مشاهدة النسخة كاملة : فزورة 2:يلاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااا

ابو بيشو
12-07-2016, 12:41 PM
Q: You had 20 men build your house in two months. How long would it take 10 men to build the very same house?

الاستاذ خالد زلط
13-07-2016, 01:29 AM
Q: You had 20 men build your house in two months. How long would it take 10 men to build the very same house?

Oh, now we combine English with Algebra :D
It's fine.well done
انا هاكون اول واحد يجاوب علي اساس اني "مدرس انجليزي و رياضه لحد ما يجيبوا مدرس رياضه :cool: :d ^_^ "
نتكلم جد شوية :slap1qk6: السؤال ممكن يكون له اكثر من حل :stickjo4: :
1- ممكن واحد يقول البيت اتبني اصلا مش هنبنيه تاني يبقي ال10 عمَّال دول هيقعدوا عاطلين :( :o. [سخرية/تهكم/رخامة وتُقل دم وتتسحب منه العضوية :d ]<رجعنا نهزر تاني>
2- ممكن واحد تاني منطقي يفهم ان العلاقة بين الزمن المُستغرق وعدد العمال علاقة عكسية بحيث لو زاد عدد العُمَّال، الشُغل يخلص بسرعة "الزمن المستغرق يقل" وبما ان 20 عامل بنوا البيت في شهرين يبقي لما يقل عدد العمال للنصف "يبقي 10 يعني" تزيد المده للضِعف. يبقي الحل "4 شهور " :028ja7:
بس انا خايف يكون كل الكلام اللي كتبته والتفكير اللي فكرته ملهمش لزمة ويطلع الحل المقصود هو الحل الاول :stickjo4: :d .ده هزار طبعا لانه علي فكرة هو الحل الاول عشان عبارة the very same house يعني اكيد البيت مش هيتبني مرتين. لكن الحل الرياضي يَصِح في حالة تجاهل هذه العبارة .

:rolleyes: My Regards
Mr.Khaled Mohammed Zalat

ابو بيشو
13-07-2016, 10:27 PM
المفاجأه
اليك منى كل احترام وتقدير للاسف الحل الاول هو اللى صح

A: Zero seconds. The house was already built by the 20 men.

الاستاذ خالد زلط
14-07-2016, 08:35 AM
المفاجأه
اليك منى كل احترام وتقدير للاسف الحل الاول هو اللى صح

A: Zero seconds. The house was already built by the 20 men.
ما انا كنت عارف يا مستر وكتبت ده في اجابتي وقولت الحل الرياضي ينفع لو حذفنا عبارة the very same house

ابو بيشو
14-07-2016, 08:36 PM
اليك منى كل احترام وتقدير شكرا لحضرتك