مشاهدة النسخة كاملة : معجزات الاستغفار...متجدد ان شاء الرحمن

ران نيتشان
09-03-2016, 08:44 AM
"فقلت استغفروا ربكم انه كان غفارا .يرسل السماء عليكم مدرارا .ويمددكم باموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم انهارا."
ـــــــــ
تتعدد وسائل ذكر المولى عز وجل ..وكثيرا ما نغفل عنها :’( الا من رحم الله
ابسط الاذكار التى يمكننا ذكرها هى الاستغفار ..لكن فواءده لا تعد ولا تحصي ..<وذكر الله دوما ما هو الا خير للمؤمن >......
ــــــــــــــــــ
قرات فى احد المواقع عن قصص انسانيه لزمت الاستغفار حقق لها المولى المراد
احببت ان افيدكم واعيد الامل فى نفوس قد استولى عليها الياس ..
ولتكن حياتنا وقلوبنا مليئه بحب الله دوما :")
ــــــ
ﻭﻧﻴﺠﻲ ﺑﻘﻲ ﻷ‌ﻭﻝ ﻗﺼﺔ ﻣﻌﺎﻧﺎ ﺑﻌﺘﺘﻠﻲ ﺭﺳﺎﻟﻪ ﺗﺤﻜﻲ ﻓﻴﻬﺎ ..
ﻗﺒﻞ ﺭﻣﻀﺎﻥ ﺏ10 ﺍﻳﺎﻡ ﺑﺎﻟﻈﺒﻂ ﻛﺎﻧﺖ ﺍﻳﺎﻡ ﺍﻣﺘﺤﺎﻧﺎﺗﻰ ﻭﺍﻟﺪﻯ ﺗﻌﺐ ﻓﺠﺄﻩ ﻭﺩﺧﻞ ﺍﻟﻤﺴﺘﺸﻔﻰ ﻭﺍﻧﺎ ﺑﻤﺘﺤﻦ ﻭﺍﺧﺘﺼﺎﺭﺍ ﻋﻤﻞ ﻋﻤﻠﻴﻪ ﻭﺍﻛﺘﺸﻔﻨﺎ ﺍﻧﻪ ﺍﺳﺘﺄﺻﻞ ﻭﺭﻡ ﻭﺩﻩ ﻛﺎﻧﺖ ﺣﺎﺟﻪ ﻏﻴﺮ ﻣﺘﻮﻗﻌﻪ ﺧﺎﻟﺺ ﻻ‌ﻧﻨﺎ ﻓﺎﻛﺮﻳﻨﻬﺎ ﺯﺍﻳﺪﻩ ﺑﺲ ﺑﻌﺪ ﻋﻤﻠﻴﻪ ﺍﻻ‌ﺳﺘﻜﺸﺎﻑ ﻃﻠﻊ ﺍﺳﺘﺄﺻﻞ ﻭﺭﻡ ﺍﻭﻝ ﻣﺎ ﺍﻟﺪﻛﺘﻮﺭ ﺧﺮﺝ ﻣﻦ ﺍﻟﻌﻤﻠﻴﺎﺕ ﻭﻗﺎﻝ ﺍﻥ ﺑﺎﺑﺎ ﺍﺳﺘﺄﺻﻞ ﻭﺭﻡ ﻭﻫﻨﺤﻠﻠﻪ ﻭﻫﻨﺸﻮﻑ ﺍﺫﺍ ﻛﺎﻥ ﻛﺎﻧﺴﺮ ﺍﻭ ﻭﺭﻡ ﺣﻤﻴﺪ ﻣﻌﺮﻓﺶ ﺍﻳﻪ ﺍﻟﻠﻰ ﺟﺎﺏ ﻓﻰ ﺑﺎﻟﻰ ﻣﻦ ﻟﺰﻡ ﺍﻻ‌ﺳﺘﻐﻔﺎﺭ ﺟﻌﻞ ﺍﻟﻠﻪ ﻟﻪ ﻣﻦ ﻛﻞ ﻫﻢ ﻣﺨﺮﺟﺎ ﻭﻣﻦ ﻛﻞ ﺿﻴﻖ ﻓﺮﺝ ﺑﻘﻴﺖ ﻃﻮﻝ ﻃﺮﻳﻘﻰ ﻟﻼ‌ﻣﺘﺤﺎﻥ ﺍﺳﺘﻐﻔﺮ ﻭﻃﻮﻝ ﻣﺎ ﺍﻧﺎ ﻗﺎﻋﺪﻩ ﺳﺎﻛﺘﻪ ﺑﺴﺘﻐﻔﺮ ﻣﻦ ﻛﺘﺮ ﻣﺎ ﻛﻨﺖ ﺑﺴﺘﻐﻔﺮ ﻓﻰ ﺳﺮﻯ ﻛﻨﺖ ﺑﺤﺲ ﺍﻥ ﺟﻮﺍﻳﺎ ﺷﺨﺼﻴﻦ ﻃﻠﻌﺖ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺍﻟﺘﺤﻠﻴﻞ ﻭﺑﺎﺑﺎ ﻃﻠﻊ ﻋﻨﺪﻩ ﻛﺎﻧﺴﺮ ﻣﻦ ﺍﻟﺪﺭﺟﻪ ﺍﻟﺜﺎﻟﺜﻪ ﻭﻫﻴﺎﺧﺪ ﻋﻼ‌ﺝ ﻛﻴﻤﺎﻭﻯ .. ﻭﻫﻴﺎﺧﺪ 24 ﺟﻠﺴﻪ ﺑﻘﺪﺍﺭ 2 ﻓﻰ ﺍﻟﺸﻬﺮ ﺑﺮﺩﻭ ﻣﺎ ﻳﺄﺳﺘﺶ ﻃﺒﻌﺎ ﺍﻋﺼﺎﺑﻰ ﻭﺍﻣﺘﺤﺎﻧﺘﻰ ﻛﺎﻧﺖ ﺍﺧﺮ ﺣﺎﺟﻪ ﺑﺮﻭﺡ ﻣﻦ ﻏﻴﺮ ﻣﺎ ﺫﺍﻛﺮ ﻋﻠﺸﺎﻥ ﻣﺎ ﺍﺗﻜﺘﺒﺶ ﻏﻴﺎﺏ ﺑﺲ ﻭﺍﺳﺘﻨﻰ ﻧﺺ ﺍﻟﻮﻗﺖ ﻳﺠﻰ ﻋﻠﺸﺎﻥ ﺍﺧﺮﺝ ﻛﺎﻥ ﻛﻞ ﻣﺎﺿﻴﻖ ﺍﻭﻯ ﻭﻣﺎﺣﻠﺶ ﻭﺑﺎﺑﺎ ﺣﺎﻟﺘﻪ ﺗﺪﻫﻮﺭ ﺍﺫﻭﺩ ﺍﺳﺘﻐﻔﺎﺭ ﻭﻟﺴﻪ ﻣﺎﻓﻴﺶ ﺣﺎﺟﻪ ﺣﺼﻠﺖ ﺑﺎﺑﺎ ﺍﺧﺪ ﺟﺮﻋﻪ ﻭﺍﺗﻨﻴﻦ ﻭﺗﻼ‌ﺗﻪ ﻭﻓﺠﺄﻩ ﻧﺘﻴﺠﺘﻰ ﺗﻈﻬﺮ ﻭﺍﺟﻴﺐ ﺗﻘﺪﻳﺮ ﻋﺎﻟﻰ ﺟﺪﺍ ﺍﻋﻠﻰ ﺗﻘﺪﻳﺮ ﺟﺒﺘﻪ ﻣﻦ ﺳﺎﻋﻪ ﻣﺎ ﺩﺧﻠﺖ ﺍﻟﺠﺎﻣﻌﻪ ﺍﺯﺍﻯ ﻣﺶ ﻋﺎﺭﻓﻪ ﻓﺮﺣﺖ ﺍﻭﻯ ﻭﻛﺎﻧﺖ ﻓﺮﺣﺘﻰ ﺑﺎﻟﺴﻨﻪ ﺩﻯ ﻛﺒﻴﺮﻩ ﻋﻠﺸﺎﻥ ﻛﻨﺖ ﻣﺴﺘﻨﻴﺎﻫﺎ ﺑﻌﺪ ﺍﻟﺠﺮﻋﻪ ﺍﻟﺴﺎﺩﺳﻪ ﻟﺒﺎﺑﺎ ﻃﻠﻌﺖ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺍﻟﺘﺤﺎﻟﻴﻞ ﻭﺍﻟﺪﻛﺘﻮﺭ ﺑﻴﻘﻮﻟﻪ ﻋﻠﻰ ﻓﻜﺮﻩ ﺍﻧﺖ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﻛﺒﻴﺮ ﺟﺪﺍ ﻣﺎﺗﻜﻤﻠﺶ 24 ﺟﻠﺴﻪ ﺍﻟﻜﻴﻤﺎﻭﻯ ﻭﺍﻻ‌ﺷﻌﺎﻉ ﺍﻟﻠﻰ ﺑﻌﺪﻩ ﻭﻣﻤﻜﻦ ﻧﻮﻗﻒ ﻣﻦ ﺍﻟﺠﻠﺴﻪ ﺍﻟﺠﺎﻳﻪ ﻭﺧﻼ‌ﺹ ﺗﺒﻘﻰ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻃﺒﻴﻌﻰ ﻭﻣﺴﺘﻐﺮﺏ ﺍﻭﻯ ﻃﺒﻌﺎ ﻓﺮﺣﻪ ﻻ‌ ﺗﻮﺻﻒ ﻭﺗﺘﺤﺲ ﺑﻜﺮﻡ ﺭﺑﻨﺎ ﻋﻠﻴﻚ ﺍﻭﻯ ﻻ‌ﻧﻰ ﻓﻌﻼ‌ ﻣﺎﻛﻨﺘﺶ ﻣﺘﺨﻴﻠﻪ ﺩﻩ ﺗﻮﻗﻌﺖ ﺍﻧﻰ ﻫﻨﺠﺢ ﺑﺲ ﻫﺸﻴﻞ ﻣﺎﺩﺗﻴﻦ ﺍﻭ ﺗﻼ‌ﺗﻪ ﻭﻧﺠﺤﺖ ﺑﺲ ﺑﺘﻘﺪﻳﺮ ﻋﺎﻟﻰ ﺗﻮﻗﻌﺖ ﺍﻥ ﺑﺎﺑﺎ ﻳﺘﺤﺴﻦ ﻭﻳﺎﻛﻞ ﺯﻳﻨﺎ ﻋﺎﺩﻯ ﻻ‌ﻧﻪ ﻛﺎﻧﺴﺮ ﻓﻰ ﺍﻟﻘﺎﻭﻟﻮﻥ ﻭﺍﻟﺤﻤﺪ ﻟﻠﻪ ﻣﺎﺳﺘﻨﻴﻦ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺍﻟﺘﺤﺎﻟﻴﻞ ﺍﻟﺠﺎﻳﻪ ﺍﻧﻪ ﻣﺶ ﻫﻴﺎﺧﺪ ﻛﻴﻤﺎﻭﻯ ﺗﺎﻧﻰ ..
ﺩﻋﻮﺍﺗﻜﻢ ﺭﺑﻨﺎ ﻳﻜﻤﻞ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﻧﻌﻤﺎﺋﻪ ""
.........

