مشاهدة النسخة كاملة : طلاب المعاهد الأزهرية من منازلهم


مستر خالد غباشى
30-11-2008, 11:21 PM
طلاب المعاهد الأزهرية من منازلهم
التلاميذ هربوا إلي الدروس الخصوصية
عمر عبدالجواد
طلبة الشهادة الثانوية بالأزهر لا يحضر أحد منهم والسبب متفرق دمه بين الأساتذة والطلاب. فبينما يؤكد المدرسون أن أولياء الأمور هم السبب حيث يحرصون علي دعم ابنائهم في الاجازة الصيفية بالدروس الخصوصية ويؤكدون أن المراجعة في المنزل أفضل.
يشيرون إلي أن الظاهرة لا تقتصر علي انقطاع طلبة العلمي في الشهادة الثانوية بل الأدبي أيضاً ولم تنج منها المعاهد النموذجية. التي يفترض انها مثال للالتزام بل كانت هي أصل المشكلة.
الطلاب في المقابل رفضوا آراء المدرسين وأكدوا أن مراكز الدروس الخصوصية جعلتهم يستغنون عن تضييع أوقاتهم في الحضور. وبعضهم قال لو كل طالب سأل سؤالاً في الحصة فلن نستفيد شيئاً وتصبح الدروس الخصوصية أفضل حيث يمكن تحقيق الاستيعاب الكامل.
"عقول تتفتح" قامت بجولة علي عدد من المعاهد التقت فيها بالطلاب الذين يحضرون والهاربين أمام أبواب المعهد وكانت المفاجأة ان وجدنا الشيخ سليمان خيري رئيس منطقة القاهرة يقوم بالمرور علي عدد من المعاهد النموذجية التي أكد أن المشكلة تستفحل فيها.
بعض الفصول بمعهد طلعت السيد النموذجي بمدينة نصر كانت خالية من الطلاب تماماً إلا من طالب واحد فقط والصورة لا تكذب ولا تتجمل حيث جلس في الصف الثالث الثانوي أدبي طالب واحد فقط هو اسامة محمد عبدالقادر الذي حضر مادة التوحيد مؤكداً أن اصدقاءه لا يحضرون وانه علي هذه الحالة أياماً عديدة وعندما سألهم عن سبب رفضهم الحضور أكدوا أنهم يكتفون بالذهاب إلي مراكز الدروس الخصوصية حيث تتحقق لهم الفائدة أكثر من حضورهم بالمعهد. وأن ازدحام الفصل بكثافة 28 طالباً سوف تؤثر علي مدي استيعابهم.
أما مدرس المادة الذي جلس في موقف لا يحسد عليه مع الطالب فقط وهو أحمد محمد عبدالسلام فإنه أكد أن الطالب الذي يحضر أهلاً وسهلاً به. أما الذي يتخلف عن الحضور فلن نذهب إلي بيته حتي ندعوه لمصلحته. وكل ماعلينا كهيئة تدريس هو الحضور في المواعيد المحددة بالدقيقة وتحضير الدرس واثبات الحضور وشرح الحصة. والاجابة عن الاسئلة وأي تقصير من المدرس يمكن لإدارة المعهد محاسبة المدرس عليه.
الحال لم يختلف كثيراً في فصول العلمي حيث كانت الفصول شبه خالية سوي من 4 طلاب أو 6 علي الأكثر والغريب أن عدداً كبيراً من هؤلاء الطلبة يحضرون في مركز للدروس الخصوصية خارج المعهد وبالقرب منه وكانوا مرشدين لنا في الوصول إلي المعهد وعندما سألناهم عن سبب تهربهم من المعهد قالوا ماهي الفائدة التي تعود علينا من وراء الحضور.. المدرسون في الداخل يجبروننا علي الدروس وبدلاً من هذا نأخذها عند مدرسين مشاهير يجيدون التخمين في اسئلة الامتحان.
محمد عمران مدرس فيزياء جلس يشرح في فصل الثانوي علمي ولم يحضر سوي 6 طلاب فقط مؤكداً أن حال الطلاب لا يمكن تفسيره حيث ان الشرح متميز ولا يوجد أي قصور ونبذل أقصي طاقتنا لفهم الأسباب والعوامل التي تشغلهم محاولين الاجابة عنها لكنه في الوقت ذاته لا يحضرون وهذا شأن إدارة المعهد مع أولياء الأمور دورنا يقف عند الحضور والشرح والتوضيح فقط.
