مشاهدة النسخة كاملة : فوائد اللبن على الصحة

الأسكندرانية
04-07-2006, 02:37 PM
اللبن
ــــــــــــــــ

قال الله تعالى‏:‏ ‏{‏وإن لكم في الأنعام لعبرة نسقيكم مما في بطونه من بين فرث ودم لبنا خالصا سائغا للشاربين‏}‏ ‏[‏النحل‏:‏ 66‏]‏ وقال في الجنة‏:‏ ‏{‏فيها أنهار من ماء غير آسن وأنهار من لبن لم يتغير طعمه‏}‏ ‏[‏محمد‏:‏ 15‏]‏‏.‏ وفي السنن مرفوعًا‏:‏ ‏(‏من أطعمه الله طعامًا‏.‏ فليقل‏:‏ اللهم بارك لنا فيه، وارزقنا خيرًا منه، ومن سقاه الله لبنًا فليقل‏:‏ اللهم بارك لنا فيه، وزدنا منه، فإني لا أعلم ما يجزئ من الطعام والشراب إلا اللبن‏)‏‏.‏
وإن كان بسيطًا في الحس، إلا أنه مركب في أصل الخلقة تركيبًا طبيعيًا من جواهر ثلاثة‏:‏ الجبنية، والسمنية، والمائية، فالجبنية‏:‏ باردة رطبة، مغذية للبدن، والسمنية‏:‏ معتدلة الحرارة والرطوبة ملائمة للبدن الإنساني الصحيح، كثيرة المنافع، والمائية‏:‏ حارة رطبة، مطلقة للطبيعة، مرطبة للبدن، واللبن على الإطلاق أبرد وأرطب من المعتدل‏.‏
وقيل‏:‏ قوته عند حلبه الحرارة والرطوبة، وقيل‏:‏ معتدل في الحرارة والبرودة‏.‏
وأجود ما يكون اللبن حين يحلب، ثم لا يزال تنقص جودته على ممر الساعات، فيكون حين يحلب أقل برودة، وأكثر رطوبة، والحامض بالعكس، ويختار اللبن بعد الولادة بأربعين يومًا، وأجوده ما اشتد بياضه، وطاب ريحه، ولذ طعمه، وكان فيه حلاوة يسيرة، ودسومة معتدلة، واعتدل قوامه في الرقة والغلظ، وحلب من حيوان فتي صحيح، معتدل اللحم، محمود المرعى والمشرب‏.‏
وهو محمود يولد دمًا جيدًا، ويرطب البدن اليابس، ويغذو غذاء حسنًا، وينفع من الوسواس والغم والأمراض السوداوية، وإذا شرب مع العسل نقى القروح الباطنة من الأخلاط العفنة، وشربه مع السكر يحسن اللون جدًا، والحليب يتدارك ضرر الجماع، ويوافق الصدر والرئة، جيد لأصحاب السل، رديء للرأس والمعدة، والكبد والطحال، والإكثار منه مضر بالأسنان واللثة، ولذلك ينبغي أن يتمضمض بعده بالماء، وفي الصحيحين ‏:‏ أن النبي ـ صلى الله عليه وسلم ـ شرب لبنًا، ثم دعا بماء فتمضمض وقال‏:‏ ‏(‏إن له دسمًا‏)‏‏.‏ وهو رديء للمحمومين، وأصحاب الصداع، مؤذ للدماغ، والرأس الضعيف، والمداومة عليه تحدث ظلمة البصر والغشاء، ووجع المفاصل، وسدة الكبد، والنفخ في المعدة والأحشاء، وإصلاحه بالعسل والزنجبيل المربى ونحوه، وهذا كله لمن لم يعتده‏.‏

لبن الضأن
أغلظ الألبان وأرطبها، وفيه من الدسومة والزهومة ما ليس في لبن الماعز والبقر، يولد فضولًا بلغميًا، ويحدث في الجلد بياضًا إذا أدمن استعماله، ولذلك ينبغي أن يشرب هذا اللبن بالماء ليكون ما نال البدن منه أقل، وتسكينه للعطش أسرع، وتبريده أكثر‏.‏

لبن المعز‏ لطيف معتدل، مطلق للبطن، مرطب للبدن اليابس، نافع من قروح الحلق، والسعال اليابس، ونفث الدم‏. واللبن المطلق أنفع المشروبات للبدن الإنساني لما اجتمع فيه من التغذية والدموية، ولاعتياده حال الطفولية، وموافقته للفطرة الأصلية، وفي الصحيحين ‏:‏ ‏(‏أن رسول الله ـ صلى الله عليه وسلم ـ أتي ليلة أسري به بقدح من خمر، وقدح من لبن، فنظر إليهما، ثم أخذ اللبن، فقال جبريل‏:‏ الحمد لله الذي هداك للفطرة، لو أخذت الخمر، غوت أمتك‏)‏‏.‏ والحامض منه بطيء الاستمراء، خام الخلط، والمعدة الحارة تهضمه وتنتفع به‏.‏

لبن البقر‏:‏ يغذو البدن، ويخصبه، ويطلق البطن باعتدال، وهو من أعدل الألبان وأفضلها بين لبن الضأن، ولبن المعز في الرقة والغلظ والدسم، وفي السنن ‏:‏ من حديث عبد الله بن مسعود يرفعه‏:‏ ‏(‏عليكم بألبان البقر، فإنها ترم من كل الشجر‏)‏‏.‏

ahmed monsif
04-07-2006, 02:42 PM
الله عليكي يا اسكندراية
مواضيعك كلها جميلة زيك وليا سؤال
انتي دايما مهتمية بالمواضيع الطبية ليه
انتي دراستك ايه

