مشاهدة النسخة كاملة : عايز اعيد الثانوية العامة(حد يرد عليا بمعلومات مفيدة)

shouaeb
14-09-2008, 01:01 AM
لقد حصلت على الثانوية العامة منذ عام 2003 الشعبة الادبية ثم حصلت على ليسانس اداب عام 2007

وانا الان اريد ان اعيد الثانوية العامة حتى التحق بالشعبة العلمية حتى استطيع دخول احدى الكليات العلمية

فكيف يمكن ذلك

ارجوكم لا تبخلو على بالرد

من يستطيع مساعدتى عن طريق المنتدى او البريد الالكترونى

فهل احد عندة معلومات عن ذلك ويستطيع افادتى ومساعدتى

EnG.BeLaL
14-09-2008, 01:55 AM
انا الحقيقة مش هاقدر افيدك بس كنت عايز اسألك سؤال
و انا اسف اني هتدخل في موضوع مليش اني اتدخل فيه
هي البلد دي ينفع حد يضيع عمر تاني من عمره عشان خاطر التعليم
يعني انت عايز تعيد الثانوية و تخش كلية علمية و هل بعد ما هتتخرج منها هاتقدر تعمل اللي انت عاوزه هنا

و انا اسف مرة تانية

shouaeb
15-09-2008, 12:13 AM
لا ولا يهمك ادخل براحتك وقول اللى انت عايزة
لكن انا مش عايز اضيع عمر من عمرى عشان البلد دى

لكن دة عشان نفسى دى حاجة انا عايز اعملها وليس لها علاقة بالبلد دى؟؟؟؟

وفعلا ان شاء الله هاعمل الى انا عايزة

شكرا

اخوكم

عبقرى مصرى
15-09-2008, 12:18 AM
ماينفعشششششش طالما حصلت عليها مرة لا يمكنك دخولها مرة أخرى حتى تعديل القانون ولن يتعدل فى المستقبل القريب
ركز فى حياتك المستقبلية و ما تهربش للخلف . لكن جرب فى الجامعة المفتوحة أو الالكترونية

monosh@
15-09-2008, 09:08 PM
واضح ان الموضوع ده مهم عندك قوى وانا اعتقد انه ما ينفعش تعيدها مره تانيه وعموما لو عايز تتاكد اكتر ممكن تروح قسم شئون الطلبه فى اى ادارة تعليميه و تسال و لو سمحتلى ياريت تحاول تحل مشكلتك بطريقه تانيهيس فكر كويس و احنا كلنا معاك.

shouaeb
16-09-2008, 12:45 AM
شكرا يجماعة على ردودكم

لكن فى عضوة فى المنتدى قالت انها عادت الثانوية العامة بالفعل

shouaeb
23-09-2008, 12:27 AM
:(:(:(:(:(

fofaa
24-09-2008, 09:58 AM
السلام عليكم اللي اعرفه انك ممكن تروح الاداره التعليميه وتقدم اولى ثانويي منازل ونصيحه مننى اتوكل على الله وابدء انت ظوفك احسن مني لاني متخرجه من الكليه2001 ونسيت المذاكره بس اللى خلاني افكر اعيدها هو اني لقيت نفسي حكمل وحيااتي كلها فى حاجه مش لاقيه نففسي فيها ولسه خايفه لانه مشوار طويل من اوللي ثانوى لوعرففت اسلام اللى كان ببييسساال عن السفارات عمل ايه ارجوك بلغنني لان مشاركاتتيي قليلهه مش قاادره ابعتله

shouaeb
27-09-2008, 12:44 AM
ايوة يعنى انت ناوى تعيد الثانوية العامة زى ولا اية

طيب ممكن نتابع مع بعض واللى يعرف حاجة يعرفها للتانى

fofaa
03-10-2008, 12:04 AM
انا بفكر وانا فعلا متابعه معاك وارجوك لو وصللت لحاجه تبلغني في اخ اسمه اسلام هنا قال انه بيسال عن الامتحان فى السفاررات وده يكون اسهل لانه سنهواحده نفسي يبلغنا وصل لايه

shouaeb
03-10-2008, 03:16 AM
جميل

طيب هو وصل لاية

والامتحان فى السفارة هايكون ازاى

ياريت اتعرف على اسلام عشان اتابع معاة

شكرا

fofaa
03-10-2008, 03:27 PM
انا مش عارفه هو كان بيرد على مجرد انسانه اللى كانت بتسال عن نفس الموضوع على المنتدى وبرضه مش عارفه هى وصلت لايه