الطالب مصطفي محمود قال إن الطلاب الذين لا يحضرون من زملائه يبررون ذلك بأن الفائدة لا تتحقق لهم وأن الوقت في المنزل أكثر فائدة والغياب لا يشكل أدني أهمية نظراً لامكانية العودة للمعهد رغم أنف الجميع والقانون حتي لو تم فصلهم فكثير من زملائهم فصلوا السنوات الماضية ولم يمنعهم أحد من دخول الامتحان وبالتالي يجدون الحضور غير مفيد ولا ضار في الوقت ذاته.
اتفق معه خالد محمد فوزي 3 علمي في كون الدروس افضل كثيراً وغياب زملائه مبرر بأن المقررات بالنسبة لهم انتهت ويسهرون حتي الفجر في المذاكرة وينامون للظهر وبالتالي يصعب حضورهم والبعض قد يحضر لكن لأجل الذهاب للمراكز الخاصة. ويقولون إن الفصل مزدحم ولو سأل كل طالب سؤالاً فسوف تنتهي الحصة دون أي تقدم ملموس. والبعض يحضر في أول العام الدراسي وبعد مرور شهر يتغيبون.
قال محمد حسين 3 علمي: توجد مشكلة يعاني منها الجميع من طلبة العلمي وهي تخصيص وقت للمواد الشرعية يساوي تماماً المخصص للمواد الثقافية مع انهم يعتمدون في دراستهم علي الثقافي باعتبار التخصص فيما بعد وبالتالي يعتبر الطلاب أن حضورهم سوف يستهلك وقتهم في مواد نظرية يسهل تجميع مادتها عكس المواد العلمية التي تستغرق في فهمها وقتاً طويلاً وبالتالي يجب علي إدارة المعاهد أن تدرك تلك الاشكالية التي سببت أزمة ابتعاد الطلاب عن الحضور.
أوضح الطالب عمر عبدالعزيز انه يجب مراجعة الأمور التي تتعلق بالمناهج وتوزيع الحصص ومناقشة الطلاب بوضوح حول المسائل التي تخصهم بعيداً عن التنظير الذي يمارسه المتخصصون وهم بعيدون عن العملية التعليمية.
عبدالحفيظ حسن 3 علمي قال: الحضور لا يمكن اعتباره مشكلة علي الاطلاق فالطالب المنتظم سوف يعمل علي ترتيب وقته بين المعهد والمواظبة علي الحضورفيه وبين الدروس الخصوصية أو المذاكرة في المنزل وكل مبررات الزملاء الذين لا يحضرون غير مقبولة علي الاطلاق.. محمد ابراهيم قطب وساري اسماعيل طالبان في فصل لا يحضر فيه أحد بصفة دائمة سواهما يرفضان الغياب لأية أسباب ويؤكدان خسارة زملائهم للمواظبة فالمعهد به تطور خاصة بعد المتابعة المستمرة من المنطقة وهناك بعض المسائل التي لا يتأخر الأساتذة في شرحها وهناك مراجعة مستمرة في الشهور الأولي خلاف المراجعة النهائية آخر العام.
طلبة الثانوية بالمعاهد العامة تركوا الفصول وهربوا منها وجلسوا خارج المعهد يدخنون السجائر وقالوا انهم لا يعنيهم غياب أو حضور ورفضوا الحديث معنا زاعمين بأنه لو وردت اسماؤهم فسوف يتخذ شيخ المعهد ذلك وثيقة لادانتهم والتنكيل بهم وعبر بعضهم قائلاً: خليهم نايمين في العسل وطلب منا البعض أن نترك المشاكل الفارغة ونجلس ندخن معهم ونعمل أحلي دماغ حسب تعبير البعض.
واجهنا شيخ معهد البرموني الذي يفرز تلك النوعية من الطلاب الذي أكد انه قارب علي الاصابة بالجنون بسبب تصرفات التلاميذ حيث يرفضون الحضور ويذهبون للدروس الخصوصية والغريب أن ذات المدرسين الذين يشرحون في المعهد هم أنفسهم أصحاب الدروس الخصوصية.
