مشاهدة النسخة كاملة : ملزمات مواد الفرقه الأولي....متجدد دائما ان شاء الله

***star***
02-09-2008, 08:08 AM
بسم الله الرحمن الرحيم
اصدقائي طلبه وطالبات كليه العلوم,
انا نويت ان شاء ربنا اني انزل مناهج كليه العلوم في جميع الفرق الدراسيه لها....والمناهج واحده علي مستوي معظم العلوم بتتغير فيها حاجات بسيطه, انا في الموضوع ده هنزل ملفات بي دي اف لملزمات اي ماده انتو تختاروها , او تطلبوها مني ,,وان شاء الله هنكون مع بعض طوال السنه الدارسيه ,,وهنناقش بردو في نفس الموضوع المشاكل اللي هتقابلنا في المذاكره..وهححاول احلهالكم بأذن الله...

تيجي نبدأ بماده لذيذه اوي .................ها يللا؟؟؟.....طيب هي ماده الحيوان ...الماده دي بيدرسها الطلاب اللي دخلو بيولوجي.......يعني علمي علوم......مكونه من فروع (((هستولوجي + سيتولوجي+ فسيولوجي)))) وانا النهارده هنزلكم الفسيولوجي

وده الرابط

http://www.zshare.net/download/18047374cd0a7f86/ (http://www.zshare.net/download/18047374cd0a7f86/)

وهنستكمل مع بعض لاحقا ان شاء الله...بقيه المناهج لجميع الفرق...وده حسب المواد اللي هتطلبوها مني طبعا..

salma@
02-09-2008, 01:46 PM
شكرا جدا يا اسلام بجد جميلة جدا وفيها من الاحياء اللي درسناها

انا كنت عايزة الكيميا .انا طلبتها من فترة ياريت تنزلها ... وشكرا مرة تانية

salma@
02-09-2008, 01:55 PM
عايزة اعرف .. هي المصطلحات احنا هنعرف معناها منين..... هما بيدهولنا في الكلية؟

***star***
02-09-2008, 03:40 PM
عايزة اعرف .. هي المصطلحات احنا هنعرف معناها منين..... هما بيدهولنا في الكلية؟

واحده واحده انتتي بتدربي عليها وبعد كدا بتبقي سهله جدا ..في الأول شويه مصطلحات هتقف معاكي هتقدري تعرفي معناها من القاموس .....وبالنسبه للكيمياء انا وعدتك اني انزلها قبل يوم 10 ان شاء ربنا

***star***
02-09-2008, 04:56 PM
بسم الله:
الفيزياء ماده اساسيه في الفرقه الأولي لعلوم رياضيات وعلوم بيولوجي ,وهي مكونه من عده فروع((electricity,waves,mechanics,modern)).

وتقسم بين التيرم الأول والتيرم الثاني,,,ايه رأيكم تيجي نلقي نظره علي منهج الفيزياء ,,ابتداء بالكهربيهelectricity

الرابط اهه
http://www.zshare.net/download/18070183c8bee832/ (http://www.zshare.net/download/18070183c8bee832/)

ويارب يستفيد بيه كل طلبه علوم علي المنتدي,,,,,

براءة
02-09-2008, 05:01 PM
جزاك الله كل خييييير
بس انا ليا سؤال مهم
احنا هنجيب البالطو الابيض امتى؟
ده انا داخلة علوم علشان البالطو :d

ahmed2845
02-09-2008, 05:08 PM
بجد فكرة جميلة يا اسلام
وجزاك الله خيراا

ahmed2845
02-09-2008, 05:18 PM
جزاك الله كل خييييير
بس انا ليا سؤال مهم
اتحاد الطلبة بتوع كليتك بيبيعوا البالطو وادوات التشريح وادوات الكيمياء وباسعار ارخص من بره ابقى روحى اسأليهم بس بعد بداية الدراسة

