مشاهدة النسخة كاملة : نداااااااااء إلى جميع الأزهريين(صحوة الأزهر)

زهرة الاسلام
02-09-2008, 02:59 AM
على فكرة انا ملاحظة ان معظم اللى بيعيبوا فى الأزهر فى جميع المشاركات أزهريين . أنا معاكم إن الأزهر فيه عيوب كتير بس والله إحنا فى ايدينا إننا نصلحها يعنى المصحح الظالم ممكن نستبدله باخر عادل هتقولوا ازااى؟ ببساطة إن الجيل بتاعنا لازم يخرج منه المعلم الناجح العادل لازم يخرج منه الطبيب الناجح ومهندسين ناجحين وصيادلة ناجحين .احنا كل شوية بنتكلم عن عيوب الأزهر وخلاص طب بص وشوف انت عملت ايه للأزهر وابدأ بنفسك وبالناس اللى حواليك حاول انك تكون مثال للطالب الازهرى الناجح وقدوة للناس فى جميع تصرفاتك . ايه رأيكم يا طلبة الأزهر وأنا معاكوا إننا نبدأ مع بعض حملة ونسميها حملة صحوة الأزهر باننا نكلم الناس عن مزايا الأزهر _و العيوب اتفقنا اننا ان شاء الله نصلحها سوا_ ونبدأ نعتز بكوننا من الأزهر .وعلى فكرة مش هنقدر نغير فكرة الناس عن الأزهر لو كانت وحشة غير لو احنا غيرنا فكرتنا عن الأزهر .وعن تجربة شخصية انا اتعاملت مع استاذ كان فكرته عن الأزهر مش كويسه خالص _وده كان بسبب بعض الطلبة اللى كانوا عنده_ولكنى اتعاملت معاه كأننى أنا الأزهر كله لأنى لو مش كويسة معاه هثبت الفكرة دى عندة كنت أحاول إنى أذاكر وأجيب الدرجات النهائية عنده ووالله عشان أثبت له أن الأزهر مش زى ما هو فاكر وبجد والله فى اخر السنة اقتنع هذا الأستاذ إن الأزهر فيه الحلو والوحش زى أى حاجة فيها الحلو والوحش. وملحوظة لبعض الطلبة اللى اتظلموا وجابوا مجموع مش حلو أوى إن ده بجد مش اخر الدنيا يمكن تبقى دكتور فى الكلية اللى تدخلها وتبقى أحسن من اللى دخلوا طب وصيدلة من غير ما يحققوا تفوق وساعتها بقى هتشكر المصحح اللى ظلمك لأنك لو كنت جبت مجموع عالى كنت دخلت طب ولا صيدلة وكنت بقيت زى أى واحد مركون ع الرف بجد بجد ربنا مقدر لكل واحد المكان اللى هيتفوق فيه بس استغلوه صح وعلى فكرة انا زيكوا ما جبتش مجموع عالى قوى بس ان شاء الله ناوية أثبت نفسى فى الكليه اللى أدخلها وإنى بإذن الله أبقى دكتورة فيها...إيه رأيكوا اننا نبدأ حملتنا حتى من مواضيعنا فى المنتدى ونشجع بعض وكل واحد يبدأ بنفسه لأن الأزهر إيه غير أنا وانت وهو وهى كلنا افراد متكاملين. وياريت لا نكون يد عون لتدمير الازهر لاننا كده هنكون بنفذ جزء كبير من مخطط تدمير الأزهر فاحذروا .ويللا بينا مع بعض إيد واحدة فى صحوة الأزهر...............(اسفة جدا على الإطالة ومعذرة على طريقة الكتابة إنها بالعامية بس أنا ما عنديش أسلوب الكتابة بس حبيت ان كلامى يوصل لكم) وجزاكم الله خيرا

زهرة الاسلام
02-09-2008, 03:02 AM
انا منتظرة ردودكم وتعليقاتكم ويل ريت تقبلوا كلامى بصدر رحب

زهرة الاسلام
02-09-2008, 03:04 AM
:)انا منتظرة ردودكم وتعليقاتكم ويا ريت تقبلوا كلامى بصدر رحب:)

زهرة الاسلام
02-09-2008, 06:25 PM
ايه شكل الموضوع كده ما عجبكوش؟

Arstorm
03-09-2008, 12:56 AM
انا والله يا حبيبتى للأسف مش ازهرية
بس صدقينى بتضايق اوى لما بلاقى حد بيعيب فى الأزهر
صدقينى انا بتمنى كل لحظة كنت ابقى ازهرية بس الحمد لله على اى حال
الازهر ده وسام فخر و شرف على صدر كل طالب فيه

حتى لو فيه عيوب ده طبيعى لان مفيش حاجة كاملة بس بالعزيمة ممكن يبقى احسن
ما حتى التعليم العادى فيه عيوب ده طبيعى برده
اهم حاجة ان الواحد يحب المجال اللى هو فيه

زهرة الاسلام
03-09-2008, 01:09 AM
كلا مك والله صح بس الغريب اننا بنفضل نذكر العيوب ومش بنحاول نصلحها ليه مش عارفة؟ يعنى ظاهرة الغش دى فى ايد الطلبة انهم يلغوها!!!!!.واشكرك حبيبتى على مرورك.

Arstorm
03-09-2008, 07:15 PM
كلا مك والله صح بس الغريب اننا بنفضل نذكر العيوب ومش بنحاول نصلحها ليه مش عارفة؟ يعنى ظاهرة الغش دى فى ايد الطلبة انهم يلغوها!!!!!.واشكرك حبيبتى على مرورك.

المشكلة كلها فى ضمايرنا يعنى من الاخر نجحت او لا فى الاخر مش هتتعين
للاسف الحكومة دمرتنا معنويا يا حبيبتى
بس لازم يكون عندنا عزيمة لاننا احنا امل مصر
بس للاسف لازم نتغير
وانا عن نفسى بتغير لوحدىى و بقول فى يوم من الايام كل واحد هيقول هبدأ بنفسى و كده هنقى احسن
بس امتى ؟؟؟؟؟؟؟؟
الله اعلم !!!!!!!!!!!

mohammed1990
03-09-2008, 07:51 PM
اللهم بلغنا رمضان

زهرة الاسلام
04-09-2008, 12:16 AM
المشكلة كلها فى ضمايرنا يعنى من الاخر نجحت او لا فى الاخر مش هتتعين
للاسف الحكومة دمرتنا معنويا يا حبيبتى
بس لازم يكون عندنا عزيمة لاننا احنا امل مصر
بس للاسف لازم نتغير
وانا عن نفسى بتغير لوحدىى و بقول فى يوم من الايام كل واحد هيقول هبدأ بنفسى و كده هنقى احسن
بس امتى ؟؟؟؟؟؟؟؟
الله اعلم !!!!!!!!!!!
والله انتى كلامك كله مظبوط 100% .لازم نتغير ونغير اللى حوالينا من أجل مجتمع أفضل.

Arstorm
04-09-2008, 08:10 AM
انا اللى مضاينى
ازاى ولا ازهرى يرد على الموضوع ده
كان نفسى اعرف بيفكروا ازاى و ايه اهتماماتهم

smallangel
04-09-2008, 11:42 AM
السلام عليكم ورحنة الله وبركاته

..

اولا انا بشكرك ع الموضوع والفكرة المتميزة

انا ازهريه والحمد لله اكيييد

مميزات الازهر معايا حفظ القرآن والمواد الشرعيه واني اتعلمت العربي على اصوله ولله الحمد

عيوبه اكيد مش زي مميزاته بس لما بنقولها بنحس انها كتيرة

معظم المدرسين بينجحو ف الكليات بالغش ولذلك تأسيس التعليم مش كويس خالص ..

كلمة الضمير انعدمت من قلوب معظم المدرسين .. ناسيين ان ربنا رقيب عليهم .. وناسيين انه كما تدين تدان ..

حتى لما اتظلمنا في التصحيح وحبينا نعيد تصحيح المواد انا قولت ان دول اكيد ربنا بعتهم رحمة لينا

بس لما روحت ولقيت نفس الامبالاة وعدم المساواة في العدل وفي الظلم حسيت ان الدنيا ضاقت بجد .. وان معدش فيه ناس كويسة ..

والوقتي الحمد لله على كل حال

انا حسه بكل واحد اتظلم في الازهر وحسه وعارفه هوا ليه بيقول كده عليه

عشان لما يجيلو واحد زميله مكنش بيتعب اده وجايب مجمووووووع عاااااااالي اوي

كسرة النفس دي مش سهله ابدا علينا

..
انا طولت انا عارفه بس اعذريني

اكيد انا حبه ابدا بنفسي و بكل اللي حواليا واغير فكرتهم عن الازهر واققولهم انه كويس مدام ضمايرنا كويسه

وشكرا يا حبيبتي على الحمله المتميزة وربنا يجازيكي خير واسفه على الاطاله

..

أيمن الوزير
04-09-2008, 01:19 PM
أختي زهرة الإسلام شكرا شكرا علي الموضوع الرائع بل أكثر من رائع والأسلوب وإن كان كما تقولين عامي إلا أنه نصيحة غالية من شخص مخلص يعتز بدينه يعتز بهذا الصرح الذي تعلم فيه

وجميعنا نقول أن العيوب في كل شيء فما من شيء في الدنيا كامل

وإلي من يقول معلمي الأزهر ناجحين بالغش اتقوا الله وإن كنتم تعرفون معلما ضعيفا فقوموه بأنفسكم ولا تحكموا أحكاما عامة

فتحية للأزهر وتحية لكل من يعشق الأزهر

ولو لم أكن أزهريا لوددت أن أكون أزهريا

لا لشيء إلا لأنه يدرس القرآن والحديث والتفسير والنحو وغيرها بجانب التاريخ والجغرافيا والفيزياء وغيرها

smallangel
04-09-2008, 05:36 PM
أختي زهرة الإسلام شكرا شكرا علي الموضوع الرائع بل أكثر من رائع والأسلوب وإن كان كما تقولين عامي إلا أنه نصيحة غالية من شخص مخلص يعتز بدينه يعتز بهذا الصرح الذي تعلم فيه

وجميعنا نقول أن العيوب في كل شيء فما من شيء في الدنيا كامل

وإلي من يقول معلمي الأزهر ناجحين بالغش اتقوا الله وإن كنتم تعرفون معلما ضعيفا فقوموه بأنفسكم ولا تحكموا أحكاما عامة

فتحية للأزهر وتحية لكل من يعشق الأزهر

ولو لم أكن أزهريا لوددت أن أكون أزهريا

لا لشيء إلا لأنه يدرس القرآن والحديث والتفسير والنحو وغيرها بجانب التاريخ والجغرافيا والفيزياء وغيرها

اخويا ايمن الوزير

انا مقلتش ان كلهم ارجوك امعن النظر في كتابتي

انا قولت معظمهم

وانا بقول الكلام ده مش من فراغ ولا حاجه بالعكس

انا ف المعهد بتاعي مدرسات نحو ميقدروش يفرقو بين نون النسوة ونون التوكيد

ومدرسة اخرى طالبة سالتها سؤال ف حصتها

قالتلها بقى انتي مش عارفه طب والله منا مجوباكي

دي مش اخلاق مدرسة بالمعهد الازهري

وغيرهم وغيرهم صدقني

والله انا ولا بظلم حد ولا بفتري على حد بس معظمهم عندنا ناجحين فعلا بالغش

واللي يدعم شهادتي دي ان خالتي مدرسة ايضا بالازهر

وبتقولي ان زمايلها كانو بينجحو بالغش

وهنبعد بعيد ليه ؟ انا ساكنه بجوار كلية الدراسات

والله واهو يمين احاسب عليه بشوف الطالبات بيبرشمو ع المناديل وعلى اديهم

وف الاخر تقولي اتق الله

طبعا انا بتمنى التقى من الله

بس انا مجربة الظلم ومبظلمش حد

ارجوك عيد النظر ف اللي قلته وانا مش بقول كلام من فراغ

وعلى النقيض اكيد موجود مدرسات ممتازات ويستحقن خير المنازل

بس للاسف قليلين جدااا

وشكرا سيدي

..