أضاف انه سوف يمارس الاجراءات المتاحة له بالانذارات والفصل لكن نحتاج لتدخل الإدارة العليا في المعاهد بإعطائنا صلاحيات منعهم من دخول الامتحان بصفة مطلقة حتي يكونوا عبرة لمن يفكر في الهروب.
أما شيخ معهد طلعت السيد الشيخ علي أحمد خليل فأوضح انه مارس الاجراءات المعتادة بالانذارات والتهديد بالفصل لكن ماذا يفعل مع أن أولياء أمور الطلاب من اساتذة الأزهر ومشايخه وطلب منهم الحضور أكثر من مرة لمناقشة مشكلات ابنائهم غير انهم لم يبالوا بالحضور لأمر يخص مستقبل أولادهم ولم نجد حلاً سوي عقد ندوة لجميع أولياء الأمور المشاركين في عضوية مجلس الآباء وغيرهم للتأكد من وصول الانذارات إليهم من عدمه للوقوف علي حل لتلك المشاكل التي لا تنتهي وللأسف فإنهم من اساتذة جامعة الأزهر وقد عمل كل مايمكن حتي يتم جذب الطلاب للحضور سواء من انشطة رياضية أو مسابقات ثقافية وندوات ورحلات إلي أسوان والإسكندرية لزيارة المعالم الثقافية والتاريخية ولكن يبدو أن هذا كله دون فائدة حيث أكد الطلاب معني واحداً وهو عدم وجود رقابة عليهم ولكن لن نتجاوز هذه المرة حيث نفعِّل سلطاتنا علي الطلاب المتجاوزين.
عرضنا تلك الأوضاع المتردية علي الشيخ سليمان خيري رئيس منطقة القاهرة الأزهرية الذي أكد أن هذا أصبح ظاهرة في عدد من المعاهد سواء العامة أو النموذجية وانه يتابع ذلك بنفسه ويفاجئ ادارات المعاهد ويعاقب النائمين في العسل حيث يجب الا نحمل الطالب المسئولية كاملة فلو فعل كل معهد وإدارته الجزاءات والفصل وكان بكل دور موجه يتابع سير العمل والغياب والحضور لما وصل الحال إلي تلك الكارثة.
قال: اكتشفت المصيبة اثناء جولة المرور علي المعاهد بالصدفة حيث دخلت في أحد الفصول فوجدت طالبين فقط فظننت انهما هاربين من فصلهما وتبين لي أن الطالبين هما الوحيدان الموجودان بالفصل فثارت ثورتي وسوف نوقع عقوبات علي شيوخ المعاهد الذين لا يستحقون إدارة شئون طلاب الأزهر. فالإدارة إذا كانت ناجحة فسوف تنجح كافة العوامل التابعة لها.
أكد أن الطالب المفصول لن يدخل الامتحان حتي لو وصل الأمر إلي القضاء ونحن نتصرف في حدود القانون الذي يعطينا تلك الصلاحيات وتم التنبيه علي إدارات المعاهد بإرسال دعوات لأولياء الأمور في ندوة يتم تنظيمها داخل المعهد وسوف أحضرها لنناقش أسباب عزوف الطلاب عن الحضور وما إذا كان هناك عيوب في شرح الأساتذة أو غير ذلك من الأسباب حتي تكون جزاءاتنا مناسبة. وقد اطلعنا فضيلة الإمام الأكبر د. محمد سيد طنطاوي شيخ الأزهر علي المشكلة والحلول حتي يكون الجزاء الموقع منا حاصلاً علي تأييد فضيلته.
وقال الشيخ سليمان ان الطلاب يسهرون طوال الليل وينامون كما روي بعضهم ويتكاسلون عن الحضور. وبعضهم يأتي وبدلاً من دخول المعهد يذهب للدروس الخصوصية والمراكز وسوف نناقش ذلك مع الطلاب أيضاً لمعاقبة المقصرين سواء مدرسين أم شيوخ معهد. الجزاءات حاضرة ولن نتهاون.

