بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أرشيف المنتدي (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=513)
-   -   للعام الدراسي 2009 2010 انت تسأل ونحن نجيب (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=144225)

raaed_11 03-08-2010 11:19 PM

والله حرام فعلا .............نحتاج الى زيادة درجات المادة لما لها من اهمية كبيرة فى العملية التعليمية

elbatrawy 04-08-2010 01:43 AM

لأ يا صفاء مفيش تعب ولا حاجه
بصي يا صفاء المترجم اسم بالأنجليزي compiler طيب أحنا بنستخدمه في أيه أو بنعمل بيه أيه الكمبيوتر عشان يحول لغة العالية المستوي إلي لغة الأله لازم يبقي في وسيط يحولي للغه اللي بيفهمها الكمبيوتر فالمترجم بيقوم بالدور ده يحول من لغة عالية المستوي يعني " لغة الإنسان إلي لغة الكمبيوتر " الألة " طيب يا مستر الكلام ده بيتم بسرعه ولا ببطي أقولك أنه بيتم بسرعه جدا فعشان كده بيبقي في أخطاء كتير مثال لو أنت قرأتي صفحة في دقيقه ولا تقريها في خمس دقايق طبعا تقري الصفحة بالراحه عشان متخطائيش
فالمترجم مميزاته أن بيحول من اللغه عالية المستوي إلي لغة الأله لكن
طيب مهو أنا كده عندي مشكله يا مستر أنا هنحول من اللغة عالية المستوي إلي لغة الأله لكن في أخطاء فالبرنامج ده بقي دور المفسر أنه لما بيحول من اللغة عالية المستوي إلي لغة الأله بيحولها "تاتا تاتا " أو سطر " سطر " لأنه بطيء فالبتالي بيكتشف الخطأ
والمفسر اسمه بالإنجليزي " inter praetor " يبقي مميزاته أنه بيكتشف الأخطاء بسهوله
وعيوبه أنه بطيء
بكده لما نيجي نستخدم الأتنين في v.b نستفيد من مميزات الأتنين المترجم سريع والمفسر بيكتشف الأخطاء وبكده نكون بعدت عن عيوب كل واحد فيهم لو استخدمته لوحده عشان كده بنستخدم الاتنين ولكن يا تري مين اللي هنستخدمو الأول المترجم ولا المفسر
لو أنتي زكيه جاوبيني وأنا هشرحلك مين فيهم بنستخدمه الأول غدا إن شاء الله
بكده نكون إنتهينا من المترجم والمفسر

elbatrawy 04-08-2010 01:52 AM

وسامحيني لو مشرحتش المترجم والمفسر بسهوله أكثر لأني كنت مريض

فكري الزيدي 04-08-2010 08:40 AM

مافيش تتغير للمنهج

ياجماعة انا مدرس حاسب والكتب وصلت المدرسة والمنهج هو هو مافيش اي تغير فيه

Dr.Noha Sami 04-08-2010 12:35 PM

جزاك الله كل خير بجد انا فهمت الفرق بين المترجم والمفسر كويس جدا
واعتقد ان احنا هنستخدم المفسر الاول (بيتهيألى كده)
والف سلامه على حضرتك

Dr.Noha Sami 04-08-2010 01:18 PM

اناقولت المفسر على اساس انه يصحح الاخطاء وبعدين المترجم يستخدم للترجمه لانه سريع
صح ولا ايه؟

انجليزي 04-08-2010 01:50 PM

اتنمني الغاء هذه المادة الصعبة او يتم تغيير منهج الكمبيوتر لو حد عارف اي اخبار عن الغاء المادة او تغيير المنهج يقول و جزاء الله كل خير

elbatrawy 04-08-2010 09:50 PM

بصي يا أستاذه احنا هنستخدم المترجم الأول طاب ليه يا مستر عشان المترجم سريع ولكنه لا يكتشف الأخطاء فتأتي وظيفة المفسر في تصحيح الأخطاء ده بالمنطق
أسف لعدم شرح شيء جديد لمرضي يا صفاء

Dr.Noha Sami 04-08-2010 10:48 PM

شكرا يا استاذ ان حضرتك شرحتلى الغلط في اجابتى على السؤال
وتقريبا كده احنا خلصنا مضمون الفصل الاول هذاكره كويس واى سؤال صعب يقابلنى هقوله لحضرتك
وجزاك الله خيرا

عاصم حمزة 05-08-2010 10:30 PM

التسجيل في دورة برنامج الفيجوال بيزيك دوت نت

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

مرحبا بجميع أعضاء منتدي الثانوية العامة .. إن شاء الله تكونوا بألف خير

دورة تعليم برنامج الفيجوال بيزيك دوت نت من الصفر حتي الإحتراف
والمفاجأه هذه الدورة لا تشترط أى شروط للإلتحاق بها ومجانية تماما.
كل ما عليك هو فقط التسجيل والمتابعة.
كمان عندنا جوائز للمشاركين فى الدورة !

