مشاهدة النسخة كاملة : ياريت الناس تغير فكرتها شوية عن كلية السياحة والفنادق

Eslam_Tourism
13-01-2009, 03:10 PM
انا عملت الموضوع ده مخصوص عشان اغير فكرة الناس شوية عن كلية السياحة والفنادق .

معظم الناس بتفتكر اللى هيتخرج من الكلية هيبقى شيف او طباخ فى مطعم ويتساوى بخريخى الدبلومات الفنية .

لا ياجماعة الكلام ده ممكن يحصل مع قليل من خريجى قسم الدراسات الفندقية وكمان بيحصل فى الفنادق الصغيرة او الفنادق اللى فى شرم الشيخ او الغردقة

وكمان خريجى قسم الفنادق بيبقى ليهم اولوية للعمل فى الفنادق الكبرى وفى الخارج لان معاهم مؤهل عالى يعنى سهل جدا جدا يشتغلوا فى اى فندق سواء كبير او صغير

وكمان خريجى الدبلومات الفنية مبيشتغلوش فى الفنادق الا لو كان معاهم خبرة وبياخدوا مرتب اقل من خريج قسم الفنادق وعلى فكرة الكلام ده شوفته بعنية يعنى مثلا كان فى واحد خريج دبلوم تجارة كان عنده خبرة جامدة فى الفنادق اشتغل بـ650 جنية اما خريج قسم الفنادق اشتغل بـ1200 جنية وده كان فى فندق فى مصر .

وكمان معظم الناس فاكرة الكلية عبارة عن قسم فنادق وبس ومبيطلعش منها غير شيف او طباخ او اى وظيفة فندقية .

وطبعا الكلام ده الغلط لان الكلية فيها 3 اقسام وده اللى ميعرفوش معظم الناس والاقسام دى : - دراسات فندقية
-دراسات سياحية
-ارشاد سياحى

وانا موضح كل حاجة عن الاقسام دى فى موضوع مثبت فى القسم هنا اسمه " كل ما تحب ان تعرفه عن كلية السياحة والفنادق"

وفى ناس غريبة بقى اول ما الواحد يقوله انا فى سياحة وفنادق يقوم قايل فى حد يا بنى يدخل سياحة وفنادق فطبعا لازم اشرحله واحكيله كل حاجة عشان يفهم .

وفى ناس كمان لما اقولها انى لما اتخرج من الكلية ممكن اشتغل فى اى شركة طيران يتعجبوا ويقولوا يا بنى لازم واسطة وبعدين الحكاية مش سهلة كده .

حكاية الواسطة دى بتحصل فعلا بس خريج كلية السياحة لو كان الانجليزى بتاعه جامد جدا ومعاه لغة كمان ومتمكن من الكمبيوتر جامد وده طبعا لو حصل على شهادة ICDL مش هيسيبوه و هيمسكه فيه طبعا يعنى هما هيلاقوا واحد زى ده فين .

على فكرة فى حاجة سمعت منها اسمها كورسات اماديوس وجاليلو ودى لو حصلت عليها يبقى مش هتغلب فى شغل لانها بتأهلك لتشتغل موظف حجز تذاكر طيران سواء فى شركة سياحة او شركة طيران وعلى فكرة مفيش شغل من غير الكورسات دى دلوقتى .

ولو كنت عايز تشتغل فى مصر يبقى تاخد كورس اماديوس اما لو عايز تشتغل فى السعودية او الخليج يبقى تاخد جاليلو .

واتمنى فى الاخر انى اكون غيرت فكرة الناس عن كلية السياحة والفنادق .

لو فى حد عايز يضيف حاجة يتفضل يقولها .

مع تحياتى/ Esalm_Tourism

reda_mafia50
13-01-2009, 07:11 PM
نفس لانا لبقوله والله كله فاكر انا اطلع طباخ

max_p2008
20-01-2009, 10:45 AM
مشكوووور أخى

RoOz:D
20-01-2009, 05:44 PM
شكرااااا على مجهودك الرائع:)

