مشاهدة النسخة كاملة : صوت هل منهج علوم الصف الرابع مناسب للمستوى العمرى للتلاميذ

sloom2oo9
03-11-2008, 06:19 PM
يا جماعة بكل جد ايه رائيكم فى منهج علوم الصف الرابع الإبتدائى من النواحى الآتية:
1- مناسبته للعمر الزمنى لأطفال الصف الرابع
2- توزيعه على الخطة الزمنية
3- الموضوعات التى يحتويها
4- مدى استيعاب التلاميذ له

abdelall
07-11-2008, 01:39 PM
غير مناسب علي الاطلاق الاسباب الاتية
اولا - لعدم توافر الامكانيات بالمدارس من وسائل مساعدة للشرح
ثانيا - المنهج طويل
ثالثا - يجب ان يضع واضع المنهج ان المنهج ثقيل علي الفئة العمرية 10 سنوات الرابع الابتدائي
رابعا- اعتقد ان كثير من المدارس لا يوجد بها مدرسين تفهم المنهج اصلا بعدما شغلوا طوال العام او قل منذ اجازة الصيف بالكادر وكثير من المشكلات اما صغار المدرسين لازالوا يلهثوا وراء عقد مؤقت اوسعيا ان ينضم مدرس بالحصة
بمرتب لا يتجاوز 100جنية فأين المدرس المؤهل الذي يمكنة ان يتعامل مع هذه المناهج
خامسا - يجب علي واضع المناهج ان يضعوا في حسبانهم هل يوجد الكفاءات التي تستطيع تنفيذ المنهج وهل يوجد الوقت الكافي لتدريسة مع العوامل المساعدة بالمدارس من معامل مجهزة ام هو استعراض عضلات علي التلاميذ
الذين لا حول لهم ولا قوة ان الكثير من المدارس بها خلل في الادارة وهلم جرا
سادسا - ماقيمة ان تضع منهج لا يستفيد من الطالب بل انهم يضعون حملا ثقيلا علي كاهل التلاميذ الذين لا حول لهم ولا قوة
وافوض امري الي الله ان الله بصير بالعباد

aliaabak
09-11-2008, 06:33 PM
هو مش بس لا يتناسب هو حسبي الله ونعم الوكيل في اللي حطه واللي حط منهج الدراسات للصف الرابع
منهج العلوم يا جماعه باختصار هو مضمون منهج 5 و6 للاعوام اللي قبل التحديث
والدراسات فهو منهج الصفالاول الاعدادي القديم
اما عن الرياضيات فهو من منهج 5 و6 تخيلواالمنظراني عندي ابني بالصفالرابع وبنتي بالصف السادس بياخدوا درس في الهندسة درس واحد

am123
10-11-2008, 11:18 AM
المنهج صعب جدا لسن 9سنين صعب على انهم يقدروا يفهموا لى مكتوب فى الماده اعتقد انهم عملو المنهج ده علشان نشك فى عقول اولادنا المنهج عايز طفل ذكى علشان يفهمه

aliaabak
14-11-2008, 02:31 PM
الاجمل ان الترم الثاني هو الاجهزة عارفين طبعا يعني ايه الاجهزة يعني الجهاز الهضمي والتنفسي اللي بالترم الاول للصفالسادس هو الترم الثاني للصف الرابع
مش قلتلكم حسبي الله ونعم الوكيل

سيد سعد غباغبي
14-11-2008, 10:15 PM
منهج الحساب والعلوم غير مناسب بالمرة
في ظل المستوي المتدني لل .......... والامكانيات المدرسية ال..................
واتمني من كل قلبي ان اللي وضع المنهج ده ياخد جدول حصص للصف الرابع في مدرسة ريفية امكانياتها محدودة ويشرح لنا سيادته كيف سيعبر بأبنائنا الطلاب البسطاء بحر القوة بالنيوتن وبالعجلة سم / ث2

عادل خليفة
15-11-2008, 11:51 AM
المشكلة مش المنهج المشكله فى تدريس الانشطه العلمية فى الصفوف الاول و التانى و الثالث لانها مرتبطة بمنهج الصف الرابع
و الخامس القادم ان شاء الله و السادس القادم .
- فلا يوجد مدرسين مؤهلين لتدريسها و تنسب الى اى مدرس غير متخصص علوماو تكملة جدول اى مدرس .

- ادلة المعلم التى تقوم بشرح كيفية تدريسها غير متوفرة فى كثير من المداس , و اذا وجدت لا تسلم الى المدرس واذا تم تسليمها لا يحاول ان يفتحها و يطلع عليها .
- عدم توافر الامكانيات او الوسائل او المعامل المعينة لتدريسها او عدم محاولة المدرس لتوفيرها من البيئة المحيطه به او من مدارس مجاورة او يكلف نفسه بحل المشكلة .
كل ده بيعمل فجوة كبيرة بين تواصل المناهج و نتيجته صعوبة منهج العلوم الرابع و الخامس و السادس و هكذا .......

am123
19-11-2008, 10:29 AM
هو المنهج صعب الحل الوحيد يحفظ زى ما هو علشان تشرح صعب على انهم يفهموا هو ده الحل احفظواا

osama_mma14
19-11-2008, 06:50 PM
اوافق جميع المعترضين على هذا المنهج

وهناك اضافة واحدة

هو مناسب لما يجري في بلاد نا جميعا -نحن العرب والمسلمين- فهو يتبع الفوضي الخلاقة في كل شئ
حتى التعليم

osama_mma14
19-11-2008, 06:53 PM
تابع الفوضى الخلاقة

هو منهج نظرى كبير وطويل
ينتج عقليه نظرية لاتفكر لعدم توفر المعامل والادوات لاجراء التجارب

وهو ينتج طالب مشوش الفكر مضمحل المعلومات المبنية عن تجارب مما يؤدي انتاج طالب نظري مقفل الفكر وغير مبتكر

حرام مايحدث مع التلاميذ
حرام *** العقول

الفوضى الخلاقة مرفوضة في التعليم ايضا

waleed mickail
21-11-2008, 01:08 AM
بصراحه اللى حط المنهج ده
ما افتكرش انه مدرس او موجه علوم اصلا
لانه غير مترابط وغير مؤدى لنتيجه عقليه ومش واخدباله ان التعليم فى مصر خلاص بقى بالوظه

delta99
03-12-2008, 01:36 PM
المنهج غير مناسب علي الاطلاق و ما ادراكم باللغات فمنهج العلوم بها شرحه مستحيل و تعجيزي لهذا السن

ahmed_ft
03-12-2008, 07:26 PM
انا من رأيى أن المنهج جميل وشيق لأنه يثير الملاحظة والاستنتاج عند التلاميذ وكذلك يشجعهم على الاكتشاف ولكن المشكلة تكمن فى المدارس وامكانيات كل مدرسة فى تقديم المحتوى العلمى لكل تلميذ

الشيماء11
04-12-2008, 06:45 PM
المناهج الجديدة المتغيرة فى جميع المراحل صعبة جدا لدى عقلية الطالب فهو لا يستطيع فهمها الفهم الصحيح الطلوب فهمه نظرا لعقلية الطالب التى لاتستوعب هذه المناهج المعقدة

الشيماء11
04-12-2008, 06:47 PM
المنهج صعب و معقد......