أبو إسراء A
09-03-2016, 02:02 PM
من فضائل الاستغفار أنه يجلب الخيرات والبركات للعبد ويدفع عنه البلاء يقول الله تعالى: { فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا (10) يُرْسِلِ السَّمَاء عَلَيْكُم مِّدْرَارًا (11) وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَارًا (12) مَّا لَكُمْ لا تَرْجُونَ لِلَّهِ وَقَارًا (13) وَقَدْ خَلَقَكُمْ أَطْوَارًا (14) }([13]).
" أي إذا تبتم إلى الله واستغفرتموه وأطعتموه، كثر الرزق عليكم، وأسقاكم من بركات السماء، وأنبت لكم من بركات الأرض، وأنبت لكم الزرع، وأدر لكم الضرع، وأمدكم بأموال وبنين، أي: أعطاكم الأموال والأولاد، وجعل لكم جنات فيها أنواع الثمار، وخللها بالأنهار الجارية بينها ، وفي هذا دلالة على عظم فوائد الاستغفار وكثرة خيراته وتعدد ثمراته.
وهذه الثمرات المذكورة هنا هي مما يناله العبد في دنياه من الخيرات العميمة والعطايا الكريمة والثمرات المتنوعة، وأما ما يناله المستغفرون يوم القيامة من الثواب الجزيل والأجر العظيم والرحمة والمغفرة والعتق من النار والسلامة من العذاب، فأمر لا يحصيه إلا الله تعالى([14]).

