بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أرشيف المنتدي (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=513)
-   -   مسألة فى الرياضيات(أرشيف تجميعى ) (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=41517)

روتانا محمود 18-06-2010 06:07 AM

طيب انا تعبت ف اللجنة واعدت ساعتين الا ربع برا اللجنة ومحلتش غير فاخر ربع ساعة يدوب مجمعة 5 درجات بس ان كانو كلو صح وعندي فالبيت مش موافقين اني اخد مواد السنة الجاية اعمل ممكن الجبر ينقذ حاجة ولا لا

ميرو2001 18-06-2010 06:19 AM

موضوع التلقين ده ما تقدرش تعممه على الكل انا مثلا حليت كتاب دليل التقويم بأرخم الاسئلة الي فيه وانا واصحابي وطول السنة مقضينها مين يعرف يجيب اسئلة اجمد وبنتسابق ، ومع ذلك مسألة ب في السؤال الرابع اخدت مني 10 دقايق تفكير قبل ما اكتبها !
ده غير كتابتها ومراجعتها ، تعتقد لو المسألة دي اخدتالوقت ده كلو لوحدها ، ومسائل تانية كل الي فيها كلام يعني تكتب يجي نصف صفحة حل ، وفي الآخر لازم تراجع على كل الي كتبته ، انا شايف ان الامتحان مش صعب على الطالب الي مذاكر صح وغالبا هيعرف يجيب كل افكاره لو كان قاعد في البيت مثلا ، لكن المشكلة مشكلة وقت ، مفيش تقدير كافي للوقت لأن دي رياضة وغالبا ممكن تكون وانت بتحسب كتبت جا بدل جتا فطلعلك ناتج غلط ، تيجي تراجع تتوتر جدا وحاجات من دي كتير
فهو بس فنيا مش على قد الوقت خالص ، واظن ان ساعة او نصف ساعة زيادة كانت هترفع مجموع ناس كتير أوي .
الحمد لله على كل حال
وشكرا على اسلوبك الراقي عزيزي

amerma 18-06-2010 06:45 AM

طيب لو رفعوني ممكن أعمل إعاد تصحيح وترجع درجتي؟

بس اعادة التصحيح بتاخد وقت كتير .. فايه الحل؟

memodo26 18-06-2010 06:49 AM

الأعداد هى 1-2-4

osos_44 18-06-2010 07:47 AM

ازاى بيتم تصحيح الامتحان ارجو المدرسبن

يعنى مثلا انا حليت المسألة الاخيرة واخده منى صفحة كاملة ومجهود كبير بس للاسف النواتج اللى مطلعها فى المسألة غلط وبالتالى محيط المثلث غلط

:blush::blush::blush::blush:

Dr. Hoda Ahmed 18-06-2010 07:51 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كفراوى (المشاركة 2273410)
والنبى ياعم مندليف انت بلاش تستفز الواحد

وتقطم فيه انت حليت ربنا معاك

احنا مش حلينا

مع انى بتمنى انك تسقط علشان تدوق اللى احنا فيه

حرام عليك يعنى يسقط اتمنى الخير لغيرك علشان تلاقيه :mad::mad::mad:

Dr. Hoda Ahmed 18-06-2010 07:52 AM

بشروا ولا تنفروا

Nehal_1993 18-06-2010 08:06 AM

انا كنت هعمل زيك كده في الانجليزي قبل حتي ماادخله بس الصبح وانا راحه ااجل بتوع الشئون قالولي لو اجلتي اكتر من مادتين تعيدي السنه ولو اجلتي الانجليزي او اي ماده هتحضري دور تاني وتاخدي نصف ده لو انتي يعني هتقفلي الانجليزي هاخد 12 اما لو محضرتيش الدور الثاني كمان هتشيليه معاكي ف ثالثه وتاخدي برده( نصف الدرجه) وانا بقه كنت فاكره هاخد الدرجه كامله لو عايز تاخد الدرجه كامله تعيد سنه ثالثه مرتين يعني تاخده ف ثالثه وتاجله للسنه الا وراها يعني تاخده ف سنه لواحده وتتضيع من عمرك سنه يعني التاجيل السنادي مش مع الطالب و ده طبعا من حظا لان ده القانون الجديد يعني لو بعيد الشر سقطت ف الرياضه التفاضل يعني روح الدور الثاني بدل ماتاخدها معاك ثالثه وانت كده كده هتاخد نصف الدرجه
وحكايه ينفع نقسم الفرعين اه ينفع بس انت متاجلش والله مش هتستفيد حاجه خالص
انا راحه امتحان الانجليزي ومكنتش فاتحت كتاب الانجليزي من شهرين وراحه ونسيا حتي الا ذاكرته قبل الشهريين وحطا ف دماغي تاجيل واماعرفت كده دخلت وخلاص وكمان شوف الامتحان جه ازاي ومتاكده هشيل الانجليزي بس هخده دور تاني فانت لو بعيد الشر بقيت زي ادخل الدور الثاني
وشيــــــــــــل التاجيل من دماغك خااااااااااااااااااااااالص

mgsn2222 18-06-2010 08:27 AM

بص يا باشا انا محموج من بنى سويف و فى تانيه ثانوى وزى اى حد باخد درس و والله انا حليت الدليل كله و نمازج الوزاره ملقيتش حاجه فيهم دا غير المعاصر و 100% و الأمتحان اعمل ايه تانى انا مش هقولك انى خارق بس انا ملحقتش احل حجات كتييييير بسبب الوقت و شكرا

تقبل مرورى

mgsn2222 18-06-2010 08:30 AM

انت ابن تيييييت انا محلتش حاجه خالص انا فى 2 - ب قالى فاضل 5 دقايق

مجدى المنياوى 18-06-2010 08:33 AM

اتمنى رفع الامتحان التجريبى
شوفا امتحان التفاضل التجريبى
محتاج ضروري الامتحان التجريبى

Nehal_1993 18-06-2010 08:35 AM

انا هيغنولي بعد النتيجه
وجاب ف الثانــويه 50%
ده طبعا اذا مجاش معاها كحكتين حلوين كده ملحق
انا بقيت بضحك ومعدتش بعيط حاسه اني اتجننت
المصيبه بقه يوم النتيجه هنشوف عجايب ف المجاميع
يانهار اسود ربنا يستر ومحدش ينتحر من الا هيشوفه

Emy Gemy 18-06-2010 08:41 AM

عندك حق ـاللى رآح مش بيرجع
من إمبآرح كله بيتكلم فى القسم ده على إمتحان التفاضل والمثلثات
واجآبآته واحنا بنتعقد أكترٍ
فين بقى شغل ـالجبر ـاللى يمكن " يمكن " يرفعنا شوية فى الريآضه
وعلينآ إنقآذ مآ يمكن إنقآذه بقى

booosy cat 18-06-2010 08:44 AM

احسن حاجه فعلا ان المدرسين يدولنا اصعب اسئله ممكن تكون متوقعه فى الامتحان علشان منتصدمش تانى
وربنا يوفقنا بس احسن حاجه تتعمل انكم تحلو جبر كتير ومسائل كتير فيها فكره

Emy Gemy 18-06-2010 08:46 AM

كلآمك جميل على فكره بجد
وكَلنآ إحترآمناه
بس على فكره بالنسبه لحته الإبدآع فيه نآس دمآغها مش بتمشى مع الريآضه أصلاآ
وبيكرهوها
يعنى لو أى فكره غريبه فى المسأله مرت عليهم صعب إنهم يوصلولهآ
وعموٍماً الحمد لله على كل حآجه
وإحنآ عملنآ اللى علينآ

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 11:18 AM.