HMHHG
01-12-2008, 01:29 AM
السلام عليكم ورحمة الله

اشكر حضرتك جدا يا مستر خالد على الموضوع ده

واحب اقول حاجة بما انى طالبه ازهريه

انا الحمد لله علمى
ومبخدش دروس خالص
وفصلى كله 8 يعنى عددنا قليل وممكن نفهم كويس
ومبروحش المدرسة
اكيد حضرتك حتقول ليه
اقول لحضرتك
اولا المدرسة مبقتش زى زمان اللى بيروح بيبقى علشان التعليم والتعلم لا للاسف الطلبة دلوقتى بيروحوا لكل حاجة فى الدنيا الا العلم

ثانيا المدرسة دلوقتى بقت للاسف (مستنقع ) ولا ابالغ كل الشتايم وقله الادب موجوده ومحدش بيقول لهم حاجة( بالذات البنات)
بل بالعكس بيعاملوا الكويس معامله وحشة جدا وبيعاملوا قليل الادب معاملة كويسه


ثالثا المدرسين نفسهم هما اللى بيقولولنا خدوا دروس ومتجوش المدرسة
انا لما قلتلهم انى مش حاخد دروس حسسونى انى ......... بصراحة مش قادرة اوصف الاستهزاء والاستحقار اللى كلمونى بيه
ولما قلنا لهم على الغياب قالوا دول بيهددوا بس متخافوش
ولما قلنالهم عن الاستمارات قالولنا هاتوا نمر موبايلاتكم واحنا نبقى نتصل بيكم لو جت وابقوا تعالوا املوها وامشوا
طب بالذمة ينفع كده؟

طبعا انا منكرش ان مش كل المدرسين وان فيه مدرسين بيشرحوا وعندهم ضمير وبيتمنوا يشرحولنا
بس دول نادرين اوى اوى
وبروحلهم مخصوص علشان اقدرهم

بصراحة فيه حاجات كتير محتاجة تتغير
قبل ما يقولوا فين الطلبة
لازم يسالوا نفسهم ايه اللى عملناه وخلى الطلبة مش بتحضر

انا اسفة انى طولت بس كان لازم اقول رايي
وبصراحة كنت مستنية اى حد يتكلم فى الحكاية دى

فجزاك الله خيرا

HMHHG
01-12-2008, 01:43 AM
على فكرة انا بحب الازهر جدا
بس نفسى الازهر يرجع تانى زى الاول
والمدرسين يبقوا معلمين بجد ليهم رساله واضحة لازم يوصلوها بكل امانه
والطلبة طلاب علم حقيقيين لهم هدف يسعوا اليه
نفسى بجد فى كده
وعلى فكرة كل الكلام اللى قلته صحيح واكثر منه فى الحقيقة
بس طبعا مش حينفع اقول كل حاجة
ولو بجد عاوزين الطلبة فى المدارس
ومش عارفين ليه مش بيحضروا
ممكن يراقبوا المعاهد والمدرسين اسبوع واحد
وبعد كده اكيد حيعذرونا ويقولوا ربنا يكون فى عونهم

خالد تعلب
01-12-2008, 09:26 AM
على فكرة يا استاذ زكريا

انا روحت المدرسة مرة واحدة اول السنة

عارف ما فيش والا استاذ دخلى فصل

وبتاع الغيا ب

قالى يا ابنى احنا مش ناقصين وجع دماغ قوم رووح وما عدتش تيجى واعمل زى زمايلك

رفضت طبعا

دخلى استاذ غريب جدااا مع كل احترامى لية طبعا

بيقولى انت عايز تاخد اية

قلتلة اللى حضرتك بتشرحة

ضحك وقالى يا ابنى انا مش بدى للثانوى اصلا انا مدرس رياضيات للاعدادى بس الناظر عايزنى ادخل اقعد معاك على ما اى حد يجى يدخلك

