مشاهدة النسخة كاملة : استفدت اية من فترة المراهقة

حسام الشرقاوى
23-09-2008, 12:55 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

ازيكم يا احلى اعضاء

هطلب منكم حاجة كدة صغيرة

كل واحد يدخل ويقراء موضوعى يقول هو استفاد اية من فترة المراهقة او استفاد اية من تجاربة العامة

مر بازمة ......... او مشكلة عاطفية ...... او اى حاجة من الحاجت دى وازاى تغلب عليها

انا مش عارف فترة المراهقة من امتى لامتى

بس كل اللى اعرفة انها بتيجى كدة فى سن معين من العمر بس بردة مش عارف ليها نهاية ولا ملهاش

اعتقد بكدة اننا هنقدر نفيد بعض ونخلى بالنا من الاخطاء اللى غيرنا وقع فيها

وانا ان شاء الله هكتب انا استفدت اية

بس شوية كدة

لما اشوف التفاعل

رجاء عدم نقل الموضوع

سلام

alesandro
23-09-2008, 06:49 PM
المراهقة عند الرجال من سن 12 / 20
وبتيجى فترة مراهقة تانيه ( المراهقة المتاخرة ) سن 40 .. تقريبا

----------------------

اكيد طبعا كلنا اتعلمنا فى فترة المراهقة .. مش ممكن حد يكون مش اتعلم
طبعا كان الواحد دماغه رايحه فى مصيبه
بس من غلطنا بنتعلم

واشكرك على موضوعك المهم جدا لمرحلة من اخطر مراحل الانسان

!DreAmeR!
23-09-2008, 07:01 PM
هقولك على حاجة الواحد مش بيتعلم بالساهل وكلنا لازم نغلط عشان نتعلم وشكرا

king mo7amed
24-09-2008, 01:19 PM
فتره المراهقه عند الشباب من 12 الي 18
وعند البنات من 10 الي 16

اكيد اي حد اتعلم من الفترة دي ومش لازم يكون فشل فيها لان ممكن اوي يكون مثلا مر بتجربه عاطفيه ونجح فيها المهم يتعلم من اخطائه ومعتقدش ان مثلا اي حد مر بالاربعبن بيكون مراهق لان دي مش موجوده في العلم الحديث

محترف الأدسنس
24-09-2008, 04:27 PM
اتعلمت كتير....
اولا ان العالم اللي كنت بتخيلو انا وصغير عالم البراءه ملهوش وجود أو بالاحرى فضيلة مفقودة زي كتير قدامنا
عرفت ان الدنيا مش تجارب ابدا......
لأن كل تجربة تختلف عن التانية
بالعكس اللي يعتمد على التجربة والقياس بالمتشابهه انسان متخلف وناقص العقل
عرفت ان فيه احساسين جميلين:::
الاول احساس السكر
دا ممكن القاه ف حاجات كتير
يمكن مش اكون جربتها كلها بس بتمنى اجربها حتى لو كانت ممنوعة لأني فضولي::

التاني::
احساس الصلة
ودا لما تقرب من ربنا

اتعلمت ان مصر كلها جميلة
جميلة بالأسود لأن جنبو الابيض
ياريت مصر تفضل كدا ومش تتغير....

Eng. A'laa Salah
25-09-2008, 10:50 AM
انا فعلا اكتشفت ان وانا طفله ماكنتش اعرف حاجه مع اني في اخر مرحله الطفوله كنت فاكره اني عرفت حاجات كتير
اتعاملت مع ناس كتير وشفت حاجات كتير انا اجتماعيه شويه ووكنت باعمل كل حاجه الناس قالولي انت بتتصرفي بطريقه كبيره عن سنك
:lol::lol::lol:
بس لما دخلت المرحله دي شفت كتير وسمعت كتير واكتشفت اني ماعرفش حاجه عن الدنيا:mellow::huh:
اكيد مرحله المراهقه الواحد بيتعلم منها حاجات كتيره

حسام الشرقاوى
29-10-2008, 10:05 PM
احكوا يا جماعة علشان نفيد بعض

احمد فاروق1991
30-10-2008, 10:53 AM
انا استفدت
انة لا امان لأحد على وجة الكرة الارضية
وان كل شئ قسمة ونصيب مش بالمقدرة
اللى تحسبة كلينتون يطلع شارون
ما احلى الاكتئاب وما الفائدة من الفرح
لا فائدة من الاحلام
عيش مكبر دماغك من اللى حوليك تعدى

انا اسف جبتلكم كئابة

حسام الشرقاوى
30-10-2008, 12:29 PM
لا اتفق معك فى الراى

انا اتعلمت انى لما اقع اقوم تانى واحسن من الاول

والياس ملوش مكان عندى

واهدافى بعمل كل اللى اقدر عليه علشان انفذها

لا تياس يا فتى

احمد فاروق1991
30-10-2008, 01:24 PM
ماشى يا حسام
هذا ما استفدت ولكنى افكر الان بالمنطق فقط

uoua
30-10-2008, 04:00 PM
انا اه لسه صغيره لسه ما شفتش حاجة بس الواحد برده اتعلم حاجات كتير انى ممكن اى انسان مش يكون صادق ف حبه او ميكنش ف ثقة ف اى حد الواحد فعلان بيتعلم لسه بتعلم انى مكنش متهوره ف حاجات كتيره انا كل يوم افتكر الحاجة معينه ف حياتى احط 100 خط قبل ما اعمل اى خطوة عشان مغلطش تانى

dedy_dody
22-11-2008, 03:21 AM
انا شوفت كتير فى فتره المراهقة انا الدنيا خبطت فيا ولطشت معايا اوى بعدت عن اهلى وكل الناس اللى كنت بحبهم ورحت مكان معشتش فيه غير فتره طفولتى وده لانى مجبرة انى اكمل دراستى ومينفعش اكملها فى السعودية طبع انتوا فاهمين النظام يعنى بمعنى اصح دوقت مرار الفراق واهات والام الوحدة ده غير انى اتعرضت للظلم واتغدر بيا كتير من ناس وثقت فيهم واقرب ناس المفروض كانت تحتوينى خاصة فى غياب ماما عنى هما اللى كانت القسوة جايةمنهم ده غير انى اتعرضت لاصعب موقف فى حياتى فقدت اقرب صديقة لقلبى اللى كاانت تعتبر توأمى وفقدتها قدام عنيا الله يرحمها خرجت من الموقف ده بحالة نفسية قعدت معايا كتير اوى ومكنتش قادرة اتغلب عليها وكان عندى حالة ياس لا حدود لها بقيت خايفة انام وخايفة اسافر واسيب ماما احسن مشوفهاش تانى بس الحمد لله عديت المرحلة دى بالصبر وبدعوات مامتى وبوقوف كل الناس اللى بحبهم جنبى اتعلمت ان الحياه تجارب ولازم نستغل كل تجربة ونتعلم منها مش لازم التجربة تكون انت اللى عشتها لا ممكن تكون سمعتها او حد قريب منك اتعرضلها ودى حاجة فادتنى جدا فى حياتى انا حاسة انى بقيت اكبر من سنى اتعلمت حاجات كتير اوى وعشت حاجات اكتر قابلت ناس وحبيت ناس وفارقت ناس ومع كل ده انا لسه قوية وعندى امل والحمد لله سعيدة اوى وحاسة برضا تام عن كل حاجة شوفتها فى حياتى ياريت كلنا محدش يسيب الكأبه تغلبه ولا اليأس يسيطر عليه مادام احنا عايشين يبقى لازم يبقى عندنا امل نستغل اى فرصه فرح مهما كانت صغيره نفرح احنا فيها اوى وهنلاقيها كبيرة اوى بالنسبة لنا ياريت منضيعش لحظة فى عمرنا فى ندم على حاجة عدت او حاجة عملناها ياريت كل واحد بيحب حد دلوقتى حالا يقوم يقوله انه بيحبه ويقرب منه اوى ويفضل جنبه ده اللى انا اتعلمته بلاش نضيع انهرده يمكن ميجيش بكره عيش انهرده كأنه اخر يوم فى حياتك واما يجى بكره احمد ربنا انه جه وانت كويس وعيشه برضه كأنه اخر يوم وهكذا وتمنياتى للكل بالتوفيق

حسام الشرقاوى
22-11-2008, 03:34 AM
انا شوفت كتير فى فتره المراهقة انا الدنيا خبطت فيا ولطشت معايا اوى بعدت عن اهلى وكل الناس اللى كنت بحبهم ورحت مكان معشتش فيه غير فتره طفولتى وده لانى مجبرة انى اكمل دراستى ومينفعش اكملها فى السعودية طبع انتوا فاهمين النظام يعنى بمعنى اصح دوقت مرار الفراق واهات والام الوحدة ده غير انى اتعرضت للظلم واتغدر بيا كتير من ناس وثقت فيهم واقرب ناس المفروض كانت تحتوينى خاصة فى غياب ماما عنى هما اللى كانت القسوة جايةمنهم ده غير انى اتعرضت لاصعب موقف فى حياتى فقدت اقرب صديقة لقلبى اللى كاانت تعتبر توأمى وفقدتها قدام عنيا الله يرحمها خرجت من الموقف ده بحالة نفسية قعدت معايا كتير اوى ومكنتش قادرة اتغلب عليها وكان عندى حالة ياس لا حدود لها بقيت خايفة انام وخايفة اسافر واسيب ماما احسن مشوفهاش تانى بس الحمد لله عديت المرحلة دى بالصبر وبدعوات مامتى وبوقوف كل الناس اللى بحبهم جنبى اتعلمت ان الحياه تجارب ولازم نستغل كل تجربة ونتعلم منها مش لازم التجربة تكون انت اللى عشتها لا ممكن تكون سمعتها او حد قريب منك اتعرضلها ودى حاجة فادتنى جدا فى حياتى انا حاسة انى بقيت اكبر من سنى اتعلمت حاجات كتير اوى وعشت حاجات اكتر قابلت ناس وحبيت ناس وفارقت ناس ومع كل ده انا لسه قوية وعندى امل والحمد لله سعيدة اوى وحاسة برضا تام عن كل حاجة شوفتها فى حياتى ياريت كلنا محدش يسيب الكأبه تغلبه ولا اليأس يسيطر عليه مادام احنا عايشين يبقى لازم يبقى عندنا امل نستغل اى فرصه فرح مهما كانت صغيره نفرح احنا فيها اوى وهنلاقيها كبيرة اوى بالنسبة لنا ياريت منضيعش لحظة فى عمرنا فى ندم على حاجة عدت او حاجة عملناها ياريت كل واحد بيحب حد دلوقتى حالا يقوم يقوله انه بيحبه ويقرب منه اوى ويفضل جنبه ده اللى انا اتعلمته بلاش نضيع انهرده يمكن ميجيش بكره عيش انهرده كأنه اخر يوم فى حياتك واما يجى بكره احمد ربنا انه جه وانت كويس وعيشه برضه كأنه اخر يوم وهكذا وتمنياتى للكل بالتوفيق

دى حاجات من اللى اتعلمتها بردة

لازم اتعلم من تجاربى

ولو وقعت اقوم تانى احسن من الاول

ellama
22-11-2008, 01:48 PM
سبحان الله
انا حاسة انى مامرتش بالمرحلة دى مع انى عندى 17 سنة

*ساسُّو*
22-11-2008, 03:57 PM
للاسف
انا كنت عبيطه جدا وحصلتلى كوارث وانا كنت بتعامل ببساطه*هبل* بس مش كنت فاهمه ايه الى بيحصل حواليا
ولما عرفت
بقيت بضحك واعيط فى نفس الوقت
حسيت قد ايه انا حصل معايا كل ده وانا غبيه
ازاى اتصرف؟ مكنتش عارفه اى حاجه

للاسف انا اضطريت انى اكره شخص احترمه جدا فيا لانى مكنتش عارفه اعمل ايه
حتى الان انا زعلانه ومش هقدر اقوله انا تصرفت كدة ليه
الحمد لله انى كدة وخلاص مش عايزة اعرف اى حاجة تانى خالص
سورى على الاطاله

Solty Ray
16-02-2014, 05:49 PM
نا استفدت حاجات كثيرة في حياتي وده بسبب المشاكل والازمات اللي اتعرضتلها

chalijaly