مشاهدة النسخة كاملة : الأساليب الناجحة لتجنب حالة القلق من الامتحان

طارق ممدوح ذكي محمد
13-12-2008, 04:04 AM
عزيزي الطالب لتتجنب قلق الامتحان عليك بالآتي
أبعد عن ذهنك أن الامتحان مسألة حياة أوموت ، فالامتحانات ما هي إلا اختبار قدرة الطالب على التحصيل الدراسي ،لذلك فكلطالب لديه قدرات كافية لاكتساب المعرفه ، وعليه أن ينمي القدرات بالاستعداد الجيدوالمذاكرة ،الناجحة لمواجهة أي اختبار كان .
ـ ذاكر دروسك بإنتظام وفق مهاراتدراسية منذ بداية العام الدراسي ، فإن الاستعداد الجيد للامتحانات الذي يأتي بنتائجممتازة لا يأتي إلا من خلال استذكارك لدروسك منذ بداية السنة الدراسية .
تفهمالأسرة للعملية التربوية ، من طبيعة المذاكرة إلى الامتحانات وكيفية الاستعداد لها، وإدراكها الواعي لقدرات الطالب الذاتية وتصوراته عن مستقبله ، والابتعاد عن أسلوبالمراقبة المشددة والحرص الزائد على الطالب ( حالة الإقامة الجبرية للطالب فيالمنزل ) ، من الأساليب الناجحة في تجنب حالة القلق في الامتحانـ الاعتماد علىالله سبحانه وتعالى ، وذلك لأن الله قد أمرنا بأن نعمل مافي وسعنا ثم نتوكل علىالله بعد القيام بواجبنا حق قيام .
ـ الثقة بالنفس ، من يستعد للامتحان من أول العامالدراسي ويتوكل على الله سبحانه وتعالى لابد أن تتولد لديه الثقة بالنفس .فيحالة القلق الشديد لدى الطالب من الامتحان ، فمن الأفضل استشارة الاخصائي النفسي أوالاجتماعي أو التربوي في المدرسة لإعطاء النصح والإرشاد لتخطي حالة القلق الشديد
ستةحالات أساسية لامتحان ناجحـ دخول الطالب إلى قاعة الامتحان : وهو مدركتماما بأنه سيستخدم الوقت المخصص للامتحان بكامله دون تفريط بأي دقيقة منه
ـاستلام الطالب ورقة الامتحان : عند استلام الطالب الورقة الامتحانية عليه أن يبدأبقراءة الأسئلة بكل دقة وتمعن مرورا بكل الأسئلة ، وهذه تساعد الطالب على بيانالأسئلة السهلة من الأسئلة الصعبة ، وتوزيع الوقت المناسب لكل منها ، وعلى الطالبأن يبدأ بالإجابة أولا عن الأسئلة السهلة ، وعليه أيضا أن لا يعطيها وقتا زائدا لاتحتاجه الإجابة بحيث يتم توفير الوقت للأسئلة الصعبة
ـ كتابة الأجوبة الامتحانيةبخط جميل قدر الإمكان
ـ إذا نسي الطالب في بداية الامتحان كل شيء .. ماذا يفعل ..؟
مشكلة نسيان كل شيء في بداية الامتحان مشكلة واقعية تحدث باستمرار وينصحالعديد من الخبراء في التربية الطلبة الذين يواجهون مثل هذه الحالات أن لا يقلقواكثيرا ، فإن القلق الزائد من شأنه أن يسد خزائن الذاكرة ويمنع المعلومات من الخروجوبالتالي ضياع كل شيء ، لذلك ينصح الخبراء في مجال التربية وعلم النفس بأن يلجأالطالب حين تواجهه مثل هذه الحالة إلى اتباع الخطوات التاليةـ دع أوراقكالامتحانية جانبا
ـ ضع يديك أمام عينيك وتنفس ببطء ثم بعمق عدة مرات ، تذكرعندها الخبرات السارة في حياتك ، أبعد عن ذهنك حينها أنك في قاعة امتحان .
ـ ابدأ الإجابة عن السؤال الأكثرسهولة بالنسبة إليك ، ستجد أن المعلومات قد بدأت في الخروج من ذاكرتك وهكذا ستجدأنك بدات تنتقل من سؤال لآخر بمرونة وثقة
ـ إذا واجهت سؤالا صعبا لا تستسلم له ،بل عالجه بالطريقة التي تجدها مناسبة ، ركز في الأفكار التي يطرحها السؤال واربطهامع ما تتذكره من معلومات حتى لو كانت بسيطةـ لا تترك سؤالا إمتحانيا بلاإجابة
لذلك على الطالب أن يحتفظ قدر الإمكان بإجابته التي اختارها أول الأمر ،وعليه أيضا أن لا يصغي للإيحاءات التي تصدر من زملائه أو من أحد المراقبين الذييحاول أن يغش هو نفسه ويخون الأمانة الموكلة إليه ويسرب معلومة إلى أحد الطلاب ، ومن الأهمية بالنسبة للطالب أن يخصص وقت 10/ دقائق على الأقل لمراجعة ورقتهالامتحانية وتفحصها بهدوء ويستفيد الطالب من التفحص الأخير لإجاباته في التدقيقبكثير من الأمور ، قد يكون الطالب قد نسى سؤال لم يجب عليه أو كانت إجابته ناقصة ،أو أن إجابته على أحد الأسئلة لم تكن واضحة ودقيقة على النحو الكافي وتستلزم إضافةفكرة معينة تعطي للإجابة معنا ووضوحا أكثر...الخ ، لذلك فعلى الطالب أن لا يغادرقاعة الامتحان حتى يتأكد من مراجعته لورقة إجابته ، ضمن الوقت المخصص للامتحان .
خالص تمنياتي للجميع بالتوفيق والتفوق

