مشاهدة النسخة كاملة : هل الاختلاف لا يفسد للود قضية

سيف سالم
16-08-2016, 08:04 PM
دائما بقول لسه بدري
معلمى وموجهى الحاسب الالي على مستوى الجمهورية وادارة الكمبيوتر التعليمى الموقرة
الكل مختلف على صفحات التواصل الاجتماعى والمنتديات التعليمية
الاختلاف فيه ايه حضرتك دا اولا وثانيا الاختلاف فى وجهات النظر لا يفسد للود قضية فمتعملهاش مشكلة
ايوه سيادتك انا مش عاملها مشكلة بس سيادتك دا علم واجابة السؤال بتكون حاجة واحدة مش وجهات نظر معاليك
انجز مختلفين في اي
في اجابة سؤال في المنهج معاليك
اللى هو ايه يعنى
اعداد كوب عصير
مشكلة ام خوارزمية ام ايه معاليك
وكمان مسألة رياضية
نفس الامر معاليك
طب انت عملت ايه
انا معاليك قلت لهم جميعا
اعداد كوب عصير
خطوات اعداد كوب عصير
كوب عصير
دول ثلاث جمل كل جملة تختلف في اللغة عن بعض
لو عرفتم الفرق اللغوي حتعروفوا الاجابة
طب المسألة الرياضية
نفس الموضوع معاليك
مسألة
خطوات حل مسألة
حل مسألة
لو عرفتم الفرق حتعرفوا الاجابة
====
دا حال مادة الكمبيوتر وتكنولوجيا المعلومات والاتصالات
في بلدنا الحبيب مصر

Mr.Ali Mohamed Ali
17-08-2016, 08:12 AM
أنا برشح حضرتك لمنصب مدير عام إدارة الكمبيوتر التعليمي ..أه .. أقصد الكمبيوتر وتكنولوجيا المعلومات ...... يووووه .... الكمبيوتر وتكنولوجيا المعلومات والاتصالات ..... والسنة الجاية هايبقى ..... الكمبيوتر وتكنولوجيا المعلومات والاتصالات والبرامج الجاهزة ..... ومش هايراتاحوا إلا لما تبقى ... الجماهيريةالليبية العربية الشعبية الإشتراكية العظمى .....

يا أستاذ / سيف ...... دول بيغيروا الاسم كل سنة .... ترف .... مش ده إختلاف ..... دول بيدعوا إنهم بيشركوا المدرسين في التعديلات ... كلام كلام كلام .... المناهج لسة ماخلصتش .... بس الحمد لله تم اللإ نتهاء من عمل الحوافز وتغيير الاسم ....... إنها إدارة الفشل ..... ألا توافقني الرأي .

على فكرة تعديلات الصف الأول والثاني إن صح مايقال فهي منقولة من الخليج ..... أصبحنا ناقلين وليس مبدعين .

ahmeddeep
17-08-2016, 06:11 PM
حقيقي انا بستغرب لكل مدرس كمبيوتر فى التربية والتعليم فى ناس شالية هم المادة والباقى مش مهم المهم المرتب والاجازة والحوافز والمصيف والدروس ومش مهم الباقى علشان كدة لازم تلاقى ادارة فاشلة وتسعى للتقليد والتربح بالمال فقط عندى كلام كتير بس للأسف لا يسع المقام ذكره لازم كل مدرس كمبيوتر فى التربية والتعليم يتحرك لوقف المهزله دى

ميدو200
17-08-2016, 10:13 PM
دائما بقول لسه بدري
معلمى وموجهى الحاسب الالي على مستوى الجمهورية وادارة الكمبيوتر التعليمى الموقرة
الكل مختلف على صفحات التواصل الاجتماعى والمنتديات التعليمية
الاختلاف فيه ايه حضرتك دا اولا وثانيا الاختلاف فى وجهات النظر لا يفسد للود قضية فمتعملهاش مشكلة
ايوه سيادتك انا مش عاملها مشكلة بس سيادتك دا علم واجابة السؤال بتكون حاجة واحدة مش وجهات نظر معاليك
انجز مختلفين في اي
في اجابة سؤال في المنهج معاليك
اللى هو ايه يعنى
اعداد كوب عصير
مشكلة ام خوارزمية ام ايه معاليك
وكمان مسألة رياضية
نفس الامر معاليك
طب انت عملت ايه
انا معاليك قلت لهم جميعا
اعداد كوب عصير
خطوات اعداد كوب عصير
كوب عصير
طب المسألة الرياضية
نفس الموضوع معاليك
مسألة
خطوات حل مسألة
حل مسألة
لو عرفتم الفرق حتعرفوا الاجابة
====
دا حال مادة الكمبيوتر وتكنولوجيا المعلومات والاتصالات
في بلدنا الحبيب مصر
نرجوا من حضرتك الاجابة وليس مجرد التعليق