Sherif Shoman
23-02-2009, 12:29 AM
عليا النعمه
انت بتقول كلام زى الفل

ايفا محمد
13-06-2009, 02:23 PM
:abdoog8:اولا انا شايفك انك بتزعل من كلمه طباخ او شيف الكلمه ديت المفروض ماتزعلش منها لانك اصلا مش تطول انك توصل ليها لان اصلا الكليه بتعتك ديت وبتعتي برضو مابتعلمكش حاجه في اي حاجه انت بتطلع منها ابيض عايز تتعلم من جديد ودا كلام دكتور وقايلو لينا احنا وانا زيك سياحه وفنادق فابلاش تكدب وتخدع الناس وتعيشهم في وهم زي كلام الحكومه
ثانيا انت بتقول خريخ تجاره ومعاه خبره وتاني معاه شهاده بتاع الشهاده خد اكتر انت كده بقي كداب رسمي لان في شغلت السياحه بيقدمو الخبره عن الشهاده يعني ازاي واحد معاه خبره 10 او 5 سنين والتاني معاه شهاده ولسه هايتعلم من جديد وياخد خبره لما هايرحو يشتغلو بعقلك هايختارو مين ابو شهاده ومش عارف يشتغل وعايز يتعلم من جديد ولا الي معاه الخبره وجاهز يشتغل علي طول انت لو صاحب شركه هاتختار مين يامهوم كان زمان عادل امام بيقول بلد شهادات دلوقتي بقت بلد خبرات ومعاه الوسطه ديت حاجه ثابته فياريت بلاش توهم الناس بحاجات مش موجوده اصلا

Eslam_Tourism
14-06-2009, 02:54 AM
:abdoog8:اولا انا شايفك انك بتزعل من كلمه طباخ او شيف الكلمه ديت المفروض ماتزعلش منها لانك اصلا مش تطول انك توصل ليها لان اصلا الكليه بتعتك ديت وبتعتي برضو مابتعلمكش حاجه في اي حاجه انت بتطلع منها ابيض عايز تتعلم من جديد ودا كلام دكتور وقايلو لينا احنا وانا زيك سياحه وفنادق فابلاش تكدب وتخدع الناس وتعيشهم في وهم زي كلام الحكومه
ثانيا انت بتقول خريخ تجاره ومعاه خبره وتاني معاه شهاده بتاع الشهاده خد اكتر انت كده بقي كداب رسمي لان في شغلت السياحه بيقدمو الخبره عن الشهاده يعني ازاي واحد معاه خبره 10 او 5 سنين والتاني معاه شهاده ولسه هايتعلم من جديد وياخد خبره لما هايرحو يشتغلو بعقلك هايختارو مين ابو شهاده ومش عارف يشتغل وعايز يتعلم من جديد ولا الي معاه الخبره وجاهز يشتغل علي طول انت لو صاحب شركه هاتختار مين يامهوم كان زمان عادل امام بيقول بلد شهادات دلوقتي بقت بلد خبرات ومعاه الوسطه ديت حاجه ثابته فياريت بلاش توهم الناس بحاجات مش موجوده اصلا

انا اللى بقولك عليه خريج قسم فنادق ده كان معاه خبره بس كان بيتدرب وهو فى الكلية واتدرب سنة بعد ما اتخرج و شاف دبلومات هناك وهو بيتدرب وبعدين اكيد طبعا الخبرة مهمة جدا وممكن تاخدها من وانت فى الكلية .

وبعدين يا عمنا سياحة وفنادق احسن من غيرها مش احسن من تجارة اللى بتخرج 60 الف كل سنة واكتر وبعدين انا بنصح اساسا ان الناس متخشش فنادق لانه قسم هتساوى فيه خريج اى حاجة ومعاه خبرة بس هو ليه شغل بره مصر .

انا عشان كده دخلت قسم سياحة اهو ممكن اشتغل فى اى حاجة تبع السياحة موظف حجز طيران مثلا ودى اكتر وظيفة مشهورة واللى بتخليك مؤهل اكتر ليها حاجة اسمها كورسات اماديوس وجاليلو وياما شوفت ناس اشتغلوا الوظيفة دى وممكن تشتغل فى اى وظيفة فى شركة السياحة بس بتاخدلك خبرة الاول .

وشكرا على زوقك .

owner_magdy
28-06-2009, 09:37 PM
السلام عليكم ورحمه الله
كلام جميل
وبجد فرحان اني دخلت المنتدى دا انا دخلته عن طريق الصدفه معرفش ان فيه سياحه وفنادق
وانا طالب طالع سنه تانيه ان شاء الله
واحب استفاد وفدكم في القسم دا

وكلامك صح وانا باخد كورسات في الصيف وبجانب الدراسه وربنا يسهل :)
والسلام عليكم

MuHaMeD kHaLeD
11-07-2009, 03:26 AM
يا استاذ هو حد يطووول يبقه شيف

دول بياخدوا مرتباااات قاااااااااااااد كده

Bent 3bdo
11-07-2009, 06:32 PM
مش عارفه والله
هى بتاخد مجموع عالى
بس كفايه ان شامها سياحه وفنادق

nosa kamanosa
23-07-2009, 06:45 PM
هى كورسات اماديوس وجاليلو وicdlدول باخودهم منين وبكام؟

riham_eg
31-07-2009, 06:20 PM
والله نفس الكلام اللى بيقولوه ليه اى حد يعرف انى قبلت فى سياحه وفنادق وبيقولولى راحت فين تجاره واداب مش هم احسن من اللى انت عملتيه فى نفسك ده
:039uw8:

sympathique
01-08-2009, 12:47 AM
وعلى راى اللى قال

اللى ميعرفش .........

