بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية العلوم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=166)
-   -   عندك أي سؤال عن كليه العلوم أو المواد الدراسيه ....أتفضل أدخل (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=76801)

banota amor 05-10-2014 08:15 PM

لو سمحتوا يا جماعة ساعدونى بليييييز انا اولى علوم المنصورة وهدخل ان شاء الله قسم ميكروبيولوجى بس انا عاوزة اخد كيميا معاه يعنى لما اتخرج يبقى معايا كيميا وميكروبيولوجى فهل قى طريقة لكده ولا لا وهل فيه معادلة كيميا اقدر اعملها وبكده يبقى معايا كيميا وميكروبيولوجى ؟؟؟؟ ارجو الرد

rudfa 07-10-2014 03:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة banota amor (المشاركة 6018635)
لو سمحتوا يا جماعة ساعدونى بليييييز انا اولى علوم المنصورة وهدخل ان شاء الله قسم ميكروبيولوجى بس انا عاوزة اخد كيميا معاه يعنى لما اتخرج يبقى معايا كيميا وميكروبيولوجى فهل قى طريقة لكده ولا لا وهل فيه معادلة كيميا اقدر اعملها وبكده يبقى معايا كيميا وميكروبيولوجى ؟؟؟؟ ارجو الرد

انا برده داخل أولي علوم المنصورة ... وعندنا في علوم المنصورة مفيش قسم كيميا ميكرو ... الثسم ده فعلا موجود في جامعات تانية بس مش موجود عندنا ... تقدري فعلا بعد ماتخلصي الكلية انك تاخدي معادلة كيمياء ودي بتبقي مدتها سنة وبعديها بتاخدي دبلومة كيمياء حيوية ودي بتبقي مدتها سنة برده (ودي الدبلومة اللي الناس بتسميها دبولمة التحاليل) وبعدها تقدري تفتحي المعمل التحاليل الخاص بيكي ..... بس ممكن تخشي أقسام زي كيمياء ونبات وكيمياء وحيوان وتعملي دبلومة كيمياء حيوي علي طول من غير معادلة الكيمياء دي

hazmenho 29-10-2014 10:21 PM

ارجو الرد بسرعة جداااا
هو انا ممكن اكمل كلية علوم بعد كلية تربية وازاي وهل هيبقا متاحلي كل اقسام التخصص بتاعي زي اقسام البيولوجي مثلا
زي ميكرو بيولوجي مثلا يريت الرد للاهمية

أ/مصطفي عامر 13-04-2015 07:34 AM

لو سمحتم أنا خريج كلية التربية 2006 وكنت عايز اعمل معادلة في كلية العلوم ياريت لو حد عنده أي معلومات في الموضوع ده يفيدني وأكون عاجز عن شكره .

Magic 2015 19-06-2015 12:13 AM

انا عاوز اعرف المواد الدراسية لطلاب كلية التكنولوجيا الحيوية بالتفصيل وما هو تنسيقها ومصاريفها خصوصا ان ده قسم خاص وانا اقصد هنا كلية التكنولوجيا الحيوية جامعة مصر للعلوم والتكنولوجيا

بدري عبدالله 23-07-2015 01:29 AM

سؤال عن دبلومة التحاليل الطبية
ما اسم الدبلومة بالضبط ؟
وما هي الجامعات الي فيها هذة الدبلومة ؟

ياسمين تليمه 23-07-2015 04:05 AM

دلوقتى اانا محتاره ميكروبيولوجى وكيمياء ام حيوان وكمياء
او بمعنى اصح انا محتاره اعمل ايه ينفع ادرسهم كلهم وبعدين اختار اصل حرام اختار قبل ما اعرف كل حاجه وايه اللى يناسبنى
انا قسم يكون قريب من طب حلمى الضائع
.. اى واحد يكون ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اسلام محمد حلمى 20-08-2015 12:19 PM

انا دخلت علوم اسيوط السنادى وعاوز ادخل قسم حاسب فعاوزاعرف ما هو التقدير المطلوب فى سنة اولى علشان ادخلة

aya.salah 25-08-2015 02:02 AM

انا هدخل قسم بيولوجي ممكن اعرب مميزاته وعيوبه ومجالات العمل فيه

anas karam 25-08-2015 04:42 AM

يا ريت لو حد يقدر يفيدنى هل التخصص فى كلية علوم شبين الكوم جامعة المنوفية من اول سنة ام هناك سنة اعدادى مثل معظم كليات علوم؟

ارجو الرد السريع من السادة المشرفين او الاعضاء

Dr.AlVin 29-08-2015 10:39 AM

السلام عليكم

لو سمحت يا دكتور عندي سؤال اتمني حضرتك تجاوبني عليه

انا داخل 1 علوم السنه دي ومعنديش خبره بالمواد ولا بالاقسام وكنت بالثانوي علمي علوم

ممكن حضرتك تديني نبذه مختصرة عن المواد والاقسام والخطوات الي انا المفروض اتبعها

وشكرا

بدري عبدالله 23-09-2015 11:10 PM

لو سمحتوا عاوز حد يكون اخد الدبلومة الكيمياء الخيوية من بني سويف
يفيديونا عن الدراسة والمواد والدكاترة

chemist heba nabil 14-10-2015 01:25 AM

دبلومة التحاليل

السلام عليكم ..لو سمحتوا انا خريجة كلية علوم جامعة كفر الشيخ السنة دى قسم كيميا وقدمت على دبلومة بيو فى شبين بس متقبلتش مع انى جايبة جيد مرتفع ...دلوقتى مافيش قدامى غير دبلومة ميكروبيولوجى من شبين او بيو من بيطرى كفر الشيخ ..فممكن حد يفيدنى اعمل ايه لإن اهم حاجة عايزة اخد ترخيص المعمل واقدر اشتغل فيه اى نوع تحليل مش حاجة معينة ومش عارفة اعمل ايه :(

safia ossama 02-11-2015 07:09 PM

السلام عليكم
انا ف كليه علوم القاهره
وف سنه ثانيه
وحصلتلي ظروف وهبدا من الاترم الثاني ب سبب ظروفي
مع العلم جيبع امتياز ف اولي
بس حليا حسه اني ضيعه وتيهه اوي ومش عرفه اتصرف
ومش عرفه ازي هنخصص وضيعه خالص ف ممكن تسعدوني
عيزه اتخصص فكيميا حيويه
وشكرا

عيد فاروق محمد 23-11-2015 11:25 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أنا خريج تربيه قسم رياضيات سمعت انه يمكن لى الالتحاق بكلية العلوم سنه تالته ورابعه فهل هذا صحيح ؟
أفيدونى جزاكم الله

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 10:18 AM.