fofaa
05-10-2008, 09:32 AM
انت فين هو كل الللي ببسال عالموضوع الاعاده بيختفي ليه

fofaa
05-10-2008, 09:34 AM
علي فكره انت عايز علوم ولا رياضه

shouaeb
05-10-2008, 03:00 PM
انا عايز علمى علوم

يعنى عايز كيمياء وفيزياء واحياء

وانتى عايزة اية

بس المهم عايزين معلومات مفيدة من اى حد

هو انتى ادارتك التعليمية اية:078111rg3:

egycool
05-10-2008, 04:52 PM
انا الحقيقة مش هاقدر افيدك بس كنت عايز اسألك سؤال
و انا اسف اني هتدخل في موضوع مليش اني اتدخل فيه
هي البلد دي ينفع حد يضيع عمر تاني من عمره عشان خاطر التعليم
يعني انت عايز تعيد الثانوية و تخش كلية علمية و هل بعد ما هتتخرج منها هاتقدر تعمل اللي انت عاوزه هنا

و انا اسف مرة تانية

اه والله عندك حق الواحد يطلع عينه هو واهله علشان ياخد الشهادة وبعد ما يخدها يعلئها على الحيط

يا عم سيبك بلا تعليم بلا دياولو ركز انتا بس في مشروع وكسف جهدك فيه وربنا يكرمكك باذن الله

تقبل مروري

fofaa
06-10-2008, 07:53 AM
انا بقي كنت علووم ودلوقتي عايزه رياضه علشان كده بسال على الدبلومات لانها اسهل وبتدخخل نفس اللكلييات للكن مش لاقيه غير نظام الخمس سنين وسمعت عن حاجه ثلاث سنين وبتدخل كليه لكن مش قادره اوصلل لتفاصيل يعني انا بساال ففي ده وفي الثانويه ووربنا يعمل الخير
اللمهم اانا رايي انك تروح الاداره وتقول عاايز اقدم اولى ثانوى منازل ومتتجبش سيره ثانويه عامه وان شاء الله حتمشى وكل اللى يسالك قوله انا عايز اولى ثانوي وده مش ممنوع
ربنا يوفقنا جميعا

shouaeb
07-10-2008, 10:53 PM
هو سهل ان الولحد لو معاة ثانوية عامة ممكن يدخل دبلوم

بيتهيالى كدة

فعلا انا بفكر اروح الادارة واقدم من غير ما اقوللهم انى واخد الثانوية وزى ماتيجى
بس تعرفى اخر ميعاد لتقديم المنازل امتى

No_Way
08-10-2008, 02:36 PM
حضرتك ممكن تعيد الثانوية عادي
بس لازم تاخد سنة اولى ثانوي وتانية وتالته
وهي اجرأتها سهله زي الاجرآت اللي بياخدوها اللي خلصو دبلوم
انت ممكن تسأل في شئون الطلبة في اي مكان وهما يقوللوك تعمل ايه

fofaa
09-10-2008, 01:41 PM
السلام عليكم /مفيش حاجه اسمها لسه بتفكر يلا توكل على الله وانزل يوم الاحد علطول عالاداره ولو لاقدر الله عقدوها روح اداره تانيه المهم تصلي استتخاره قبل اى شي وتستعين بالله ويا رب يوفقنا ويوفقك للخير لاننا مهما كان مانعرفش الخير فين
منتظره تقولى انك انن شاء الله رحت وتقولي عملت ايه

shouaeb
10-10-2008, 01:31 AM
انت متاكد يا no-way اصل انا رحت الادارة فى المرج وسالت لمن المسئول هناك قاللى ماينفغش

وقبلية موظفة قالت لى المفروض ان اسمك هايبقى متسجل انك حصلت على الثانوية العامة مرة

وبالتالى مش هاينفع يتسجل تانى

المهم هو تقديم المنازل هايخلص امتى

fofaa
17-10-2008, 10:28 AM
السلام عليكم/ ايه الاخبار من فضلك قولى وصللت لغايه فين
انا عرفت واحد عادها بالطريقه دي بس ده سنه 2000