سيف سالم
18-08-2016, 01:34 AM
أنا برشح حضرتك لمنصب مدير عام إدارة الكمبيوتر التعليمي ..أه .. أقصد الكمبيوتر وتكنولوجيا المعلومات ...... يووووه .... الكمبيوتر وتكنولوجيا المعلومات والاتصالات ..... والسنة الجاية هايبقى ..... الكمبيوتر وتكنولوجيا المعلومات والاتصالات والبرامج الجاهزة ..... ومش هايراتاحوا إلا لما تبقى ... الجماهيريةالليبية العربية الشعبية الإشتراكية العظمى .....

يا أستاذ / سيف ...... دول بيغيروا الاسم كل سنة .... ترف .... مش ده إختلاف ..... دول بيدعوا إنهم بيشركوا المدرسين في التعديلات ... كلام كلام كلام .... المناهج لسة ماخلصتش .... بس الحمد لله تم اللإ نتهاء من عمل الحوافز وتغيير الاسم ....... إنها إدارة الفشل ..... ألا توافقني الرأي .

على فكرة تعديلات الصف الأول والثاني إن صح مايقال فهي منقولة من الخليج ..... أصبحنا ناقلين وليس مبدعين .
استاذنا الفاضل
مش عارف اوافقك الرأي ام لا
حفكر
علشان انت عارف مش عايز افسد العلاقة الحميمة بينى وبين اخرين خاصة بعد ترشيحك لشخصى المتواضع لهذا المنصب مما يزيد حميمية العلاقة

سيف سالم
18-08-2016, 01:36 AM
حقيقي انا بستغرب لكل مدرس كمبيوتر فى التربية والتعليم فى ناس شالية هم المادة والباقى مش مهم المهم المرتب والاجازة والحوافز والمصيف والدروس ومش مهم الباقى علشان كدة لازم تلاقى ادارة فاشلة وتسعى للتقليد والتربح بالمال فقط عندى كلام كتير بس للأسف لا يسع المقام ذكره لازم كل مدرس كمبيوتر فى التربية والتعليم يتحرك لوقف المهزله دى
ندعو الله اننا نري اليوم الذي لا يختلف فيه الناس على اجابة سؤال مثل هذا

سيف سالم
18-08-2016, 01:40 AM
نرجوا من حضرتك الاجابة وليس مجرد التعليق
استاذنا وبماذا تفيد اجابتى
احنا عايزين من يملك الامر يجيب
يمكن باجابته
ينتهى النقاش على صفحات التواصل الاجتماعى وخبتنا تنحسر
ونقول الوزارة عايزة كده

ومع ذلك انا جاوبت
طب انت عملت ايه
انا معاليك قلت لهم جميعا
اعداد كوب عصير
خطوات اعداد كوب عصير
كوب عصير

أبو مريم2008
18-08-2016, 09:07 PM
تحياتى لحضرتك أستاذ سيف

أنا رأى المتواضع إننا مش نتعب نفسنا فى الحاجات دى

أولا: لأننا اتعودنا عليها على مر اعوام كتيير

والأهم من كده

إن المنهج ده هيتغير العام القادم بمنهج جديد

فرأيى نوفر مجهودنا للكوارث اللى هنشوفها فى المنهج الجديد

سيف سالم
18-08-2016, 10:10 PM
تحياتى لحضرتك أستاذ سيف

أنا رأى المتواضع إننا مش نتعب نفسنا فى الحاجات دى

أولا: لأننا اتعودنا عليها على مر اعوام كتيير

والأهم من كده

إن المنهج ده هيتغير العام القادم بمنهج جديد

فرأيى نوفر مجهودنا للكوارث اللى هنشوفها فى المنهج الجديد

استاذنا الفاضل
بارك الله لكم
فعلا المنهج حيتغير بعد ما اتعدل
والله ما المشكلة في اجابة السؤال
المشكلة في شكل المعلمين على موقع التواصل والمنتديات بقى وحش
والوزارة للاسف لا تعلم ما يدور
واكيد لو كانت تعلم ما يدور كانت حلت الاشكال
علشان كده مش حتعب نفسي واسمع النصيحة
شكرا لمروركم