nancy_y
13-12-2008, 04:32 AM
موضوع مفيد ومميز جدا

بجد شكرا كتيييير لحضرتك

Sharp
13-12-2008, 04:58 AM
بجد موضوع هايل من حضرتك
لان موضوع الامتحان دة بيسببلي مشكلة جامدة اوي محدش يتصورها
ويارب اتعالج منها وانا اعتقد انها مشكلة ثقة في النفس
واي شخص اسألة يقول لي متخفش
بشبة الموضوع دة ان واحد عندة مرض انفلونزا والناس بيقولوا يلا خف
قال يعني انة بامكانة يخف

ممدوح مصطفى الانصارى
13-12-2008, 05:10 AM
جزاكم الله كل الخير استاذ/طارق .
الموضوع مهم ومفيد ، حضرتك معطاء فى كل مكان.

طارق ممدوح ذكي محمد
13-12-2008, 02:02 PM
موضوع مفيد ومميز جدا

بجد شكرا كتيييير لحضرتك

بجد موضوع هايل من حضرتك

لان موضوع الامتحان دة بيسببلي مشكلة جامدة اوي محدش يتصورها
ويارب اتعالج منها وانا اعتقد انها مشكلة ثقة في النفس
واي شخص اسألة يقول لي متخفش
بشبة الموضوع دة ان واحد عندة مرض انفلونزا والناس بيقولوا يلا خف
قال يعني انة بامكانة يخف

جزاكم الله كل الخير استاذ/طارق .
الموضوع مهم ومفيد ، حضرتك معطاء فى كل مكان.

اشكركم جميعا على المرور وشكر خاص لاستاذي/ ممدوح الانصاري
وادعو جميع الطلاب للمشاركة في الاستفتاء واللي عنده قلق الامتحان
ياريت يوصف مشكلته ويسأل وانا هجاوب عليه .... وخالص تمنياتي بالتوفيق للجميع

mina nemo
13-12-2008, 05:38 PM
شكرا لحضرتك ولتعبك على الموضوع المفيد

طارق ممدوح ذكي محمد
13-12-2008, 09:44 PM
شكرا لحضرتك ولتعبك على الموضوع المفيد

شكرا على مرورك ويارب الكل يستفاد
واللي عنده سؤال عن قلق الامتحانات يتفضل يسأل

طارق ممدوح ذكي محمد
14-12-2008, 08:58 PM
نتيجة الاستطلاع بتقول ان الكل بيعاني من القلق
ده طبعا غير منطقي .. لكن معناه ان قلق الامتحانات منتشر بين الطلاب .
وان شاء الله هيكون فيه تكملة لكلامنا عن قلق الامتحانات ( الاسباب والعلاج )

