مشاهدة النسخة كاملة : صرخة استغاثه

bonno
25-11-2008, 10:39 PM
:(:(:( لم اجد احدا ابثه شكواي فلجات اليكم وارجوا ان تقبلوني بصدر رحب
انا مش عارف ابدا منين بس باختصار انا كنت في 2ث السنة اللي فاتت وكنت سعيد جدا مع اصدقائي خاصة البنات لان الصبيان كانوا دايما على خلاف معاية وبحكم اني ماكنش لي اصحاب قبل كده وكنت وحيد فمش اي واحد او واحدة باقبل بيه او بيها فكانت علاقتي مع البنات على عكس الصبيان كنت معاهم اكتر من اخ بنتكلم في اي حاجة ويستشيروني واستشيرهم وكنا تمام وجينا للامتحانات وظهرت النتيجه 103.5 من 105 يعني 99.3% ودخلنا السنة دي وانتم شفتم اللي حصل في الامتحانات وزي الكل حصل للصبيان والبنات اللي معايا و والله ليلة النتيجة مانمت مش من الفرح لا لاني سمعت نتايج مش حلوة عن ناس مستواها عالي وناس كنت اتمنى لهم الف خير بس هو ده النصيب
وبدانا السنة ولقيت معظمهم بعيد عني لا والقريبين مبيكلمونيش الا اذا فتحت الكلام ومش زيادة عن سؤال عن معاد درس او شئ متعلق بيه والي زاد وغطى ان اكتر ناس بحترمهم وباعزهم وخاصة اللي بحبها بقت بدل ماكانت دايما بتفهمني مهما قلت وحتى لو حبيت اكدب على اي حد كانت تعرف دونا عن الباقي دلوقتي تفسر كلامي غلط واني وحش وبظت ومغرور و اعز اصحابي بيقول اني بلعب بالرغم اني ببذل مجهود مضاعف و خاصة كل اما افتكر سبب دخولي الثانوي زهو اثبات نفسي وجدارتي وبعد عني الاصحاب
وبالنسبة ليا انا بحب الفلسفة ودايما اتكلم بيها من زمان واكلم عن الفلاسفة وارسطو وافلاطزن وسقراط وبحاول اساعد الكل على حساب نفسي
وبعد كل ده انا لوحدي
فما الحل

pureheart
25-11-2008, 11:22 PM
انت مستغرب لا ده عادى جداً
و بالذات فى فترة الثانوية و
اللى بيحصل انهم غيرانين منك بس
يعنى انت لازم تخلى بالك شوية فى كلامك معاهم و متجبش موضوع المجاميع دة قدام اى حد و بلاش تتكلم بالفلسفة لو ده بيضايقهم و شوف انت اذا كنت فعلاً مغرور و لا لا عشان فى ناس بيتغروا و بيتعملوا مع الناس بغرور من غير ميحسوا

مس رانيا حسن
26-11-2008, 12:06 AM
ده موقف ممكن يحصل لاى حد
والمفروض انك تكون مبسوط لان الموقف ده
اظهر لك كل واحد على حقيقته
يا ريت مش تتسرع فى موضوع الصداقه ده
والمرحله الثانويه عاده صداقاتها غير مستمرة
ستكون الفرصه اكثر امامك فى المرحله الجامعيه
عليك الان بالتركيز فى دروسك ولا تشغل نفسك بالتفكير
فى تلك الامور
بالتوفيق للجميع
فى امان الله