أ/ محمد سمير
11-12-2008, 01:12 AM
بجــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـد
حسبى الله ونعم الوكيل

المسيري مصطفي
18-12-2008, 01:34 AM
حسبي الله ونعم الوكيل
حسبي الله ونعم الوكيل
حسبي الله ونعم الوكيل
حسبي الله ونعم الوكيل
حسبي الله ونعم الوكيل
حسبي الله ونعم الوكيل

سعيد عيسى
19-12-2008, 03:33 AM
ربنا ينتقم منه اللى وضع المنهج

نور الهدى100
24-12-2008, 03:14 AM
ياريت جت على العلوم فقط لكن حسبى الله ونعم الوكيل
يمكن كان يكون معقول لو اخدوه على الترمين لكن تطويل فى كل المناهج بدون داعى
يعنى مثلا الرياضه كان منهج السنه اللى فاتت درسين فقط من دروس هذا العام نجيب منين وقت علشان نذاكر معاهم كل ده

حسبى الله ونعم الوكيل

هدى منصور
24-12-2008, 01:04 PM
بجد كلام الناس ده كله صح وبنعانى من طول المنهج وصعوبته ونسيين ان الصف الرابع ما زالو اطفال ونفسوهم يلعبوا ومفيش لوقت حتى لتكملة المذاكرة

فارس بلا قيود
24-12-2008, 02:38 PM
والله حرام ده افتراء

أفنان أحمد
27-12-2008, 11:18 AM
منهج العلوم طويل جدا - كم المعلومات هائل بانسبة للمرحلة العمرية يصعب استيعابه - عدد الأنشطة كبير جدا لا يتناسب مع التوزيع الزمنى وكثافة الطلاب والادوات المتاحة

شمس بياض
28-12-2008, 01:59 PM
ايضا منهج الرياضيات قمت بالاطلاع عليه اليوم وجدته

خمس وحدات لا يتناسب مع ثلاثه اشهر هى مده دراسه الترم الاول

ايضا اسئله صعبه
دا غير نظام الفترات الهادر لوقت التلميذ

وحسبنا الله ونعم الوكيل

شمس بياض
28-12-2008, 02:03 PM
فى مدرستنا كتاب العلوم سلم اليوم والله العظيم اليوم وفقط

وباقى كتب تدريبات الحساب واللغه العربيه لم تسلم للصفوف خامس وسادس

والكتب جاءت متاخره جدا

وبعدين
لا يوجد معلم علوم متخصص
واسندو الماده لمدرس مجال

يعطى حصه من كال وحده دا للصفوف خامس وسادس اما رابع فلم ياخذوا علوم لعدم درايته هو بالماده

ثانيا لعدم وجود كتاب

لاحول ولا قوة الا بالله

كيمو222
30-12-2008, 01:42 PM
اللهم لانساللك رد القضاء ولكن نساللك اللطف فيه حسبى الله فى وزير التعقيد

osama_mma14
03-01-2009, 06:58 PM
ده تابع للفوضى الخلاقة

mohmed kandil
09-01-2009, 10:24 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أنا أدرس مادتى العلوم والحساب للصف الرابع والسادس معا فهل تتخيل أن محتوى منهجالصف الرابع أكثر من محتوى الصف السادس وبعض الدروس مشتركة فى المنهجين
بالنسبة لمنهج العلوم بالصف الرابع يكفى على الأكثر ثلاث وحدات من مجموع خمس وحدات فقط وهذا الكم فيه الكثير من المعلومات لأسباب عديدة منها
عدم كفاية الوقت المخصص لتدريس هذه المادة
لايوجد وقت إطلاقا لمراجعة ما سبق دراسته
خروج التلميذ من مدرسته حوالى الساعة الثانية والنصف مع نهار الشتاء القصير لا يتيح للتلميذ قضاء أى أعمال فى المنزل مع وجود مواد أخرى وطبعا اللعب والترفيه لا مكان له فى أيام الدراسة المصرية
على فكرة الكتب الخارجية موجودةفى المكتبات قبل بداية العام الدراسى أما الكتب المدرسية العزيزة حضرت إلى المدرسة بعد أكثر من شهر من بداية العام الدراسى ...... لمصلحة من هذا التأخير وعمار يا مصر

shawky gafar
10-01-2009, 10:45 AM
مفيش حاجة نقولها غير حسبنا الله ونعم الوكيل وربنا ينتقم من اللي حاطط منهج الصف الرابع بكل مواده سواء دراسات او علوم او رياضة حتي العربي دروسه رخمة ياجماعة دول اطفال واتظلموا نرجوا انهم يراعوا دة في الامتحانات انا بنتي وهي بتذاكر بتصعب عليا عموما الدفعة دي مظلومة مع المناهج الجديدة وربنا يستر علي اللي جاي

أحمد توفيق مراد
12-01-2009, 01:13 AM
مناهج الصف الرابع عامة أكبر من المستوى العقلي للتلاميذ وعلى ما أظن أن التطوير عندهم هو
كم أكبر من المعلومات
دون مراعاة الفترة الزمنية لتدريسه
وموضوعات تثير جدل دائم حتى يشعروا بالتميز في قدرتهم على إغضاب الملايين

مستر أحمد حمدى
23-01-2009, 11:39 PM
منهج العلوم مش بس العلوم دا كل منهاج 4 ابتدائى دى اصعب من اولى اعدادى المعدلة

والله انا مشفق على الطلبة مش عارف حيعملوا اية

لبيد
24-01-2009, 12:27 AM
المهج طويل جدا جدا وصعب على بعض الاولاد وجميع المدارس وانا عاوزه اعرف الترم الثانى

محمد عباس 011
24-01-2009, 12:45 AM
لا منهج العلوم ولا الحساب ولا اللغة العربية ولا الدراسات ولا توزيع المنهج مناسب لطفل عمره 9سنوات والمسئول عن ذلك ليس تربويا والمنهج عموما مدمر للضعاف وصعب للمتفوقين ولا يراعى الفروق الفردية
:giljotiiniug3::abdoog8::049gc0::049gc0:

yahia_eldeeb
29-01-2009, 02:46 AM
مفيش جديد زى الترم الاول صعب وطويل والطلاب مش هيفهمو حاجة ويبقى كده احنا طورنا التعليم

mohamed khairy2000
10-02-2009, 02:06 AM
السلام عليكم
اولا الرد على الاستاذ اللى بيقول ان المدرس المتعاقد يلهث على حصه او عقد اوكما قال
ثانيا بخصوص المنهج فى اشياء كثيره لابد ان ندركها اولا غير مترابط - ثانيا ليس له اى اساسيات عند الاولاد - ثالثا عدم ترتيب الدروس به مثلا كيف لى ان اشرح الفلزات واللافلزات والتلميذ لايعرف اى شئ عن العناصر وغيره وغيره وغيره فى النهايه نتمنى من الله ان يوفق ولاه امورنا الى مايحبه ويرضاه ويعفو عنا ويصلح شئننا
اخوكم محمد

الفتاة المسلمة
26-03-2009, 06:07 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بصراحه أناصعقت لما شفت منهج إبنتى فى الصف الرابع حتى أخوتها كانوا غير مصدقين

ولا الرياضه بنتى فى الأعداديه بتقول أنا معرفش الأحتمالات ولاالأحصاء كيف يضعونها للصف الرابع

فحسبنا الله ونعم الوكيل

الأستاذ حمدي
13-06-2009, 08:46 PM
جزاك الله خيراً أخي سلوم على طرح مثل هذا الموضوع الرائع ..

بصراحة ليس منهج العلوم فحسب بل جميع المناهج الجديدة لا تتناسب مع قدرات المعلمين أنفسهم فما بالك بالتلاميذ !

الله المستعان ..

Hisham_physics
22-06-2009, 11:57 PM
منهج العلوم شديد التعقيد على الطلبة فهو يشمل كثير من دروس المراحل التي تليه (خامسة - سادسة - أولى إعدادي و ثانية إعدادي - و أولى ثانوي فيزياء )
أنا كمدرس علوم و كيمياء كانت أصعب حصه عليا هي حصة سنة رابعة اللي كنت بدخلها و أنا خايف
مش لأني مش فاهم المعلومات لأني خايف إني معرفش أوصلها للطلبة
كنت بتكلم معاهم كإني بتكلم مع حضانة و بردة نسبة الفهم كانت تقتصر على الطلبة المتفوقين اللي كانوا بيفهموا بمعاناه أما المتوسطين و الضعاف فكانوا مبيفهمهوش نهائياً