تقبلــ تحيـاتيـــ : أزهريــةــ وفخورةـــ

mr.soliman
05-09-2008, 09:44 AM
اخوانى الخطأ موجود عند البشر جميعا وليس المدرسون فى الازهر من نوع خاص بل ان الخطا موجود سواء عند المدرس الازهرى او مدرس التربية والتعليم واذا كان مدرس معندوش ضمير ومبيشرحش فالعيب على الطالب انه سكت عن حقة ولم يشكو هذا المدرس ياجماعة فيه بنت فى تانيسة ابتدائى ازهر منعت الغش فى المعهد بحاله وقامت قالت للمراقب مش عايزه غش وقالت للموجه المدرس ده بيغشش ياترى حد من الطلبه اللى مش عاجبهم الازهر وعمالين يتكلمو عمل كده ياترى مين كان ايجابى
عشان يبقى من حقه فعلا انه يتكلم
حسبى الله ونعم اوكيل

زهرة الاسلام
06-09-2008, 01:20 AM
انا حسه بكل واحد اتظلم في الازهر وحسه وعارفه هوا ليه بيقول كده عليه

عشان لما يجيلو واحد زميله مكنش بيتعب اده وجايب مجمووووووع عاااااااالي اوي

كسرة النفس دي مش سهله ابدا علينا

والله يا smallangle انا من اكثر الناس اللى اتظلموا فى التصحيح ومش هوصفلك ازاى وبأى مدى بس والله اكيد خير فبجد انا حاسة بكل واحد او واحدة اتظلمت لكن ما زلت اعتز بالازهر كمؤسسه دينية ليس غير.واشكرك يا قمر على مرورك العطر

زهرة الاسلام
06-09-2008, 01:22 AM
اخوانى الخطأ موجود عند البشر جميعا وليس المدرسون فى الازهر من نوع خاص بل ان الخطا موجود سواء عند المدرس الازهرى او مدرس التربية والتعليم واذا كان مدرس معندوش ضمير ومبيشرحش فالعيب على الطالب انه سكت عن حقة ولم يشكو هذا المدرس ياجماعة فيه بنت فى تانيسة ابتدائى ازهر منعت الغش فى المعهد بحاله وقامت قالت للمراقب مش عايزه غش وقالت للموجه المدرس ده بيغشش ياترى حد من الطلبه اللى مش عاجبهم الازهر وعمالين يتكلمو عمل كده ياترى مين كان ايجابى
عشان يبقى من حقه فعلا انه يتكلم
حسبى الله ونعم اوكيل
بجد فعلا كلام حضرتك كله صح .ونفسى بجد اننا كلنا نصبح ايجابيين واحنا هنقدر نغير

أيمن الوزير
06-09-2008, 09:10 AM
اخويا ايمن الوزير

انا مقلتش ان كلهم ارجوك امعن النظر في كتابتي

انا قولت معظمهم

عزيزتي smallangle أنا لم أوجه لك أي اتهام أو كلام علي أنك تقولين كلهم أو بعضهم

mrmwme
06-09-2008, 09:55 AM
السلام عليكم
أنا مدرس e بالأزهر وحاولت في هذا الموقع بأن أغير الصورة المأخوذة عن الأزهر بأن أضع مواضيع كلها فائدة
لأن فعلا في ناس دلوقتي بتتحرج من كلمة أنا أزهري

moha9
06-09-2008, 03:01 PM
انا بشكرك يا اختي علي موضوعك الرائع ده وانا معاكي بس احب اعرفك حاجه والله اللي مكتوب ده مش اكتر من تعبير من الواحد حاسس بيه يعني لما تكوني نتي بتذكري طول السنه وتيجي واجده مبتفهمش حاجه تجيب مجموع عالي اوي دي في حد ذاتها تحسسك بالحسرة انا عن نفسي كان فيه غش في اللجنه اللي جنبي عشان كان فيها بنت مدرسة وبنت مفتش وفي امتحان e القطعة كانت صعبة جدا في ادبي دخل للجنه دي مدرسe وغششهلهم واصحابي كانوا في اللجنه دي وقالوا لي علي اللي حاصل واللي بيحصل في كل لجنة وانا عن نفسي كنت بمنع الغش في اللحنه اللي انا كنت فيها بس بيكون فيه ساعات مدرسات بتسيب اللي معاي يغشوا وبيكون فيه مدرسات بجد نعم المدرسات كانوا بيمنعوا اي وحده تبص جنبيها
وانا اشارككم في هذه الحملة
وأأسف علي الاطالة

زهرة الاسلام
07-09-2008, 01:47 AM
انا بشكرك يا اختي علي موضوعك الرائع ده وانا معاكي بس احب اعرفك حاجه والله اللي مكتوب ده مش اكتر من تعبير من الواحد حاسس بيه يعني لما تكوني نتي بتذكري طول السنه وتيجي واجده مبتفهمش حاجه تجيب مجموع عالي اوي دي في حد ذاتها تحسسك بالحسرة انا عن نفسي كان فيه غش في اللجنه اللي جنبي عشان كان فيها بنت مدرسة وبنت مفتش وفي امتحان e القطعة كانت صعبة جدا في ادبي دخل للجنه دي مدرسe وغششهلهم واصحابي كانوا في اللجنه دي وقالوا لي علي اللي حاصل واللي بيحصل في كل لجنة وانا عن نفسي كنت بمنع الغش في اللحنه اللي انا كنت فيها بس بيكون فيه ساعات مدرسات بتسيب اللي معاي يغشوا وبيكون فيه مدرسات بجد نعم المدرسات كانوا بيمنعوا اي وحده تبص جنبيها
وانا اشارككم في هذه الحملة
وأأسف علي الاطالة
اشكرك على مرورك الاكثر من رائع.واحب اقولك ان ده حصل عندنا برضه وانا حاسه بيكى واتمنى انه يكون فيه طلبة ايجابيين زيك وبيكو بجد هيعلا الازهر

مستر خالد غباشى
20-09-2008, 12:58 AM
على فكرة انا ملاحظة ان معظم اللى بيعيبوا فى الأزهر فى جميع المشاركات أزهريين . أنا معاكم إن الأزهر فيه عيوب كتير بس والله إحنا فى ايدينا إننا نصلحها يعنى المصحح الظالم ممكن نستبدله باخر عادل هتقولوا ازااى؟ ببساطة إن الجيل بتاعنا لازم يخرج منه المعلم الناجح العادل لازم يخرج منه الطبيب الناجح ومهندسين ناجحين وصيادلة ناجحين .احنا كل شوية بنتكلم عن عيوب الأزهر وخلاص طب بص وشوف انت عملت ايه للأزهر وابدأ بنفسك وبالناس اللى حواليك حاول انك تكون مثال للطالب الازهرى الناجح وقدوة للناس فى جميع تصرفاتك . ايه رأيكم يا طلبة الأزهر وأنا معاكوا إننا نبدأ مع بعض حملة ونسميها حملة صحوة الأزهر باننا نكلم الناس عن مزايا الأزهر _و العيوب اتفقنا اننا ان شاء الله نصلحها سوا_ ونبدأ نعتز بكوننا من الأزهر .وعلى فكرة مش هنقدر نغير فكرة الناس عن الأزهر لو كانت وحشة غير لو احنا غيرنا فكرتنا عن الأزهر .وعن تجربة شخصية انا اتعاملت مع استاذ كان فكرته عن الأزهر مش كويسه خالص _وده كان بسبب بعض الطلبة اللى كانوا عنده_ولكنى اتعاملت معاه كأننى أنا الأزهر كله لأنى لو مش كويسة معاه هثبت الفكرة دى عندة كنت أحاول إنى أذاكر وأجيب الدرجات النهائية عنده ووالله عشان أثبت له أن الأزهر مش زى ما هو فاكر وبجد والله فى اخر السنة اقتنع هذا الأستاذ إن الأزهر فيه الحلو والوحش زى أى حاجة فيها الحلو والوحش. وملحوظة لبعض الطلبة اللى اتظلموا وجابوا مجموع مش حلو أوى إن ده بجد مش اخر الدنيا يمكن تبقى دكتور فى الكلية اللى تدخلها وتبقى أحسن من اللى دخلوا طب وصيدلة من غير ما يحققوا تفوق وساعتها بقى هتشكر المصحح اللى ظلمك لأنك لو كنت جبت مجموع عالى كنت دخلت طب ولا صيدلة وكنت بقيت زى أى واحد مركون ع الرف بجد بجد ربنا مقدر لكل واحد المكان اللى هيتفوق فيه بس استغلوه صح وعلى فكرة انا زيكوا ما جبتش مجموع عالى قوى بس ان شاء الله ناوية أثبت نفسى فى الكليه اللى أدخلها وإنى بإذن الله أبقى دكتورة فيها...إيه رأيكوا اننا نبدأ حملتنا حتى من مواضيعنا فى المنتدى ونشجع بعض وكل واحد يبدأ بنفسه لأن الأزهر إيه غير أنا وانت وهو وهى كلنا افراد متكاملين. وياريت لا نكون يد عون لتدمير الازهر لاننا كده هنكون بنفذ جزء كبير من مخطط تدمير الأزهر فاحذروا .ويللا بينا مع بعض إيد واحدة فى صحوة الأزهر...............(اسفة جدا على الإطالة ومعذرة على طريقة الكتابة إنها بالعامية بس أنا ما عنديش أسلوب الكتابة بس حبيت ان كلامى يوصل لكم) وجزاكم الله خيرا
والله انا فرحت لما قريت الى انتى كتبتيةالمفروضاننا نخدم دينا ازى من خلال الازهر مين من اوالياء الامور بيتمنى ان ابنة سطلع زى الشيخ الشعراوى .......من نفسة ابنة او بنتة تخدم الاسلام انا اتخرجت من التربية والتعليم واشتغلت بالازهر ورفضت ان الحق اولادى بالتعليم الازهرى بس لما شتغلت فى الازهر وشفت ازى ممكن يكون التعليم صح حولت لااولادى الثلاثة الى الازهر ابنى يحفظ القران ويعرف دينة صح ...اوعى حد يقول ان الى برة الازهر يعرف دينة صح دة كلام ولو سالت حد عن اى موضوع يخص الشريعة لايعرف ابنى اوينتى دكتورة مهندسة شى سفرح بس الى يفرح اكثر ان يكون يعرف دينة كويس
الازهر منارة غصب عن الحاقدين وسيضل ..........والى بيقول ان خريج الازهر ضعيف... احنا بالازهر عندنا اطباء عن حق وكذلك كل التخصصات...... التربية والتعليم كفاية عليها فضيحة بيع الامتحانات والى جرى فيها...كل مكان فية الحلو والوحش الانسان ذاتة
........والله انا فخور لما ابتى الى فى الصف الثانى الاعدادى تصحح لنا مفاهيم درستها بالمعهد وتعرف الاية فى سورة اية انا قبل مادخل الازهر كمدرس فية كانت فكرتى عنة سيئة جدا .ولما عشت داخل الازهر عرفت قد اية انة مكان عظيم الازهر دة مستهدف من الكفرة ......حد يقدريقولى ان خريج التربية والتعليم الى بيدخل طب وهندسة خاص الان مستاوة اية
لية مفيش حد بنسمعة يهاجم القسيس او الكنيسة بس كل شوية نشوف الاقذام تتطاول عى الازهر
انا الان استطيع ان اقول اما ازهى وافتخر.ومعلش طولت شوية

زهرة الاسلام
20-09-2008, 04:37 AM
جزاك الله خيرا كثيرا مستر خالد على هذا المرور العطر الذى جعل للموضوع رؤية أخرى وزاده قيمة.اشكرك مرة أخرى

مستر خالد غباشى
20-09-2008, 08:25 PM
السلام عليكم
أنا مدرس e بالأزهر وحاولت في هذا الموقع بأن أغير الصورة المأخوذة عن الأزهر بأن أضع مواضيع كلها فائدة
لأن فعلا في ناس دلوقتي بتتحرج من كلمة أنا أزهري

لا ياستاذ انا مش معاك كلمة ازهرى دى كلمة كبيرة كفاية ان الازهرى حافظ كتاب الله .......بلاش نقول ان اى حد برة حافظ اكثر من الازهرية لا .دى نسبة بسيطة جدا..افتخر انت ازهرى خلى دة شعارك.......
لسنا منا من لم يحب الازهر

ebrahem salim
22-09-2008, 06:02 PM
ازاي يا زهره نلغي الكلام ده والواحد محبط اساسا من اللي شافه هو الازهر اساسا بقي كله غش وكدب ونفاق ورشاوي وكل حاجه يبقي احنا اللي اتعمل معانا كده هنغيره ازاي وكويس يا ارستورم انك مدخلتيش الازهر لانه اساسا مبقاش ازهر والله وضيعوا مستقبلنا ومنهم لله ونحمد الله علي كل شيء

أ / أيمن حماد
23-09-2008, 01:14 PM
المشكلة يا زهرة مش فى الازهر والازهريين
المشكلة فى اللى مسكين الازهر
وانت عارفه هما مين وبيعملوا ايه وليه
هما بينفذوا مخططات امريكية لهدم الدين
وطبعا السيد بيه اوكيه تحت امرهم
وميعرفش انه فى ارقى منصب فى العالم ويقدر يشيل رئيس الجمهورية نفسه
لكن ازاى هو حاسس انه ولى نعمته
لذلك ربنا هيحاسبه حساب عسير
انا واحد من الناس بكره اليوم اللى سمعت فيه اسمه
شكله بينرفزنى
عليه غضب ربنا
بيعمل كل حاجه وحشه لسانه اطول من ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ربنا يا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مستر خالد غباشى
23-09-2008, 01:21 PM
جزاك الله خيرا كثيرا مستر خالد على هذا المرور العطر الذى جعل للموضوع رؤية أخرى وزاده قيمة.اشكرك مرة أخرى
ال الموضوع جميل جدا وانا كم كنت سعيد لما شفت موضوعك دة يارت الكل زيك
...............ليس منا من لم يحب الازهر

زهرة الاسلام
23-09-2008, 01:56 PM
المشكلة يا زهرة مش فى الازهر والازهريين
المشكلة فى اللى مسكين الازهر
وانت عارفه هما مين وبيعملوا ايه وليه
هما بينفذوا مخططات امريكية لهدم الدين
وطبعا السيد بيه اوكيه تحت امرهم
وميعرفش انه فى ارقى منصب فى العالم ويقدر يشيل رئيس الجمهورية نفسه
لكن ازاى هو حاسس انه ولى نعمته
لذلك ربنا هيحاسبه حساب عسير
انا واحد من الناس بكره اليوم اللى سمعت فيه اسمه
شكله بينرفزنى
عليه غضب ربنا
بيعمل كل حاجه وحشه لسانه اطول من ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ربنا يا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انا عارفة ان العيب فعلا فى اللى ماسكينه هما اللى جعلوا سمعته وحشة بس اعتقد لو احنا بجد حبينا الازهر واخلصنا له وحبينا نغير يبقى بجد ربنا هيساعدنا ويغير لنا .وجزاكم الله خيرا على ابداء الرأى والمرور

نبيل1
02-10-2008, 02:38 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
طبعا الموضوع ده موضوع جميل وشكرا للاخت زهره التي تطرقت اليه
انا مدرس في الازهر وحبيت اقول ان للاسف الازهر في مصر اصبح تعليم درجة تانية في كل شيء والعامل الاكبر ليس علي المدرس ولا الطالب ولكن علي القائمين عليه
احنا بنلاقي طلبه مش لاقيه كتب لحد التيرم الاول بنلاقي زملائنا المدرسين في التربية والتعليم بياخدو الكادر واحنا عشان ناخد الكادر كان لازم من الاضرابات ليه كده المفروض يفكرو فينا كمدرسين
والله الازهر فيه تعليم كويس جدا ومواد جميله جدا ومفيده دنيا ودين
ياريت الدوله تهتم شويه بالازهر والتعليم الازهري
ليه المدراس تبني والمعاهد عشان تتبني لازم تبرعات وهبات والدولة شايله ايدها
نظره للازهر *******نظره للازهر عشان يتصلح حالــــــــــــــــــــــــه

زهرة الاسلام
04-10-2008, 09:04 PM
[quote=نبيل1;810464

ليه المدراس تبني والمعاهد عشان تتبني لازم تبرعات وهبات والدولة شايله ايدها
نظره للازهر *******نظره للازهر عشان يتصلح حالــــــــــــــــــــــــه[/quote]
طبعا احنا عارفين ليه ؟عشان هو بيدرس الدين ...........!!!!!! وندعوا الله ان يهدى القائمين على الازهر أو يستبدلهم الله........وجزاكم الله خيرا على هذا المرور الرائع

مستر خالد غباشى
06-10-2008, 12:31 AM
نفسى يجى اليوم الى اجد فية بجد نحكم على الامور صح؟؟؟؟؟؟؟؟؟

زهرة الاسلام
06-10-2008, 01:51 AM
كم أتمنى ذلك.ليته يأتى !!!!!

مدرس علوم شرعية
06-10-2008, 02:21 PM
موضوع جميل لكن أري تحامل علي المدرسين ، وما أريد قوله أن المدرسين فئة كأي فئة منهم الرث ومنهم السمين منهم المعتدل ومنهم من جانب الصواب

زهرة الاسلام
06-10-2008, 04:06 PM
موضوع جميل لكن أري تحامل علي المدرسين ، وما أريد قوله أن المدرسين فئة كأي فئة منهم الرث ومنهم السمين منهم المعتدل ومنهم من جانب الصواب
أولا جزاكم الله خيرا ع المرور . بس انا والله مش متحاملة على المدرسين غير الظالم فى تصحيحه مش اكتر وشكرا مرة اخرى

khalid_ebrahem
06-10-2008, 07:48 PM
واللهي انا ازهري ومش عاجبني اللي يحصل دة فية ناس تدخل كليات ما تستاهلهاش يعني اية دة واكتر الناس اتعودوا علي الغش بأة في دمهم مش عارفين يغيروها بس انا واللهي اتمني ادخل الكلية اللي مجهودي يجيبها بس لما اكون مستوايا احسن من واحد ويكون خريج طب وانا خريج كلية اقل من كدا يعني دا حرام خلينا نتكلم عن حاجة نبقي عارفين احنا بنقول اية احنا اللي عملنا الازهر دة احنا طلابة احنا اية في الناس اللي كانت تخريج ازهر زمان كانوا قدوة للمجتمع لو عايزين الازهر يبقي قدوة بجد لازم احنا والمعلمين يغيروا اسلوبهم ويغيروا طريقتهم مع الطالب يعني اية لما مدرس يقول لك يا ازهري دي هوا مفكرها شتيمة ويعني اية لما مدرس يقول لطالب انامش بحب الازهر ويقولوا علينا دايما متخلفين واللي يقول انت لو دكتور انا مش هكشف عندك علشان انا عارف طلاب الازهر فشلة هروح لهم ازاي واللهي يا جماعة انا شايف انا الطالب الازهري زي اي طالب بس اللي خلاهم يقولوا كدا دا مش بسببنا هما اللي خلونا كدا بس الطالب اللي يقدر يثبت نفسة هوا دا القدوة بجد د\خالد ابراهيم سعد (باذن الله) ويا ريت الرد علي كلامي يكون علي ايميليr_v_d_20042005@yahoo.com

زهرة الاسلام
08-10-2008, 08:50 PM
شكرا على مرورك د\خالد _ان شاء الله_ واتمنى انك تكون بإذن الله قدوة لكل الناس

فتحى الراعى
14-10-2008, 06:56 PM
بعد حمد الله والصلاة على رسول الله رسالتك وصلت أختنا الفاضله انا مدرس لغه فرنسيه فى منطقة كفر الشيخ الأزهرية لكن لن اطيل فى الحديث لكن فى من وجهة نظرى الأزهر كقيمه لا ينكر احد فضله فهو من طرد الاحتلال من بلادنا وهو من خرج العلماء الأفذاذ أمثال الشيخ الشعراوى والعلامه القرضاوى والسيد سابق وغيرهم وان مع حضرتك وانا اتبنى نفس وجهة النظر لدرجة اننى اقوم بالاشراف على المعهد من اللف الى الياء مع انى مدرس فرنساوى لكن الذى يحمل هم هذه الأمه يحترق من اجله فهو كالشعه تحترق لتضىء لمن حولها لكن معذرة مع خالص احترامى لجميع الأساتذة مدرسى العلوم العربية والشرعية بالأزهر ان سبب تخلف الأزهر اذا اردنا ان نصلح هم معظم مهؤلاء المدرسين وللحديث بقيه انتظر التعليق

زهرة الاسلام
16-10-2008, 01:04 AM
بعد حمد الله والصلاة على رسول الله رسالتك وصلت أختنا الفاضله انا مدرس لغه فرنسيه فى منطقة كفر الشيخ الأزهرية لكن لن اطيل فى الحديث لكن فى من وجهة نظرى الأزهر كقيمه لا ينكر احد فضله فهو من طرد الاحتلال من بلادنا وهو من خرج العلماء الأفذاذ أمثال الشيخ الشعراوى والعلامه القرضاوى والسيد سابق وغيرهم وان مع حضرتك وانا اتبنى نفس وجهة النظر لدرجة اننى اقوم بالاشراف على المعهد من اللف الى الياء مع انى مدرس فرنساوى لكن الذى يحمل هم هذه الأمه يحترق من اجله فهو كالشعه تحترق لتضىء لمن حولها لكن معذرة مع خالص احترامى لجميع الأساتذة مدرسى العلوم العربية والشرعية بالأزهر ان سبب تخلف الأزهر اذا اردنا ان نصلح هم معظم مهؤلاء المدرسين وللحديث بقيه انتظر التعليق
مع حضرتك فى الكلام بس احب اوضح نقطة المدرسين ان فيه منهم فعلا غير صالحين للتدريس وهذا ليس فى المواد الشرعية والعربية فقط انما فى بعض المجالات الاخرى ايضا كما احب ان اضيف ان منهم الناجح .... بس يا ترى ايه هو حل المشكلة دى؟ يا ريت نفكر سوا ونقترح حلول مع بعض ومنتظرة الردود.....وجزاكم الله خيرا على المرور والاضافة

محمودفتح الباب
31-10-2008, 06:36 PM
موضوع مهم جدا ويستحق المناقشة

مستر / سعيد كفراوى
12-11-2008, 02:45 PM
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته

افتخرى يا زهرة بأنك فى الروضة

يقول النبى صلى الله عليه و سلم :
اذا مررتم برياض الجنة فارتعوا قالوا
وما رياض الجنة يا رسول الله قال حلق العلم.

1- يكفى ان طالب الأزهر يمكث فى الحجرة الدراسية و كأنه فى روضة من رياض الجنة
يتعلم العلوم الشرعية و كذلك العلوم الأخرى
2- يكفى ان طالب الأزهر لا يقع تحت طائلة أعمال السنة
3- يكفى لطلبة و طالبات الأزهر بأنهم يدرسون بعيدا عن الاختلاط
4- يكفى أن مدرسى الأزهر ليس فيهم من ي*** تلميذ أثناء عقابه
5- يكفى أنا المؤسسة التعليمية عندنا تسمى (معهد ) أى أنها تعهدت بتعليم الابناءو ليست مجرد مدرسة

على فكرة انا لست أزهريا ولكن لى عظيم الشرف أن أعمل فى الأزهر الشريف
و أعلم تماما أن فى التربية و التعليم توجد نفس العيوب بل أكثر و ما أخفى كان أعظم

أليك نصيحة الامام الشافى
واصبر على مر الجفا من معلم فان رسوب العلم فى نفراته
و من لم يذق مر التعلم ساعة تجرع ذل الجهل طول حياته

مستر خالد غباشى
12-11-2008, 06:51 PM

5- يكفى أنا المؤسسة التعليمية عندنا تسمى (معهد) أى أنها تعهدت بتعليم الابناءو ليست مجرد مدرسة

أليك نصيحة الامام الشافى

الله الله الله الله .........بارك الله فيك هودة الكلام

زهرة الاسلام
12-11-2008, 10:20 PM

5- يكفى أنا المؤسسة التعليمية عندنا تسمى (معهد) أى أنها تعهدت بتعليم الابناءو ليست مجرد مدرسة

أليك نصيحة الامام الشافى

بصراحة مش لاقية رد ولا تعليق أقوله الكلام فوق الرائع أتمنى من الله ان نعيد للأزهر مجده وعزته على أيدينا وأيديكم

