مشاهدة النسخة كاملة : [ اللغز الصورى ] قصة قصيرة جدا بقلم / احمد رضا


احمد رضا
26-10-2008, 03:44 PM
- [ اللغز الصورى ] -



وقفت لأتأملها وأحملق في تفاصيلها .. انظر لها من اليمين لليسار ثم اغير موضعي .. وانظر لها من اليسار إلي اليمين .. نظرت حولي في ترقب .. خفت ُ ان يلاحظني أحدهم فيسخر منى ..
أحاول ان اقلب تلك اللوحه الغريبة رأسا علي عقب .. ولكن لم يمر الكثير من الوقت إلا وأعدتها لوضعها الأصلي
ومضيت احدث نفسي وانا منبهر وتفترشُ علي ثغري ابتسامه انبهار وعيوني يسيل منها الإعجاب ..
" رائعه تلك اللوحة !، انها ليست بعيدة عن يد بيكاسو الموهوب او دافنشي العبقري "
اتصبب عرقا ً كي افهم ما تُشير إليه تلك الأعجوبة ..واللغز الصوري الرهيب
فجاءة !!
صرخت صرخة مدوية انتبه لها الجميع .. تمالكت ُ نفسي .. تحولت ابتسامتي البريئة لعبوس شرس أكاد اسمع دقات قلبي وهى تتباطئ في ملل ..
بعدما أدركت معني اللوحة

[ إنها الحياة !! ]



بقلم / احمد رضا

أسيل رزق
26-10-2008, 04:28 PM
بسم الله ما شاء الله عليك

ربنا يحميك يا أحمد

قصة جميلة بجد :)

الروائع بتاعتك دى تتكتب فى كتب مش منتديات

جزاك الله خيراً وأكلت لحم طيراً ورُزقت من الحور عشراً

_GUIDE_
26-10-2008, 04:32 PM
قصة جميلة يا ابو حميد
بس مش عارف ليه هى تمشى اكتر خاطرة

مس رانيا حسن
26-10-2008, 04:42 PM
القصه تحمل فكرة جديده
استمر و ربنا يزيدك
فى امان الله

dr.saeed
26-10-2008, 04:50 PM
الى اقدر اقوله
بسم الله ما شاء الله
لاقوة الا بالله

مس رانيا حسن
26-10-2008, 04:57 PM
ربنا يوفقك
ما يميز موضوعاتك
فيها روح الجده والتميز
وفقك الله دائما
ودمت مبدعا
فى امان الله

ميرو ميرو
26-10-2008, 05:07 PM
قصه جميله وجديده

Rambo_Uranium
26-10-2008, 05:09 PM
ياسلام عليك يا احمد
عمرك ماعملت موضوع فى المنتدى ده الا وكان جميل

Hamset_Etab
27-10-2008, 08:56 AM
الله جميله اوى اوى
تسلم لنا ايدك الغاليه

احمد رضا
27-10-2008, 04:50 PM
بسم الله ما شاء الله عليك


ربنا يحميك يا أحمد

قصة جميلة بجد :)

الروائع بتاعتك دى تتكتب فى كتب مش منتديات


جزاك الله خيراً وأكلت لحم طيراً ورُزقت من الحور عشراً


ربنا يخليكي يا اسيل يارب
اللهم آمين
جزانا واياكي
ان شاء الله عن قريب
:)

احمد رضا
27-10-2008, 04:53 PM
قصة جميلة يا ابو حميد
بس مش عارف ليه هى تمشى اكتر خاطرة

ربنا يخليك يا اسلام باشا
دي مش خاطره علي فكرة
دي مفروض حاجة اسمها
أقصوصة او قصيصه
مصغر قصه قصيرة يعني
لانها بتعرض موقف ووجهه نظر وحالة معينة
وتعتمد علي مبدأ التركيز
لذلك فبقت فيها مقومات القصة القصيرة
شكرالمرورك ياباشا
ومبشوفكش في موضوعاتي كتير ليه
:040vk0:

احمد رضا
27-10-2008, 05:02 PM
القصه تحمل فكرة جديده
استمر و ربنا يزيدك
فى امان الله

ربنا يوفقك
ما يميز موضوعاتك
فيها روح الجده والتميز
وفقك الله دائما
ودمت مبدعا
فى امان الله


ربنا يكرمك يا استاذة رانيا يارب
الأجمل من كل ده
مروركم الجميل اللي بيشجعني وبيخليني احاول اني اقدم شئ كويس
شكرا لمرورك الجميل
نورتيني
:)

احمد رضا
27-10-2008, 05:03 PM
الى اقدر اقوله
بسم الله ما شاء الله
لاقوة الا بالله

ربنا يكرمك يا دكتور
منورني يا حبيبي
:)

احمد رضا
27-10-2008, 05:04 PM
قصه جميله وجديده

ربنا يخليك يا ميرو
منورني يا باشا
ويارب دايما اشوفك في مواضيعي
:)