طريقة عقد الدورة:
تعقد الدورة من خلال برنامج e-Learning (التعليم عن بعد) يدعم البث الصوتى من جانب المعلم ومن جانب المشاركين فى الدورة. كما يدعم مشاركة سطح المكتب بحيث يتمكن الدارس فى الدورة من مشاهدة ما يقوم به المعلم. كما يتوفر أيضا به Virtual White Board أو السبورة الإفتراضية لكتابة أى شئ عليها وتكون ظاهرة لكل من فى المحاضرة. ويمكن للحاضرين طرح الأسئلة المباشرة على المدرب أثناء الدورة.

ميعاد الدورة:-
ستبدأ الدورة إن شاء الله يوم 8-8 وسيتم إرسال رسالة خاصة للأعضاء بالموقع والرقم السري لكل عضو
مدة الدورة:
(شهر وأسبوع) بواقع محاضرتين اسبوعياً (الأيام ستحدد لاحقاً)
ويمكن الدورة تكون من الساعة 6 للساعة 8 (عند التحديد سيتم التبليغ)
ملاحظات هامة:

1- أى عضو يتغيب محاضرتين متتاليتين لن يسمح له بإكمال الدورة أو المشاركة فى أى دورات تالية مجانية . يسمح لأى شخص بالإعتذار عن الدورة قبل غلق باب الإشتراك بها.
2- يجب على كل من يرغب بالمشاركة فى الدورة الإستعداد التام فى مواعيد المحاضرات للمتابعة وعدم الإنشغال بأى شئ أخر للإستفادة من الدورة. كما يجب أن يكون متأكد من جودة اتصالة بالإنترنت فى هذا الوقت وأن يكون الجهاز الذى يعمل عليه مزود بسماعات ومايك ونحن غير مسؤلين اى اى اعطال فى الإنترنت أو فى الجهاز لدى المشاركين فى الدورة.

ملحوظة هامة:
1- لابد ان يكون لديك علي الأقل 2 مشاركة
2- إذا كان لديك اي سؤال يمكن ارساله علي الخاص
3- يلتزم حل الواجب الذي ستأخذه وإرساله علي الخاص

هام جدا جدا:-
من يريد الإشتراك في الدورة سرعة تسجيل اسمه في هذه الصفحةووضع اسمه وإرسال بريده الإلكتروني واسمه معاه في رسالة خاصة علي المنتدي لي...حتي يمكن تبليغ المشاركين بأي تجديدات.... لان الاماكن محدودة جدا

وعلي فكرة : سيكون إن شاء الله فيه محاضرة تجريبية يوم 7- 8 وأي حد سيتغيب لن يلتحق بالدورة
وفائدتها للتعرف علي نظام الدورة وللتاكد من ان كل شئ تمام ....وسيتم تبليغ المشاركين بالدورة

elbatrawy 05-08-2010 11:02 PM

أخي الفاضل أنا مواعيد عملي تختلف مع مواعيد الدوره لأن العمل ينتهي الساعه 12 وشكرا

عاصم حمزة 05-08-2010 11:25 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elbatrawy (المشاركة 2500680)
أخي الفاضل أنا مواعيد عملي تختلف مع مواعيد الدوره لأن العمل ينتهي الساعه 12 وشكرا

هو حضرتك المواعيد هتبدأ من الساعة السادسة مساءاً للساعة الثامنة مساءاً
مش معقول هنبدأ الساعة 12 منتصف الليل
بالتوفيق إن شاء الله

alialy69 06-08-2010 05:29 PM

اتمنى اشارك فى الدورة

alialy69 06-08-2010 05:31 PM

من 6-8 فى رمضان تكون صعبه صلاه العشاء والتراويح
نرجو دراسه موعد مناسب وشكرا

FETOO 06-08-2010 06:10 PM

اتمني اني اشارك بس فعلا المواعيد مش هاتكون مناسبة
وميرسي جدا علي المجهود اللي بتبذلوا
جعله الله في ميزان حسانتكم

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 11:30 PM.