و في نهاية التعليق أحب أشكر المسئولين عن التعليم و أطلب أغنية (ست الحبايب يا حناناً إنت)

ملك مدحت
04-08-2009, 03:02 AM
مشكله المنهج انه كبير جدا جدا ومعلوماته كثيرة ومتنوعه لايصلح لتلميذ بالصف الرابع اول مره يتعامل مع مادة العلوم كمادة مستقلة لها درجات

zainb
06-08-2009, 12:35 AM
المنهج غير مناسب بكل المقاييس وهذا بصفتى معلمة علوم متخصصة وام لطفل فى هذة المرحلةوللة الحمد هو ممتاز ومع ذلك لا يستوعب عقلة كل هذا الحشو مع الاخذ فى الاعتبار مدرس المدرسة الغير قادر على شرح هذا الحشو لعدم فهمة الكامل لة فحسبى اللة

ام مريم ومحمد
07-10-2009, 02:19 PM
لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا لالالالالالالالالالالا

غير مناسب ابدااااااااا

نتمنى التعديل وخاصة انهم اول سنة ياخدو ا علوم

محمد حربى
08-10-2009, 11:38 AM
المنهج غير مناسب على الاطلاق
وحسبى اللة ونعم الوكيل

زائر غير مسجل
08-12-2009, 11:37 AM
ا المنهج للصف الرابع غير مناسب لسن طفل 9 سنوات

عبدالله العراقي
04-01-2010, 02:23 PM
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هانم السيد
17-01-2010, 10:27 AM
ياجماعة أنا أختى فى4 إبتدائى وكرهت المذاكرة بسبب الدراسات والعلوم و الرياضة بصراحة أنا مش عارفة حاجة فى المنهج بتاعها
ولما بتسألنى فى حاجة بتهرب منها لأنى أكبر منها (2 ع) بتقولى انتى أكبر منى ومش عارفة أمال أنا أعمل إيه

الاستاذ مدحت
29-07-2010, 05:32 PM
يقوم بتدريس مادة العلوم لولدي يا ناس ارحمونا
لبست ثوب الرجا والناس قد رقدوا ...وقمت أشكو إلى مولاي مـا أجـد

وقلت يا عُدتي فـي كـل نائبـة ... ومن عليه لكشف الضـر أعتمـد

أشكو إليك أمـورًا أنـت تعلمهـا ... مالي على حملها صبرٌ ولا جلـدُ

وقد مددت يـدي بالـذل مبتهـلاً ... إليك يا خير من مُـدتْ إليـه يـد

فـلا تردَّنَّهـا يـا رب خائـبـةً ... فبحر جودك يروي كل مـا يـردُ

الاستاذ مدحت
29-07-2010, 05:34 PM
جزاكم الله خيرا يا استا ذ يوسف

الأستاذه أمل
17-09-2010, 07:58 PM
بما انى بدرسة فبجد بقول حسبى الله ونعم الوكيل لا منهج ولا وقت احنا بجد تعبنا ومحدش بيسمع كان المفروض يسألونا ما دام احنا اللى حندرسه بس نقول ايه هما كان سألونا فى غيروا علشان يسألونا رأينا فى هوه
القصد منهم لله ربنا ينتقم منهم وقال يقولك ديموقراطيه

eman1212
04-01-2011, 04:49 PM
هو المنهج يعتبر صعب شوية بس انا شايفة انه شيق
المشكلة الوحيدة انه عاوز وقت اطول يعنى اللى المفروض انه يخلص ف تيرم المفروض يتشرح غلى مدار السنة كلها
و بكده بعتبر منهج العلوم للصف الرابع هو اصعب منهج علوم بالمرحلة الابتدائية و نقلة كبيرة اوى للأولاد
و ياسلام بقى على شرحة باللغات كمان ؟؟؟؟؟؟؟؟
انا بضطر افهم المعلومة الاول بالعربى و بعد كدة احول المفاهيم دى للانجلش
ربنا يكون ف عون اولادنا