bonno
26-11-2008, 01:14 AM
شكرا على النصيحة
مع ملاحظة
انا بتحاشى الدخول في هذا الموضوع موضوع المجاميع دائما
اني مش الفلسفة هي قصدي بل محاولة الارتقاء بيها للمجتمع المثالي وروح الحكمةفانا اسعى للوصول مع البقية للنقاء مش عاوز لوحدي . زي ما الشاعر قال
ولو اني حبيت الخلد فردا لما احببت بالخلد انفرادا
فلاهطلت علي ولا بارضي سحائب ليس تنتظم البلاد
فكما قالوا
1. قول أفلاطون ، حيث يقول ان كثيراً من الفلاسفة الطاهرين القدماء ، لمَّا تجردوا من الدنيا ، وتهاونوا بالأشياء المحسوسة ، وتفرَّدوا بالنظر والبحث عن حقائق الأشياء ، انكشف لهم علم الغيب ، و علموا بما يخفيه الناس في نفوسهم ، واطَّلعوا على سرائر الخلق . فإذا كان هذا هكذا ، والنفس بعد مرتبطة بهذا البدن ، في هذا العالم المظلم الذي لولا نور الشمس لكان في غاية الظلمة ، فكيف إذا تجرَّدت هذه النفس ، وفارقت البدن ، وصارت في عالم الحق ، الذي فيه نور الباري سبحانه ؟
2. ثم أن أفلاطون أتبع هذا القول بأن قال : فأما من كان غرضه ، في هذا العالم ، التلذذ بالمآكل و المشارب المستحيلة إلى الجِيَف ، وكان أيضا غرضه في لذة الجماع ، فلا سبيل لنفسه العقلية إلى معرفة هذه الأشياء الشريفة ، ولا يمكنها الوصول إلى التشبه بالباري سبحانه .
3. وقال: من غلبت عليه الشهوانية ، وكانت هي غرضه وأكثر همته ، فقياسه قياس الخنزير ؛ ومن غلبت عليه الغضبية ، فقياسه قياس الكلب ؛ ومن كان الأغلب عليه قوة النفس العقلية ، وكان أكثر أدبه الفكر والتمييز ومعرفة حقائق الأشياء والبحث عن غوامض العلم ، كان إنسانا فاضلا قريب الشبه من الباري سبحانه ، لأن الأشياء التي نجدها للباري ، عزّ وجلَّ ، هي الحكمة والقدرة والعدل والخير والجميل والحق ، وقد يمكن للإنسان أن يدبّر نفسه بهذه الحيلة ، حسب ما في طاقة الإنسان ، فيكون حكيماً ، عادلاً ، جواداً ، خيِّراً ، يؤثر الحق والجميل ...
4. وكان افسقورس يقول : (( إن النفس إذا كانت ، وهي مرتبطة بالبدن ، تاركة للشهوات ، متطهِّرة من الأدناس ، كثيرة البحث والنظر في معرفة حقائق الأشياء ، انصقلت صقالة ظاهرة واتحد بها صورةٌ من نور الباري ، يحدث فيها و يكامل نور الباري ، بسبب ذلك الصقال الذي اكتسبه من التطهر . فحينئذ يظهر فيها صور الأشياء كلها ومعرفتها ، كما يظهر صور خيالات سائر الأشياء المحسوسة في المرآة إذا كانت صقلية . فهذا قياس النفس : لأن المرآة إذا كانت صدئة ، لم يتبين صورة شيء فيها بتةً ، فإذا زال منها الصدأ ظهرت و تبيَّنت فيها جميع الصور ؛ كذلك النفس العقلية ، إذا كانت صدئة دنسة ، كانت على غاية الجهل ، ولم يظهر فيها صور المعلومات ، وإذا تطهَّرت و تهذَّبت – وصفاء النفس هو أن النفس تتطهر من الدنس ، وتكتسب العلم – ظهر فيها حالاً صورة معرفة جميع الأشياء ، وعلى حسب جودة صقالتها تكون معرفتها بالأشياء .فالنفس ، كلما ازدادت صقالاً ، ظهر لها و فيها معرفة الأشياء .وهذه النفس لا تنام بتة ، لأنها في وقت النوم تترك استعمال الحواس ، وتبقى محصورة ، ليست بمجردة على حدتها ، وتعلم كل ما في العوالم ، وكل ظاهر وخفي . ولو كانت هذه النفس تنام ، لما كان الإنسان – إذا رأى في النوم شيئا – يعلم أنه في النوم ، بل لا يفرِّق بينه و بين ما كان في اليقظة .وإذا بلغت هذه النفس مبلغها في الطهارة ، رأت في النوم عجائب من الأحلام ، وخاطبتها الأنفس التي فارقت الأبدان ، وأفاض عليها الباري من نوره ورحمته ، فتلتذُّ حينئذ لذة دائمة ، فوق كل لذة تكون بالمطعم و المشرب والنكاح والسماع والنظر والشم واللمس ، لأن هذه لذَّات حسية دنسة تعقب الأذى ، وتلك لذة إلهية روحانية تعقب الشرف الأعظم . والشقي المغرور الجاهل من رضي لنفسه بلذات الحس ، وكانت هي أكثر أغراضه ، ومنتهى غايته .وإنما نجيء في هذا العالم في شبه المعبر والجسر ، الذي يجوز عليه السيارة ، ليس لنا مقام يطول . وأما مقامنا ومستقرُّنا الذي نتوقع فهو العالم الأعلى الشريف ، الذي تنتقل إليه نفوسنا بعد الموت ، حيث تقرب من باريها ، وتقرب من نوره ورحمته ، وتراه رؤية عقلية لا حسية ، ويفيض عليها من نوره ورحمته .))
5. فأما أفلاطون فقال ، في هذا المعنى : (( إن مسكن الأنفس العقلية ، إذا تجرَّدت ، هو كما قال الفلاسفة القدماء ، خلف الفلك ، في عالم الربوبية ، حيث نور الباري .))(( وليس كل نفس تفارق البدن تصير من ساعتها إلى ذلك المحل ، لأن من الأنفس من يفارق البدن ، وفيها دنس وأشياء خبيثة ، فمنها ما يصير إلى فلك القمر فيقيم هناك مدة من الزمان ، فإذا تهذَّبت ونقيت ارتفعت إلى فلك العطارد فتقيم هناك مدة من الزمان ، فإذا تهذبت ونقيت ارتفعت إلى فلك كوكب فتقيم في كل فلك مدة من الزمان . فإذا صارت إلى الفلك الأعلى ، ونقيت غاية النقاء ، وزالت أدناس الحس و خيالاته وخبثه منها . ارتفعت حالاً إلى عالم العقل ، وجازت الفلك ، وصارت في أجلِّ محلّ و أشرفه ، وصارت حالاً بحيث لا تخفى عليها خافية ، وطابقت نور الباري ، وصارت تعلم كل الأشياء ، قليلها وكثيرها ، كعلم الإنسان باصبعه الواحدة ، أو بظفره ، أو بشعرة من شعره ، وصارت الأشياء كلها مكشوفة بارزة لها ، وفوّض إليها الباري أشياء من سياسة العالم تلتذُّ بفعلها ، والتدبير لها . ))
6. وقد وصف أرسطاطاليس أمر الملك اليوناني الذي تحرَّج بنفسه ، فمكث لا يعيش و لا يموت أياما كثيرة ، كلما أفاق أعلم الناس بفنون من علم الغيب ، وحدَّثهم بما رأى من الأنفس والصور والملائكة ، وأعطاهم في ذلك البراهين . و أخبر جماعة من أهل بيته بعمر واحد واحد منهم ، فلما امتحن كلُّ ما قال ، لم يتجاوز أحد منهم المقدار الذي حدَّه له من العمر . و أخبر أن خسفاً يكون في بلاد الأوس ، بعد سنة ، وسيل يكون في موضع آخر بعد سنتين ، فكان الأمر كما قال .وذكر أرسطاطاليس أن السبيل في ذلك أن نفسه إنما علمت ذلك العلم لأنها كادت أن تفارق البدن ، وانفصلت عنه بعض الانفصال ، فرأت ذلك . فكيف لو فارقت البدن على الحقيقة ؟ لكانت قد رأت عجائب من أمر الملكوت الأعلى !