Sharp
15-12-2008, 08:56 AM
شكرا على مرورك ويارب الكل يستفاد

واللي عنده سؤال عن قلق الامتحانات يتفضل يسأل

ياريت حضرتك تكلمنا عن القلق اللي بعد الامتحان كمان
والمشكلة ان لو شخص امتحن ولم يوفق في الامتحان دة هيأثر بالسلب علي اللي الامتحان اللي بعدة
يعني مثلا واحد كان عندة امتحان ث ع فيزياء ومش حل كويس
اكيد في الامتحان اللي بعدة هيتأثر بالسلب
ياريت حضرتك تقولنا ازاي نفصل بين الامتحانات؟

Sharp
15-12-2008, 06:09 PM
ياريت حضرتك نقول لي افضل طريقة للمراجعة قبل الامتحان
والافضل للمذاكرة من حيث الطرق الورقة والقلم ولا القراءة ؟

Sharp
15-12-2008, 06:11 PM
وكمان ازاي انمي دافع المذاكرة ويبقي موجود حماس
عوضا عن الحماس اللي بيبقي في البداية وبعد كدة ينتهي!

Sharp
15-12-2008, 06:16 PM
اكبر مشكلة بتواجهني الارتباك عندما يوجة احد لي سؤال وان كنت اعرفة ولكني ارتبك
ياريت حضرتك تشوف لي حل في المشكلة دي؟

Sharp
15-12-2008, 06:25 PM
وبردة مشكلة الضغط العصبي
انا قبل اي امتحان مش بعرف انا م من القلق
طول شهر امتحانات ث ع مش كنت بعرف انام من القلق والخوف
اية الحل؟

Sharp
15-12-2008, 06:44 PM
وكمان ياريت اعرف من حضرتك طريقة لكسر الروتين

طارق ممدوح ذكي محمد
15-12-2008, 06:54 PM
ياريت حضرتك نقول لي افضل طريقة للمراجعة قبل الامتحان

والافضل للمذاكرة من حيث الطرق الورقة والقلم ولا القراءة ؟

بالنسبة للمراجعه قبل الامتحان .. اهم شيء اننا نخلص مراجعه قبل الامتحان بفتره كافيه لاسترخاء العقل حتى يستعيد نشاطه وقوته في الامتحان .. كما ان الاحتفاظ بالكتاب والمراجعه حتى اخر دقيقه قبل تسلم ورقة الاختبار ده معناه اننا بقول لنفسي ( انا مش فاكر اي حاجه ومحتاج للثواني دي اللي قبل الاختبار ) وبالتالي يفقد الطالب تركيزه وده من اهم اسباب قلق الاختبار ايضاً .

اما الافضل من حيث الطرق ( ورقة او قلم ) هناك قاعده ( كلما زاد عدد وسائل ادخال المعلومة للعقل كلما كانت اكثر ثباتاً وصعوبه على النسيان ) استخدم كل الوسائل التي تروق لك سواء مجتمعه او بالتبديل بينها ..

bosy .. mostafa
15-12-2008, 07:15 PM
انا عندي مشكله بقى
انا على طووول كده محبطه و ماعنديش ثقه في نفسي
خصوصاً في الفيزيا .. بجد بجد انا مش عارفه احل فيها حاجه
حتى ابسط الحاجات مش عارفه .. و بقول انا لو جبت درجة النجاح يبقى كرم من ربنا و كتر خير الدنيا !!
بجد بقيت بكره الايام اللي عندي فيها درس الفيزيا .. و ببقى عايزه اخلص من المذاكره بتاعتها باي شكل عشان كده ببدأ بيها
بجد انا محبطه اوي يا استاذ طارق
و حاسه انه مافيش امل السنه دي .. !!
ربنا يستر

Sharp
17-12-2008, 09:18 AM
ياريت حضرتك تساعدني
حضرتك
مش رديت غير علي سؤال
واحد بس
:(

Sharp
17-12-2008, 10:50 PM
ياريت حد يعبرني

المحترف @
18-12-2008, 11:10 PM
انا الحمد لله تقريبا عمري ما قلقت من اي امتحان بس انا ما بحبش اقرا ورقة الامتحان قبل ما حل عشان بكون بحل في سؤال مثلا ووبفكر السؤال اللي جاي هاحلو ازاي فاحسن حاجه اني ما قراش الورقه احل وخلاص