سيف سالم
18-08-2016, 10:17 PM
دا حتى في زميل عمل تقريبا نفس او شبه كبير من الخواطر بتاعتى على مواقع التواصل
يعنى مش انا لوحدى اي نعم في تشابه كبير في الموضوعين وكمانكثير من الالفاظ بالنص
بس طبعا انا ناشر الاول
تواتر خواطر
http://www.thanwya.com/vb/attachment.php?attachmentid=139144&stc=1&d=1471551412

أحـمد قرنى
19-08-2016, 08:57 PM
استاذ سيف
سؤال محرج شوية وخارج عن هذا الموضوع
هل واضع امتحان الشهادة الاعدادية بيأخذ مقابل مادى على الامتحان ام هو دراج فى نطاق عمله

السؤال الاخر
كلنا بنلاحظ لما تيجى نقطة او جزئية صعبة او فيها اختلاف غالبا بسبب الضجة بتلغى هذه الجزئية حتى ولو سليمة

اللى بسأل فيه بقا هل سهولة الامتحان وعدم مطابقته لمواصفات الورقة الامتحانية قانونى بمعنى هل مواصفات الورقة الامتحانية ملزمة لواضع امتحان الشهادة الاعدادية

سيف سالم
20-08-2016, 10:16 AM
استاذ سيف
سؤال محرج شوية وخارج عن هذا الموضوع
هل واضع امتحان الشهادة الاعدادية بيأخذ مقابل مادى على الامتحان ام هو دراج فى نطاق عمله

السؤال الاخر
كلنا بنلاحظ لما تيجى نقطة او جزئية صعبة او فيها اختلاف غالبا بسبب الضجة بتلغى هذه الجزئية حتى ولو سليمة

اللى بسأل فيه بقا هل سهولة الامتحان وعدم مطابقته لمواصفات الورقة الامتحانية قانونى بمعنى هل مواصفات الورقة الامتحانية ملزمة لواضع امتحان الشهادة الاعدادية
لا احراج ولا حاجة استاذنا الفاضل
ايوه فيه مقابل مادىي لوضع الامتحان ودا حسب الاساسي يعنى لو اساسيك 500 جنيه تقريبا في 30/6/2015 قبل الخصم 25 ج + 20 ج مكافاة يعنى بعد الخصم ممكن تصل 40 ج بس انت اللى بتشيل التكاليف كاملة من ورق الطباعة وجهاز الكمبيوتر والكهربة وكمان حبر الطابعة
لاء فيه ناس بتتعمد تجيب المختلف عليه في الامتحان
المواصفات ملزمة والمفروض يحال للشئون القانونية من يخالف المواصفات من قبل مستشار المادة بس كله بلح ومحدش بيسأل عن شئ

المهدي مصطفى السعيد
20-08-2016, 11:13 AM
السيد الأستاذ المحترم / سيف سالم
السادة الاعزاء الزملاء .....
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته ...
اعتقد ان فتح مجال لمثل تلك النقاشات والمحاورات يفتح ابوبا من الاختلاف وكل يدلي بدلوه ويقاتل من اجله .... الامر ببساطة جدا يا سيدي المحترم ينحصر فقط في اختيارين لا ثالث لهما ..حضرتك وضعت احتمال او اختيار ثالث بعد اذن حضرتك ..لا معى له ..ولا وجود له من الاساس ...الاختيار ما بين ...1- اعداد كوب عصير ....... 2- خطوات اعداد كوب عصير ... اما الافتراض الثالث فلايؤدي الى معنى ابدا ...هل حضرتك تقصد ... كوب عصير ..لا يؤدي الى معنى ... فلابد من جعله ذو معنى ليمكن الاجابة عليه مثلا سعر كوب العصير ..اعداد كوب العصير ... نوع كوب العصير ..اما كوب عصير فقط ...فلا .... وعليه وبعد الترجمة الى الانجليزية ...ارى ان ....
اعداد كوب عصير ...مشكلة
خطوات اعداد كوب عصير ...خوارزمية .... هذا والله اعلى واعلم ...شكرا جزيلا لحضراتكم

سيف سالم
20-08-2016, 01:18 PM
السيد الأستاذ المحترم / سيف سالم
السادة الاعزاء الزملاء .....
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته ...
اعتقد ان فتح مجال لمثل تلك النقاشات والمحاورات يفتح ابوبا من الاختلاف وكل يدلي بدلوه ويقاتل من اجله .... الامر ببساطة جدا يا سيدي المحترم ينحصر فقط في اختيارين لا ثالث لهما ..حضرتك وضعت احتمال او اختيار ثالث بعد اذن حضرتك ..لا معى له ..ولا وجود له من الاساس ...الاختيار ما بين ...1- اعداد كوب عصير ....... 2- خطوات اعداد كوب عصير ... اما الافتراض الثالث فلايؤدي الى معنى ابدا ...هل حضرتك تقصد ... كوب عصير ..لا يؤدي الى معنى ... فلابد من جعله ذو معنى ليمكن الاجابة عليه مثلا سعر كوب العصير ..اعداد كوب العصير ... نوع كوب العصير ..اما كوب عصير فقط ...فلا .... وعليه وبعد الترجمة الى الانجليزية ...ارى ان ....
اعداد كوب عصير ...مشكلة
خطوات اعداد كوب عصير ...خوارزمية .... هذا والله اعلى واعلم ...شكرا جزيلا لحضراتكم

استاذنا الفاضل تقبل تحياتى
انا لم اضع احتمال تانى ولا تالت
انا قلت لو الناس تقدر تفرق لغويا بين

اعداد كوب عصير
خطوات اعداد كوب عصير
كوب عصير
حتعرف الاجابة
اما الاختلاف فقد انا ناقل لما يدور بين معلمى الكمبيوتر على مستوى الجمهورية في مواقع التواصل
والقصد انه
كوب العصير دا شئ موجود بالفعل يتعمل معه الناس يشربوه يحفظوه في الثلاجة يبعوه
وهنا سيكون الحل نفسه
اما خطوات اعداده ستكون خوارزمية
اعداد كوب عصير فدى مشكلة
واقصد بالترجمة الكتاب المترجم اللى لسه منزلش يا تري حيترجمها ازاي
شكرا لكم

أحـمد قرنى
20-08-2016, 04:26 PM
لا احراج ولا حاجة استاذنا الفاضل
ايوه فيه مقابل مادىي لوضع الامتحان ودا حسب الاساسي يعنى لو اساسيك 500 جنيه تقريبا في 30/6/2015 قبل الخصم 25 ج + 20 ج مكافاة يعنى بعد الخصم ممكن تصل 40 ج بس انت اللى بتشيل التكاليف كاملة من ورق الطباعة وجهاز الكمبيوتر والكهربة وكمان حبر الطابعة
لاء فيه ناس بتتعمد تجيب المختلف عليه في الامتحان
المواصفات ملزمة والمفروض يحال للشئون القانونية من يخالف المواصفات من قبل مستشار المادة بس كله بلح ومحدش بيسأل عن شئ

انا كان استفسارى على المقابل المادى لغرض محدد
ان بكدة واضع الامتحان غير مستفاد ماديا

لذا لماذا معظمهم ياتى بامتحانات هزيلة ولا ترقى لمستوى امتحانات التربية الفنية اللى فى بعض الاحيان كمان بتكون اسئلتها فيها فكر عن امتحان الكمبيوتر لما يجى 3 اسئلة اكمل وصح وخطا وخريطة مرسومة وحلها جنبها

الكاااارثة الكبرى
هل حذف خريطة متوسط الاعداد من الفصل الاول وحذف الجزء العملى اللى موجود فى الفصل الثانى وحذف تعريف التصنيف وحذف الاختبارات اللى كانت موجودة فى طبعة الاعوام الماضية محتاج الى قرار وزارى ولجنة كاملة مشكلة لتعديل المنهج بهذه الطريقة

سيف سالم
20-08-2016, 06:01 PM
انا كان استفسارى على المقابل المادى لغرض محدد
ان بكدة واضع الامتحان غير مستفاد ماديا

لذا لماذا معظمهم ياتى بامتحانات هزيلة ولا ترقى لمستوى امتحانات التربية الفنية اللى فى بعض الاحيان كمان بتكون اسئلتها فيها فكر عن امتحان الكمبيوتر لما يجى 3 اسئلة اكمل وصح وخطا وخريطة مرسومة وحلها جنبها

الكاااارثة الكبرى
هل حذف خريطة متوسط الاعداد من الفصل الاول وحذف الجزء العملى اللى موجود فى الفصل الثانى وحذف تعريف التصنيف وحذف الاختبارات اللى كانت موجودة فى طبعة الاعوام الماضية محتاج الى قرار وزارى ولجنة كاملة مشكلة لتعديل المنهج بهذه الطريقة
الخوف من الشكوى
اي حد يشتكى في النيابة الادارية
الممتحن حيروح يتركن يوم كامل قاعد على الدكة ويدخل للمستشار يدافع عن نفسه شمال ويمين واحتمال يتم مجازاته بيوم خصم
فالاحسن امتحان هايف سهل ومشى الحال