د: أحمد عرفة

ران نيتشان
09-03-2016, 09:31 PM
من فضائل الاستغفار أنه يجلب الخيرات والبركات للعبد ويدفع عنه البلاء يقول الله تعالى: { فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا (10) يُرْسِلِ السَّمَاء عَلَيْكُم مِّدْرَارًا (11) وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَارًا (12) مَّا لَكُمْ لا تَرْجُونَ لِلَّهِ وَقَارًا (13) وَقَدْ خَلَقَكُمْ أَطْوَارًا (14) }([13]).
" أي إذا تبتم إلى الله واستغفرتموه وأطعتموه، كثر الرزق عليكم، وأسقاكم من بركات السماء، وأنبت لكم من بركات الأرض، وأنبت لكم الزرع، وأدر لكم الضرع، وأمدكم بأموال وبنين، أي: أعطاكم الأموال والأولاد، وجعل لكم جنات فيها أنواع الثمار، وخللها بالأنهار الجارية بينها ، وفي هذا دلالة على عظم فوائد الاستغفار وكثرة خيراته وتعدد ثمراته.
وهذه الثمرات المذكورة هنا هي مما يناله العبد في دنياه من الخيرات العميمة والعطايا الكريمة والثمرات المتنوعة، وأما ما يناله المستغفرون يوم القيامة من الثواب الجزيل والأجر العظيم والرحمة والمغفرة والعتق من النار والسلامة من العذاب، فأمر لا يحصيه إلا الله تعالى([14]).

د: أحمد عرفة
جزاكم الرحمن خيرا:")

ران نيتشان
10-03-2016, 09:47 AM
القصة الثانية
انا ف 3 كلية قسم لغات بدرس اربع لغات صعبين ومعاهم مواد عربى ،،عندى مادة عربى رخمة جدا كتاب 400 صفحة والاسامى بتاعتها لاتينى والمفروض تتحفظ انا ذاكرت قبل الامتحان بيومين تقريبا بس كنت بستغفر كتييير جدا وبدأت اواظب على الصلاة الحمد لله وانا ف طريقى للامتحان فضلت استغفر لحد ما ممسكت الورقة ،، الامتحان ده اقسم بالله كان صعب جدا لانه اختيارى وجايب كل النقط اللى ف المنهج والله والله فضلت استغفر وانا ف الامتحان وربنا مكسفنيش ابدا وبقيت بحط خط ع الاجابة وانا مش عارفة صح ولا غلط لان كله دخل ف بعض واتفاجأ انى اخرج من الامتحان وافتح الكتاب والاقى كل الاجابات صح والحمد لله
الحمد لله انا متفائلة خير وهكمل استغفار عشان ربنا يرضى عنى
اوعوا الكسل يكون المسيطر عليكم ربنا هيكرمكم والله ‏‎
القصد من البوست انك تاخد بالاسباب وتستعين بالله ‏‎
منشن .. شير .. ارسلها لحد وطمنه ‏‎‎‏

ران نيتشان
10-03-2016, 09:55 AM
الثالثة

ف يوم كنت خارجه كان ف كذا حاجه نفسي تمشي زي ماكنت عاوزه
المهم استغفرت كتير يومها ونزلت ولكن مافيش أي حاجه من اللي كنت هعملها اتعملت ومش معايا فلوس تانيه عشان اعمل حاجه تانيه غيري الحاجه الأولى اللي لسه مش خلصت
المهم روحت وماشيه زعلانه جدا والشيطان بقا بداء يوسوس دا انا استغفرت كتير بس قولت لي نفسي لعله خير وفضلت استغفر
المهم وانا بعدي الطريق جه متوسيكل ماشي بسرعة انا معرفش ازاي مش شفته المهم فرمل جامد والحمد لله ولولا ستر ربنا محصليش حاجه والناس كلها مستغربة كان زماني ف عالم تاني والله الحمد لله
المهم روحت لقيت بابا قبض فلوس كنا آخر الشهر وعطاني فلوس ونزلت تاني يومها بالليل اشتريت حاجه كمان غير الحاجه اللي عند الراجل لسه مخلصتش
مختصر الكلام مش معنى أنها اتقفلت من البداية يبقى كده خلاص قفلت
سبحان الله ربنا فتحها عليا وأحمد ربنا جدا

صوت الامة
08-07-2016, 05:02 PM
الاستغفار كلة خير
ذكر الله كلة بركة ولما لا
وهو القائل .. فقلت استغفرو ربكم انة كان غفارا .. الاية
كم نحتاج الى هذة الاشياء الروحانية لفتح باب السعادة والرضا
فيارب ارزقنا لسانا ذاكرا وقلبا مستغفرا خاشعا
اللهم ارزقنا حبك

Mohammad Galal ALSabbah
21-07-2016, 09:24 PM