بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية الفنون الجميلة وكلية الفنون التطبيقية (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=1015)
-   -   لمن لا يعرف قسم هندسة الديكور بفنون جميلة توبيك هيغير رايك للقسم بتاعنا والله (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=434863)

bahaaeldeen 12-10-2013 01:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nosaiba.a (المشاركة 5526717)
السلام عليكم

انا طالبة ثانوية عامة مصرية في الكويت .ميولي كلها فنية
لكن كلية فنون كانها كلية دون المستوى في العيلة
عايزة اعرف ايهم افضل تخصص عمارة ولا ديكور !!!
عايزة كلية اعرف اثبت فيها نفسي وان اختياري للفنون مانش خطا واحقق طموحي
اتمنى القى رد :")

بصى التخصصين بيكملوا بعض والاتنين ممتازين سواء ديكور او عمارة والاتنين بيلاقوا شغل ممتاز برة مصر ف شوفى انتى حابة تنطلقى فى انهى مجال
مشكلة ديكور بس انه لحد دلوقتى مش تبع نقابة المهندسين ولكن بنعمل محاولات لكدة وفيهع شعبتين عمارة داخلية اللى هو تصميم داخلى وفنون تعبيرية اللى هى تصميم ديكور سينما ومسرح وتليفزيون وازياء وعرايس متحركة وانا كاتب توبيك ف المنتدى عن كل الاقسام
كلية فنون جميلة فعلا هتكون كويسة بالنسبالك وهتحققى طموحك باذن الله واى سؤال احنا فى خدمتكم :)

nesma ezzat 25-10-2013 01:22 AM

انا قريت الموضوع بتاعك ومحتاجة اعرف حاجات كتير عن القسم داة لو تقدر تساعدنى :rolleyes:

bahaaeldeen 27-10-2013 05:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nesma ezzat (المشاركة 5561278)
انا قريت الموضوع بتاعك ومحتاجة اعرف حاجات كتير عن القسم داة لو تقدر تساعدنى :rolleyes:

اكيد طبعا ائمرينى

دانا اسعد 28-11-2013 09:26 PM

انا عايزه اعرف لو سمحت هو لازم عشان ادخلل ديكور ادخل من علمي

bahaaeldeen 30-11-2013 07:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دانا اسعد (المشاركة 5609344)
انا عايزه اعرف لو سمحت هو لازم عشان ادخلل ديكور ادخل من علمي

لا ممكن ادبى بس مجموع فوق التسعين وتدخلى تنسيق داخلى فى الكلية نفسها فى اسكندرية بس وانتى وحظك ومينفعش تحولى منها
لكن ممكن تدخلى اى كلية فنون ادبى وتدخلى قسم تصميم الجرافيكس :) قسم ممتاز

الحضاره 06-12-2013 02:02 PM

انا تالته ثانوى نظام قديم من الاقصر ونفسى ادخل فنون جميله وعايزه اعرف الحد الادنى من المجموع الى ممكن يدخلنى وفى اى جامعه بالظبط مع العلم ان انا علمى رياضه

الحضاره 06-12-2013 02:11 PM

انا علمى رياضه ونفسى ادخل فنون جميله قسم ديكور وعايزه اعرف الحد الادنى للمجموع الى ممكن يدخلنى

الحضاره 06-12-2013 02:18 PM

ارجوكم حد يرد عليا عشان انا بجد مش عارفه اى حاجه عن اى حاجه

mai hamed 27-12-2013 03:20 PM

طيب انا دلوقتي 3 ثانوي علمي علوم و عايزة ادخل فنون جميلة ديكور..اعمل ايه عشان انجح في اختبار القدرات؟؟
و لو في كورسات ايه هي مواعيدها لو سمحت ؟؟

bahaaeldeen 28-12-2013 09:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الحضاره (المشاركة 5619767)
انا تالته ثانوى نظام قديم من الاقصر ونفسى ادخل فنون جميله وعايزه اعرف الحد الادنى من المجموع الى ممكن يدخلنى وفى اى جامعه بالظبط مع العلم ان انا علمى رياضه

بصى هو ديكور ف حدود 93 او 92
عمارة 94 93
على حسب تنسيق اى سنة ف لازم تراجعى مكتب التنسيق ولازم تكونى لائق فى السنة القديمة

bahaaeldeen 28-12-2013 09:06 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mai hamed (المشاركة 5650125)
طيب انا دلوقتي 3 ثانوي علمي علوم و عايزة ادخل فنون جميلة ديكور..اعمل ايه عشان انجح في اختبار القدرات؟؟
و لو في كورسات ايه هي مواعيدها لو سمحت ؟؟

بصى فيه كورسات الكلية وفيه كذا مكان بيوفر كورسات منها صفحة تبع الكلية تقريبا اسمها كورسات امتحان فنون
لازم تتمرنى ف الرسم على التمثال والتصميم الابتكارى وتشوفى حد كويس يقدر يساعدك فى دة :)
حد يكون خريج الكلية او من الكلية لكن مش مدرس رسم وخلاص :)
بعتلك رسالة بخصوص الكلية

new jaguar 15-03-2014 02:01 AM

شكرا جزيلا وجزاك الله خيرا على هذه المعلومات المهمة .

محمد محمود بدر 20-04-2014 01:26 PM

جزيل الشكر والتقدير لحضرتك
مجهود طيب
جزاك الله خيرا وبارك الله فيك

ßî bä 08-10-2014 02:49 AM

السلام عليكم
اولا انا ادبي وعايزه ادخل قسم ديكور ان شاء الله وانا سمعت كتير ان جامعة اسكندريه بتاخد من ادبي بس مش عارفه لحد دلوقتي ولا لاء .. بس كنت عايزه استفسار عن حاجه هو انا ينفع ادجل اول سنه في جامعة اسكندريه وبعد كدا احول على حلوان ولا مينفعش و جامعة اسكندريه دلوقتي بتقبل من كام من ادبي
وشكرت :)

bahaaeldeen 10-10-2014 12:30 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ßî bä (المشاركة 6021060)
السلام عليكم
اولا انا ادبي وعايزه ادخل قسم ديكور ان شاء الله وانا سمعت كتير ان جامعة اسكندريه بتاخد من ادبي بس مش عارفه لحد دلوقتي ولا لاء .. بس كنت عايزه استفسار عن حاجه هو انا ينفع ادجل اول سنه في جامعة اسكندريه وبعد كدا احول على حلوان ولا مينفعش و جامعة اسكندريه دلوقتي بتقبل من كام من ادبي
وشكرت :)

بالفعل فنون اسكندرية بتقبل من ادبي بس بتنسيق داخلى بمجموع كبير من اول التسعين لانهم بياخدوا عدد محدود من ادبي واعلى درجات
لا التحويل مينفعش خالص حتى لو تالت او رابع سنة او حتى لو بتقدير بسبب موضوع الادبي
حوالى 89 90 او 88 على حسب لان دة موضوع متغير جدااا
وبالتوفيق

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 03:11 PM.