احمد رضا
27-10-2008, 05:06 PM
ياسلام عليك يا احمد
عمرك ماعملت موضوع فى المنتدى ده الا وكان جميل

ربنا يخليك يا رامبو
جزاك الله كل خير
ده من ذوقك
منورني والله
:)

احمد رضا
27-10-2008, 05:07 PM
الله جميله اوى اوى


تسلم لنا ايدك الغاليه


ربنا يخليكي يابوسي
يسلملنا احنا ردك الجميل
شكرا لمرورك
:)

CoMMaNdo
28-10-2008, 12:58 AM
الواحد مش عارف يقول ايه
كل موضوع جديد احسن من الى قبليه
بجد قصه جميله جدا
تسلم ايديك ودماغك ياحمد

احمد رضا
28-10-2008, 01:14 AM
الواحد مش عارف يقول ايه
كل موضوع جديد احسن من الى قبليه
بجد قصه جميله جدا
تسلم ايديك ودماغك ياحمد

ربنا يخليك يا باشا ويحفظك
ده من ذوقك وكرم اخلاقك بس
منورني والله
:)

أحمـدنجـم
28-10-2008, 01:17 AM
- [ اللغز الصورى ] -




وقفت لأتأملها وأحملق في تفاصيلها .. انظر لها من اليمين لليسار ثم اغير موضعي .. وانظر لها من اليسار إلي اليمين .. نظرت حولي في ترقب .. خفت ُ ان يلاحظني أحدهم فيسخر منى ..
أحاول ان اقلب تلك اللوحه الغريبة رأسا علي عقب .. ولكن لم يمر الكثير من الوقت إلا وأعدتها لوضعها الأصلي
ومضيت احدث نفسي وانا منبهر وتفترشُ علي ثغري ابتسامه انبهار وعيوني يسيل منها الإعجاب ..
" رائعه تلك اللوحة !، انها ليست بعيدة عن يد بيكاسو الموهوب او دافنشي العبقري "
اتصبب عرقا ً كي افهم ما تُشير إليه تلك الأعجوبة ..واللغز الصوري الرهيب
فجاءة !!
صرخت صرخة مدوية انتبه لها الجميع .. تمالكت ُ نفسي .. تحولت ابتسامتي البريئة لعبوس شرس أكاد اسمع دقات قلبي وهى تتباطئ في ملل ..
بعدما أدركت معني اللوحة

[ إنها الحياة !! ]




بقلم / احمد رضا

مفاجأة ثانية .. مثل مفاجأة المنبه .. هههههههه أشكرك أخي كريم على تلك القصص القصيرة المثيرة جداً ..

! MedOo
28-10-2008, 01:30 AM
جميلة والله يا احمد


فعلا .. ماشاء الله عليك يا بروف


عاشت الايادى

بندق__2007
28-10-2008, 02:06 AM
يا مفاجآتك

بجد انت عبقرية لغوية يا احمد

استعمالك للألفاظ استعمال تانى و جملك لك سحر تانى غير أى جمل

حتى و ان كانت قصيرة جدا فإنها تحمل من المعانى و البلاغة و الجمال ما قد لا تحمله معلقات و روايات

دمت أستاذا

احمد رضا
28-10-2008, 04:32 PM
مفاجأة ثانية .. مثل مفاجأة المنبه .. هههههههه أشكرك أخي كريم على تلك القصص القصيرة المثيرة جداً ..

ههههههههههههههههههههه
ربنا يخليك يا استاذ احمد
والله العظيم كنت هزعل جدا
لاني متعود اشوفك في كل موضوعاتي
فكنت هتضايق بجد
شكرا لمرورك
:)

احمد رضا
28-10-2008, 04:34 PM
جميلة والله يا احمد


فعلا .. ماشاء الله عليك يا بروف


عاشت الايادى

ربنا يخليك يا ميدو
ده من ذوقك ياباشا
اجمل شئ انك شرفتني
:)

احمد رضا
28-10-2008, 04:35 PM
يا مفاجآتك

بجد انت عبقرية لغوية يا احمد

استعمالك للألفاظ استعمال تانى و جملك لك سحر تانى غير أى جمل

حتى و ان كانت قصيرة جدا فإنها تحمل من المعانى و البلاغة و الجمال ما قد لا تحمله معلقات و روايات

دمت أستاذا

دي شهادة من ابو البنادق اعتز بيها والله
ربنا يكرمك يا ابو حميد يارب
ويحفظك
متعرفش مرورك اسعدني اد ايه
:)

ايهاب حلمى سعد
29-10-2008, 05:52 AM
بجد قصة جميلة

احمد رضا
01-12-2008, 04:10 PM
بجد قصة جميلة

ربنا يخليك يا ايهاب
شكرا لمرورك ياباشا