها 70 تلميذ والفصلين التانين بتوع المؤهىت العليا بتعتك كل فصل منهم وثل عدده 25 تلميذ ده تسميه ايه شهاده عاليه على الورق سؤال لحضرتك هل المسوى التعليمى زى مكان زمان على يد خريجى المعلمين ياراجل دا الفصلين التنين الى هنحطلهم مدرسات مؤهلات عليا الابله من ساعه مقنلها انتى هتخدى سنه اولى السنادى لان خلاص خريجى المعلمين انقرضو بلغت مرضى علشان متخدتشى الفصل انتى عايزين دوله شهادات وليست دوله علم اسال زويل واسال الرئيس السيسى نفسه هقلك الفضل كل الفضل لمعلمى الابتدائى خريجى المعلمين

الله ينور عليك
اديله ابن ال........ الناس الطيبين
استلقى وعدك يا حبيبي!!!!!!!!!

Nasr Fouad
09-09-2015, 09:11 AM
اتذكر معلمتي الاولى الاستاذة رئيسة مدرسة الفصل اللي درستلي من اولى لرابعة ابتدائي الله يديها الصحة او الله يرحمها كانت شعلة نشاط و حببتني في التعليم باسلوبها المتميز و يشرفني ان اقول اني كنت في تانية ابتدائي اعرف اقرأ كل شيء اي و الله في تانية ابتدائي
الناس دي لا ينكر فضلها ابدا

hida700
09-09-2015, 09:47 AM
أنا وزملائى حتى الأن عندما أقابل معلمى فى الإبتدائى والذى كان دبلوم معلمين أقبل يدة لفضلة على وأنا أعلم جيداً الفرق الشاسع بين معلم اليوم الذى كل همه الدروس الخصوصية والمدرس القديم الذى علمنى لله فقط والكل يعلم ذلك!!

sadq7
09-09-2015, 01:55 PM
لا شك أن حملة دبلوم المعلمين من حقهم قانونا أن يستمروا فى أعمالهم التى عينوا لها وفقا لقرار التعيين ومن الناحية العملية كذلك فقد أثبتوا كفاءتهم على مدار عقود ، المشكلة ليست فى قيامهم بالتدريس بل فى توليهم المناصب الإدارية ولا أظن أن ذلك يتطلب كل هذه الضجة فالإدارة فى بلادنا خاصة فى المصالح الحكومية لا تعتمد لا على كفاءة ولا خبرة ولا شهادة ولا دراسة ولكن تعتمد على الفهلوة والعلاقات العامة والمظهر والأساليب اللى احنا عارفينها كويس وخلينا واقعيين وكل ذلك لا يختلف فيه فيه حامل دبلوم معلمين عن حامل بكالريوس.

tomcruise_tito
09-09-2015, 01:59 PM
ارى نظرة تعالى وغرور من الاخ معتز رغم ان معلما البشرية لم يكن مؤهل عالى والاستاذ عباس محمود العقاد ولانجيب محفوظ من انت يامعتز قول لى وعرفنى بنفسك وعلى اى مؤهل حاصل انت حصلت على مؤهلك ونحن نعلم حجم الغش الدراسى
ان حصلت على مؤهلك بتقسيم الثانوى العام وبكم كبير من الدروس الخصوصية هؤلاء الذين تتحدث عنهم لم يعرفوا ذلك اياك والتعالى على اناس هم افضل منك بمراحل

Nasr Fouad
09-09-2015, 03:33 PM
لا شك أن حملة دبلوم المعلمين من حقهم قانونا أن يستمروا فى أعمالهم التى عينوا لها وفقا لقرار التعيين ومن الناحية العملية كذلك فقد أثبتوا كفاءتهم على مدار عقود ، المشكلة ليست فى قيامهم بالتدريس بل فى توليهم المناصب الإدارية ولا أظن أن ذلك يتطلب كل هذه الضجة فالإدارة فى بلادنا خاصة فى المصالح الحكومية لا تعتمد لا على كفاءة ولا خبرة ولا شهادة ولا دراسة ولكن تعتمد على الفهلوة والعلاقات العامة والمظهر والأساليب اللى احنا عارفينها كويس وخلينا واقعيين وكل ذلك لا يختلف فيه فيه حامل دبلوم معلمين عن حامل بكالريوس.

طبعا كله ماشي بالكوسة
الكوسة دي حبيبة الكل و انت لو ليك كوسة في اي مكان هتستخدمها ما تضحكش على الناس و على نفسك و تقول لا للكوسة لان الكوسة امر واقع و لا غنى عنه في حياتنا و خير مثال على ذلك ايام اللي بالي بالك و طبعا انت عارف انا اقصد مين كان فيه اهل و عشيرة و ناس عاديين و فيه ناس انا اعرفها منكم اخذت مناصب كبيرة تبدا من مدير مدرسة و تنتهي بالوزير شخصيا في زمن قياسي و الكل عارف كده و الله على ما اقول شهيد
دي طبيعة بشرية يا استاذ و النفس امارة بالسوء

sadq7
09-09-2015, 04:11 PM
طبعا كله ماشي بالكوسة
الكوسة دي حبيبة الكل و انت لو ليك كوسة في اي مكان هتستخدمها ما تضحكش على الناس و على نفسك و تقول لا للكوسة لان الكوسة امر واقع و لا غنى عنه في حياتنا و خير مثال على ذلك ايام اللي بالي بالك و طبعا انت عارف انا اقصد مين كان فيه اهل و عشيرة و ناس عاديين و فيه ناس انا اعرفها منكم اخذت مناصب كبيرة تبدا من مدير مدرسة و تنتهي بالوزير شخصيا في زمن قياسي و الكل عارف كده و الله على ما اقول شهيد
دي طبيعة بشرية يا استاذ و النفس امارة بالسوء
أولا : ربنا يشفى
ثانيا : لا للكوسة
ثالثا لو أنا اخونجى وهتصر على ذلك فأنت أمنجى مخبر برتبة عريف بشريطة على كمك وسأخاطبك من هذا المنطلق واحدة بواحدة يا صحبى والبادى أظلم .. سلم لى على الباشا وربنا يجعل كلامنا خفيف عليكم.

Nasr Fouad
09-09-2015, 06:08 PM
أولا : ربنا يشفى
ثانيا : لا للكوسة
ثالثا لو أنا اخونجى وهتصر على ذلك فأنت أمنجى مخبر برتبة عريف بشريطة على كمك وسأخاطبك من هذا المنطلق واحدة بواحدة يا صحبى والبادى أظلم .. سلم لى على الباشا وربنا يجعل كلامنا خفيف عليكم.

اولا ربنا يشفيك انت
ثانيا انا و كل الناس ضد الكوسة لكن شايف انها امر واقع
ثالثا مخبر ايه و عريف ايه مع احترامي طبعا للناس دول بس ايه التخريف ده
رابعا سؤال مهم جدا
هما ليه الاخوان لما بيتسئلوا بيقولوا احنا مش اخوان؟ طالما جماعة بتحرجوا من اسمها بتنضموا ليها ليييييييه!!!!!!!!!
و عجبي!!!!!!!!!!