يحيى المصرى
27-11-2008, 09:24 PM
يا جماعة الازهر والله ما فى حاجة وحشة احنا بس اللى مخلينة كدة الازهر دة كنز بس مع اللى يعرف قيمتة كفاية ان بيعلمنا امور دينا وارجو ان كل واحد يحاول على قد ما يقدر ان يرفع نفسة ويرفع الازهر معاة وفعلا احنا محتاجين صحوة الازهر وربنا يبعد عنة كل الحاقدين ويحمية للاسلام لانة منارة الاسلام وربنا معانا لان اى انجاز بنحققة قبل ما يكون لينا بيكون للازهر وربنا يوفقنا جميعا فى الرسالة اللى بنأديها

عصفورة الربيع
13-12-2008, 09:43 AM
كلمة أزهرى شرف ولابد أن ننظرلها من خلال مضمونها وليس لما يحاول الإعلام بثه

زهرة الاسلام
13-12-2008, 11:30 PM
جزاكم الله خيرا عصفورة الربيع على المرور .كلامك صحيح فعلا

Dread Master
28-12-2008, 12:46 PM
أولاً ألف شكر على الموضوع
ثانياً الأزهر طبعاً فخر لكل اللي فيه
وطبعاً العيوب لازم تكون موجوده
انا بس كل اللي بتمناه ان مهزلة التصحيح بتاعة السنة اللي فاتت
واللي تسببت في رسوب عدد كبير من الطلاب - الحمد لله انا مش منهم -
بتمنى إنها لا تتكرر السنه دي
معرفش اصلا اللي حصل ده حصل ليه
بس الحمد لله الموضوع عدى على خير
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لا إله إلا الله

إيهاب خميس إدريس
29-12-2008, 01:27 PM
لقد تخرجت من جامعة الأزهر وتربيت في معاهده وتمنيت أن أعمل به ولكن عملت بالتربية والتعليم وتأكدت ان طالب الأزهر أفضل حالاً من غيره لأنه يدرس علوم دينه من فقه ومصطلح حديث وعقيدة وغير ذلك مهما فعل الطالب غير الأزهري لن يصل إلى المنشود من كل مسلم إلا من رحم الله ولكن الحالة السيئة في هذه الدولة طالت الأزهر وغيره في كل مجال فشل وخيبة أمل العلماء ينجحون خارج مصر ويعودون فلم يجدوا سوى شهادة تقدير وميدالية كلها تسوي جنيه مصري فقط لا تقدير فعلي ولا تطوير للتعليم العام أو الأزهري فمصر تحتضر في كل المجالات والدليل واضح بعيدا عن الأرقام الوردية التي تعلنها الحكومة فكل مصري يعيش في مصر يرى معاناة الشعب المصري سياسيا واقتصاديا واجتماعيا وعلميا وحسبنا الله ونعم الوكيل

مؤمن خالد
18-01-2009, 12:53 PM
انا من رايى المتواضع ان مشكلة الازهر الوحيدة هى الغش الذى يعدم الاحساس بالمسئولية لدى الطالب والذى يجعل الطالب لايهتم لا بالمذاكرة او عدمها لانة يعلم علم اليقين انة سوف يذهب الى الامتحان ويجد مدرس عديم الضمير لايخشى اللة ولا يتقى اللة فى الازهريعطية الاجابة على طبق من ذهب او يتركة ياخذها من زملائة فينجح الطالب وهو لا يعلم شىء عن اى شىء ويخرج الى المجتمع طالب بلا اساس نموذج يسىء الى الازهر قبل الاساءة الى نفسة

واصلاح الازهر ليس مقتتصر على الازهرين فحسب بل واجب على كل المسلمين من باب قول الرسول صلى اللة علية وسلم من لم يهتم بامر المسلمين فليس منهم
وانا ازهرى ومستعد للمشاركة باى شىء من اصلاح ما تبقى من الازهر

زهرة الاسلام
25-01-2009, 11:32 PM
جزاك الله أخى مؤمن خير الجزاء على هذا الرد المعبر بإيجاز عن الحقيقة
وأطلب منك شيئا لإصلاح ما تبقى من الأزهر
وهو أن تكون منبرا لنشر مبدأ عدم الغش
لأنه حرام وبالتالى ماترتب عليه فهو حرام أى من الممكن أن يصبح دخل الفرد غير حلال إذا بنى على هذا الأساس.
وأتمنى كل منا أن يفعل ما يستطيع من أجل إعادة الأزهر وكلمته.
وجزاكم الله خيرا

ريحانه من الجنه
09-02-2009, 03:06 PM
و الله عندك فعلا اختى زهرة الاسلام
الاحساس بالظلم احساس سيئ للغايه
و لكن مش معنى ذلك انى اعيب فى الازهر
و انى بعتز جدا و الحمد لله انى ازهريه
و كثيرااا ما اتعجب للازهرين نفسهم الذين يعيبون فى الازهر
كـــيـــــــف ذلك ؟؟؟
اذا انا ازهرى و بقول عليه كلام سيئ و اعيب فيه
فماذا تركت لكارهين الازهر

جزاكى الله خيراا يا رب

محمد محمود عيسى
21-11-2009, 02:09 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
انا محمد محمود طالب بالصف الثانى الثانوى الازهرى معهد اوسيم
انا ليا اصدقاء كتييييير مش فى ازهر لما بشوف الفرق بلاقى ان الازهر احسن بكتييير بس للاسف بعض الطلاب هما البيسؤاو سمعة الازهر الازهر
الازهر
دا لمل كان فى ثورات بتطلع كانت بتطلع من الازهر
وكفاية ان الازهر مهد الحضارة الاسلامية
الازهر يوجد بة اعظم الكليات
الازهر يدرس فية المواد الشرعية التى هى اصل قيام الاسلام
الازهر الازهر الازهر الازهر

ضيِّ القمر
22-11-2009, 03:17 PM
(صحوة الازهر) طلبة وطالبات ومدرسين
والازهر بما فيه من عيوب مثل مصر تماما
نعرف ما بها من عيوب ولكن نحبها ونحب الازهر
لان في قلبنا الانتماء والوفاء
كما سئل مصري يعيش في الخارج عن جنسيته؟
فلما قال انه مصري
قال له زميله بلد التخلف و..........
قال له لو كنت امك كذلك . اتستعر منها؟
فسكت.. فقال للك افتخر اني مصري
و نحن نقول لذلك نفتخر اننا ازهريون

ضيِّ القمر
22-11-2009, 03:24 PM
ولكن اريد ان انوه عن شئ..
بالله عليكم خدوا بالكم من عقيدة ( توحيد) الازهر
لان فيه اخطاء كثيرة جدا
وتبراوا من تعطيل صفات الله
فلله يد ولكن لا يعلمها الا هو......
وكذلك مواضيع المطالعة
وبما فيها من افتراءات على سيدنا معاوية
............
............
ولكم جزيل الشكر

العسكري 2
24-11-2009, 01:31 AM
انا الر د بتاعى متاخر ولكن عندما قرأت هذا الموضوع الرائع قمت بالرد الفورى ششششككككككررررررررااااااا جزيلالكى يازهرة الاسلام انا بحب الازهر جدا فهو منارة الاسلام فى مصر فالعالم اجمع يأتون اليه لينهلوا من علمه فلا يخفى عليكم ذلك انا احاول ان اقوم بجهد كبير لمنع فكرة المجتمع عن الازهر أسألكم الدعاء لى بالتوفيق

زهرة الاسلام
26-11-2009, 11:19 PM
جزاكم الله خيرا على الرد حتى ولو متأخر
بس بردكم ده فعُلتوا الموضوع من تانى...
وجددتم الموضوع من تانى جوايا

شكرا ل ضى القمر وشكرا ل العسكرى2

الحكم
03-12-2009, 12:50 PM
ده كلام جميل وزد عليه ان طالب الازهر ومعلم الازهر وجميع عناصر الازهر كمؤسسة تعليمية ومنارة دينية يقع على عاتقهم مسئولية سمعة الازهر . لذلك أرى أننا جميعا مطالبون بالأداء الجيد الذى نرضى به اله قبل أن نرضى به أنفسنا وقيادتنا .

المبتسم الحزين
04-12-2009, 09:50 AM
ما شاء الله بارك الله فيكم
موضوع رائع جدا
ومدام لسه فيه ناس زيكم .الأزهر بخير ان شاء الله
والجيل القادم في الأزهر سيكون بأذن الله أفضل من سابقه
الذي هو هدفه الأول أرضاء الله والأصلاح
وليس أرضاء الناس علي حسب هواهم
والازهر كانت وستظل تكون منارة العلم والعلماء

khlood97
28-01-2010, 10:58 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الحمد لله على نعمة الإسلام فهي نعمة عظيمة وكل نعمة واجب الحفاظ عليها ولا أري دراسة للمواد الشرعيه داخل إلا داخل الأزهر الشريف وقد قال تعالى
(
وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَأُوْلَـئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ [آل عمران : 104]
لذا وجب على كل مسلم ومسلمة أن يهتم بتعليم أولاده في المعاهد الأزهرية وخاصة أنه أصبح هناك معاهد أزهرية لغات وما أعظمها نعمة أن يتعلم أولادنا المواد الشرعيه واللغات معا ويجب علينا الأباء والأمهات الاقتناع التام بأهميه التعليم الازهري ونبث ذالك في نفوس اولادنا لننهض بالتعليم الأزهري لأنه والله عن تجربه أفضل بكثير من أي مدرسه ليس لها منهج ديني قوي حيث أن أولادي كانوا بمدرسة من أشهر مدارس اللغات في مصر وأنعم الله علينا بالتحويل إلى المعاهد الأزهرية ، ولا أقول أني لم أجد صعوات في البداية ولكن المسئولية مشتركة من أولياء الأمور والإدارة في المعاهد وهيئة التدريس بل والطلاب أنفسهم الكل يجب أن يضع في اولوياته الاهتمام بالعلم في تلك المعاهد لتغيير الفكر الموجود لدى البعض أن التعليم الأزهرى ليس على المستوى المطلوب
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

مسلمة متفائلة
18-02-2010, 12:13 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله انا ازهرية
وحبيت اتكلم فى الموضوع ده عشان لقيت ان اغلبية الناس بيقولوا على الازهر كلام مش كويس
الازهر زى ما له عيوب له مميزات
بس انا حاسه ا الازهر فيه ظلم
يعنى انا مثلا السنة دى كنت المفروض اطلع الاولى مكرر بس الشفوى فى القران والمطالعة والنصوص هما اللى نقصونى بالرغم من انى الحمدلله مغلطش ولا غلطة وانا بسمع على الاستاذ
روحت للاستاذ اللى كان بيمتحنى معاه وقلت له ( يا استاذ لو سمحت دى مش درجاتى)
قالى (الاستاذ اللى امتحنك كتب درجاتك غلط فى الكشف )
قلت له (طيب ليه الاستاذ مغيرش الكشف وادانى درجاتى الحقيقة9
قالى (هو قال مش مشكلة وراح ساب الكشف زى ماهو)

يعنى هو ده ظلم ولا لا
يعنى ان شاء الله اما ادخل تالتة ثانوى اتظلم الظلم ده
مش هيبقى حرام

الازهر منارة العلم والعلماء ارجو ان لا يكون هذا الظلم فى الازهر
ده كفاية اوى ان احنا بنتعلم المواد الشرعية والعربية ونحفظ القران الكريم فى الازهر

دمتم فى رعاة الله

زهرة الاسلام
22-02-2010, 03:40 AM
جزاكم الله خيرا على مروركم
ونتمنى أن نكـون معا صورة صحيحة للأزهر فعليا وعمليا مش كلام بس

فى رعاية الله

مستر/احمد عبد العال
26-02-2010, 03:22 PM
كلمتين وبس"الازهر هو ملح البلد"

اوركيدة
21-04-2010, 05:36 PM
ربنا هيحسبهم حساب عسير لانهم بيدمروا الاجيال الجديدة بلتسيب والاهمال فى التعليم الازهرى الى كان عندنا امل فى انه يطلع جيل جديد ملم بامور دينه

اشرف الباجورى
24-04-2010, 02:20 AM
:giljotiiniug3:يا ابها الزملاء لماذا الهجوم وما هذه النبره المحبطه فهل كل الازهربه على الوصف المنسوب لهم فلست معك ولكن نستشهد بقوله تعالى ان الله لايغير ما بقوم حتى يغيروا ما بانفسهم0 فالازهر قلعة العلم والعلماء ولى الفخر انى تعلمت به ولولم اكن ازهريا لوددت ان اكون ازهرى فلست معك يا اختاه ولسسسسسسسسسسسسسسسسسسسه0