ضحكت وقلتلة
طيب بعد ازنك انا مروووح

دا والله حقيقى

*ساسُّو*
01-12-2008, 04:38 PM
مستر
اقول لحضرتك حاجه معلشى مش تزعل
انا 1ث علمى
الحمد لله فصلى 8 بنات
اللى بيحضروا فعليا.................
بصراحه
احنا بنات اه بس مش بنيجى نتعلم
بنيجى جبر خواطر
المستر اللى بيدينى فى الفصل بيدلينا فى الدرس*كل فصلى باستثنائى انا وطالبتين*
لكن
ياريت حد ييجى معهدنا حتى لو هيكتب اسماء زى الموضوع ده
وييجى يشوف اللى بيحصل
كلنا بنيجى اداء واجب *سواء طلبه او مدرسين * ده لو جينا
كلهم بياخدوا دروس ويريحوا دماغهم
انا بحضر علشان مش باخد دروس
وبحاول نستفيد من الحصه قدر الامكان بس معظم المدرسين مش بيرضوا*ثلاث بنات تعترض على الحصه*
تتقلب احتياطى*ونطلع من اليوم بلا اى مستفاد*
اسفه على الاطاله بس حاجه اخيرة
انا كنت بنضرب يوميا حتى تزرق اطراف اصابعى لانى كنت الوحيده مش باخد دروس
متهيالى هيجيلى العصبى لو رحت تانى
فاكيد اى حد احسن له بدل ما يتحايل على حد يشرحله يحافظ على كرامته وياخد درس
بس بصراحه فيه مدرسين فوق ممتازين استحمل الضرب والتهزىء من الباقى *مع انه ممنوع* علشان احضر لها حصه
الحصص دى مستعده ادفعلها فلوس وتعلمنى
اسفه بجد بس الموضوع مستفز جدا

فايز فواز
02-12-2008, 12:01 AM
يامستر انا مقدر كلامك طبعا بس برضو احنا عندنا ظروفنا يا مستر انا طالب ازهرى فى الصف الثالث الثانوى وفى معهد من المعاهد النموذجية ومن يوم مدخلت المعهد وانا مكنتش بغيب خالص من المعهد اللى للشديد القوى وكان من انتظامى كان زمالاتى بيسموتى (المخلص)ودلوقتى انا رحت المعهد السنادى مش لقيتة معهد خالص تعرف لقيتة اية يامستر لقيتة مطعم فول وطعمية واللة يامستر معدش معهد وميحصلش معهد عادى مش نموذجى يامستر كان زمان الطالب بينضرب بالجزمة فوق راسة ومبيتكلمش علشان شايف المدرسين عايزين مصلحتك انا بص على اللى حصل مدرس اول يوم رحت فية المعهد اول يوم فى الدراسة لقية بيدينى امتحان وبيقولى حلو هو احنا لسا اخدنا حاجة ولما قلتلو كدا قالو منتو بتاخدو دروس خصوصية ولا رفضت احل طردنى من الحصة يامستر انا مقدر كلامك بس خد عندك كمان احنا لما نطلع من البيت الساعة 7 الصبح رايحين المعهد ونطلع الساعة من المعهد الساعة 3 قولى هنلحق نزوح امتة ونزاكر امتة وعلى الاقل لو فهمنا من مدرسين المعهد هناخد درس قران وطبعا دا مفهوش حاجة للاسف الايوم هيضيع هنقول هنسهر هنسهر وطب ولصبح هنصحة امتة يامستر لو التعليم اتعدل اكيد احنا هنتعدل احنا وقعين مع الوقعين وياريت نخلينا واقعين مع احرامى لحضرتك والطلبة اللى بتروح المعهد لحد دلوقتى اكيد بتتسلى وخلاص:040vk0:الواحد فينا يامستر لو التزم بقوانين التعليم المظبوطة وفى الشهادة الثانوية هيبقى اخرتة كدة:romarioxp6::romarioxp6::romarioxp6::romarioxp6 :هههههههههههههههههههههه سلامو عليكو