محمد فوزى 459
09-09-2015, 06:22 PM
سبحان الله
فى الدول الاوربية شرط قيادة اى مدرسة الحصول على ماجستير على الاقل ونحن نصعد دبلومات المعلمين والصنايع ونتكلم عن تأخر التعليم
الادارة علم وفن ومهارة قبل الخبرة ثم الخبرة والسن لا يعتدد بهما الا فى مصر

sadq7
09-09-2015, 06:59 PM
اولا ربنا يشفيك انت
ثانيا انا و كل الناس ضد الكوسة لكن شايف انها امر واقع
ثالثا مخبر ايه و عريف ايه مع احترامي طبعا للناس دول بس ايه التخريف ده
رابعا سؤال مهم جدا
هما ليه الاخوان لما بيتسئلوا بيقولوا احنا مش اخوان؟ طالما جماعة بتحرجوا من اسمها بتنضموا ليها ليييييييه!!!!!!!!!
و عجبي!!!!!!!!!!
طالما إنك سمحت لنفسك بوصفى بأننى إخوانى وبدون أى دليل سوى الدعوى الفارغة ومصر وسايق فى الهبل فأنا مش هحلف بالله ولا بيمين طلاق ثلاثة علشان أسكتك هتعامل معاك بنفس الطريقة ولو عاوز تجرب أنا مستعد ونشوف مين اللى هيغلب .. وقد أعذر من أنذر.
استوب بقى كدة قلة أدب ومش هسمحلك بالتجاوز معى بعد ذلك، فاهم؟

فارس بني مصر
09-09-2015, 07:21 PM
الدولة نفسها لم تعد تعترف بدبلوم المعلمين واتلغي خلاص ومنذ زمن طويل
فلماذا حتي الان فعلا نجد مدير معة دبلوم وبيبقي معقد من حملة الموهلات العليا

من قلتهم يعني ؟

mido_199841
09-09-2015, 08:52 PM
سبحان الله
فى الدول الاوربية شرط قيادة اى مدرسة الحصول على ماجستير على الاقل ونحن نصعد دبلومات المعلمين والصنايع ونتكلم عن تأخر التعليم
الادارة علم وفن ومهارة قبل الخبرة ثم الخبرة والسن لا يعتدد بهما الا فى مصر

طب فى الدول الأوربية فيه ناس زملا بتتعامل مع بعضها بالشكل كدا

دليل كبيييير أن معظم من تحاور فى الموضوع دخل ليبث مابنفسه وفقط

ياساده

قانون الكادر منع منعا باتا ترقية أى واحد لم يحصل على مؤهل عال

يعنى قانون عنصرى من الطراز الذى يرضى السيد معتز ومن هم على اتجاهاته وفكره

يعنى العامل مسيره يبقى رئيس عمال

ومن حملها على أكتافه قبل أن نأتى نحن ونكرمه بهذه الطريقة سيظل حاضنا للكشكول حتى الفراق

وحتما هذا المدير لم يترقى إلا بعد حصوله على التأهيل التربوى (أربع سنوات بالتربية)

يعنى بالبلدى أصبح مؤهل عال زى مستر معتز

لكن مستز معتز أنكر ذكر هذا من باب الكيد لمدير لايحبه فيذكره بمؤهله الأول وكأنه وصمة عار

يامه مؤهلات أعلى أعلى وبرعت فى صناعة الملوتوف وطرق *** البشر

الخبرة ليست بالمؤهل

الخبرة بالعمل الجاد وتقوى الحى الذى لايموت

تعالوا نقول لهم كلمتين حلوين كى نجد فى الغدالقريب من لايتعالى علينا

ماهى الدنيا دواره ----- ولا انتم فاكرنها هتثبت عندكم

شكرا لكم

محمد فوزى 459
09-09-2015, 09:16 PM
نحن نحترم دبلومات المعلمين والصنايع ولكن لا مكان لهم حاليا كقيادات او كمدرسين وكفى

mido_199841
09-09-2015, 09:23 PM
نحن نحترم دبلومات المعلمين والصنايع ولكن لا مكان لهم حاليا كقيادات او كمدرسين وكفى
ليس بالاحترام وحده يحيا الإنسان ولكن تتوج بكامل الحقوق

وإلا خرج علينا وزير التعليم الأن وقال لنا أنا احترم كل المعلمين وسلم لى على الحقوق

فى أمريكا والدول المتقدمة يسمى هذا (إقصاء عنصرى)

شكرا على الرد السريع

Nasr Fouad
09-09-2015, 10:45 PM
طالما إنك سمحت لنفسك بوصفى بأننى إخوانى وبدون أى دليل سوى الدعوى الفارغة ومصر وسايق فى الهبل فأنا مش هحلف بالله ولا بيمين طلاق ثلاثة علشان أسكتك هتعامل معاك بنفس الطريقة ولو عاوز تجرب أنا مستعد ونشوف مين اللى هيغلب .. وقد أعذر من أنذر.
استوب بقى كدة قلة أدب ومش هسمحلك بالتجاوز معى بعد ذلك، فاهم؟

الاناء بما فيه ينضح
و الخروف بقرنيه ينطح

دا اخر كلام بيني و بينك لان كان لازم ارد على تجاوزك
بعد كده اللي هيبدا بالكلام مننا يبقى هو الخروف ، مفهوم ؟
ولا تزعل نفسك يا اخي
سكت الجميع ثم تكلم الخروف و قال....

الامير الصعيدي
09-09-2015, 11:31 PM
دبلوم المعلمين مع احترامي له عفا عليه الزمن مثل القرش الان
نعم خبره بدون تحديث دي فيه منهم ميعرفش التليفون بيشتغل ازاي وعاوز تطور تعليم بهم

mido_199841
09-09-2015, 11:52 PM
دبلوم المعلمين مع احترامي له عفا عليه الزمن مثل القرش الان
نعم خبره بدون تحديث دي فيه منهم ميعرفش التليفون بيشتغل ازاي وعاوز تطور تعليم بهم

وبعد ماجونا فقهاء التليفون

نقلوا الفصول للسنتر وعيادتهم الخاصة

فعلا التطوير سيأتى مع من اجبر معظمهم على التربية والأداب والتعليم الأساسى وغيرها تلبية لأوامر التنسيق

لما نعرف نحترم حقوق أساتذتنا ودورهم نبقى نحلم بالاصطفاف لتلبية مطالبنا من غيرنا

محمد فوزى 459
10-09-2015, 01:12 AM

وما قام به خريجو المعلمين من نشر للغش طوال سنوات طويلة ونشر الثقافة الخاطئة للتعليم والهروب من المدرسة وضياع اوقات الحصص وعدم وجود معلومة متطورة ولا تدريب سليم ......الخ

فعلا التطوير سيأتى مع من اجبر معظمهم على التربية والأداب والتعليم الأساسى وغيرها تلبية لأوامر التنسيق
لا سيأتى مع من فشل فى تحقيق اى نتيجة بالاعدادية ورسب بمادة او مادتين ليلتحق بدبلوم المعلمين مدة 3 سنوات ثم يصبح معلما عموما الدولة قامت بالغائه من 91 لفشله وعدم نفعه

فعلا كلامك مظبوط لما نمحو الاثار التى دمر بها خريجو المعلمين خصوصا فى المرحلة الابتدائية

شكرا لتقبل وجهه النظر

مجدي شيحه
10-09-2015, 01:47 AM
والله يااخي الفاضل عندك حق، فمع احترامي الكامل لكل معلم محترم من معلمي المرحلة الابتدائية إلا من خلال عملي مع الكثير منهم_ وليس كلهم_ فلم أرى منهم من هوى على المستوى العلمي والتربوي الكافي، بل إن معظمهم يُدرّس كل عام مادة مختلفة عن المادة التي كان يدرسها في العام السابق فمرة تجده معلم لغة عربية ومرة تجده معلم رياضيات ومرة تجده معلم علوم أو دراسات وكأنه علامة في كل التخصصات؛ ولكن إحقاقا للحق نجد بعضهم_ وإن كان قليلا_ طوروا أنفسهم وأصبحوا على درجة عالية من الكفاية العلمية والتربوية التي قد تفوق بعض أقرانهم من حملة المؤهلات العليا

sadq7
10-09-2015, 02:21 AM
الاناء بما فيه ينضح
و الخروف بقرنيه ينطح
دا اخر كلام بيني و بينك لان كان لازم ارد على تجاوزك
بعد كده اللي هيبدا بالكلام مننا يبقى هو الخروف ، مفهوم ؟
ولا تزعل نفسك يا اخي
سكت الجميع ثم تكلم الخروف و قال....
شغل لعب العيال ده يا ناصر ما يمشيش معايا هتقل أدبك سأتعامل معك بما يليق بك أنا سكت عنك كثيرا فظنت حلمى ضعفا فلزم مقابلتك بما يليق بك وتستحقه فمن أمن العقوبة أساء الأدب.

mido_199841
10-09-2015, 03:28 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mido_199841

وما قام به خريجو المعلمين من نشر للغش طوال سنوات طويلة ونشر الثقافة الخاطئة للتعليم والهروب من المدرسة وضياع اوقات الحصص وعدم وجود معلومة متطورة ولا تدريب سليم ......الخ

لا سيأتى مع من فشل فى تحقيق اى نتيجة بالاعدادية ورسب بمادة او مادتين ليلتحق بدبلوم المعلمين مدة 3 سنوات ثم يصبح معلما عموما الدولة قامت بالغائه من 91 لفشله وعدم نفعه

فعلا كلامك مظبوط لما نمحو الاثار التى دمر بها خريجو المعلمين خصوصا فى المرحلة الابتدائية

شكرا لتقبل وجهه النظر

الأستاذ محمد فوزى

أولا :راجع معلوماتك أولا ليكون للحوار قيمة ومصداقية

دبلوم المعلمين كان خمس سنوات وبمجموع أعلى من الثانوى

ثانيا التعميم وإلقاء ضياع التعليم فى حجر التعليم الإبتدائى هذا ضد الواقع

ثالثا 90% من حملة المعلمين استكملوا وأصبح مؤهل عال

رابعا من ساعد فى تهريب الطلبة من المدارس ليس معلم الابتدائى الذى يبدأها مع جرس أول يوم دراسى وينهيها مع أخر جرس لامتحانات أخر العام ---- كدا ظلم كبييير

ممكن تسأل حد تانى كدا يمكن يكون عنده إجابة !!!!!!!!!!

خامسا لدى مدرستنا (التعليم الإبتدائى )19 مدرس من خريجى التربية والأداب والتربية الرياضية

كلهم ناقمون على الدنيا أتدرى لماذا ؟

لأن التوزيع جاء بهم فى التعليم الإبتدائى وزملائهم وأصدقائهم تم توزيعهم فى الإعدادى والثانوى وفى نفس المدرسة

أتنتظر من هؤلاء أى إنتاج ؟صداع دائم فى رؤس إدارة المدرسة وكأننهم المسئولين عن توزيعهم

سادسا هناك فرق كبير بين الحديث من الواقع والحديث لمجرد المشاركة

شكرا لك وبلاش التعميم فى أى حكم حتى لو كان مجرد رأى

sadq7
10-09-2015, 03:37 AM
خامسا لدى مدرستنا (التعليم الإبتدائى )تسعة مدرسين خريجى التربية والأداب والتربية الرياضية

ناقمون على الدنيا أتدرى لماذا ؟

لأن التوزيع جاء بهم فى التعليم الإبتدائى وزملائهم وأصدقائهم تم توزيعهم فى الإعدادى وفى نفس المدرسة

أتنتظر من هؤلاء أى إنتاج كلامك صحيح 100%
وأرجو من إخوانى معلمى الابتدائى الذين يعانون من نفس المشكلة أن يصبروا ويتقبلوا الأمور بصدر رحب وأؤكد لهم -كمعلم عمل فى المراحل الثلاث- أن المرحلة الابتدائية هى الأفضل والأيسر والأكثر فائدة وتأثيرا وإن شاء الله تعالى سيكون لهم الأجر الأكبر عند الله تعالى رغم كل ما يقال وما قد يتصوره البعض.

Nasr Fouad
10-09-2015, 06:59 AM
في لحمه غذاء و صوفه كساء و اذا جاع قال ماء
فمن هو؟
هو عارف نفسه

معتز اللمساوى
10-09-2015, 08:57 AM
الاخوه الزملاء حاملى دبلوم معلمين عندما صدر قانون 155 عام 2007 واقر بعدم احقيه الدرجه الفنيه فى الترقى للمناصب القياديه لم نسمع منكم اى اعتراض وكان ذلك مقابل الحصول على الكادر اى المال ولكن هنالك معلمين صححوا موقفهم الوظيفى وحصلوا على مؤهل عالى وطورا من انفسهم وهذا لاخلاف عليهم انما اعتراضى على معلم لم يطور من نفسه طوال اكثر من 9 سنوات ووافق على وضعه الوظيفى ودخل امتحان الكادر وهو يعلم انه بدخوله امتحان الكادر يقر بموافقته على القانون الذى يحرمه من الترقى لذا لماذا الاعتراض على وضع انه قبلته واقريت به بدخولك امتحان الكادر وانا متاكد من شئ ان الشخص الذى لا يحاول ان يطور من نفسه مستحيل ان يطور مدرسته والله انا لا ابغى الا مصلحه التعليم ومصلحه البلد وان تتحسن المنظومه التعليمه والله خير شاهد

sadq7
10-09-2015, 01:04 PM
في لحمه غذاء و صوفه كساء و اذا جاع قال ماء
فمن هو؟
هو عارف نفسه
شكلك هتشتغل فى قلة الأدب والسفالة..
الاخوه الزملاء حاملى دبلوم معلمين عندما صدر قانون 155 عام 2007 واقر بعدم احقيه الدرجه الفنيه فى الترقى للمناصب القياديه لم نسمع منكم اى اعتراض وكان ذلك مقابل الحصول على الكادر اى المال ولكن هنالك معلمين صححوا موقفهم الوظيفى وحصلوا على مؤهل عالى وطورا من انفسهم وهذا لاخلاف عليهم انما اعتراضى على معلم لم يطور من نفسه طوال اكثر من 9 سنوات ووافق على وضعه الوظيفى ودخل امتحان الكادر وهو يعلم انه بدخوله امتحان الكادر يقر بموافقته على القانون الذى يحرمه من الترقى لذا لماذا الاعتراض على وضع انه قبلته واقريت به بدخولك امتحان الكادر وانا متاكد من شئ ان الشخص الذى لا يحاول ان يطور من نفسه مستحيل ان يطور مدرسته والله انا لا ابغى الا مصلحه التعليم ومصلحه البلد وان تتحسن المنظومه التعليمه والله خير شاهد
الشهادات ليست مقاياسا يا أخى الفاضل خاصة فى بلدك وخاصة فى هذه الأيام.
منذ أسبوع تقريبا ذهبت للسيد الموجه العام بخصوص تغير المسمى الوظيفى فقال لى إن شهادة الدكتوراه الآن لا قيمة لها وأن أغلب المعينين الآن من حملة الدكتوراه يعينون فى التعليم الابتدائى .. يعنى الدكتوراه تبلها وتشرب ميتها فما بالك بالبكالريوس.
انس موضوع الشهادات ده خالص دلوقتى كان زمان.

Nasr Fouad
10-09-2015, 01:23 PM
العيد قرب كل سنة و انتم طيبين
و الاضاحي موجودة و متوفرة هنا
على فكرة أنا ما اقصدش حاجة و فيه ناس على راسها بطحة هتفهم غلط
بس انا ما اقصدهمش

sadq7
10-09-2015, 01:29 PM
العيد قرب كل سنة و انتم طيبين
و الاضاحي موجودة و متوفرة هنا
والمخبرين كتير هنا يا جماعة ابقو خلوا بالكو كويس خاصة من الأخ العريف إياه اللى عاوز ياخد شريطة على حسنا وبيطبق وشغال ورديتين .. ربنا يجعل كلامنا خفيف عليهم ويا ريت محدش يعطى أى بيانات حقيقية عن شخصيته.
نعود لموضوعنا :

المشكلة ليست فى قيام أساتذتنا الأفاضل من حملة الدبلوم بالتدريس فى المرحلة الابتدائية ولا عبرة بالنماذج والحالات الفردية والأحكام الشخصية فقد أثبتوا بلا شك كفاءتهم بشكل عام ، المشكلة تكمن فى توليهم المناصب القيادية لاعتبارين:
الأول: اعتبار وظيفى يتمثل فى عدم تأهيلهم علميا بالقدر الكافى لتولى تلك المناصب.
والثانى: اعتبار معنوى ونفسى واجتماعى يتمثل فى نظرة المرؤوسين من حملة المؤهلات العيا لهم بصورة معينة يؤسفنى أن أسميها نظرة دونية والتى يمكن أن تقابل برد فعل من الإخوة حملة الدبلوم وفى هذه الحالة يتحول العمل إلى نوع من الصراع وتصفية الحسابات بدلا من التعاون.
بالنسبة للاعتبار الأول: أعتقد - وكلها وجهات نظر- أنه لا يوجد فارق كبير بين حملة الدبلوم وحملة البكالريوس حاليا من حيث القدرات المتعلقة بالعمل الإدارى والقيادة لأنها تعتمد فى الأساس على الخبرة والممارسة وهذا هو حالنا ولسنا متخصصين فى علم الإدارة فكلنا تربويون أو أكاديميون فالأمر هين، أما إذا كان ينظر إلى حامل الدبلوم على أنه أقل من الناحية الفكرية والعقلية فهذا تفريق عنصرى وسطحى وفيه الكثير من التعميم والتجاوز ولا يستحق أن نلتفت إليه.
أما بالنسبة لاعتبار الآخر فهى ليست مشكلة حملة دبلوم المعلمين بل مشكلة غيرهم فلا ينبغى أن نحاسبهم عليها أو نعاقبهم بأخطاء الآخرين وعلى الجميع أن يستوعب أننا نعمل كفريق عمل واحد وكما هو الحال فى الشركات الكبرى كما أن تلك المشكلة لن تعالج بمنع السادة حملة دبلوم المعليمن من المناصب القيادية بل على العكس ستتفاقم أكثر وسيزداد الشعور بالحنق والكراهية.
وعليه فلا مانع من وجهة نظرى من تولى الإخوة حملة دبلوم المعلمين المناصب القيادية خاصة فى ظل القانون الجديد وخاصة إذا نظرنا إلى تلك المناصب من حيث كونها تكليفا لا تشريفا وأن الجميع يعملون ضمن فريق عمل واحد وأن معيار التفاضل الوحيد هو الكفاءة فى أداء الوظيفة المكلف بها كل فرد وليس نوع الوظيفة أو الدرجة.

Nasr Fouad
10-09-2015, 01:37 PM
طب انا ما اقصدكش
يبقى انت على راسك بطحة
وبعدين موضوع الورديات دا انتم اللي عاملين لجان الكترونية و شغالين الله ينور
سيبك من ده كله انت رحت الوقفة الاحتجاجية و ايه اللي حصل؟

sadq7
10-09-2015, 01:48 PM
طب انا ما اقصدكش
يبقى انت على راسك بطحة
وبعدين موضوع الورديات دا انتم اللي عاملين لجان الكترونية و شغالين الله ينور
سيبك من ده كله انت رحت الوقفة الاحتجاجية و ايه اللي حصل؟
ربنا يجعل كلامنا خفيف عليكم أنا يا ناصر باشا مبرحش وقفات ولا مظاهرات لأن عارف إنكم مبترحموش ربما يجعل كلامنا خفيف عليكم.

Nasr Fouad
10-09-2015, 01:55 PM
ربنا يجعل كلامنا خفيف عليكم أنا يا ناصر باشا مبرحش وقفات ولا مظاهرات لأن عارف إنكم مبترحموش ربما يجعل كلامنا خفيف عليكم.

طيب لما انت مش اخوان خايف تروح ليه
و بعدين بقالك شهرين او اكتر بتسخن ف الناس و في الآخر ما تروحش
خسئت خسئت خسئت
اقسم بالله العظيم انا لو من القاهرة كنت رحت لان دي وقفة سلمية و واخدين بيها اذن و بنطالب بحقوقنا

sadq7
10-09-2015, 02:13 PM
طيب لما انت مش اخوان خايف تروح ليه
و بعدين بقالك شهرين او اكتر بتسخن ف الناس و في الآخر ما تروحش
خسئت خسئت خسئت
اقسم بالله العظيم انا لو من القاهرة كنت رحت لان دي وقفة سلمية و واخدين بيها اذن و بنطالب بحقوقنا
أنا سخنت من شهرين فين ده يا باشا المشاركات موجوده ده انا كنت بقول للناس متطلعوش مظاهرات وانت كنت بتستفزهم علشان يطلعوا ولا نسيت وبعدين أنا مبطلعش مظاهرات عشان أنا مش من الإخوان ومليش دعوة بيهم يا باشا ربنا يجعل كلامنا خفيف عليكم وعلى فكرة المنتدى هيضيع وقتك ولو عاوز ترقية فعلا عليك بالفيس زى زمايلك.

abo ahmed
10-09-2015, 02:36 PM
لو سمحتولى انا احكيلكو مذا افعل
انا معلم منذ 35 عاما اى من1980 دبلوم معلمين
اقوم بالتدريس حتى الان ومعى مديرة خريجة تربية 95
اغلب الحصص تجعلنى اترك الحصة عدة مرات لتسالنى عن شئ لم تعرفة فى الماليات
او الادارة او شئون الطلبة او الكمبيوتر ...................الخ

Nasr Fouad
10-09-2015, 02:56 PM
لو سمحتولى انا احكيلكو مذا افعل
انا معلم منذ 35 عاما اى من1980 دبلوم معلمين
اقوم بالتدريس حتى الان ومعى مديرة خريجة تربية 95
اغلب الحصص تجعلنى اترك الحصة عدة مرات لتسالنى عن شئ لم تعرفة فى الماليات
او الادارة او شئون الطلبة او الكمبيوتر ...................الخ

كلام حضرتك صحيح و يحدث في معظم الاماكن
انتم الخير و البركة و معلش متزعلش من العالم دي
انتم اساتذتنا و على راسنا

معتز اللمساوى
10-09-2015, 07:37 PM
الاستاذ : ناصر بصراحه اسلوبك غير تربوى بالمره وانا اسف انا لا اتناقش مع اى شخص اسلوبه مش تربوى وانا اتمنى ان ترد على بمناقشه فى صلب الموضوع وليس مهاترات و افتراء على الزملاء ومش انا اللى مش بحترم زملاء العمل والله اعلم بكل شخص

Nasr Fouad
10-09-2015, 08:07 PM
انت اللي كلامك من الاول مش تربوي لان حتي لو فيه جانب كبير من الصواب و فيه ناس من بتوع المعلمين فعلا مش بيحبوا التطوير لكن عنوان الموضوع مستفز ( حرام يبقى مدير ) و الكلام مستفز لان لازم نراعي مشاعرهم و الكلام دا ممكن يتقال في حجرات مغلقة مش في منتدى على الملأ و نجرح مشاعر اساتذتنا
بس دا وجه الاعتراض

ali14855
10-09-2015, 09:46 PM
طظ فى حضرتك -- معلم دبلوم معلمين 1975 + دكتوارة فى علم النفس التربوى

ويشرفنى دبلوم المعلمين اكثر من الشهادة العالية

عبد الوهاب عبد الرزاق
10-09-2015, 10:05 PM
اشكر كل من قام بالرد عاى الاخ الفاضل الذى انكر حق معلمه عليه

برهام عبدالنبى
11-09-2015, 01:18 AM
انا مدير مدرسة وخريج مؤهل عال انا أؤكد بان متعة المعلم فى الوقوف على السبورة وأؤكد بان الافضل فى الادارة هو خريج كلية التجارة قسم ادارة اعمال بتقدير ممتاز او جيد جدا وان يعين معه خريج تجارة قسم محاسبة لاعمال المالية والادارية ويتفرغ المعلم للمهنة السامية للعلم انا مدير مدرسة مؤهل عال اول دفعتى ورغم ذلك اؤكد ان الافضل هو من يتفرغ لعملية الادارة ومتعة المعلم هى تحصيل العلم وتوصيله مع رفع شأن المعلم فى كل مجالات الحياة

الامير الصعيدي
11-09-2015, 01:46 AM
دبلوم المعلمين لما عرف ان في فيرس كمبيوتر منتشر طلب من الاخصائي اغلاق ابواب حجره مناهل المعرفه والشباك خوفا علي الاجهزه
اقسم بالله هذا ما حدث من مدير مدرسة امامي دبلوم

ابوسمرة88
11-09-2015, 05:45 AM
الاخ معتز التعليم فشل عند وجود حضرتك فية انت نسيت من علمك

معتز اللمساوى
11-09-2015, 11:10 AM
الحمد لله انا لا ارد على اى اهانه وارجوا ان من ينتقد يكون اسلوبه تربوى فنحن من نعلم اولادنا كيفيه الرد باسلوب تربوى افضل وتكون المناقشه بناءه وتهدف الى الصالح العام ليس الا وارجوا من يناقش ان ينحى مصلحته الشخصيه و ينظر الى الصالح العام ولا نهين بعضا والله عندما كتبت الموضوع لا اقصد اى اهانه لاى زميل ولم انظر الا للنهوض بالتعليم انا مع ترقيه دبلوم معلمين الى موجهين حتى يعطوا خبرتهم الى جميع الزملاء ولكن الاداره شئ اخر واعلم علم اليقين ان مدير المدرسه اصعب مهنه على وجهه الارض ولى وجهه نظر دائما اعلنها ولا تعتبر اهانه لمدير المدرسه ان مدير المدرسه مثل الفوطه المعلقه فى المطعم كل من داخل او خارج يمسح يده بالفوطه فمنصب مدير المدرسه والله يكون فى عونهم لذا اتمنى من اى زميل يفهم ان لم اكن اقصد اى اهانه لاى شخص

Nasr Fouad
12-09-2015, 12:24 AM
الحمد لله انا لا ارد على اى اهانه وارجوا ان من ينتقد يكون اسلوبه تربوى فنحن من نعلم اولادنا كيفيه الرد باسلوب تربوى افضل وتكون المناقشه بناءه وتهدف الى الصالح العام ليس الا وارجوا من يناقش ان ينحى مصلحته الشخصيه و ينظر الى الصالح العام ولا نهين بعضا والله عندما كتبت الموضوع لا اقصد اى اهانه لاى زميل ولم انظر الا للنهوض بالتعليم انا مع ترقيه دبلوم معلمين الى موجهين حتى يعطوا خبرتهم الى جميع الزملاء ولكن الاداره شئ اخر واعلم علم اليقين ان مدير المدرسه اصعب مهنه على وجهه الارض ولى وجهه نظر دائما اعلنها ولا تعتبر اهانه لمدير المدرسه ان مدير المدرسه مثل الفوطه المعلقه فى المطعم كل من داخل او خارج يمسح يده بالفوطه فمنصب مدير المدرسه والله يكون فى عونهم لذا اتمنى من اى زميل يفهم ان لم اكن اقصد اى اهانه لاى شخص

يؤسفني ان اقول لك ان اسلوبك يفتقر الي مراعاة شعور الاخرين ربما يكون دون قصد و لكن حضرتك جرحت مشاعر الناس بعنوان الموضوع (حرام يبقى مدير ) كان ممكن تقول يفضل المؤهلات العليا للادارة
ثانيا جيت تكحلها عميتها لما شبهت المدير بالفوطة اللي الناس بتمسح ايديها فيها
اهل زمان قالوها حكمة : اللفظ سعد
و ف الاخر تقول على اسلوبي مش تربوي علشان رديت على واحد من الاخوان و عايز يدمر البلد ؟؟؟!!!!
خسئت!!!!!!! '

نادر خطاب
12-09-2015, 12:32 AM
والله يا اخى التعليم فشل بعد اغلاق دور المعلمين وشفتا امثالك يا حاقد على من علمك وجعلك معلم واحب اعرفك انا معلمين ومدير مدرسة وأرس حوالى 70 معلم من امثالك الفشله لسه بنعلمهم كيفية التعامل مع التلميذ اقل مستوى معلم من المعلمين بهم جمبعا انت لا تستحق ان تكون معلم انتم ال خربتم التعليم بجهلكم
عيب عليك وجب عليك الاعتذار اعتذر لمعلميك الافاضل

اشرف ياقوت
13-09-2015, 07:23 PM
على العموم كلمة جزء تكتب هكذا يا إللى مش عجبك دبلوم معلمين

hamadaas
20-09-2015, 01:13 PM
فعلا بلد شهادات مش عاجبك دبلوم المعلمين

AYMANMMII
20-09-2015, 01:40 PM
دبلوم المعلمين ...... مشكلة التعليم في مصر ....... مشكلة دبلوم المعلمين ان اكثرهم ليسوا مثقفين .... نعم علمنا دبلوم المعلمين ..... ولكن الي اين وصلنا ....... انتم للاسف سبب في خراب البلد ... كيف تكون معلم .... وانت لا تعرف حقوقك وواجباتك في المجتمع ..... للاسف كلكم الخوف والخضوع والذل .... هذا ما اخذناه منهم .... و منكم بلطجية تيجي تكلمهم شوية بلضجيه ..... في المحافظات تجار وفي القاهرة معلم كشكول ...... وفي الاداره جبناء ..... ولازم تسمع الكلام ..... قليلا منهم الصالحون وكثيرا الفاسدين .... كل واحده متجوزه وولادها كبرت ... لازم تتطلع عين ابونا ...... والله العظيم انهم السبب في خراب البلد

Nasr Fouad
21-09-2015, 03:30 PM
[quote=aymanmmii;6291565على بلوم المعلمين ...... مشكلة التعليم في مصر ....... مشكلة دبلوم المعلمين ان اكثرهم ليسوا مثقفين .... نعم علمنا دبلوم المعلمين ..... ولكن الي اين وصلنا ....... انتم للاسف سبب في خراب البلد ... كيف تكون معلم .... وانت لا تعرف حقوقك وواجباتك في المجتمع ..... للاسف كلكم الخوف والخضوع والذل .... هذا ما اخذناه منهم .... و منكم بلطجية تيجي تكلمهم شوية بلضجيه ..... في المحافظات تجار وفي القاهرة معلم كشكول ...... وفي الاداره جبناء ..... ولازم تسمع الكلام ..... قليلا منهم الصالحون وكثيرا الفاسدين .... كل واحده متجوزه وولادها كبرت ... لازم تتطلع عين ابونا ...... والله العظيم انهم السبب في خراب البلد[/quote]

انت مين يالا علشان تحكم على الصالحين و الفاسدين و تتطاول على اساتذتك اللي علموك يا واطي يا ناكر الجميل
اقف معووج و اتكلم عدل ياروح.......
عيب كده يا بابا!!!!!!!!!!!!!
عيب يا حبيبي مش كل اللي عنده مشكلة شخصية مع مدير مدرسته يغلط فى الكل
ما شي يا كوتوموتو!!!!
جدع حبيبي!!!!!!!!

AYMANMMII
21-09-2015, 05:29 PM
انت مين يالا علشان تحكم على الصالحين و الفاسدين و تتطاول على اساتذتك اللي علموك يا واطي يا ناكر الجميل
اقف معووج و اتكلم عدل ياروح.......
عيب كده يا بابا!!!!!!!!!!!!!
عيب يا حبيبي مش كل اللي عنده مشكلة شخصية مع مدير مدرسته يغلط فى الكل
ما شي يا كوتوموتو!!!!
جدع حبيبي!!!!!!!!
الواطي دا الي سمح لامثالك علي دخول الفصول وخلاك مدرس انظر الي وجوه كثيرا منهم اشكال ربنا يحفظنا يا روح ..... امثالك مبتعلموش ببلاش الله يرحم لما كنتوا بطلعوا عين ابونا علي المجموعات والا انت ناسي تاريخكم الوسخ ..... بص لنفسك انت مين اصلا مدرس .ج..... دبلوم 5 سنوات لو كنت نافع في الثانويه كنت هتدخلها .... ازاي تبقي مدير مدرسة وانا اعلي منك مؤهل ازاي يعني ...... اخرك موجهه ..... بص يا حبيبي لاني مش هغلط فيك .... فشل التعليم في مصر بسببكوا انتوا ..... وايا تفتكر ان انت بس الي بتعلم .... يا كوتوموتوا ..... في مدرس الاعدادي والثانوي والجامعه والا فاكر انت بس .... لا اصحي وفوق وتنسبش لنفسك فضل التعليم كل واحد فاكر ان هو السبب لولا الفلوس الي كنا بندهلكوا كنتوا بتطلعوا عين ابوا الطلبة ولغاية دلوقتي ميتين علي الدنيا .... اكثركم مرتشين وحراميه .... الا من رحم ...... انظر الي الادارات التعليمية شيوخ المنصر مدرسين دبلوم معلمين .... يا اخي والله ربنا يريحنا منكم ..... لا تعليم ولا ادب .... بص عقد نفسيه بطلعوها علي المدرسين والطلبه .... بتموتوا نفسكم علي مدير المدرسه ليه ..... عشان شويه حراميه .... ونصابين .... في الاعدادي والثانوي بيهربوا منها الا قليلا .... عشان عارفين ان دبلوم المعلمين شويه حراميه ..... بلا قرف

Nasr Fouad
21-09-2015, 05:50 PM
عدم الرد احسن على العيال قليلة ال..... اللي انت منهم
لما عيل بش..... ة زيك يقول على اساتذته كده علشان مدير مدرسته مضايقه و مطلع تيت امه يقوم يعمم على الكل
و على العموم احنا جبنا ال ip بتاعك و هنرفع قضية سب و قذف علشان نعلم امثالك الادب
عارف ايه هو ال ip ادينا احنا المعلمين اهو عارفين ايه هو و معظم امثالك ما يعرفوهوش

Nasr Fouad
21-09-2015, 05:57 PM
تدير مدرسة ازاي و انت بهذا الاسلوب ال.....
للاسف مش لاقي وصف اوصفه بيه

mido_199841
21-09-2015, 10:52 PM
الواطي دا الي سمح لامثالك علي دخول الفصول وخلاك مدرس انظر الي وجوه كثيرا منهم اشكال ربنا يحفظنا يا روح ..... امثالك مبتعلموش ببلاش الله يرحم لما كنتوا بطلعوا عين ابونا علي المجموعات والا انت ناسي تاريخكم الوسخ ..... بص لنفسك انت مين اصلا مدرس .ج..... دبلوم 5 سنوات لو كنت نافع في الثانويه كنت هتدخلها .... ازاي تبقي مدير مدرسة وانا اعلي منك مؤهل ازاي يعني ...... اخرك موجهه ..... بص يا حبيبي لاني مش هغلط فيك .... فشل التعليم في مصر بسببكوا انتوا ..... وايا تفتكر ان انت بس الي بتعلم .... يا كوتوموتوا ..... في مدرس الاعدادي والثانوي والجامعه والا فاكر انت بس .... لا اصحي وفوق وتنسبش لنفسك فضل التعليم كل واحد فاكر ان هو السبب لولا الفلوس الي كنا بندهلكوا كنتوا بتطلعوا عين ابوا الطلبة ولغاية دلوقتي ميتين علي الدنيا .... اكثركم مرتشين وحراميه .... الا من رحم ...... انظر الي الادارات التعليمية شيوخ المنصر مدرسين دبلوم معلمين .... يا اخي والله ربنا يريحنا منكم ..... لا تعليم ولا ادب .... بص عقد نفسيه بطلعوها علي المدرسين والطلبه .... بتموتوا نفسكم علي مدير المدرسه ليه ..... عشان شويه حراميه .... ونصابين .... في الاعدادي والثانوي بيهربوا منها الا قليلا .... عشان عارفين ان دبلوم المعلمين شويه حراميه ..... بلا قرف

فعلا بلاقرف---- لكن من مين وعلى مين ؟

فى هذا القسم كان فيه موضوع دبلوم المعلمين والمعلمات وكانوا يطالبوا بحقوقهم فيه

ودخلت بينهم متعاطفا وطلبت منهم بدلا من أن يطالبوا بحقوقهم بالترقية يطالبوا بخروجهم على المعاش حفاظا على كرامتهم
ونجاة مم يعد لهم فى كواليس وزارة نصفها مستشارين ونصف معلميها حيتان دروس أخذوا المليارات بلا انجاز واحد وأخذوا معها جهود مئات من الألاف من المعلمين
ولايكتفوا بل يتبجحوا فى إلقاء فشلهم عليهم -----
تماما مثلما تفعل لجان المتابعة حين تتناسى وتتجاهل الفصول الخاوية وتذهب لتصب غضبها على الفصول العامرة فى نفس المدرسة

سيدى العزيز

أنت الأحق بالإدارة فاشربها هنيئا مريئا

لكن لاتحزن حين يتركوا الكبار ويتهموك أنت بالإهمال وضياع التعليم

ولك أن تعلم أن هناك من هو مثلك فى إدارة مدرسة ثلاثية الأبعاد (إبتدائى - إعدادى - ثانوى )

لايعمرها طوال العام سوى طلبة ومعلمى الإبتدائى (ومعظمهم من حملة دبلوم المعلمين والمعلمات وبعضهم أكملوا تربية )وقليل من طلبة ومعلمى الإعدادى أما الثانوى فحدث ولاحرج لاطلبة ولامعلمين

إن كان هذا هو منوال التعليم فى نظرك لأنك الأعلى مؤهل مثلهم

فأهلا بك فى عالم التعليم المنزلى

ولكن يازميلى العزيز لاتكن فظا غليظ القلب وادعو الله أن يحفظك من القرف حتى لاتلقيه على غيرك الذين لاتعلم عنهم إلا القليل

شكرا لك

AYMANMMII
21-09-2015, 11:41 PM
فعلا بلاقرف---- لكن من مين وعلى مين ؟

فى هذا القسم كان فيه موضوع دبلوم المعلمين والمعلمات وكانوا يطالبوا بحقوقهم فيه

ودخلت بينهم متعاطفا وطلبت منهم بدلا من أن يطالبوا بحقوقهم بالترقية يطالبوا بخروجهم على المعاش حفاظا على كرامتهم
ونجاة مم يعد لهم فى كواليس وزارة نصفها مستشارين ونصف معلميها حيتان دروس أخذوا المليارات بلا انجاز واحد وأخذوا معها جهود مئات من الألاف من المعلمين
ولايكتفوا بل يتبجحوا فى إلقاء فشلهم عليهم -----
تماما مثلما تفعل لجان المتابعة حين تتناسى وتتجاهل الفصول الخاوية وتذهب لتصب غضبها على الفصول العامرة فى نفس المدرسة

سيدى العزيز

أنت الأحق بالإدارة فاشربها هنيئا مريئا

لكن لاتحزن حين يتركوا الكبار ويتهموك أنت بالإهمال وضياع التعليم

ولك أن تعلم أن هناك من هو مثلك فى إدارة مدرسة ثلاثية الأبعاد (إبتدائى - إعدادى - ثانوى )

لايعمرها طوال العام سوى طلبة ومعلمى الإبتدائى (ومعظمهم من حملة دبلوم المعلمين والمعلمات وبعضهم أكملوا تربية )وقليل من طلبة ومعلمى الإعدادى أما الثانوى فحدث ولاحرج لاطلبة ولامعلمين

إن كان هذا هو منوال التعليم فى نظرك لأنك الأعلى مؤهل مثلهم

فأهلا بك فى عالم التعليم المنزلى

ولكن يازميلى العزيز لاتكن فظا غليظ القلب وادعو الله أن يحفظك من القرف حتى لاتلقيه على غيرك الذين لاتعلم عنهم إلا القليل

شكرا لك

اي اداره وهل تحسبني من هواه الاداره لم تفهم ما كنت اقوله ... تحاول ان تثبت لي انك لا تطلب الاداره ولا تبغي المال ..... المدارس الابتدائية هي اكثر المدارس في الادرات التعليمة سمعا وطاعة لماذا .... هل تحسب ذلك بانه خوفا علي الطلاب .... لا يا استاذي .... لاننا في الابتدائي يعمل دبلوم الصنايع ومدرس الزراعة والاخصائي الاجتماعي مدرس نعم يعملون مدرسين ...... للاسف انت تاخذ من كلامي ما تريد ان تفهمه انت .... الاعلي مؤهلا ... ليس تكبرا ..... لماذا تنظر اليها هكذا ..... تريد ان تظلم وتقول ها هم المؤهلات العليا تتكبر علينا ... والله ابدا ابدا ..... ما الفرق بين المعلم الحاصل علي الابتدائي ..... والحاصل علي الاعدادي .... والحاصل علي الدبلوم .... والحاصل علي مؤهل عال .... والحاصل علي الماجستير والدكتوراه .... في نظرك كلهم واحد ...... لانها ترضي غرورك .... انا اعترف ان الدكتور والمهندس ... افضل مني واعلي ... لاني لو كنت استطيع ان اكون مثلهم لفعلت ..... كيف .. اكون..... اعلي .... متنهم ...... ازاي ...... من انت ....لتقرر انهم ذاكروا وصرف عليهم الالاف وانت افضل منهم ..... والله انتم من تتكالبون علي المناصب واسأل زملائك لماذا .... لماذا ..... يا عم دا في مدرسين ... فضايح .... شكلهم ..... تجار خشب

Mido-199841
22-09-2015, 12:57 PM
لو كل إنسان وفر لذاته 1% من النقد الذى يرسله لغيره وكأنه خلى الأخطاء لانصلح حال العباد

لكن أدوات الغرور تكمن فى جبين البشر الصالح وغير الصالح

فمنهم من يريد تفتيت المكون بزعم أنا الأعلى وهم الأوطى وجميعنا يرتكن لهمنا وضعفنا وقلة حيلتنا

ربنا يهدى ويصلح حالنا والذى صار مضحكا بفعل بعضنا فى بعضنا

كلنا ندعى العدالة ونطالب بها ونحن أشرس على بعضنا من غيرنا

Nasr Fouad
22-09-2015, 08:35 PM
لو كل إنسان وفر لذاته 1% من النقد الذى يرسله لغيره وكأنه خلى الأخطاء لانصلح حال العباد

لكن أدوات الغرور تكمن فى جبين البشر الصالح وغير الصالح

فمنهم من يريد تفتيت المكون بزعم أنا الأعلى وهم الأوطى وجميعنا يرتكن لهمنا وضعفنا وقلة حيلتنا

ربنا يهدى ويصلح حالنا والذى صار مضحكا بفعل بعضنا فى بعضنا

كلنا ندعى العدالة ونطالب بها ونحن أشرس على بعضنا من غيرنا

صدقت يا اخي

abdullsttar
22-09-2015, 10:42 PM
يا جماعة دبلوم معلمين أصحاب بكالوريس أو ما جستير أو دكتوراة كلهم هيئة تدريس
المهم إنه يكون اختيار القيادة بمعايير واضحة .. مش اللي يتقرب زلفى
المهم إننا نطالب بحقوقنا جميعاً مادية و معنوية ..... مش اللي هنقفه أمام النقابة علشان معاش ملاليم
المهم إننا قدوة طالما حُملنا بهذه الرسالة .. و لا بد من مواجهة مراكز الفساد في الإدارات و المديريات والمفسدين
المهم إنه يبقى فيه آلية لكبح جماح التوجيه و فساد الإداريين
المهم إن ربنا يتقبل منا صالح أعمالنا

Nasr Fouad
24-09-2015, 01:01 AM
دبلوم المعلمين لما عرف ان في فيرس كمبيوتر منتشر طلب من الاخصائي اغلاق ابواب حجره مناهل المعرفه والشباك خوفا علي الاجهزه
اقسم بالله هذا ما حدث من مدير مدرسة امامي دبلوم

انا مصدقك لكن اللي بتحكي فيه ده ممكن يكون حصل زمان ف التسعينات ايام ما كان الكمبيوتر مش منتشر زي دلوقتي
و ممكن يكون قال كده من باب الهزار

Nasr Fouad
29-09-2015, 03:46 PM
على فكرة بقى الناس الكبار بتوع المعلمين كلهم ذوق ف التعامل و فاهمين الشغل و عارفين الاصول وهما اللي بيديروا المدرسة بالفعل و من غيرهم تبقى طابونة اما الاخوة اصحاب المؤهلات العليا صغار السن (و لو ان فيه منهم كتير محترمين و ما يزعلوش مني لاني ما اقصدهمش )
انا اقصد الجماعة مقاصيف الرقبة اللي شايفين نفسهم و مريحينهم ف البيت طول الاجازة و جايين يتنططوا دلوقتي
يبقى عيل لا مؤاخذة بش.... ة يتعامل مع واحد اكبر منه بنطاعة و قلة ذوق دا يبقى ايه ؟
و مش عارفين يديروا و لا يهببوا و عندهم عقدة الشعور بالنقص لان سنهم صغير فبيحاولوا يعوضوها بان يقرفوا الناس و يستنطعوا و يستحمروا عليهم
دا بصراحة اللي انا شايفه
مرة تاني باكرر اسفي للمحترمين منهم و انا ما اقصدهمش كلهم انا اقص الفئة الزبا... ة اللي حرام يكونوا مديرين

الجعدور
29-09-2015, 04:37 PM
ياجماعة كلنا تعلمنا على ايدى هؤلاء المعلمون فلا تنسوا فضلهم عليكم

tato_tamer
06-10-2015, 12:37 PM
سيدي عن تجربة مع مديرين دبلوم معلمين ومديرين مؤهلات عليا ووضح الفرق في طريقة التعامل وحل المشكلات لان دبلوم المعلمين ملم بكل نواحي العملية التعليمية فنيا واداريا وماليا اما المؤهلات فمعظمهم لم يكتسب الخبرة الكافية في النواحي الادارية ولا التعامل مع الموظفين

محمود ابو احمد
06-10-2015, 01:21 PM
انا بستغرب على كل من رد على هذا الشخص الحاقد على اسياده من المعلمين ولولا هم ما كان هنا اليوم كان مصيره الشارع يقولون له يا محترم وسيادتك دا شخص مريض نفسياً وانا برد عليكم انتم لانكم عاملتوه على انه محترم والله ليس عنده ذرة احترام لانه مش محترم ولا تربى اصلاً ويتكلم عن انه حرام ان دبلوم المعلمين يصبح مدير والله اكبر غلطه وقعت فيها الحكومة التعيينات الجديدة ولا يفقهوا شيئا عن التدريس وغير ذلك دخلهم الغرور والكبرياء كانوا شغالين بالحصة مذلولين واول ما بدا تعيينهم احسوا انهم ما فى غيرهم فى المدارس واتمنى كل من يرد على هذا يقول يا حقير ويا ريت ما تردوا عليه افضل سيبوه يعوى يعوى يعوى

Nasr Fouad
06-10-2015, 02:20 PM
انا بستغرب على كل من رد على هذا الشخص الحاقد على اسياده من المعلمين ولولا هم ما كان هنا اليوم كان مصيره الشارع يقولون له يا محترم وسيادتك دا شخص مريض نفسياً وانا برد عليكم انتم لانكم عاملتوه على انه محترم والله ليس عنده ذرة احترام لانه مش محترم ولا تربى اصلاً ويتكلم عن انه حرام ان دبلوم المعلمين يصبح مدير والله اكبر غلطه وقعت فيها الحكومة التعيينات الجديدة ولا يفقهوا شيئا عن التدريس وغير ذلك دخلهم الغرور والكبرياء كانوا شغالين بالحصة مذلولين واول ما بدا تعيينهم احسوا انهم ما فى غيرهم فى المدارس واتمنى كل من يرد على هذا يقول يا حقير ويا ريت ما تردوا عليه افضل سيبوه يعوى يعوى يعوى

يا افندم ده مش حقير و بس دا عيل بش... ة زي ما انا وصفته
و اقرأ تعليقاتي عليه و اديني رأيك و شكرا

heshamarabe
08-10-2015, 06:23 AM
[size="5"][size="5"]عفوا التعليم تراجع للخلف بعد الغاء دبلوم المعلمين اصبح الان المعلمين اي نعم مؤهل عالي ولكن مجموعة في الثانوية العامة لم يسمح له بدخول كلية من كليات القمة وكانت النتيجة معلم غير مقتنع بوظيفتة كمعلم اجيال وهذا الناقم علي وظيفتة خرج لنا جيل لا يفهم شيئ ثم ان المؤهل العالي مش هو كل حاجة يا استاذ فيه كتير موهل عالي بس لا مؤاخذة في اللفظ حماااااااااااااااااااااااار كببببببببيييييييييييييير

عمر الحنون
08-10-2015, 12:11 PM
علي فكره يا محترم دائما موصوف المدير بدوره مياه واسال ياغالي والله اانا معلم دبلوم معلمين وتاهيل تربوي والرخصه الدوليه وعندي الي زي حضرتك لم يعرف ان يدير طابور الصباح وبلاش غلط في الناس الي ليها فضل علي امثالك اقسم بالله انا بكره الكرسي بتاع المدير ونائب المدير من الي بشوفه فيهم اسناء اي زائر وجرب ياغالي

مُحبة القرآن
09-10-2015, 06:19 PM
بارك الله فيك وجزاك الله خيرا

hamdy_200024
09-10-2015, 07:04 PM
يوم ان دخلنا دبلوم المعلمين كانت درجات القبول به اعلى من الثانويه العامه التى تتغنى بها ويكفى اننا مؤهلين نفسيا للتعامل مع هذا السن من التلاميذ لا مثلك يا من حدفتك درجاتك الضعيفه للالتحاق بكليه التربيه بدون رضاك فانت هبطت على هذة المهنه وانتى متعالى عليها وكل همك ان تتولة عمل قيادى ماذا انجزت وكم جيل تخرج من تحت يدك حتى تستكر على خريج المعلمين ان يتولى قيادة مدرسه وله من الخبرة وحل المشكلات اكثر من ثلاثين عاما ...ما تاخرت العمليه التعليميه الا بعد ان حللتم علينا متغنين بمؤهلاتك ودرجاتكم العلميه الموجودة فى الورق فقط ولكن ان يخرج من ايديكم تلميذ تتقون الله فيه لا يوجد لان كل همكم الدروس الخصوصيه وطبع المزكرات وادختلم عادة مقيته لم تكن فى التعليم الابتدائى من قبل

osama faheem
23-10-2015, 11:09 AM
يكفى ان دبلوم المعلمين تربوى وانت بهذه الطريقة والتفكير لاتعلم شئ عن كيفية ادارة مدرسة

ashraf_mhh
23-10-2015, 04:43 PM
ممكن اقولك كلمة .... انت ناكر للجميل لان من علمك هو دبلوم المعلمين

أ/رضا عطيه
24-10-2015, 09:16 AM
مدارسنا فيها كتييير من هذا الصنف الذى لايرضيه أى شىء سوى ماطاب لنفسه

فكان لازم يبقى فيه ناس تواجه بالحسنى والتعقل

لكن الموضوع تحول لمواجهات شرسة

اختفى صاحب الموضوع وترك موضوعه لضعاف القلوب والنفوس من الجانبين ليصب كل منهما غضبه على الأخر

وكأننا ناقصين تفكيك وتقسيم

شكرا لكم