rodita
01-08-2009, 03:28 PM
ايوة صح انا كل الناس بتقولي ايه سياحة وفنادق اللي دخلتيها دي هتعملك ايه يعني

Avriliano
06-08-2009, 05:10 PM
اهم حاجة هتبقى ايه بعد الكلية وصدقني لو بقيت حاجة كويسة بعد كدة هتغير نظرة الناس للكلية
بس دا عادي لأنها مش كلية شعبية اوي وبعدين لو متضايق اوي يا اسلام قوللهم الكلية دي واخدة من 88% ادبي و91% علمي (حلوان)

زائر غير مسجل
23-02-2010, 06:51 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

"ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا"

نظرا للثقةالكبيرة التي منحنا اياها السيد/ مودي مجيد مدير مبيعات اماديوس مصر

وذلكباتفاق رعاية اماديوس للمركز التدريبي بين شركة اماديوس مصر ومركز نزيه للتدريببعمل التعاقد لمدة ثلاث سنوات قادمة تبدأ في 22 يناير 2009 وقابلة للتجديد ان شاءالله

نتقدم بالشكر والتقدير لكل من ساهم في تعزيز هذه الثقة من المتدربينالمتميزين الذين صنعوا نجاحنا وساهموا في صناعة سوق السياحة والسفر في الكثير مندول العالم مما يعطينا دافعا اكبر فقط.... لتحدي انفسنا اكثر حتى ننال رضائكمالدائم باذن الله

قائمة الشرف

يسعدنا تقديم الشكر لكل من

السادة المتدربين الذين تشرفنا بتدريبهم حتى الآن من جميع الدول العربيةوالاجنبية

من مصر شركات سياحة وافراد

والسعودية "الخطوط الجويةالسعودية" وشركات سياحة وسفر سعودية

وليبيا "شركة طيران البراق " واريتريا

ولبنان "شركة اسامة القيسي"

والامارات العربية المتحدة والكويتوقطر والعراق والسودان

مصريين يعملون في الدول الاجنبية هولندا وامريكاوفرنسا وسويسرا

ولكل من ساهم في نجاحنا واعطانا ثقتة

نتقدم لكم بكلالشكر والفخر والاعتزاز بكم

ونعد بتطوير وتحدي انفسنا دائما

كلالشكر والتقدير والتحية لشركة اماديوس مصر على ثقتها الغالية

عرض تدريب

حجز تذاكر طيران

اماديوس Amadeus

IATA/UFTAA GDS FARES AND TICKETING

IN AMADEUS

تحية طيبة وبعد،،

نحيط سيادتكم علمابالبيانات التالية عن المركز :

اسم المركز : نزيه للخدماتالاستشارية والتدريب

Nazih Training Center

عنوان المركز : 105 شارعطومانباي - برج التوفيقية –

الدور الاداري الاول مكتب رقم 4 – حدائقالزيتون

الإدارة : المدير العام/ نزيه محمد احمد

للإتصال :-

تليفون: +2024540049

فاكس: +2024540049

موبايل: +20106635973

Email: Nazih*nazihtc.com

Website: www.nazihtc.com

مقدمة

بناء على دراستنا المبدئيةللنشاط التدريبي في مجال حجز واصدار تذاكر الطيران والبرامج السياحية ، وجدنااحتياجات كبيرة وزيادة في الطلب وفرص تسويقية داخل وخارج مصر وبخاصة في الدولالعربية والتي ترتفع فيها تكلفة برامج الاياتا والتدريب العملي على برامج حجزالتذاكر آلياً "اماديوس "

وعلية قمنا بالتفرد بتقديم التدريب العملي علىبرامج "اماديوس " وجميع برامج حجز واصدار التذاكر آلياً واصدار التذكره الالكترونيهحيث اصبحت من المتطلبات الهامه خلال الفتره القادمه لجميع شركات السياحه المصريهلدينا خطة انتشار وشراكة للإنتشار خارج القاهرة ومستعدين لتدريب فروع شركاتكم "إنوجدت" خارج القاهرة فورا وتحت اشرافنا المباشر.

وفي سبيل ذلك قمنا بعمل حملةاعلانية مكثفة واهمها على قناة الناس الفضائية لما لها من مصداقية وانتشار كبيربالدول العربية وبخاصة في مصر ودول الخليج العربي.