اذكر الله
02-09-2008, 11:11 PM
ما شاء الله عليك فينك من زمان باين عليك كدة كنت شاطر فى الكلية بياعتك بقولك اية يا عم اسلام ممكن تقولنا ازاى ننجح فى الكلية................. وربنا يجزيك بالخير يا رب

براءة
02-09-2008, 11:34 PM
اتحاد الطلبة بتوع كليتك بيبيعوا البالطو وادوات التشريح وادوات الكيمياء وباسعار ارخص من بره ابقى روحى اسأليهم بس بعد بداية الدراسة
شكرا :blink: انا ليه حاسة انك بتزعقلي :blink:
وبعدين انا مسألتش اجيبه منين
انا بسأل هنستخدمه امتى ؟ :unsure:
من اول سنة ولا امتىىىى

ahmed2845
02-09-2008, 11:41 PM
شكرا :blink: انا ليه حاسة انك بتزعقلي :blink:
وبعدين انا مسألتش اجيبه منين
انا بسأل هنستخدمه امتى ؟ :unsure:
من اول سنة ولا امتىىىى

منا قلتلك بعد بداية الدراسة :)
بس انتى ماخدتيش بالك :)

ahmed2845
02-09-2008, 11:47 PM
شكرا :blink: انا ليه حاسة انك بتزعقلي
انا عارفة انتى بتقولى كده عشان الصورة بتاعتى صح :(
على العموم انا مش بزعق لبنات ;)
ومش بزعق فى حد الا لما بتنرفز :d
وانتى بنت ومقلتيش حاجة تنرفز يبقى هزعقلك ليه :mad:

ahmed2845
02-09-2008, 11:49 PM
عارفة = عارف
غلطة مطبعية :)

براءة
02-09-2008, 11:53 PM
منا قلتلك بعد بداية الدراسة :)
بس انتى ماخدتيش بالك :)

انا عارفة انتى بتقولى كده عشان الصورة بتاعتى صح :(
على العموم انا مش بزعق لبنات ;)
ومش بزعق فى حد الا لما بتنرفز :d
وانتى بنت ومقلتيش حاجة تنرفز يبقى هزعقلك ليه :mad:
اهاااا معلش مكنتش فهمت :d
هيا اينعم صورة الجزار اللى انت حاططها دى شكلها يخوف بس اللى حسسنى بده اسلوبك
(وابقي روحى اسألى متوجعيش دماغنا) :huh:
يلا حصل خير ^_^

ahmed2845
03-09-2008, 12:00 AM
اهاااا معلش مكنتش فهمت :d
هيا اينعم صورة الجزار اللى انت حاططها دى شكلها يخوف بس اللى حسسنى بده اسلوبك
(وابقي روحى اسألى متوجعيش دماغنا) :huh:
يلا حصل خير ^_^
صورة اجمل شاب فى العالم تقولى عليها صورة جزار :o
وبعدين هو حد قال وابقي روحى اسألى متوجعيش دماغنا :confused:

ahmed2845
03-09-2008, 12:02 AM
شكلك يا رحمة منمتيش كويس امبارح :)

براءة
03-09-2008, 12:08 AM
صورة اجمل شاب فى العالم تقولى عليها صورة جزار :o
وبعدين هو حد قال وابقي روحى اسألى متوجعيش دماغنا :confused:

شكلك يا رحمة منمتيش كويس امبارح :)

اجمل شاب ع ايه :confused:
وبعدين ما قلنا حصل خير^_^
لا والله امبارح بالذات نمت كويس ..:(
انا نزلت مذكرة اسلام
شكل المنهج لطيف جداا :huh:
بس دى عبارة عن مذكرة السنة ولا ترم
ولا درس :d ؟؟

ahmed2845
03-09-2008, 12:14 AM
انا نزلت مذكرة اسلام
مش عارف والله دى مذكرة ايه شكلها كده ترم
بعد ما انا رديت على الموضوع
حاولت انزلها بس منزلتش عندى على الجهاز الموقع بتاعها عندى فى مشكلة