الأسكندرانية
04-07-2006, 02:46 PM
Originally posted by ahmed monsif@Jul 4 2006, 03:42 PM
الله عليكي يا اسكندراية
مواضيعك كلها جميلة زيك وليا سؤال
انتي دايما مهتمية بالمواضيع الطبية ليه
انتي دراستك ايه
146389

الاجمل تعليق حضرتك

ومهتمية بالمواضيع الطبية لان القسم ده بفضل الله كان اقتراحى ولازم ابذل فيه مجهودى كله

زى ما انا مهتمية اكتر بقسم محمد رسول الله لانه برضه من اقتراحى ولازم ابذل فيه مجهودى كله

ولانى مهتمية اكتر واكتر انى افيد اللى ع المنتدى بلا استثناء ولا ثمن

وبس

انا حبيبة اولى كلية تربية ورايحة تانية ان شاء الله

ahmed monsif
04-07-2006, 04:09 PM
اهلا اهلا حبيبة والله سعيد بردك دة واتمني قراءة مواضيعي وقولي لي رايك فيها بصراحة

الأسكندرانية
04-07-2006, 04:14 PM
Originally posted by ahmed monsif@Jul 4 2006, 05:09 PM
اهلا اهلا حبيبة والله سعيد بردك دة واتمني قراءة مواضيعي وقولي لي رايك فيها بصراحة
146564

اكيد هرد بصراحة

هو فى حاجة موديانى فى داهية غير الصراحة

اينشتاين
05-07-2006, 05:41 PM
الظاهر انى هاعيد النظر فى اللبن

شكرا يا اسكندرانية على مواضيعك اللى كلها فوايد

الأسكندرانية
05-07-2006, 06:40 PM
Originally posted by اينشتاين@Jul 5 2006, 06:41 PM

149979

وشكرا لمرورك اينشتاين والله الموفق

LA STELLA
05-07-2006, 08:14 PM
Originally posted by اينشتاين@Jul 5 2006, 06:41 PM

149979

انا مش محتاجة اعيد النظر لانى عارفة دا كويس
:( :(
انا ماما لاحظت ان بقالى كام يوم يوم مش بشربه بعد اما بدأت ارجع له

ربنا يسهل

و شكرا ع الموضوع

الأسكندرانية
06-07-2006, 06:11 PM
وشكرا لمرورك يا هبة

حمادة نور
07-07-2006, 04:07 AM
رائع تسمحى لى ان اقول لكى يادكتورة بجد

الأسكندرانية
08-07-2006, 10:33 AM
Originally posted by حمادة نور@Jul 7 2006, 05:07 AM
رائع تسمحى لى ان اقول لكى يادكتورة بجد
152826

جزاك الله خيرا يا حمادة على تقديرك

لكن دكتورة دى كبيرة عليا اوى

FRANKENSTEIN
08-07-2006, 11:34 AM
شكرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااااااااا

الأسكندرانية
08-07-2006, 01:24 PM
الشكر لله

نغم البحر
09-07-2006, 09:25 AM
حبيبة بجد الموضوع رائع بس انا مشكلتى مش سوء التفاهم مع اللبن بس انا اساسا بينى وبينه عداء

بس بعوض ده فى حجات تانية يعنى مثلا سعات باكل زبادى وبشرب كاكاو باللبن بحبها موووت

ورز بلبن برضو سعات باكله يعنى وسحلب وغيره

مش ده يعوض برضو اصلى كونى اشرب لبن او شاى بلبن مقدرش :unsure: :unsure: :lol: :angry:

الأسكندرانية
10-07-2006, 12:05 PM
Originally posted by نغم البحر@Jul 9 2006, 10:25 AM
حبيبة بجد الموضوع رائع بس انا مشكلتى مش سوء التفاهم مع اللبن بس انا اساسا بينى وبينه عداء

بس بعوض ده فى حجات تانية يعنى مثلا سعات باكل زبادى* وبشرب كاكاو باللبن بحبها موووت

مش ده يعوض برضو اصلى كونى اشرب لبن او شاى بلبن* مقدرش :unsure:* :unsure:* :lol:* :angry:
154892

طب بتشربى السحلب بفتلة ولا من غير هههههههههه

الأسكندرانية
10-07-2006, 12:07 PM
Originally posted by نغم البحر@Jul 9 2006, 10:25 AM

بس بعوض ده فى حجات تانية يعنى مثلا سعات باكل زبادى* وبشرب كاكاو باللبن بحبها موووت

مش ده يعوض برضو اصلى كونى اشرب لبن او شاى بلبن* مقدرش :unsure:* :unsure:* :lol:* :angry:
154892

طب بتشربى السحلب بفتلة ولا من غير هههههههههه

نغم البحر
10-07-2006, 01:15 PM
بشربه بفتلة طبعا وعلى فكرة انا زعلانة منك جدا جدا وانتى عارفة ليه

يا رمة.

الأسكندرانية
10-07-2006, 01:22 PM
Originally posted by نغم البحر@Jul 10 2006, 02:15 PM
بشربه بفتلة طبعا وعلى فكرة انا زعلانة منك جدا جدا وانتى عارفة ليه

يا رمة.
155992