مشاهدة النسخة كاملة : الحياة الجامعية

محمد سلامه الريس
22-09-2008, 07:02 PM
السلام عليكم ورحمة الله بركاته
عايز اعرف وجهة نظر حضراتكم في الحياة الجامعية يعني ازاي الواحد يستقبل الحياة الجامعية ويتعامل معاها اكيد طبعا تختلف كتير عن المرحلة الثانوية

http://www.islamonline.net/arabic/adam/2002/10/images/pic02.jpgمحاولة للتأقلم مع الحياة الجامعية
الكثير من الطلاب يفاجئون بعد مرور شهر على بداية أول عام دراسي جامعي أنهم لم يتأقلموا بعد مع هذا العالم الجديد وغير قادرين على متابعة الدراسة وحياة الجامعة.. هنا يؤكد الدكتور محمد خليل أستاذ علم النفس بجامعة عين شمس أن نسبة تتراوح ما بين 15-20 % وربما أكثر من طلاب السنة الأولى في الجامعة يرسبون حتى في الكليات التي تقبل الطلاب المتفوقين في الثانوية العامة مثل الطب والهندسة.. فنسبة الراسبين في السنة الأولى بطب عين شمس العام الماضي تجاوزت 17% ويرجع ذلك لعدة أسباب :
1- عدم إدراك الطلاب لطريقة المذاكرة الجامعية
2- الالتحاق بكلية لا تناسب ميول الطالب.
3- أحداث نفسية.. كالشعور تجاه الجنس الآخر.
4- عدم إدراك طبيعة الحياة الجامعية.
ولهذا سنلقي الضوء على بعض الأفكار البسيطة؛ لتساعدك عزيزي الطالب لتستمع بالحياة الجامعية خاصة وهي أول سنة لك بها.
المذاكرة الجامعية
طريقة المذاكرة في الجامعة كما يلي:
1- الفهم والمناقشة.. أكثر من الحفظ الذي كان السمة المباشرة في التعليم قبل الجامعي.
2- البحث عن المعلومات.. في المكتبة وشبكة المعلومات، فالبحث يعد جزءا هاما في عملية التعلم في الجامعة.
3- حضور المحاضرات وكتابتها.. حتى لو لم يطلب منك أحد الحضور خاصة في المحاضرات ذات الأعداد الكبيرة.
4- الموازنة بين ممارسة الأنشطة والاستذكار العلمي.. لما له من مردود في الحياة العملية بعد التخرج.
5- المراجعة الأسبوعية لكل ما درسته من محاضرات يكون في غاية الأهمية حتى لو لم تكن هناك اختبارات إلا في نهاية العام الدراسي أو نهاية الفصل الدراسي.
مكتبة الجامعة كيف تستفيد منها؟
الاستفادة من المكتبة كالتالي..
1- المكتبة هي أهم مصادر المعلومات في الجامعة.. فالدراسة لا تعتمد على كتاب واحد فقط.
2- هناك نوعان من المكتبات..
أ · المكتبة المركزية .. وهي تخدم الكليات جميعها وتحوي أمهات الكتب والدوريات
ب · المكتبة المتخصصة.. وهي المكتبة الخاصة بكل كلية
3- اسأل أمين المكتبة عن نظام استعارة الكتب ونظام الاطلاع داخل المكتبة
4- البحث عن أي كتاب يتم بإحدى طريقتين ..
أ . البحث في العنوان.. أي الموضوع، أو
ب · البحث في المؤلف.. أي الكاتب
وفي الحالتين يتم البحث حسب الترتيب الأبجدي.
5- بعض المكتبات أدخلت نظام البحث الإلكتروني وبعضها ما زال يستخدم طريقة الكروت الموضوعة داخل علب أو أدراج حسب الترتيب الأبجدي.
6- داخل المكتبة توجد مكتبة سمعية خاصة بالمكفوفين.. توفر لهم الاطلاع بطريقة بريل أو عن طريق الاستماع لشرائط كاسيت تحوي تسجيلا للكتب.
احتياجات يومية
1. دفتر وقلم لكتابة ما يدور داخل المحاضرات.
2. على الفتيات الاحتفاظ في حقائبهن بما قد يحتجن له عند البقاء خارج المنزل لفترة طويلة كصابونة صغيرة ومرآة ويمكنهن أن يسألن عن غرفة الطالبات التي يمكن أن يسترحن فيها ويؤدين الصلاة، كما يجب اختيار الملابس التي لا يظهر فيها الاتساخ والمريحة والعملية ولكن دون أن تكون مبالغا في أناقتها أو عدم مناسبتها فللجامعة قدسيتها.
3. في الكليات ذات الأعداد الكبيرة قد تحتاج أن تأخذ معك مقعدا من النوع الذي يمكن طيه ويسهل حمله لتجلس عليه إذا لم تجد مكانا للجلوس داخل المدرج.
4. سيكون عليك أخذ مناديل ورقية وكوب من البلاستيك الذي يمكن ضغطه أيضا ليسهل حمله ليكون مخصصا لك ويمكن أخذ ساندويتش أو بسكويت؛ لأنك قد تشعر بالجوع لطول فترة المحاضرات المتتالية، وقد لا تعرف مواعيد أو أماكن الحصول على الطعام في البداية.
سنة أولى حب
العلاقات داخل الجامعة تختلف كثيرا عن العلاقات أيام المدرسة فعليكم مراعاة الآتي حتى لا تعانوا من صدمة سنة أولى حب
1- اختيار طريقة الحديث المناسبة لكل من نتعامل معه فالأستاذ يختلف عن الزميل يختلف عن الزميلة، فهذه الفروق لا تكون واضحة في المرحلة المدرسية.
2- علينا ألا نترجم أي كلمات أو نظرات إعجاب على أنها علاقة حب؛ لأن الاختلاط لأول مرة بين الجنسين قد ينشأ عنه الاعتقاد بأن أي ميل للحديث مع الجنس الآخر هو حب.
3- يفضل أن تمر سنة أولى جامعة دون أن يتورط أحد من الطلاب أو الطالبات في علاقات الإعجاب أو الحب؛ لأن هذا الشعور قد يتحول عند أحدهما أو كليهما إلى شعور عادي بالزمالة ويصاب الطرف الآخر بصدمة قد تؤدي إلى عدم تركيزه في الدراسة وبالتالي رسوبه.
4- الاشتراك في الأنشطة المختلفة كالصحافة والرياضة والمسابقات والمسرح وغيرها سيسمح لك بالتعرف على الآخرين على حقيقتهم.. فلا تتسرع في الحكم على الأشخاص أو الحكم على أي عاطفة.
أيام تستحق أن تعيشها
1. الاشتراك في الأنشطة الطلابية الجامعية يجدد النشاط ويعرفك على أماكن جديدة داخل كليتك أو جامعتك.
2. من خرج من الجامعة ولم يعرف غير المحاضرات فقط .. خسر كثيرا ولم يستفد شيئا عمليا حقيقيا.
3. المشاركة في الصحافة الجامعية أو المسرح وفرق التمثيل أو الفرق الرياضية تعلمك كيف تكون ناجحا اجتماعيا في التعامل مع الآخرين.
4. مهارة البحث عن المعلومات في المكتبة أو الإنترنت ستكسبك مهارة البحث عن أي شيء بعد ذلك عندما تتقادم المعرفة التي حصلت عليها في الجامعة.
5. الاشتراك في الأنشطة الصيفية التدريبية ستفيدك في حياتك العملية بعد التخرج.

مستر/ مينا ماهر
22-09-2008, 11:24 PM
موضوع رائع جدا

roma_2010
23-09-2008, 01:20 AM
ميرسي ليك علي المعلومات الجميلة ال استفدت بجد بيها

شيماء شريف
23-09-2008, 02:45 AM
ميرسى على الكلام الجميل والجامد ده وان شاء الله نعمل به

فرسان الحق
23-09-2008, 04:40 PM
الف شكر ليك يا برنس على الموضوع الرائع ده

basmala
23-09-2008, 04:52 PM
جزاك الله خير

MoHaMeD ELsHeRbEnY
23-09-2008, 05:06 PM
الف الف الف الف شكر يامان على الموضوع الجامد دة وربنا يكرمك ويوفقك

بجد موضوع ملوش حل مشكور للمرة التانية على الموضوع الجامد دة

ربنا يكرمك ياباشا

shree
23-09-2008, 08:54 PM
عسى ان تحبوا شيئاا وهو شر لكم وعسى ان تكرهوا شيئاا وهو خير لكم والا ايه

محمد سلامه الريس
23-09-2008, 10:52 PM
ايه يا جماعة فيه ايه اللغة العربية من اجمل الاقسام كفاية بتفهمنا لغة القرآن الكريم وهي علم جميل جدا ومفهش اي تعقيد وبعدين ممكن تكون حلوتها في صعوبتها يعني احنا لو كنا دخلنا طب ولا هندسة اكيد كنا هنذاكر وبالنسبة لك يا شيري حاولي بقدر الامكان تحبي اللغة العربية علشان تقدري تنجحي وتجيبي تقديرات

محمد سلامه الريس
23-09-2008, 11:12 PM
انا بقى تجاره انتساب المنصوره انتم ملقتوش غير قسم عربى انتم بتحبوا التعقيد ولا ايه مفيش احسن من قسم الانجلش و التاريخ و الاعلام ربنا يوفئكم
انا كنت عاوز اسال محمد عن شئ مهم متعرفش لو فاتنى محاضرات احصلها ازاى و انا اشترك فى الصحافه منين
ياريت اللى يعرف يقولى لانى ناوى بائذن الله هشترك فى الجواله و الصحافه و جيم الجامعه بائذن الله و ياريت توضح لى اذاكر ازاى بعد ما احضر المحاضرات هلى افتح الكتب و اقعد اتسلى فيهم كده و لا اقرا المحاضرات و اذاكرها انه اهم قراءة المحاضرات و لا الكتب و لا الملازم
لا احد يضيع اجر ليلة القدر منه بالله عليكم روحوا المسجد الساعه اتنين بالليل كده و انوا نية الاعتكاف و اعدوا صلوا و اقراوا قران حتى قبل الفجر و اتسحروا باى شئ و صلوا الفجر و روحوا نملكوا ساعتين ثلاثه كده
يا جماعه اللى يقرا قران و يقيم الليل فى ليله القدر كانه بقاله 86 سنه و اربع شهور بيقيم الليل و بيقرا قران فى ايه بعد كده!
إن شاء الله ربنا يوفقك في تجارة وتطلع محاسب في البنك المركزي المصري بالنسبة اللغة العربية إن شاء الله مفهاش تعقيد ولا حاجة بس هي عايزة اللي يحبها . اما بالنسبة للمحاضرات اللي تفوتك انتو في الجامعة اكيد محاضرات انتظام لوحديهم وانتساب لوحديهم ممكن نحضرها مع انتظام ولو مقدرتش مفيش حل إلا انك تنقلها من حد صاحبك . وبالنسبة للمذاكرة بعد الماحضرة في تجارة معرفشي ايه نظامكم بالظبط انت حاول تعرف الدكتور امتحاناته بيجيبها منين من الطلبة اللي قبليك وتذاكر منها

shree
23-09-2008, 11:44 PM
عدنك حق يا محمد فى كل اللى بتقوله واهم حاجة فى القسم ده ان احنا بنتعلم لغة القرآن فعلا حاجة جميلة جداااااااا وهو فعلا من ااقسام الرائعة وانا بحبة والله بحبة جداااااا بس كنت مترددة مش علشان مبحبوش لا والله لان عندنا فى البيت مش راضين عربى وانا عيزاه فعلى اخر وقت اقنعتهم بس انا بحبة والله وان شااااء الله انا ناوية اجيب تقديرات كويسة جداااا واحضر الماجستير والدكتوراه فى اللغة العربية باذن الله وربناا يوفقنا كلنا يا رب بس انتوا ادعوا ........... اختكم شيرى......

shree
23-09-2008, 11:53 PM
واانا كدة غلطت لو كنت غلطت قولى عادى مش هازعل اصلك اندفعت شوية

بحر الاحزان
24-09-2008, 12:08 AM
يعنى يا شيرى خلاص استقريتى على اللغه العربيه ؟

هى فعلا جميله

وزى ما بقول دايما عليها

السهل الممتنع

shree
24-09-2008, 12:09 AM
بحر الاحزان انتى ايه رأيك فى الكلام ده

shree
24-09-2008, 12:12 AM
اه الحمد لله خلااااص استقريت الحمد لله ومش مشكلة بس ربنا يسهل واانا الحمدلله اقنعتهم هنا فى البيت بالعافية والله بس الحمد لله بقوللك ايه الدكتور اللى انتى بتقولى عليه نظامة شكلة صعب ؟ صح هو انا جبت الجدول بس ملقتش اسمه فى اى محاضرة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ToMoRrOw_NeVeR_DiEs
24-09-2008, 12:32 AM
شكرا على المعلومات القيمه اوى دى شكرا ليك و فعلا نصايح جميله جدا انا اولى اداب انجليزى المنصوره و بالتوفيق للجميع

shree
24-09-2008, 12:37 AM
ربنا يوفقنا كللللللللللللنا يارب

ToMoRrOw_NeVeR_DiEs
24-09-2008, 12:51 AM
يسمع منك ربنا يا شيرى................. انتى استقريتى على قسم ايه؟

محمد سلامه الريس
24-09-2008, 10:52 AM
واانا كدة غلطت لو كنت غلطت قولى عادى مش هازعل اصلك اندفعت شوية
لا يا شيري والله بجد انا مندفعتش ولا حاجة بس مش عايزين نحكم على حاجة صعبة ولا سهلة من غير منجربها وذي مقلتي مفيش حاجة سهلة

الطفله السعيده
28-09-2008, 10:28 AM
موضوع رائع رائع يا محمد بجد
وربنا يوافقك في حياتك
ويوافقنا جميعا يااااااارب
اهم حاجه نعمل الي علينا ونجتهد بكل اخلاص وضمير
وان شاء الله ربنا يكون معنا ويوافقنا في كل الي بنتمناه

تحياتي واحترامي للمواضع الموضوع

وارق تمنياتي للجميع بالتوفيق
تحياتي
الطفله

محمد سلامه الريس
28-09-2008, 03:27 PM
شكرا للطفلة السعيدة عى الرد وشكرا لكل اللي شاركوا في الموضوع

الطفله السعيده
28-09-2008, 05:11 PM
وكل الشكر ليك يا محمد علي المجهود

أ.مصطفي نور
28-09-2008, 05:21 PM
السلام عليكم يا ريس
حقيقي موضوع اكثر من رائع واكثر من هائل ولكن انا لي رأي عاوز اوضحه
60 في الميه من الطلبه المستجده في دماغهم اللعب و الميول للجنس الأخر
واخرون يحبون العلم فلا بد ان هؤلاء الناس يقدرون انه حرم جامعي وليس نادي
واخص بالذكر كليه الاداب انا منكرش كنت بتكلم مع زمايلي البنات ولكن حقيقي كنا بنتكلم في المحاضرات وبس
وشكرا ليك
مسيو / مصطفي نور

الطفله السعيده
28-09-2008, 05:39 PM
مظبوط يا مسيو
كلامك مظبوط

hazem_ayman
28-09-2008, 09:08 PM
موضوع جميل

antem basbosa
01-10-2008, 01:26 PM
thanks alot 4 that subject mohamed

أ.مصطفي نور
06-10-2008, 09:54 AM
ميرسي ليكي علي هذه المعلومات المشجعة للطلبة
وكل من التزم به ربنا يجعله في ميزان حسناتك
أخوك في الله
أ مصطفي نور ليسانس أداب لغه فرنسية ج المنصوره

lola romantic
06-10-2008, 05:15 PM
ميرسى ليك يا محمد على الموضوع الجميل
احنا فعلا استفدنا منه
انا اداب فرنساوى وربنا يستر فيه بقى

lola romantic
10-10-2008, 12:52 PM
مشكوررررر على الموضوع الاكثر من رائع
احنا بجد استفدنا منه الحياه الجامعيه عالم تانى حياه تانيه غير اللى كنا متعودين عليها لمده 17 سنه
تسلم فى انتظار كل جديد منك

محمد سلامه الريس
17-10-2008, 09:35 AM
شكرا يا جماعة على كل الردود وربنا يوفقنا جميعا إن شــــــــــــاء الله

*التـوأم المـزعج*
01-08-2009, 04:50 PM
شكراً جدااااااا
الموضوع أكثر من رائع
ربنا يكرمك

sama_es
01-08-2009, 05:43 PM
بجد معلومات مفيده جدااااااااااااا وفى غايه الاهميه ربنا يجازيك خير ان شاء الله