مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة الطباعة من ال Internet Explorer

نبيل الشافعى
07-09-2017, 07:15 PM
أنا عملت كل المحاولات اللى عالنت وكل الحلول عشان أطبع من ال Explorer مفيش فايدة عاوز حل ( أول ما نزلت ويندوز كان شغال وبعد كدا وقف لوحدة وفصل موضوع الطباعة دا خالص ( ويندوز7 32بنت)

Moataz_ezo_2007
07-09-2017, 07:37 PM
أنا عملت كل المحاولات اللى عالنت وكل الحلول عشان أطبع من ال Explorer مفيش فايدة عاوز حل ( أول ما نزلت ويندوز كان شغال وبعد كدا وقف لوحدة وفصل موضوع الطباعة دا خالص ( ويندوز7 32بنت)

إذا أنت عاوز تطبع من موقع وزارة التربية والتعليم فلازم يكون عندك على جهاز الكمبيوتر:
- ويندوز أكس بي أو ويندوز 7 ومش هيفرق 32 بت أو 64 بت. إما ويندوز 8 أو 10 لايصلحوا للطباعة من موقع الوزارة.
- لازم يكون الويندوز أصلي: ممكن تحمله من الموقع السوري ده https://www.mutaz.net/site/desktop/
- لازم تقفل تحديثات الويندوز عشان متصفح الأنترنت اكسبلورر تفضل نسختة قديمة .. وتقدر تعرف طريقة قفل تحديثات الويندوز من خلال تحميل الملف اللي في توقيعي.

نبيل الشافعى
07-09-2017, 07:42 PM
طب ممكن ألغى تحديثات الويندوز ويرجع لأصله والا خلاص لازم أغير نسخة الوندوز؟

ثروت رزق
07-09-2017, 09:25 PM
لا تقلى اكس بي ولا سفن ادخل من المتصفح دة بس
https://lookaside.fbsbx.com/file/bmripper127.rar?token=AWwFtnTLjIOLUpNYYXjGZNo-jApM3q1rUUB6v6sc0BX0NycHxgaJ9YGKLAfPAh7X5oiTjTaDpi oRpz2MBqwcfR8wXfmouuP7qEXE7uLETR5334RhK4XVJHva3eYG lHQem52_y4DJpdGFJ8g5PRB8nMZtY1v8P81EY9VjRCO_9ZdThX y-U6pa33xqtbJzuIN1wls4gVLtYPZsj-CxLpfwbJFt

Moataz_ezo_2007
07-09-2017, 11:18 PM
طب ممكن ألغى تحديثات الويندوز ويرجع لأصله والا خلاص لازم أغير نسخة الوندوز؟

مش لازم .. بس هوجع دماغك في خطوات كتيره وفي الاخر غالبا مش هتنجح

الأحسن: إبدأ ع نظيف
نزل ويندوز 7 أصلي على جهاز الكمبيوتر او اللاب
وأهم نقطة إيقاف تحديثات الويندوز عشان متصفح الأنترنت إكسبلورر مش يتحدث

خطوات إيقاف تحديثات وأبديت الويندوز هي:

قائمة ابدأ - Update & Security - Settings "إذا الويندوز بتاعك 10"
قائمة ابدأ - Change settings - Windows Update - System and Security - Control Panel "إذا الويندوز بتاعك 7"

من run ... إذا مش عارف توصل لـ run اضغط ع مفتاحي: الويندوز + R من لوحة المفاتيح في نفس الوقت
services.msc
Windows Update

من search ... إذا مش عارف توصل لـ search ادخل على قائمة ابدأ وهي المكان اللي بنكتب فيه تحت خالص
أكتب في Edit group policy :search أو Group Policy حسب نوع الويندوز
Administrative Templates .. Windows Components .. Windows Update .. Configure Automatic Update