وحرصا منا على التميزلدينا احدث الوسائل التعليمية والتجهيزات الفنيه على مستوى عالمي وراقي لتقديم خدمةتعليمية وتدريبية متميزة جدا

نود ان نعرض على سيادتكم برنامج تدريبي لحجزواصدار التذاكر على جميع برامج الحجز المعمول بها مثل اماديوس وجاليليو.

1. العرض الفني

• التدريب العملي لمدة 30 ساعة على برنامج الحجز اماديوس

• التدريب بواسطة مدرب على كفاءة عالية وحاصل على شهادات عالمية في مجالالحجز وبتقدير امتياز مع مرتبة الشرف العليا من منظمة الاياتا العالمية بكندا ومنشركة اماديوس مصر بتقدير 100% وحاصل على خطابات توصية وتقدير من المتدربين والذينيعملون الآن بجميع الدول العربية مثل دبي والسعودية والكويت ومصر

• لكلمتدرب حقيبة تدريبية جلد طبيعي فاخرة جدا تحتوي على:_

o قلم

o مفكرةبحجم A4 لكتابة ملاحظاتة

o المادة العلمية الكاملة لبرنامج الحجز "جاليليواو اماديوس " على سي دي CD ملف PDF

o تحتوي الاسطوانة ايضا على ملف فيديو معشرح مصاحب بالصوت والصورة لبرنامج الحجز الاساسي ليكون تذكرة للمتدرب وفي متناولةللمراجعة في اي وقت

o ايضا تحتوي الاسطوانة على جميع اكواد مطارات العالمموضحة على خريطة الاياتا ودليل الجيب الذي يحتوي على الاوامر المختصرة ليستخدمةبسهولة اثناء العمل

o مذكرة ورقية للمادة العلمية للكورس ذات طباعة الوانفاخرة

o في نهاية الدورة يحصل المتدرب على شهادة اتمام الدورة بعد اجتيازالاختبار النهائي وحصولة على نسبة 75% على الاقل

o على المتدربملئ نموذجتقييم للدورة ككل يحتوي على تقييم المادة العلمية وعدد ساعات التدريب العملي ومدىكفاءة المحاضر في توصيل المادة العلمية وتعاونة مع المتدربين اثناءالدورة.

يعامل هذا التقييم على اعلى درجة من الاهتمام§والسرية

2. العرض المالي

No De******ion Course Hours Hours Per Day Course Duration Price

1. Amadeus 30 6 5 Days 600 EGP

هذا للعرضعلى سيادتكم والتفضل بالعلم وموافاتنا في حالة اي استفسار لديكم.

آملين انيحوز عرضنا هذا رضاكم

.

مركز نزيه للتدريب

www.nazihtc.com

تدريب حجزتذاكر طيران

اماديوس

عملي فقط

ستجدنا الاقرب اليكدائما

التدريب معنا...متعة....ثقافة...كفاءة ...تميز

نزيهمحمد

0106635973

0224540049

nazih*nazihtc.com

nazeh_hashemh*************

معهد نزيه للتدريب

الآن يمكنك تجربة برنامج اماديوس وانت في مكانك....!!!!

ستجدنا الاقرب اليك دائما.

تخيل ........ثم تخيل ......ونحن سنحقق لك

كل ما تحلم به " في مجال التدريب فقط "

مفاجأة التدريب لاول مرة على الانترنت نحن متميزون

اكثر من اي وقت آخر... وسنثبت ذلك الآن

هل تبحث عن تدريب عملي على حجز واصدار تذاكر السفر باستخدام

برنامج جاليليو Galileo او اماديوس Amadeus

او اي برنامج حجز آخر..ولم تجد !!!!

واذا وجدت ..... هل سألت عن برامج التدريب الحقيقية كما في شركات السياحة والسفر !!!!!!!

واذا وجدت..... هل سألت عن تكلفة التدريب ووجدتها مرتفعة جدا !!!!!!

واذا وجدت.....هل وقتك لا يتسع للإنتقال ولا تستطيع الوصول الينا في مصر........!!!!!!!!

هل تحب ان نصل نحن اليك ؟!!!!!! في اي مكان في العالم.....؟!!! نعم في منزلك ....... او في مكتبك....نعم

كل ذلك له حل اكيد عندنا ...ان شاء الله

بتكلفة لا تتخيلها......

وبالمواعيد التي تناسبك انت فقط...

وفي المكان الذي تختارة انت فقط...

وللمدة التي تريدها انت فقط...

وعلى اي برنامج تريدة انت فقط..

وبواسطة مدربين معتمدين ومؤهلين..

سنأخذ من وقتك القليل...

ومن أموالك أقل ... القليل..

ويمكن ان نساعد في تغيير حياتك العملية... للأفضل

ان شاء الله

تخيل كل ذلك..واكثر....