0

فرسان الحق
17-10-2008, 01:55 PM
انا يا جماعه دلوقتى فى اولى تجاره و كنت علمى رياضه و لما كنت فى تانيه ثانوى كان معايا فى درس الكمياء و احد عنده 23 سنه و لكن هو كان خريج دبوم صناعى هو كان شاطر و بالرغم من كده عرفت انه جاب 83% فى تانيه ثانوى و بعديها من تالته ثانوى مشفتوش
يا جماعه اى نعم فى حديث نبوى شريف بيقول
اطلبوا العلم من المهد للحد صدق رسول الله
لكن يا جماعه انتم داخلين فى تحدى كبير قوى ربنا معاكم و بالاخص ان علمى رياضه دى هم ازلى و انا مريت بمعاناه فوق الوصف فى تالته ثانوى فى الامتحانات لان امل هندسه ضاع منى و لكن بنصحكم و ارجوكم تقبلوا النصيحه من اخ اصغر منك
انكم تعيدوا التفكير فى حاجه زى دى ممكن تروحوا كليه فى الجامعه المفتوحه مثلا انما انكم تدخوا هم الثانويه العامه دى و علمى كمان بنصحكم بلاش احسن

فرسان الحق
17-10-2008, 02:01 PM
يا جماعه دا لما جتلى تجاره حمدت ربنا انى بعدت عن العلمى و ازاه اصل بلدنا دى بلد متخلفه و مش عايزه يطلع علماء علشان يقدموها

fofaa
23-10-2008, 03:10 PM
السلام عليكم هل يأست ولا اخدت خطوه
لوسمحت قولى وصلت لايه لان عندى ظروف تخلي انى اروح الاداره واسال صعب جداا
ارجوك بلغني وصلت لايه

mrhamed
26-12-2008, 02:07 PM
ارجو معرفة معلومات مفيدة انا الاخر
وارجو من المشرفين الاهتمام
لانى بجد بفكر انى اعيد الثانوية تانى

sara_gm90
26-12-2008, 02:10 PM
انا مش مشرفه بس ممكن افهم ليه عايز تعيد

shouaeb
28-12-2008, 01:28 AM
بصو يجماعة انا السنة دة مقدرتش اكمل فى الموضوع
بسبب الشغل
لاكن ان شاء الله انا حاططت الموضوع فى دماغى ونامى اكملة ان شاء الله حتى ولو السنة الجاية

وممكن اللى عايز نتابع مع بعض

mrhamed
28-12-2008, 09:37 AM
بصو يجماعة انا السنة دة مقدرتش اكمل فى الموضوع
بسبب الشغل
لاكن ان شاء الله انا حاططت الموضوع فى دماغى ونامى اكملة ان شاء الله حتى ولو السنة الجاية

وممكن اللى عايز نتابع مع بعض

انا عايز اتابع معاك
انا خريج تربية انجليزى 2008
وكنت علمى رياضة ونفسى ادخل كلية علمية وادخل علمى علوم
ارجو انك تتابع وتقولى هل ينفع ولالا
لان معظم الناس قالت انه ماينفعش
ياريت تقولى الاخبار الاكيدة
ولك كل الشكر

وان شاء الله هتابع معاك والى فيه الخير يقدمه ربنا

رحيق القرآن
02-05-2009, 03:46 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أنا قرأت موضوع الثانوية واعاده الثانوية العامة وهو ما هو ابحث عنه منذ فترة طويله
أنا طالبة أزهرية في كلية الدراسات الاسلامية قسم اصول الدين ولكن بفضل الله واشكره علي كل شئ انا كان نفسي في كلية عملية ولذلك انا عايزة اعرف هل ينفع اني اعيد ثانوية عامة مع العلم اني حاصلة علي ثانوية أزهرية
ولكم مني جزيل الشكر أنتظر الافاده
دمتم في حفظ الله

الد عمر الدمرداش
24-06-2009, 07:07 AM
سلام عليكم الجماعة اللي عاوزين يعرفوا انا وصلت لايه
انا اسلام اعادة الثانوي العام في مصر مستحيل
ممكن انك تعيدها في ليبيا او السودان
مدة الدراسة 3 شهور فقط
اتوجه للسفارة الليبية او السودانية واسال على الثانوي الليبي السوداني
على فكرة اقل مجموع فيها يدخلك اعلى كلية

maha10137
22-12-2009, 11:49 PM
ازيكم ياجماعة انا معاكم وانا كمان نفسى اعيد الثانوية العامة مع العلم انى معايا ماجستير ياريت تقولولى عملتوا ايه علشان اكون معاكم وياريت نكون كلنا مع بعض نشجع بعض ونقدر نتواصل حتى عبر الايميل
وبرده عاوزة اقدم علمى علوم

maha10137
23-12-2009, 02:46 AM
يارب حد يرد عليا عايز اعرف لو قدمنا منازل هنتعرف اذاى لانهم قالولى ماينفعش
وثانيا الثانوية السودانية او اللليبية الدراسة هتكون فين وايه شروطها

رامى مديكو
01-03-2010, 05:49 PM
السلام عليكم يا جماعة لو سمحتم انا عايز رد قاطع وفاصل.انا عايز اعيد الثانوية العامة .انا حاليا بدفعة تانية طب بس الكلية ما بحبهاش وبصراحة الطب عايز حفظ وانا مابعرفش احفظ:( دا فوق انى ما بحبش الاحياء وداخلها بناء على رغبة والدتى .وهى لما شافت انى متضايق من الكلية قالتلى حول الكلية اللى انت عاوزها :d:dوانا الصراحة عايز هندسة لذلك لازم اعيد الثانوية من جديد وادخل علمى رياضة ولما سالت قالولى لازم يكون الفرق بين الثانوية القديمة والجديدة على الاقل سنتين الكلام دا صحيح؟ :huh:وشكرا

زائر غير مسجل
14-03-2010, 05:57 PM
على فكرة يا جماعة انا سمعت عن اذا طالب تقدم لامتحان الثانوية للمرة الثانية اى كان قد حصل عليها من قبل و تم اكتشاف ذلك فسوف يلغى امتحانه . هل هذا صحيح؟

عطاوية
18-03-2010, 08:24 PM
ايه أخبار اعادة الثانوية العامة يا جماعة؟ هل وجد اى منكم حل لهذه المشكلة؟ أرجوا الافادة جزاكم الله خيرا

mohammedatef2003
19-03-2010, 04:46 AM
لية بس ممكن يكون السنة دي احسن من حظك السنة الجاية

عطاوية
23-03-2010, 09:44 PM
لية بس ممكن يكون السنة دي احسن من حظك السنة الجاية

هل وجدت اخبار جديدة يا محمد؟

زائر غير مسجل
26-03-2010, 02:19 AM
اريت ياجماعة لما تسالوا على موضوع الاعادة نتاكد من حاجة مهمة فى ناس بتقول ان دخول كليات الطب و الصيدلة والهندسة محددة بسن معين
احنا كده ممكن نعمل المستحيل علشان نعيد وفى الاخر علشان كبرنا ندخل تجارة او اداب
ياريت حد يرد عليا فى الموضوع ده

startover
27-03-2010, 12:26 PM
السلام عليكم
صحيح الكلام ده ؟
الطب والهندسة بسن معين ؟؟؟؟؟؟؟
:av4056bb7jp3:
ههههههههه
أتأكدوا يا ردالة قبل ما ناخد الخطوة دى
ده اميلى على الياهو
startover.asap
على فكرة أنا سألت فى مدرسة وقالولى تعالى قدم ورقك عادى .

عطاوية
27-03-2010, 07:08 PM
اريت ياجماعة لما تسالوا على موضوع الاعادة نتاكد من حاجة مهمة فى ناس بتقول ان دخول كليات الطب و الصيدلة والهندسة محددة بسن معين
احنا كده ممكن نعمل المستحيل علشان نعيد وفى الاخر علشان كبرنا ندخل تجارة او اداب
ياريت حد يرد عليا فى الموضوع ده

لا يوجد شروط بخصوص السن لقد اتصلت بطب عين شمس النهاره و قالوا لى ذلك لكن المشكلة فى الاعادة اصلا. هل وجدت حل لهذه المشكلة؟؟؟؟؟

عطاوية
27-03-2010, 07:12 PM
السلام عليكم
صحيح الكلام ده ؟
الطب والهندسة بسن معين ؟؟؟؟؟؟؟
:av4056bb7jp3:
ههههههههه
أتأكدوا يا ردالة قبل ما ناخد الخطوة دى
ده اميلى على الياهو
startover.asap
على فكرة أنا سألت فى مدرسة وقالولى تعالى قدم ورقك عادى .

لا يوجد حد اقصى للسن للقبول فى هذه الكليات. مدرسة ايه الى سئلت فيها؟ المشكلة انهم قد يسمحوا لك بالتقديم و لكن اذا حصلت على الثانوية سيكشف الكمبيوتر اسمك و لن يتم السماح لك بكتابة الاستمارة.

maha10137
28-03-2010, 12:31 AM
ياجماعة فى ناس بتقول الاعادة تنفع طالما لنا اكتر من 5 سنين مخلصين ثانوية عامة اتاكدوا وسيبكم من كلام الادارات اللى بيعقدنا
وياريت لو فى حد هيعيد من اسكندرية يبلغنى على الاقل نشجع بعض

عطاوية
28-03-2010, 01:58 PM
ياجماعة فى ناس بتقول الاعادة تنفع طالما لنا اكتر من 5 سنين مخلصين ثانوية عامة اتاكدوا وسيبكم من كلام الادارات اللى بيعقدنا
وياريت لو فى حد هيعيد من اسكندرية يبلغنى على الاقل نشجع بعض

للاسف يا مها مينفعش. ممكن تقدمى من سنة أولى و أنت و حظك. اذا كشف الكمبيوتر انك قد حصلتى عليها من قبل فيعتبر امتحانك لاغى.

maha10137
28-03-2010, 11:38 PM
لو فعلا ماينفعش والكمبيوتر بيبين يبقى هيبان طبعا اننا حصلنا عليها من قبل
بس لازم نتاكد علشان فى ناس سالت فى الوزارة وقالولهم ينفع
كل جهة بتقول كلام مختلف

عطاوية
29-03-2010, 06:28 PM
لو فعلا ماينفعش والكمبيوتر بيبين يبقى هيبان طبعا اننا حصلنا عليها من قبل
بس لازم نتاكد علشان فى ناس سالت فى الوزارة وقالولهم ينفع
كل جهة بتقول كلام مختلف

على فكرة فيه ناس فى الوزارة كتير لا يعرفون شئ عن اعادة الثانوية العامة لان عملهم ادارى. أفضل مكان يمكنك ان تسالى فيه هو الكنترول الرئيسى للثانوية العامة التابع لمنطقتك السكنية.

عطاوية
29-03-2010, 06:30 PM
حاولى تسألى فى الكنترول و تقولى لى عملتى ايه؟

maha10137
30-03-2010, 12:00 AM
انا مش عارفة فين الكنترول الرئيسى بس هاسال وارد عليك

reem_a
07-04-2010, 10:40 PM
يا جماعة لو سمحتم انا مهتمة جدا بالموضوع وفيه نظام جديد للثانوية العامة ياريت نسأل عليه واللي يعرف يبلغنا لو سمحتو

temoinlove
08-04-2010, 08:46 PM
يا جماعه انا مهتم بالموضوع ده
ياريت لو نعرف او حد يدلنا
انا بجد نفسى جدا
واتمنى
وياريت لو ينفع
هيتغير مسار حياتى
رجاء
ثم رجاء اللى وصل لشئ يقولنا

startover
22-04-2010, 02:24 PM
وصلتوا لحاجة يا رداالة ولا لسه ؟ :confused:

واحد كده ابن حلال يروح الوزارة ويسأل بنفسه علشان ننجز

شكلنا كده على ما نسأل ونعرف ينفع ولا لأ .. يكون بنقدم ثانوية عامة لأولادنا:022yb4:

زائر غير مسجل
27-04-2010, 11:26 PM
يا جماعه الله يكرمكو ردوا عليا بجد عاوزه اعرف عملتوا ايه انتو كده باذن الله هتحيونا من اول وجديد

hussien_2010
22-05-2010, 02:21 PM
انا خلصت الدبلوم ودخلت هندسة خاص بس نكت من الترم الاول لانها كانت صعبة عليا خصوصا انى ما درستش فيزياء ولا كيمياء فى الدبلوم ودا كان مضايقنى كتير خصوص الدبلوم مالهوش اى لزمة الوزارة وضعاة الاسم بيخرج فنيين والمدرس يروح المدرسة يقول كلمتين للطلبة و طول اليوم طفشان ولا حد بيدرب ولا حاجة وان حد قرب من الماكينة ينزل فية شتيمة وتهزىء ولو فيها عطل ينسبة للطالب بانة السبب والخر السنة تلاقى الطلاب معاهم الامتحان قبل ما يمتحنو والغش والوش حل الكتب فى الادراج لو ما خادوش الامتحان تم بتاريخ 22\5\2010

hussien_2010
22-05-2010, 02:25 PM
اللى عايز يعرف اخلر الاخبار يكلمنةى على الخاص سواء مان شاب ولا فتاة على اليميل دة على الياهوووووyahoo.com:abdoog8:*adel_adel299********* **

hussien_2010
22-05-2010, 02:34 PM
ممكن اتعرف على حد مخلص دبلوم وبيعيد ثانوى علشان نفيد بعضينا ويا ريت يكتب رقم موبايلة او ايميلة هنا سواء شاب ولا فتاة انا هامتحن الاسبوع الجاى 29\5\2010واخش علمى باذن الله علمى رياضة

زائر غير مسجل
09-06-2010, 12:19 AM
السلام عليكم

يا جماعه الواحد مش بيتعلم علشان خاطر شهاده وبس لا فى اللى نفسه يحقق مكانه معينه لنفسه
زى اللى عايز يدخل ثانويه عامه تانى
ونصيحتى انا تعمل كده

الاول تفكر انك توفق بين مزكرتك وحياتك العمليه ومتاثرش على شغلك وبيتك
الثانى تتوكل على الله ومتسمعش كلام لاى حد
ثالثا تروح تقدم منزلى ومتقولش انك واخد ثانويه عامه لانك بتقدم بالاعداديه

واخيرا انا اعرف واحد بيعيد ثانويه عامه تانى وهوا فى وقتنا الحالى منتظر نتيجه سنه اولى وربنا يوفق الجميع
لو ممكن وبعد اذن المنتدى ده رقم موبيله ******** لو يجوز انه يبقى موجود هنا اللى يحب يعرف اكتر يتصل بيه بس الرقم دى مش هيفتحوا الا من 9 الى 10 مساء لاخر شهر 6 او ممكن تبعت رساله

m a r w a
09-12-2010, 12:01 AM
hi guys i want to do that too

m a r w a
09-12-2010, 12:08 AM
انا كمان اخذت ثانوية عامة وبعدين دخلت كليه اداب قسم اعلام جامعة عين شمس وبعدين اتجوزت ودخلت فى حوار دكترة وتعقيدهم للمرضى وشوفت المعاناه من اختلاف تشخيص الدكترة بقيت خبيرة خلاص بدات افكر فى جسم الانسان والاعضاء الداخية وسبحان الله احنا عالم من جوة
ففكرت ادرس ثانوية عامة تانى بس بصراحة انا اصلا مش بحب الرياضة بس لسه بفكر فى الموضوع ىربنا يسهل

shikso
13-05-2011, 08:56 PM
السلام عليكم

تحيه لاعضاء المنتدى الكرام ....

اعتقد ان موضوع زى دا ...... مكتوب ومطروح من 2008 زى منا شايف ........... والادارة سيبا الاعضاء .... يلفوا ويدورا دا مش كويس .............

ياريت مشرف ولا مدير الموقع يعرض الرأى الصحيح .... ويكون قانونى بدل الدوخان دا .......

يعنى باختصار ( ياريت المشرفين يهتموا ويسألوا او يجاوبونا )

shikso
14-05-2011, 11:51 AM
ايه يا جماعه ............... مفيش حد بيروح الوزارة يسألنا .. عن الموضوع دا

shikso
14-05-2011, 08:22 PM
شكرا للجميع ...................

اهتمام كامل بطلبات الاعضاء ................. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

شكرا

ياسين المصرى1
20-05-2011, 10:37 PM
نرجوا بعد اذنكم اى مشرف اومدرس اوادارى يجيب لنا الخبر اليقين واظن ان هذا المنتدى مليان مدرسين

shikso
18-06-2011, 10:37 PM
احنا عاملين صفحتين على فيس بوك اسمهم

السماح باعادة الثانوية العامة و الراغبين فى اعادة الثانوية العامة

وهنخطط اننا نقابل الوزير .............. وبعتناله رساله ,,,,,,,,,,, وهنتقابل كلنا مع بعض لدراسة الموضوع ........

saqr841
27-06-2011, 06:13 PM
حرام عليكو حلم حياتى اعيد ثانوية عامة وقريت الموضوع كله ومشفتش معلومة مفيدة
انا بقي عندي 27 سنة لسة هاستني لامتي يعني

H_saif
09-08-2011, 03:42 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته معلش يا جماعة ممكن بس حد يجاوبني انا في سنة 2 ثانوي علمي معايا كميا بقالي سنتين ومش عارف اعدي منها خالص فكنت عايز اسئل ينفع اعيد سنة تانية من الاول وادخل ادبي بدل علمي يا ريت حد يرد عليا

SHICOSOFT
16-05-2012, 09:26 AM
ياجماعة هوا ينفع ولا لا انا نفسى اعيدها تااااااااااااااااانى و هل فى امل بعد قانون مجلس الشعب ؟؟

queen hemat
16-05-2012, 07:19 PM
الكلام اللى هقوله ده كلام موثوق منه انا حاليا بعيد ثانوية عامة انا ف اعدادى صيدلة يعنى لسة مخلصة ثالثة ثانوى السنة اللى فاتت ولانى مش عاوزة الكلية وحلم حياتى ادخل كلية طب بزاكر صيدلة وثانوية ف نفس الوقت الاجراءات كالتالى

اولا وقبل كل شئ " محدش يعرف انى بعيد ثانوية عامة ومفيش حاجة اسمها اعداة ثانوية عامة اصلااااااااا امال ايه الموضوع " كالتالى

يا جماعة انا حصلى ظروف وبقيلى 3 سنين قاعدة ف البيت لظروف شخصية وانقطعت عن الدراسة وعاوزة اكمل ينفع " الكلام ده قلت هناك ف الادارة التعليمية "
كان الرد كالتالى " طبعا ينفع يا بنتى قدمى ورقك قلتلهم انا اخدت اولى ثانوى طلبوا منى شهادة من مكان كدا اسمه ادارة النقل حاجة زى كدا بروح اقول انا كنت ف مدرسة كذا كذا واخدت اولى ثانوى عاوزة شهادة تفيد نجاحى ف اولى ثانوى وقد كان وجبت الشهادة ومعايا شهادة نجاح ثالثة اعدادى اصلا ورحت قدمت وخلص الموضوع وقد كان ومشيت عادى لكن حصلت ظروف ليا السنة دى وان شاء الله اجلت وهاخد تانية ثانوى العام القادم باذن الله واعولى ربنا يوفقنى واحقق حلم عمرى "

وفى اخر الكلام محدش يروح يسأل عن اعادة لكن قول انقطعت عن الدراسة وعاوز اكمل منااااااااااااااااااااازل

واللى هيحصل بعد كدا كالتالى هاخد تانية وثالثة ثانوى منازل ولو جبت مجموع هدخل تنسيق عادى خالص جالى كلية طب هروح هقدم عادى ف الكلية ويبقى انا ملفى ف كليتين طب وصيدلة اسحب ورقى من صيدلة ولا من شاف ولا من درى انا مش بهزر يا جماعة وده اللى حصل وربنا شاهد على كلامى وفعلا قدمت وكل الاجراءات مشت وعملت استمارة المواد وقبل ما يطلع رقم جلوسى سحبت تانى لظروف قهرية حصلت السنة دى وسأقدم العام القادم مرة اخرى ان شاء الرحمن وشكراااااااااااااا جزيلا وربنا يوفقنا جميعا ونصيحة منى

" دور على حلمك وحقق امنياتك واحلامك واوعى تخلى اى حاجة توقفك ومش اى حاجة تحصلنا نقول ده نصيب وربنا كاتبلنا كدا انا معرفش ربنا كاتبلى ايه مش يمكن كاتبلى ادخل صيدلة الاول وبعدين ف الاخر ادخل طب لحكمة يعلمها رب العباد وبلاش نبقى سلبيين ونقول دا احنا تعبنا سنتين حرام ومش حرام احنا مسلمين والجهاد فى سبيل الله لازم يكون غايتنا وهدف اساسى ادامنا واللى احنا بنعمله ده وطلب العلم والاجتهاد من اجل العلم وليس من اجل الشهادة هو من اسمى الاهداف اخلص النية لله عز وجل تنل ما ترد الله يوفقنا جميعا يا رب

ادعولى بالله عليكم وللاسف ممكن مقدرش ادخل كتير لكن لو دخلت اكيد هدخل ارد على اى استفسار بس انا كتبت كل حاجة وكل معلومة عندى وشكرا جزيلا

Mod33
04-06-2013, 11:02 AM
الكلام اللى هقوله ده كلام موثوق منه انا حاليا بعيد ثانوية عامة انا ف اعدادى صيدلة يعنى لسة مخلصة ثالثة ثانوى السنة اللى فاتت ولانى مش عاوزة الكلية وحلم حياتى ادخل كلية طب بزاكر صيدلة وثانوية ف نفس الوقت الاجراءات كالتالى

اولا وقبل كل شئ " محدش يعرف انى بعيد ثانوية عامة ومفيش حاجة اسمها اعداة ثانوية عامة اصلااااااااا امال ايه الموضوع " كالتالى

يا جماعة انا حصلى ظروف وبقيلى 3 سنين قاعدة ف البيت لظروف شخصية وانقطعت عن الدراسة وعاوزة اكمل ينفع " الكلام ده قلت هناك ف الادارة التعليمية "
كان الرد كالتالى " طبعا ينفع يا بنتى قدمى ورقك قلتلهم انا اخدت اولى ثانوى طلبوا منى شهادة من مكان كدا اسمه ادارة النقل حاجة زى كدا بروح اقول انا كنت ف مدرسة كذا كذا واخدت اولى ثانوى عاوزة شهادة تفيد نجاحى ف اولى ثانوى وقد كان وجبت الشهادة ومعايا شهادة نجاح ثالثة اعدادى اصلا ورحت قدمت وخلص الموضوع وقد كان ومشيت عادى لكن حصلت ظروف ليا السنة دى وان شاء الله اجلت وهاخد تانية ثانوى العام القادم باذن الله واعولى ربنا يوفقنى واحقق حلم عمرى "

وفى اخر الكلام محدش يروح يسأل عن اعادة لكن قول انقطعت عن الدراسة وعاوز اكمل منااااااااااااااااااااازل

واللى هيحصل بعد كدا كالتالى هاخد تانية وثالثة ثانوى منازل ولو جبت مجموع هدخل تنسيق عادى خالص جالى كلية طب هروح هقدم عادى ف الكلية ويبقى انا ملفى ف كليتين طب وصيدلة اسحب ورقى من صيدلة ولا من شاف ولا من درى انا مش بهزر يا جماعة وده اللى حصل وربنا شاهد على كلامى وفعلا قدمت وكل الاجراءات مشت وعملت استمارة المواد وقبل ما يطلع رقم جلوسى سحبت تانى لظروف قهرية حصلت السنة دى وسأقدم العام القادم مرة اخرى ان شاء الرحمن وشكراااااااااااااا جزيلا وربنا يوفقنا جميعا ونصيحة منى

" دور على حلمك وحقق امنياتك واحلامك واوعى تخلى اى حاجة توقفك ومش اى حاجة تحصلنا نقول ده نصيب وربنا كاتبلنا كدا انا معرفش ربنا كاتبلى ايه مش يمكن كاتبلى ادخل صيدلة الاول وبعدين ف الاخر ادخل طب لحكمة يعلمها رب العباد وبلاش نبقى سلبيين ونقول دا احنا تعبنا سنتين حرام ومش حرام احنا مسلمين والجهاد فى سبيل الله لازم يكون غايتنا وهدف اساسى ادامنا واللى احنا بنعمله ده وطلب العلم والاجتهاد من اجل العلم وليس من اجل الشهادة هو من اسمى الاهداف اخلص النية لله عز وجل تنل ما ترد الله يوفقنا جميعا يا رب

ادعولى بالله عليكم وللاسف ممكن مقدرش ادخل كتير لكن لو دخلت اكيد هدخل ارد على اى استفسار بس انا كتبت كل حاجة وكل معلومة عندى وشكرا جزيلا
طيب انا فى تانيه طب وعايز اعيد تانى الثانويه العامه بس عايز من حضرتك افاده هل لو قدمت بنفس الطريقه الموضوع مش ها يتعرف انى اخدت الثانويه قبل كده ولو عرفو ايه الى ممكن يحصل

الاكليل
02-08-2017, 08:22 PM
حصل ابني على مجموع ضىيل 2017 علمي علوم ورسب في الاحياء والفيزياء ويريد التحويل الى علمي رياضيات فهل يحق له ذلك