طارق ممدوح ذكي محمد
23-12-2008, 06:40 AM
ياريت حضرتك تساعدني

حضرتك
مش رديت غير علي سؤال
واحد بس

ياريت حد يعبرني

اعتذر لانشغالي الشيد في الفتره السابقة وان شاء الله النهارد ه هرد على كل اسئلتك :078111rg3:

keko16
24-12-2008, 10:41 PM
ممكن حضرتك تقولي أتعامل إذاي مع مدرس بيح يشد أعصابي ويقلقني من الامتحان ويقولي مبقاش فاضل غير 150 يوم يعني 21 أسوع وبيقعد يضغطني في المذاكرة
مع العلم إني معنديش ثقة ي نفسي وعندي حالة قلق من بداية السنة
شكرا

طارق ممدوح ذكي محمد
26-12-2008, 07:30 PM
ياريت حضرتك تكلمنا عن القلق اللي بعد الامتحان كمان

والمشكلة ان لو شخص امتحن ولم يوفق في الامتحان دة هيأثر بالسلب علي اللي الامتحان اللي بعدة
يعني مثلا واحد كان عندة امتحان ث ع فيزياء ومش حل كويس
اكيد في الامتحان اللي بعدة هيتأثر بالسلب

ياريت حضرتك تقولنا ازاي نفصل بين الامتحانات؟

قاعده يجب ان تعلمها وتتعلمها
((( التفكير في ما لا نملك هو السبب في القلق اياً كان نوعه )))
الامتحان السابق من الاشياء التي لا نملك اي شيء فيها .. لذا ينبغي الا نفكر فيه نهائيا لا في حلي فيه ولا الدرجة المتوقعة ولا طريقة التصحيح ولا اي شيء يتعلق بهذا الامتحان السابق وبالتالي عندما لا نفكر في هذا الامتحان السابق فإننا لن نشعر بأي قلق يجب ان نترك ورقة الاسئله بعد نهاية الامتحان ولا ننظر اليها كما يجب ان لا نتناقش مع اي زميل او معلم في الامتحان السابق ... نهائياً.
ويكفينا التوكل على الله سبحانه وتعالى وحسن الظن به عز وجل

طارق ممدوح ذكي محمد
26-12-2008, 07:46 PM
وكمان ازاي انمي دافع المذاكرة ويبقي موجود حماس

عوضا عن الحماس اللي بيبقي في البداية وبعد كدة ينتهي!

تنمية دافع المذاكرة تكون بتدبر المميزات والمكاسب التي ستعود عليك من التعلم والنجاح و التفوق وكلما كان ذهنك حاضر دائما بهذه المكاسب كلما كانت الوافع تجاه المذاكره اقوى واكبر فعلى سبيل المثال حضر في ذهنك عند المذاكره اهداف مثل ( رضا الله عز وجل - رضا الوالد و رضا الام وساعدتهما بنجاحك وتفوقك - مكانتك وسط زملائك ........................الخ )

keko16
26-12-2008, 10:40 PM
بليز يا مستر فرصة إن حضرتك أون لين ممكن تجاوبنا علي بقيت الاسئلة وجزاك الله كل خير

طارق ممدوح ذكي محمد
27-12-2008, 12:00 AM
ممكن حضرتك تقولي أتعامل إذاي مع مدرس بيح يشد أعصابي ويقلقني من الامتحان ويقولي مبقاش فاضل غير 150 يوم يعني 21 أسوع وبيقعد يضغطني في المذاكرة
مع العلم إني معنديش ثقة ي نفسي وعندي حالة قلق من بداية السنة
شكرا

قلق من اول السنه .. وعدم ثقه بالنفس .. انت طالب في سنه كام ؟؟؟ يعني كام مرة دخلت امتحان وكام مرة نجحت فيها ؟؟؟ وكنت بتذاكر فترة قد ايه ؟؟؟ اسأل نفسك وجاوب على الاسئله دي هتجد نفسك نجحت كتير وعديت عقبات الامتحان كتير ويمكن تكون تفوقت اكثر من مرة وفي اكثر من ماده ... كل ده هيديلك ثقه بنفسك الخبرات السابقة في النجاح لازم استفاد منها يعني معقول نجحت السنين كلها وهتسقط دلوقتي !!!! وبعدين 150 يوم دي فترة ممكن تبقى فيها من الاوائل اذا ما اخذت العهد وشددت من ازر نفسك وعقدت العزم على بذل الجهد ولم تتراجع عن ذلك .. فسوف تكون بإذن الله من المتفوقين .