عبدالوارث
02-04-2011, 01:17 PM
هو مش بس لا يتناسب هو حسبي الله ونعم الوكيل في اللي حطه واللي حط منهج الدراسات للصف الرابع
منهج العلوم يا جماعه باختصار هو مضمون منهج 5 و6 للاعوام اللي قبل التحديث
والدراسات فهو منهج الصفالاول الاعدادي القديم
اما عن الرياضيات فهو من منهج 5 و6 تخيلواالمنظراني عندي ابني بالصفالرابع وبنتي بالصف السادس بياخدوا درس في الهندسة درس واحد

كوثر رضا
13-09-2011, 11:15 PM
حقيقى كنا نتمنى بتغيير النظام يتغير كل اللى فات يعنى نتخلص من كل المساوىءولا يستمر الظلم سواء لنا او للاولاد
منهج العلوم للصف الرابع لايراعى جميع المستويات
غير انه اكثر من اللازم
ولا اقول سوى اللهم ارحمنا برحمتك ياارحم الراحمين

كوثر رضا
17-09-2011, 11:48 PM
لااله الا الله ...رغم كل التغييرات فى الكثير الا ان وزارة التربية والتعليم تحافظ على القديم
ومنهج العلوم للصف الرابع فوق المستوى او ممكن نقول انه للجيد والممتاز
المفروض ان اى منهج يخاطب جميع المستويات
اتمنى ان ينظر له

sayed81
21-09-2011, 06:34 AM
منهج الحساب والعلوم غير مناسب بالمرة

نادية الماظ
30-09-2011, 01:11 AM
المنهج مناسب الي حد ما ما يعوقه ان تلاميذ الصف الرابع معظمهم لا يعرفون القراءه والكتابه وهذا ما نعانيه جميعا في تلاميذنا
ولكن بعد الشرح اجد انهم يفهمون ويتجاوبون شفعا وطبعا طريقه التقويم الجديد تعتمد علي الشفوي قال بكده هيحلوا نسبه الاميه
لك الله يا مصر

عاشق الأقمار
22-02-2012, 06:22 PM
أنتم تتكلمون عن مقرر العلوم بالصف الرابع مدارس حكومية أي المنهج الذي يدرسه الطالب باللغة العربية، فما بالكم دام فضلكم لو تكلمنا عن نفس المنهج باللغة الإنجليزية للمدارس التجريبية وبرضو الطالب لم يدرس حرف واحد قبل كده عن حاجة اسمها علوم وفجأة لقى قدامه بلاوى.
فاكرين فوازير عمو فؤاد؟؟ وطلعت جبال الهيمالايا وكنت راح اقع من فووووووووووووووووووووووووووق
نفسي أقول للشخصية الجهنمية اللي حط المقرر ده يا عم فووووووووووووووووووووووووووق
وحسبي الله ونعم الوكيل في اللي بيخططوا واللي بيعتمدوا المقررات الدراسية في بلدنا

ناجي عبد العزيز
21-10-2012, 05:13 AM
الحمدلله إني وجدت معلمين علوم يشكون من منهج العلوم فقد كدت أشك في نفسي لم أنتهي من الدرس الثاني

محمد جنتى انا
30-04-2014, 04:34 PM
هو سهل بس لونقدر نطبقه عملى... ودا اللى صعب بئا نظرا للكثافة وحدود الامكانيات

وفاء عويس
05-09-2014, 03:57 PM
فعلا المنهج بالنسبه للفئه العمريه 9 سنوات اوحتى 10 سنوات غير مناسب انا ابنى فى الصف الرابع تجريبى لغات مخه مش قابل المنهج نهائيا عماله اشرحله واعيد وازيد ومش راضى يثبت الله المستعان