فارس الأحزان/ضياء الدين سعيد
05-09-2008, 01:57 AM
السلام عليكم
والله يا جماعه انا عرفت موضوع كنت أتمنى ألا يكون
فى أخت هنا فى المنتدى بدون ذكر أسمها
كنت إتعرفت عليها
وكنت أخ بالنسبه ليها
كانت بتحكيلى عن قصة حبها كل يوم
واللى بيحصل
وإن أحمد قابلها فى محطه القطار
وكلام زى دا
وكلام كتير وتأخد رأيى
المهم
قطعت علاقتى بيها
لانها بتفكرنى بالماضى الأليم
أسمع بقى من يومين إن الست دى
بس الله ما شاء الله
قاولتنى كلام مش حصل
وإنى هتقدملها فى شهر 5 الجاى
وياريت كدا بس
دى بقت تحزر البنات منى
واللى زود الطين بله
إنها وصلت للإنسانه اللى بحبها وخلاص هنرتبط بعد الجيش
وقالتلها كلام كتير اوى
ما علينا
يا جماعه
لو أى شاب مكانى
هيفكر يرتبط ببنت كانت كل يوم بتحكيله عن حبها
وعن اللقائات الساخنه بينها وبين حبيب القلب اللى سابها
اللى خانقنى إيه كلمه واحده
البنات بتحزر نفسها منك على المنتدى
لا حول ولا قوة إلا بالله
مقدرش أرد غير بكلمتين
((يا أيها الذين أمنوا إن جائكم فاسق بنبئن فتبينوا ان تصيبوا قوم بجالة فتصبحوا على ما فعلتم نادمين )) صدق الله العظيم
لا تأسفن على غدر الزمان لطال ما وقفت على جسس الأسود كلاب
ما قصدهـــــا تعلوا على أسيـــادهـا تبقى الأسود أسود والكلاب كلاب
يقول الإمام الشافعي
ماضر بحر الفرات يوما
أن خاض بعض الكلاب فيه
يقول علي بن أبي طالب رضي الله عنه:
كم من خسيسٍ وضيعِ ليس له
في العِزّ بيتٌ ولا يَنْمي إلى نَسَبِ
قد صار بالأدب المحمودِ ذا شَرَفٍ
عالٍ وذا حسبٍ مَحْضٍ وذا نَشَبِ
يُعْلي التأدُّبُ أقواماً ويَرْفَعُهم
حتى يساووا ذوي العلياءِ في الرتبِ
ومن يكن في عيوب الناس مشتغلا
مثل الذباب يراعي موضع العلل
حتى الكلابُ اذا رأت ذا ثروةٍ
خضَعتْ إليهِ وحرّكت اذنابها
واذا رَأت يَومَاً فقيراً عابرا
نبحتْ عليهِ وكشرَت انيَابها
يخاطبنى السفيه بكل قبح
واكره ان اكون له مجيبا
يزيد سفاهة وازيد حلما
كعود زاده الاحراق طيبا
يا فاعل الخير مع من لا يقدره
كواقد الشمعِ في دار لعميان
تسائلني من أنت؟وهي عليمة
وهل بفتى مثلي على حاله نكر
فقلت كما شاءت وشاء لها الهوى
قتيلك!.. قالت ايهم؟ فهم كثر
فقلت لها لو شئت لم تتعنتي
ولم تسألي عني وعندك بي خبر
فقالت لقد أزرى بك الدهر بعدنا
فقلت معاذ الله بل أنت لا الدهر
معلش يا جماعه
كنت بايخ أوى فى حديثى
بس دا شرف وسمعه
أسف جدا للمرة التانيه
ولكنى بأصارح كل الناس يا جماعه اللى شايف فيا عيب
ممكن يوضحه
شكرا لحضراتكم
والله يا جماعه انا عرفت موضوع كنت أتمنى ألا يكون
فى أخت هنا فى المنتدى بدون ذكر أسمها
كنت إتعرفت عليها
وكنت أخ بالنسبه ليها
كانت بتحكيلى عن قصة حبها كل يوم
واللى بيحصل
وإن أحمد قابلها فى محطه القطار
وكلام زى دا
وكلام كتير وتأخد رأيى
المهم
قطعت علاقتى بيها
لانها بتفكرنى بالماضى الأليم
أسمع بقى من يومين إن الست دى
بس الله ما شاء الله
قاولتنى كلام مش حصل
وإنى هتقدملها فى شهر 5 الجاى
وياريت كدا بس
دى بقت تحزر البنات منى
واللى زود الطين بله
إنها وصلت للإنسانه اللى بحبها وخلاص هنرتبط بعد الجيش
وقالتلها كلام كتير اوى
ما علينا
يا جماعه
لو أى شاب مكانى
هيفكر يرتبط ببنت كانت كل يوم بتحكيله عن حبها
وعن اللقائات الساخنه بينها وبين حبيب القلب اللى سابها
اللى خانقنى إيه كلمه واحده
البنات بتحزر نفسها منك على المنتدى
لا حول ولا قوة إلا بالله
مقدرش أرد غير بكلمتين
((يا أيها الذين أمنوا إن جائكم فاسق بنبئن فتبينوا ان تصيبوا قوم بجالة فتصبحوا على ما فعلتم نادمين )) صدق الله العظيم
لا تأسفن على غدر الزمان لطال ما وقفت على جسس الأسود كلاب
ما قصدهـــــا تعلوا على أسيـــادهـا تبقى الأسود أسود والكلاب كلاب
يقول الإمام الشافعي
ماضر بحر الفرات يوما
أن خاض بعض الكلاب فيه
يقول علي بن أبي طالب رضي الله عنه:
كم من خسيسٍ وضيعِ ليس له
في العِزّ بيتٌ ولا يَنْمي إلى نَسَبِ
قد صار بالأدب المحمودِ ذا شَرَفٍ
عالٍ وذا حسبٍ مَحْضٍ وذا نَشَبِ
يُعْلي التأدُّبُ أقواماً ويَرْفَعُهم
حتى يساووا ذوي العلياءِ في الرتبِ
ومن يكن في عيوب الناس مشتغلا
مثل الذباب يراعي موضع العلل
حتى الكلابُ اذا رأت ذا ثروةٍ
خضَعتْ إليهِ وحرّكت اذنابها
واذا رَأت يَومَاً فقيراً عابرا
نبحتْ عليهِ وكشرَت انيَابها
يخاطبنى السفيه بكل قبح
واكره ان اكون له مجيبا
يزيد سفاهة وازيد حلما
كعود زاده الاحراق طيبا
يا فاعل الخير مع من لا يقدره
كواقد الشمعِ في دار لعميان
تسائلني من أنت؟وهي عليمة
وهل بفتى مثلي على حاله نكر
فقلت كما شاءت وشاء لها الهوى
قتيلك!.. قالت ايهم؟ فهم كثر
فقلت لها لو شئت لم تتعنتي
ولم تسألي عني وعندك بي خبر
فقالت لقد أزرى بك الدهر بعدنا
فقلت معاذ الله بل أنت لا الدهر
معلش يا جماعه
كنت بايخ أوى فى حديثى
بس دا شرف وسمعه
أسف جدا للمرة التانيه
ولكنى بأصارح كل الناس يا جماعه اللى شايف فيا عيب
ممكن يوضحه
شكرا لحضراتكم