Rien
27-12-2008, 04:17 AM
جزاكم الله خيرا
:)

*ساسُّو*
27-12-2008, 06:57 AM
مرسيي كتير ليك
نصايح مهمة فعلا
طب لو سمحت لو انا بكون عاديه جدا واول ما اختلط باصحابى قلقهم وتوترهم بينتقل ليا وانا اللى بتوتر واتعصب
هل ممكن اتخلص من التوتر ده؟

طارق ممدوح ذكي محمد
27-12-2008, 07:15 PM
جزاكم الله خيرا

:)

و جزاك وزياده :078111rg3:

طارق ممدوح ذكي محمد
27-12-2008, 07:20 PM
مرسيي كتير ليك
نصايح مهمة فعلا
طب لو سمحت لو انا بكون عاديه جدا واول ما اختلط باصحابى قلقهم وتوترهم بينتقل ليا وانا اللى بتوتر واتعصب
هل ممكن اتخلص من التوتر ده؟

لازم يكون ليكي شخصيه مستقلة بمعنى يكون عندك القدرة على قبول او رفض ما حولك وده هيكون لما تثقي في نفسك اكتر وايضا بالقراءة والاطلاع والتعلم من خبراتك السابقة وخبرات الاخرين مع الاحتفاظ الدائم بسيطرة عقلك على كل قرار ليكي او انفعال بمعنى اي شيء لازم تفكري فيه اولا ومش لازم يكون تفكير طويل المهم انه يكون تفكير بهدوء وبعيد عن الانفعال .

Dr|shereen
26-08-2009, 09:22 PM
انا كمان الصراحه كنت بعانى من القلق الشديد جداااااااااااا وتوتر ليله الامتحان واللهى محدش هيصدقنى انى مكنتش بعرف انام قبل امتحان الثانويه العامه واللهى يا جماعه السنه دى لما كنت فى 3 ثانوى الامتحان الوحيد اللى عرفت انام قبله امتحان الانجلش نمت الساعه 4 الفجر وعلى غير العاده عرفت انام معرفش ازاي لكن باقى الامتحانات عنيه مشافتش النوم حتى قبل الامتحان الفيزياء ده بالذات كنت بموت بمعنى الكلمه وكان نهايه الكون كنت حاسه انى مش هعرف احل حاجه مش هفتكر حاجه من اللى ذاكرتها وعياط وكنت خلاص بس طبعا ده كله غلط وكان تاثيره عليا بالسلب امتحان الفيزياء نيلت الدنيا على الاخر وغلطت فى غلطات ميغلطش فيها مبتدئ وحليت الاسئله الصعبه وغلطت فى السهل اللى انا عارفاه ومذاكراه كويس من السرعه طبعا والقلق الواحد ممكن القلم يغلط فلازم المراجعه يارب كل طلبه الثانويه العامه تتخلص من القلق وتنام ليله الامتحان كويس وتبقى واثقه فى نفسها لان دى مفاتيح النجاح صدقونى انا لولا الحاله اللى جاتلى قبل امتحات الفيزياء والعياط وعدم النوم وانى قدرت البلا قبل وقوعه واللهى كان زمانى قفلت الفيزياء مش هقول لكوا انى ندمانه لان ده نصيب وقدر الله وما شاء فعل

دكتور/ رأفت علم الدين
15-04-2011, 04:53 PM
موضوع اكثر من رائع حقاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
مع تحياتى

فاطمة الزهراء كارم
20-04-2011, 02:41 PM
جزاك الله خيرا وجعله فى ميزان حسناتك

S.ElDeeb
23-04-2011, 06:04 PM
موضوع هااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااايل خصوصا حكاية النسيان دى لانها بتحصل لى كتييير جدا .. بجد ألف شكر و جزاك الله كل خير

PrinCeSs MeRaMar
28-05-2011, 09:45 PM
شكرا كتيررررر
بجد حاجات مفيده جدا

شعبان رجب
02-06-2011, 07:56 PM
موضوع حلو اوى

a7med bondok
03-06-2011, 08:55 PM
بارك الله فيك على الموضوع الرائع