***star***
03-09-2008, 12:39 AM
انا نزلت مذكرة اسلام

اللي انا بنزله ده مناهج التيرم الأول للفرقه الأولي

***star***
03-09-2008, 12:42 AM
جزاك الله كل خييييير
بس انا ليا سؤال مهم
هيجي اليوم اللي هتزهقي منه .........انتي عامله زيي اول مادخلت علوم

براءة
03-09-2008, 12:44 AM
طيب ده للقاهرة بس ولا ممكن جامعة تانية
واسم المادة ايه ؟؟
اصل انا داخلة قسم فيزيا ومع ذلك
هدرس 8 مواد مفيهومش ريحة الفيزيا اللهم الا مادة واحدة اسمها
كيمياء وفيزياء عامة
تانى سؤال معلش هتعبك معايا
هل انت ملاحظ ان غالبية اللى بيكونوا معاك من المدن الجامعية متفوقين او حتى (شغالين) ؟؟
ولا دى مش مرتبطة بدى ؟؟

براءة
03-09-2008, 12:46 AM
هيجي اليوم اللي هتزهقي منه .........انتي عامله زيي اول مادخلت علوم
وبيقولوا بيبقع ومش بينضف :d
انا متلهفة جدا
الفضول واااخدنى ^_^

محمد.فوكس
03-09-2008, 12:47 AM
شكرا يا اسلام ..
بجد طلبة العلوم محتاجين حاجة زي كده ..
شكرا يا مان

***star***
03-09-2008, 12:49 AM
طيب ده للقاهرة بس ولا ممكن جامعة تانية
واسم المادة ايه ؟؟
اصل انا داخلة قسم فيزيا ومع ذلك
هدرس 8 مواد مفيهومش ريحة الفيزيا اللهم الا مادة واحدة اسمها
كيمياء وفيزياء عامة
تانى سؤال معلش هتعبك معايا
هل انت ملاحظ ان غالبية اللى بيكونوا معاك من المدن الجامعية متفوقين او حتى (شغالين) ؟؟
ولا دى مش مرتبطة بدى ؟؟

المواد اللي هحطها بأذن الله هتكون ثابته لكل الجامعات....واللي انا حطه ده فيه فيزياء علشانك ...الكهربيه دي فيزياء عامه اكيد هتدرسيها في سنه اولي ان شاء الله.....و انا مش في المدينه الجامعيه انا في سكن بره...بس جنب المدينه....وفي ناس كتير جدا في المدينه متفوقين جدااااااا ....يعني لو الأوضه الواحده فيها 3 طلاب...فهتلاقي اتنين منهم متفوقين لواحد مش متفوق....دي النسبه الصحيحه من رأيي

براءة
03-09-2008, 12:53 AM
المواد اللي هحطها بأذن الله هتكون ثابته لكل الجامعات....واللي انا حطه ده فيه فيزياء علشانك ...الكهربيه دي فيزياء عامه اكيد هتدرسيها في سنه اولي ان شاء الله.....و انا مش في المدينه الجامعيه انا في سكن بره...بس جنب المدينه....وفي ناس كتير جدا في المدينه متفوقين جدااااااا ....يعني لو الأوضه الواحده فيها 3 طلاب...فهتلاقي اتنين منهم متفوقين لواحد مش متفوق....دي النسبه الصحيحه من رأيي
يعنى ابدأ اذاكر ع ضمانتك :d
طيب خير بشرتنى بجد
اصل انا خايفة من حوار المدينة ده جدا جداااا
ربنا يجازيك خير :)

***star***
03-09-2008, 01:13 AM
يعنى ابدأ اذاكر ع ضمانتك :d
طيب خير بشرتنى بجد
اصل انا خايفة من حوار المدينة ده جدا جداااا
ربنا يجازيك خير :)

علي فكره انا مش حاطط الموضوع علشان تذاكري من دلوقتي....بس انا حطه كتمهيد للكليه...يعني يكون عندك فكره علي الأقل وتخدلي فيها بقلب جامد

براءة
03-09-2008, 01:19 AM
اذاكر مين
ما تصلي ع النبي :d
انا كنت بهزر
ايا كان انا ناوية اشد جامداوى السنة دى والسنة الجاية هحولكوا قاهرة باذن الله

***star***
03-09-2008, 01:23 AM
اذاكر مين
ما تصلي ع النبي :d
انا كنت بهزر
ايا كان انا ناوية اشد جامداوى السنة دى والسنة الجاية هحولكوا قاهرة باذن الله

ان شاء الله ...ومستنينك في علوم القاهره

***star***
03-09-2008, 05:09 AM
ما شاء الله عليك فينك من زمان باين عليك كدة كنت شاطر فى الكلية بياعتك بقولك اية يا عم اسلام ممكن تقولنا ازاى ننجح فى الكلية................. وربنا يجزيك بالخير يا رب

عايز تنجح في الكليه ..جيب في العملي درجه نهائيه وبسهوله علي فكره...وساعتها علشان توصل لتقدير (((مقبول))) تجيب 8% من درجه النظري بس!!!!!!!!!!.....بس ان شاء الله هتجيب اكتر من كدا بكتير وهتتفوق كمان....وربنا يوفقك

noral
03-09-2008, 05:14 AM
ياااااااااااااااااااااااااارب
انا كل الناس قلقونى من عين شمس
بس انا راضية بمقبول

***star***
03-09-2008, 05:26 AM
ياااااااااااااااااااااااااارب
انا كل الناس قلقونى من عين شمس
بس انا راضية بمقبول

هتجيبي تقدير احسن من كدا ان شاء الله.....ونورتي الموضوع

prof.wessam
03-09-2008, 10:26 PM
شكرا
بس انا مش عارفه انزلهم
يا ريت
ترفعهم في مرفقات

***star***
04-09-2008, 12:08 AM
شكرا
بس انا مش عارفه انزلهم
يا ريت
ترفعهم في مرفقات

صعب لأن مساحتهم كبيره شويه

prof.wessam
05-09-2008, 03:37 PM
طب ارفعهم علي موقع تاني

***star***
05-09-2008, 04:31 PM
طب ارفعهم علي موقع تاني

بكره ان شاء الله هرفعهم علي موقع تاني

Nogha
08-09-2008, 12:55 AM
بكره ان شاء الله هرفعهم علي موقع تاني

ربنا يكرمك
انا كمان عندى نفس المشكلة و فى انتظار الرفع

***star***
08-09-2008, 02:50 AM
رابط اخر لفيزياء(الكهربيه) أولي
http://www.4shared.com/file/62126517/154923cb/electricity.html (http://www.4shared.com/file/62126517/154923cb/electricity.html)

رابط اخر لفسيولوجي أولي
http://www.4shared.com/file/62125585/38305640/____.html (http://www.4shared.com/file/62125585/38305640/____.html)

H.H.KH
16-09-2008, 11:21 PM
اولا شكرا على انك رفعت الروابط على موقع تانى لانها ماكنتش عايزة تفتح معايا بس الحمدلله عرفت افتحها من الموقع التانى ......وكنت عايزة اعرف بقى ايه حكاية الساعات المتعددة ديه عشان انا مش فاهمة منها حاجة

***star***
17-09-2008, 01:16 AM
اولا شكرا على انك رفعت الروابط على موقع تانى لانها ماكنتش عايزة تفتح معايا بس الحمدلله عرفت افتحها من الموقع التانى ......وكنت عايزة اعرف بقى ايه حكاية الساعات المتعددة ديه عشان انا مش فاهمة منها حاجة

اسمها الساعات المعتمده مش المتعدده:d....وانا شرحتها فوق كذا مره....ياريت تراجعي المشاركات

***star***
17-09-2008, 01:24 AM
اسف مش هو ده الموضوع اللي شرحتها فيه:confused:....بس علي العموم هو نظام الماده اللي مكونه من عملي ونظري بتحتسب ب 3 ساعات معتمده...والماده النظري بتحسب ب 2 ساعه...وعلشان تعدي السنه مثلا تنجحي من كل المواد 18 ساعه بس....وفي حاجه اسمها السمر كورس...وده فصل صيفي بتدفعي فيه فلوس وبتدخلي المواد اللي رسبتي فيها((بعد الشر يعني)):)...ومن مميزات النظام ده انك ممكن تاخدي علوم دي في 3 سنين بدل 4 علي حسب بقي سرعه تخليصك للمواد..وفيه مميزات تانيه من اهمها انك تختاري جدولك بنفسك يعني ممكن تروحي يومين بس في الاسبوع الكليه....بس طبعا هتروحي في اليومين دول من 8 الصبح هتروحي 8 بليل:d

H.H.KH
18-09-2008, 07:28 PM
اسف مش هو ده الموضوع اللي شرحتها فيه:confused:....بس علي العموم هو نظام الماده اللي مكونه من عملي ونظري بتحتسب ب 3 ساعات معتمده...والماده النظري بتحسب ب 2 ساعه...وعلشان تعدي السنه مثلا تنجحي من كل المواد 18 ساعه بس....وفي حاجه اسمها السمر كورس...وده فصل صيفي بتدفعي فيه فلوس وبتدخلي المواد اللي رسبتي فيها((بعد الشر يعني)):)...ومن مميزات النظام ده انك ممكن تاخدي علوم دي في 3 سنين بدل 4 علي حسب بقي سرعه تخليصك للمواد..وفيه مميزات تانيه من اهمها انك تختاري جدولك بنفسك يعني ممكن تروحي يومين بس في الاسبوع الكليه....بس طبعا هتروحي في اليومين دول من 8 الصبح هتروحي 8 بليل:d

امممم.....فهمت حلو اوى نظام 3 سنين بدل 4 ...شكرا ليك.....طيب ممكن سؤال تانى ........هو اول اسبوع ده بيبقى فى محاضرات؟..عشان فى بنات قالت لى ان اول اسبوع هيبقى للتسجيل بس ..اصل بصراحة صعب اوى نزول الجامعة فى رمضان

Dr.ahmed91
18-09-2008, 08:17 PM
انا عايز ايه من الحاجات دي ينفع لصيدلة

انا حاخد نبات وحيوان وفيزيا وكيميا وانجلش مصطلحات

شموخ مسلمة
18-09-2008, 09:50 PM
امممم.....فهمت حلو اوى نظام 3 سنين بدل 4 ...شكرا ليك.....طيب ممكن سؤال تانى ........هو اول اسبوع ده بيبقى فى محاضرات؟..عشان فى بنات قالت لى ان اول اسبوع هيبقى للتسجيل بس ..اصل بصراحة صعب اوى نزول الجامعة فى رمضان

سورى يا ستار هرد عليها اصل انا نظامكليتى كده و لسة هيطبق علينا و عملولنا اجتماعات
بصى ياقمر
احنا عندنا فى قناة السويس قالو ان اول اسبوع ده عشان الاقسام وكده
فسواء رمضان او لا مش فى محاضرات بس لازم نعرف مين المرشد التعليمى بتاعنا
ونختار المناهج كل واحد براحته طبعا
بالنسبة لستار
طيب اللى عايزين كيميا بقى :rolleyes:
وطبعا شكرااااااااااااااا جداااااااااااااااا ع الموضوع

***star***
19-09-2008, 03:58 AM

فعلا اول اسبوع للتسجيل وبس بالنسبه لجامعه القاهره...معرفش بقي بقيت الجامعهت ايه نظامها

***star***
19-09-2008, 04:00 AM
انا عايز ايه من الحاجات دي ينفع لصيدلة

انا حاخد نبات وحيوان وفيزيا وكيميا وانجلش مصطلحات

هنزل قاموس مصطلحات بأذن الله جامد اوي لطلبه الكليات العمليه كلها...وبأذن الله تعجبكم جدا

***star***
19-09-2008, 04:09 AM
سورى يا ستار هرد عليها اصل انا نظامكليتى كده و لسة هيطبق علينا و عملولنا اجتماعات
بصى ياقمر
بالنسبة لستار

اول حاجه اشكرك جدا علي مرورك....ثانيا بقي انا كان في شويه ظروف كدا زي العسل:d:d ومنفعش انزل حاجه خالص...وقريب اوي مش هنزل الكيميا بس..لا ان شاء الله هنزل كل مواد أولي كامله مره واحده ... بس بعد اما اجي من القاهره ان شاء الله.....لان أول اسبوع عندنا تسجيل ودوخه.

H.H.KH
20-09-2008, 01:24 AM
بصى ياقمر
بالنسبة لستار

شكرا ليكى يا جميل على اهتمامك وردك;):)

H.H.KH
20-09-2008, 01:26 AM
فعلا اول اسبوع للتسجيل وبس بالنسبه لجامعه القاهره...معرفش بقي بقيت الجامعهت ايه نظامها

شكرا ليك على اهتمامك:)

احمد زايد
21-09-2008, 11:37 PM
والله العظيم انا مش عارف اقولك ايه بس اللى انا هاقوله جزاك الله كل خير

tamer2004
24-09-2008, 11:24 PM
مجهود اكتر من رائع .. ربنا يكرمك

usama_mustafa
26-09-2008, 04:37 PM
السلامو عليكم شكرااااااااااااااا علي المجهود الرائع بس ممكن مواد اولي علوم اسكندريه قسم الجيولوجيا لو سمحت

بنت ازهريه
26-09-2008, 08:40 PM
شكرا لمجهود حضرتك
ومنتظرين المزيد
فى رعايه الله

usama_mustafa
04-10-2008, 09:25 PM
شكرااااااااااااااااااااااااااااا دكتور اسلام ولكني انتظر منك الكثير انا لسه طالب في اولي علوم جيلوجيا ممكن توجهني لكي استفيد بعطائك وكتبك لأني مش عارف اتعامل معها او استفيد منها كما اتمني وببساطه الأنجليزي عاملي مشكله كبيره فلو سمحت ممكن توجهني وشكراااااااااااااااااااااااااااااااااااا وتحاول تشرح كتبك شكرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااا وكيفية استخدمها شكرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااا وتكتب كل تخصص مفيد ليها هذه الكتب والدروس والمحاضرات اللي حضرتك تكتبها وربنا يكرمك يااااااااااااااا رب

***star***
06-10-2008, 05:11 AM
شكرااااااااااااااااااااااااااااا دكتور اسلام ولكني انتظر منك الكثير انا لسه طالب في اولي علوم جيلوجيا ممكن توجهني لكي استفيد بعطائك وكتبك لأني مش عارف اتعامل معها او استفيد منها كما اتمني وببساطه الأنجليزي عاملي مشكله كبيره فلو سمحت ممكن توجهني وشكراااااااااااااااااااااااااااااااااااا وتحاول تشرح كتبك شكرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااا وكيفية استخدمها شكرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااا وتكتب كل تخصص مفيد ليها هذه الكتب والدروس والمحاضرات اللي حضرتك تكتبها وربنا يكرمك يااااااااااااااا رب

ان شاء الله في الأسبوع الجاي هنزل حاجات جديده في الموضوع ده لقسم جيولوجيا ...بس ادعولي انتم اقدر اجيبها كلها

السلامو عليكم شكرااااااااااااااا علي المجهود الرائع بس ممكن مواد اولي علوم اسكندريه قسم الجيولوجيا لو سمحت

من عنيا الاتنين...ححاول اجمعها الأسبوع الجاي ان شاء الله

احمد عصام احمد مصيلحى
06-10-2008, 06:32 PM
ممكن توجهنى يا دكتور انا لسه اولى بيولجى

احمد عصام احمد مصيلحى
06-10-2008, 06:34 PM
انا لسه عضو جديد

***star***
06-10-2008, 07:01 PM
ممكن توجهنى يا دكتور انا لسه اولى بيولجى

طيب قولي المواد اللي انت واخدها....وان شاء الله هساعدك بقدر المستطاع

انا لسه عضو جديد

أهلا بيك معانا..... ويارب تقدر تستفيد من موضوعات القسم علي مدار العام الدراسي

usama_mustafa
07-10-2008, 11:06 PM
شكرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااا كتيييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييي ر وربنا يوفقك

***star***
12-10-2008, 12:29 PM
السلام عليكم/

يللا نستكمل مع بعض بقيه الفيزياء ..وانا منزلكم ملزمه ال waves كامله....

رابط التحميل:
http://www.zshare.net/download/20422310c5d5feb2/

أو

http://www.4shared.com/file/66623511/22be6267/waves_physics_.html (http://www.4shared.com/file/66623511/22be6267/waves_physics_.html)

***star***
12-10-2008, 01:17 PM
ودي تكمله الفسيولوجي-حيوان(((zoology))) .....وامتحان علي الفسيولوجي كله

وده رابط الشرح
http://www.4shared.com/file/66625723/c172db3a/__online.html (http://www.4shared.com/file/66625723/c172db3a/__online.html)

وده رابط النموذج
http://www.4shared.com/file/66626028/415abbd9/___online.html (http://www.4shared.com/file/66626028/415abbd9/___online.html)

***star***
12-10-2008, 01:21 PM
انا خلاص ان شاء الله هنزل الأسبوع الجاي كل ملزمات العملي لكل مواد أولي علوم وكمان هنزل الرياضيات لأن ناس كتير طلبوها مني....وبعد كدا اللي هيطلب مني ملزمه شرح لأي ماده هحاول اجيبهاله في اقل من اسبوع......

الي اللقاء مع مفاجأت العملي والرياضيات .....

ghatoarya
13-10-2008, 05:42 PM
ياريت تجيب رياضه لعلوم طنطا

prof.wessam
13-10-2008, 07:01 PM
انا في علوم حلوان

وللأسف مادة التحليل الرياضي محضرتش فيها خالص و كلامها صعب جدا يا ريت حل للموضوع ده

***star***
13-10-2008, 10:31 PM
ياريت تجيب رياضه لعلوم طنطا

قريب هتكون موجوده باذن الله....

***star***
13-10-2008, 10:34 PM
انا في علوم حلوان

وللأسف مادة التحليل الرياضي محضرتش فيها خالص و كلامها صعب جدا يا ريت حل للموضوع ده

دي ماده دي ولا مستيكه طالعه جديد؟....

انا الصراحه مسمعتش عنها قبل كدا...ياريت تقوليلي بتدرسو فيها ايه الماده دي...

prof.wessam
14-10-2008, 08:48 PM
والله معرف عشان محضرتش فيها بس هي غالبا زي الجبر

usama_mustafa
17-10-2008, 10:15 PM

Travel
19-10-2008, 06:54 PM
يارييت فعلا يا اسلام مادة التحليل الرياضى
دى مادة اسمها كده

اللى خدناه فيها
النهايات والمتتابعات والمتباينات

وحاجة كمان انا مش فاهماها خااالص
ده بغض النظر عن بعض الحاجات الدوك/ شرحها:romarioxp6:

دى مادة ملهاش علاقة بالديناميكا او الاستاتيكا او الجبر والتفاضل والحاجات دى

(بالنسبة لقسم الفيزيا)

amany kuw
21-10-2008, 09:32 PM
hey, 1st thx for this topic..nd and i had a problem in downloading the files so please just tell me how to get it? thx once more

prof.wessam
07-11-2008, 12:19 PM
انا عرفت ان مادة التحليل الرياضي زي ماده رياضة 2 في علوم القاهرة

***star***
08-11-2008, 09:25 PM
انا عرفت ان مادة التحليل الرياضي زي ماده رياضة 2 في علوم القاهرة

حاضر هشوف ولو فعلا لقيتها هنزلها علي المنتدي....معلش مشغول شويه علشان الميد تيرم بقي وكدا...

soso18
01-08-2012, 01:13 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
اصدقائي طلبه وطالبات كليه العلوم,
انا نويت ان شاء ربنا اني انزل مناهج كليه العلوم في جميع الفرق الدراسيه لها....والمناهج واحده علي مستوي معظم العلوم بتتغير فيها حاجات بسيطه, انا في الموضوع ده هنزل ملفات بي دي اف لملزمات اي ماده انتو تختاروها , او تطلبوها مني ,,وان شاء الله هنكون مع بعض طوال السنه الدارسيه ,,وهنناقش بردو في نفس الموضوع المشاكل اللي هتقابلنا في المذاكره..وهححاول احلهالكم بأذن الله...

تيجي نبدأ بماده لذيذه اوي .................ها يللا؟؟؟.....طيب هي ماده الحيوان ...الماده دي بيدرسها الطلاب اللي دخلو بيولوجي.......يعني علمي علوم......مكونه من فروع (((هستولوجي + سيتولوجي+ فسيولوجي)))) وانا النهارده هنزلكم الفسيولوجي

وده الرابط

http://www.zshare.net/download/18047374cd0a7f86/ (http://www.zshare.net/download/18047374cd0a7f86/)

وهنستكمل مع بعض لاحقا ان شاء الله...بقيه المناهج لجميع الفرق...وده حسب المواد اللي هتطلبوها مني طبعا..
بعد اذن حضرتك انا كنت بدور على اى محاضرات و لما لقيتها مش راضيه تفتح .... انا عايزه اولى علوم بيولوجى ضرورى جدا ... وشكرا

*مسلمة مصرية*
02-08-2012, 02:13 AM
انا اسفة جدا بس ولا رابط فتح معايا وأنا محتاجة المحاضرات جدااااااا
شكرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااا على هذا المجهود الرائع

أحمد أبو تميم
16-09-2012, 01:10 PM
لو سمحتم مفيش اى رابط من الروابط دى شغال

nessma dreams
17-09-2012, 10:40 PM
ماااااااافيش اي راااابط شغااال

doaa5000
19-09-2012, 03:35 AM
الرابط لا يعمل عندي

زهراء نجد
28-09-2012, 05:59 PM
لو سمحت انا عاوزة مادة الفيزياء والرياضيات والكيمياء للفرقة الاولى بس باسرع وقت علشان قرب الامتحانات خاصة وانا مش فهمى حاجة من هذه اللية وياريت تساعدنى فى اختيار القسم انا فى علوم القاهرة بسرعة
ارجوا الرد

الرياضيات عذاب .
29-09-2012, 02:00 PM
مرحبا
دكتور اسلام
انا في علوم طنطا
بس لظروف مش قادره انزل الكليه دلوقتي
ف عايزه مواد سنه اولى علوم الترم الاول الله يخليك عشان اذاكرهم في البيت ع ماربنا يسهل وانزل الكليه
ولك مني خالص الشكر
انا هكون ميكروبيولجي
ف معرفش
هل مواد سنه اولى لكل التخصصات نفس المواد ولا بتختلف للي داخل علوم طبيعيه من بيولوجيه من رياضه من غيره ...........الخ
ولكـــ جزيييييييييييييييل الشكككككككر

الرياضيات عذاب .
29-09-2012, 02:05 PM
مرحبا
دكتور اسلام
انا في علوم طنطا
بس لظروف مش قادره انزل الكليه دلوقتي
ف عايزه مواد سنه اولى علوم الترم الاول الله يخليك عشان اذاكرهم في البيت ع ماربنا يسهل وانزل الكليه
انا هكون ميكروبيولجي
ف معرفش
هل مواد سنه اولى لكل التخصصات نفس المواد ولا بتختلف للي داخل علوم طبيعيه من بيولوجيه من رياضه من غيره ...........الخ
ولكـــ جزيييييييييييييييل الشكككككككر