أ.مصطفي نور
26-11-2008, 08:03 AM
السلام عليكم يا طالبي العزيز
هذا أمر طبيبعي جدا أن يحدث وأنا تعرضت لمثله من قبل ولكن في الكليه
ولكن صدقني حولهم من يريد هلاكك بمعني انه يحسسك انه احسن منك فدا لانه انتا احسن منه
ولو فضلت تفكر فيهم كده هياثر علي مزكرتك ومش هتعرف تذاكر وينزل مجموعك وهذا مايريدونه يا عزيزي
فمصلحتك أولاً ثم الأصدقاء الجدد سيأتون لك أو بعض من القداما سيأتون لك من أجل مصاحبتك
ولكن في نفس الوقت كن ودوداً معهم أيضا ولا تخسر أحد منهم عشان يكون أنتا في موضع صحيح بأزن الله

شكراً لك

pureheart
28-11-2008, 12:20 AM
اوعى يكون الكلام الفلسفى اللى انت كتبته ده بتكلمهم بيه
على فكرة لو بتكلمهم كدة يبقى كويس انهم لسه بيسلموا عليك :stickjo4::)

ymymym
29-11-2008, 12:46 AM
بونو بجد انت بتتكلم معلهم كده عاوزاك ترد عليا بصراحه انت بتكلمهم زي ما انت كاتب كده

bonno
29-11-2008, 12:48 AM
اوعى يكون الكلام الفلسفى اللى انت كتبته ده بتكلمهم بيه
على فكرة لو بتكلمهم كدة يبقى كويس انهم لسه بيسلموا عليك :stickjo4::)

:giljotiiniug3::stickjo4::stickjo4::040vk0::stickj o4::stickjo4::giljotiiniug3:

:049gc0:ده بس عشان ابين وجهة نظري في استخدام الفلسفة مش للكلام
:romarioxp6::romarioxp6::romarioxp6::romarioxp6::r omarioxp6::romarioxp6::romarioxp6::romarioxp6::rom arioxp6::romarioxp6:
اما بالنسبالي فانا عاذر كل الناس وعارف ايه اللي مخلي كل واحد فيهم يفهم غلط عشان كده انا مش زعلان
بس انا كنت بفضفض لاني وصلت لمرحلة الجنون
عارف السبب ومش قادر احل المشكلة وكل الما احاول احلها يحصل حاجه تبوظ الدنيا وابقا زي اللي جه يكحلها عماها
وبعدين انا اللي بحترمه مره وارفعه للسما زيك
مستحيل انزله من نظري لاني لما عليته كان بسبب اني شفت فيه حجات صح كتير تغفر اي خطأ
ولا يصح الا الصحيح
وايه حلاوة الدنيا من غير صاحب يعقدك وحبيب يطلع روحك
:078111rg3::078111rg3::078111rg3::078111rg3::07811 1rg3::078111rg3::078111rg3::078111rg3::078111rg3:: 078111rg3:
و مرسي عالصراحة:stickjo4::stickjo4:
واهو لعب عيال وده اللي محلي الدنيا :av4056bb7jp3::av4056bb7jp3:
والموقف حقيقي مش لعب عيال بس الطناش ميه ميه :078111rg3:
والجنون اهم شئ في الدنيا :slap1qk6::slap1qk6::slap1qk6:
grand bien vous fasse
:confused::confused::confused::confused::confused: :confused::confused::confused::abdoog8:

bonno
29-11-2008, 12:52 AM
ده كلامي مع نفسي
انا احيانا بتعقد منه مابالك الغير

ymymym
29-11-2008, 01:16 AM
موش عارفه اقولك ايه الصراحه اوكيه انت بتحب الفلسفه اوكيه ماشي دي انت موش غلطان فيها بس حاول انك تبقي زيهم في طريقه الكلام بتاعتهم او بمعني اصح زي الناس يا بونو انا اسفه بجد اذا كنت بقولك كده بس خليك عادي لو انت مثلا اتكلمت المره دي وفيها شويه فلسفه معلش المره الجايه تقلل واللي بعدها تقلل هتلاقي الموضوع بعد كده عادي جدا دا اولا اما بقي من حيث اصحابك فانا من رايي ربنا بينلك الكويس من الوحش وقالك انهم مينفعوكش خلاص سيبهم اكسب نفس كانت ولعلمك كلام نداء الجنه حقيقي صداقات ثانوي مبتدومش خالص ومتستعجلش علي انك تكون صداقه ايوه هتاخد منك وقت بس فكر انت في مستقبلك اهم منهم كلهم ميت مره انا لو مكانك هعمل كده وبرضه حته الكلام بالطريقه دي الصراحه هعدلها شويه بس هققل منها موش اكتر لانك موش هتقدر تبطلها خالص بس تقلل منها عشان الناس تعرف تتكلم معاك ان جيت للحق انا مفهمتش حاجه من اللي انت كنت كاتبه يعني نص نص:(

أمــلــي فــ ربنـــا كبيــــر
29-08-2014, 09:38 AM
و دا العادي من بنك مصر
مش هيبقي اكتر من اعز اصحابي اللي انا وهي مكناش بنخبي اي حاجه علي بعض واعز اصحاب من 5 سنين
وفجأه من غير اي مبررات بعدت عني من كام يوم وبتكلمني بالعافيه وبتظبط دروس مع بنات تانيه من ورايا
واللي كانت اسرارها معايا بقت عامله اسرار مع اكتر بنات هي قالتلي عليهم انه مش بتحبهم وبقت اخبث منهم

دا غير بقي ان دفعتي كلها زعلانه من بعضها بسبب قله الاصل والنداله اللي انتشرت بحد زيااااه اوييي عن المعقول

كلنا كدا ..... ملكش دعوه بيهم هم الخسرانين وبكرا يندموا خليك مع ربنا هو احسن منهم كلهم

Nourhan_nono
29-08-2014, 09:42 AM
و دا العادي من بنك مصر
مش هيبقي اكتر من اعز اصحابي اللي انا وهي مكناش بنخبي اي حاجه علي بعض واعز اصحاب من 5 سنين
وفجأه من غير اي مبررات بعدت عني من كام يوم وبتكلمني بالعافيه وبتظبط دروس مع بنات تانيه من ورايا
واللي كانت اسرارها معايا بقت عامله اسرار مع اكتر بنات هي قالتلي عليهم انه مش بتحبهم وبقت اخبث منهم

دا غير بقي ان دفعتي كلها زعلانه من بعضها بسبب قله الاصل والنداله اللي انتشرت بحد زيااااه اوييي عن المعقول

كلنا كدا ..... ملكش دعوه بيهم هم الخسرانين وبكرا يندموا خليك مع ربنا هو احسن منهم كلهم

على فكرة الموضوع دة من 2008 يعنى بقاله 6 سنين :d

يعنى زمانه خلص جامعة و اتجوز و خلف :d

انتى رفعتيه ليه :d

أمــلــي فــ ربنـــا كبيــــر
29-08-2014, 09:50 AM
على فكرة الموضوع دة من 2008 يعنى بقاله 6 سنين :d

يعنى زمانه خلص جامعة و اتجوز و خلف :d

انتى رفعتيه ليه :d

هههههههههههههههههههههه وربنا ما اعرف انا لقيته قدامي ف افتكرته جديد :D
معرفش دا جه قدامي ازاي اصلا
هههه حصل خير :lol::lol::lol: