بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   سؤالك له جواب ـــــ هنا فقط ـــــ °l||l° عن شئون العاملين و تطبيق الكادر °l||l° (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=98528)

الاستاذ /محمد الفخراني 23-06-2010 07:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ثومة محمد (المشاركة 2297760)
أنا سألت سؤال من مدة ولم يتم الرد عليه وهو
هل يتم حساب الأقدمية بتاريخ استلام العمل عند الترقية في حالة التساوى في تاريخ التعيين للمتقدمين للترقية ؟ أرجو الرد بسرعة

الاقدمية تجسب في قانون الكادر :1-اذا تسو ا في الدرجة يكون
2- الاعلي في مرتبة التخرج
3- الاعلي مؤهلا
4-تاريخ التعين
5- الاكبر سنا

الاستاذ /محمد الفخراني 23-06-2010 07:10 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmeegypt (المشاركة 2290062)

بارك الله لكم

semsem6666 24-06-2010 01:09 AM

يا جماعة يا ريت اللى يعرف حاجه عن مسابقة المعلمين المبدعين يقولنااااااااااااااااااا ارجووووووووووووووكم

حنان حلوة 24-06-2010 05:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الاستاذ /محمد الفخراني (المشاركة 2220754)
المفروض بمبيت الملاحط باستراحة اللجنة وليس السفر

ذهبت امتحانات الثانوية العامة وطبعا السفر ثلاث ساعات بمعنى بنوصل بيتنا الساعة السابعة والنصف والله صادقة حرام على المسئولين والله حرام دا غير ان المفروض بمبيت كما ذكرت حضرتك طبعا المبيت باستراحة بفصول على دكك اماكن مفتوحة مدرسة مفتوحة يعنى السيدات يباتوا فيها ليه ومين فى شعب مصر مصر ياسيادنا مصر القيم مصر الاخلاق مصر الشعب المحترم الشهم مين يرضى ان زوجته بنته اخته امه تبات كده حررررررررررررررررام

حنان حلوة 24-06-2010 05:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الاستاذ /محمد الفخراني (المشاركة 2220754)
المفروض بمبيت الملاحط باستراحة اللجنة وليس السفر

المفروض يا رجال مصر حد يرد يقول مين مين يرضى لزوجته لاخته لامه لابنته المبيت بره البيت فى مدارس على دكك فى اماكن مفتوحه

h a d i 24-06-2010 06:05 PM

ماهى اخر اخبار الاعارات والترقيات لعام 2010 بجميع المحافظات وخصوصا المنوفيه

بسم الله الرحمن الرحيم
الرجاء من الساده الاساتذه الافاضل لاجابه على هذا السؤال بسرعه
لاننى اريد ان اعرف ترقيتى
الســـــــــــــــــوال هو:-
ماهى اخر اخبار الاعارات والترقيات لعام 2010 بجميع المحافظات وخصوصا المنوفيه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الرجاء من الساده الاساتذه الافاضل الاجابه على هذا السؤال بسرعه
لافادتنا وافاده جميع المدرسين
لاتبخلوا علينا بالاجابه

الاستاذ /محمد الفخراني 24-06-2010 08:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حنان حلوة (المشاركة 2301846)
المفروض يا رجال مصر حد يرد يقول مين مين يرضى لزوجته لاخته لامه لابنته المبيت بره البيت فى مدارس على دكك فى اماكن مفتوحه

أختي معكي كل حق المفروض من لايستطيع الملاحظة يعفي منها عند كتابة( ا)سري ومدير المدرسة مسئول عن ذلك يكتب عبارة لايصلح وبهذا يستريح الاخوات من السفر وتعب القلب

الاستاذ /محمد الفخراني 24-06-2010 08:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الاول المتميز (المشاركة 2301941)
بسم الله الرحمن الرحيم
الرجاء من الساده الاساتذه الافاضل لاجابه على هذا السؤال بسرعه
لاننى اريد ان اعرف ترقيتى
الســـــــــــــــــوال هو:-
ماهى اخر اخبار الاعارات والترقيات لعام 2010 بجميع المحافظات وخصوصا المنوفيه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الرجاء من الساده الاساتذه الافاضل الاجابه على هذا السؤال بسرعه
لافادتنا وافاده جميع المدرسين
لاتبخلوا علينا بالاجابه

الترقيات 1-7-2010 لكل من أتم المدة البينية :
8سنوات في الثالثةلكي يحصل علي الثانية
6سنوات في الثانيةلكي يحصل علي الاولي
6 سنوات في الاولي تخصصية و7سنوات للكتابية والفنيةلكي يحصل علي كبير ولابد لذلك اي كبير من تقديم طلب من 1-7 لمدة شهر واحد والا لن يرقي

zahrtelsabar 24-06-2010 10:05 PM

ياريت حد يدلنا

السلام عليكم
ارجوا من الاخوة الافاضل اللي عندهم علم عن منهج الصف الثالث الاعدادي الجديد للعام الدراسي 2010/2011 يرفعه علي موقعكم الاكثر انتشارا حتي تعم الفائدة ولكم خالص تحياتي

متلمس الطريق 25-06-2010 01:22 AM

امتحان الكادر امته؟؟؟

السلام عليكم

لو سنحتم يا جماعه

انا مش كنت اقدمت ورقى ف امتحان الكادر اللى فات اللى زمايلى امتحنوه ف 20 /11 اللى فات

ولى زمايل قدموا ورقهم واسمهم مش ظهر ع النت وبرده مش امتحنوا مع العلم اننا من خريجى كليه تربيه الازهر

ومتعاقدين ف الازهر من 2008

المهم ف شهر 4 اللى فات واحد زميلى خد ورقنا وراح قدمه ف منطقه المنصورة الازهريه

والوظف قاله الامتحان عن قريب

ومن ساعتها لحد دلوقتى مفيش اى كلام او اى اخبار لا عن تقديم الورق تانى او عن الامتحان

فياريت يا جماعه اللى عنده اى معلومه يقولها

ولكم جزيل الشكر

حنان حلوة 25-06-2010 09:25 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الاستاذ /محمد الفخراني (المشاركة 2302397)
أختي معكي كل حق المفروض من لايستطيع الملاحظة يعفي منها عند كتابة( ا)سري ومدير المدرسة مسئول عن ذلك يكتب عبارة لايصلح وبهذا يستريح الاخوات من السفر وتعب القلب

رد حضرتك المنصف هون على تعب عشرة ايام فاتوا ولسة باقى يومين حيث اننى الاحظ بمركز بدر تحرير وياريت مديرين المدارس يأخذوا تعليمات بالرحمه حيث ان زوجاتهم المديرين اصحابهم بيجاملهم ولم يذهبوا مثلنا ملاحظة ثانوية عامة وطبعا يوجد رجال يريدون الملاحظة وبالرغم من ذلك لم يكتبهم اصلا بالكشوفات وطبعا هؤلاء هم القيادات الجديدة

الاستاذ /محمد الفخراني 25-06-2010 10:56 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حنان حلوة (المشاركة 2304134)
رد حضرتك المنصف هون على تعب عشرة ايام فاتوا ولسة باقى يومين حيث اننى الاحظ بمركز بدر تحرير وياريت مديرين المدارس يأخذوا تعليمات بالرحمه حيث ان زوجاتهم المديرين اصحابهم بيجاملهم ولم يذهبوا مثلنا ملاحظة ثانوية عامة وطبعا يوجد رجال يريدون الملاحظة وبالرغم من ذلك لم يكتبهم اصلا بالكشوفات وطبعا هؤلاء هم القيادات الجديدة

الله معكم وربنا يرجعكم بالسلامة لاولادكم

مارينا سعد 25-06-2010 06:51 PM

استقسار عن النصف اجر

مساء الخير

احنا مدرسين من الفيوم وعلمنا انه وصل التنظيم والادارة عندنا قرار بمنع الاجازة النصف اجر كنا عاوزين نتاكد من فضلكم؟

احنا لم نرى القرار لكن علمنا انه موجود وياريت لو حد بيوصل للوزارة يبلغهم ان كفاية وحرام اللعب بالمدرسين والمدرسان لان اولا ده قانون دولة ولا يجوز لاحد الغاؤه وثاني فيه ناس قعلا محتاجة النظام ده لظروفها فياريت حد يبلغ السيد الوزير كفاية تلاعب بالمدرسين ويترك كل الامور على حالها لان من ساعة ما جه سيادته والاحوال كلها اتدهورت

متلمس الطريق 25-06-2010 11:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة متلمس الطريق (المشاركة 2303566)
السلام عليكم

لو سنحتم يا جماعه

انا مش كنت اقدمت ورقى ف امتحان الكادر اللى فات اللى زمايلى امتحنوه ف 20 /11 اللى فات

ولى زمايل قدموا ورقهم واسمهم مش ظهر ع النت وبرده مش امتحنوا مع العلم اننا من خريجى كليه تربيه الازهر

ومتعاقدين ف الازهر من 2008

المهم ف شهر 4 اللى فات واحد زميلى خد ورقنا وراح قدمه ف منطقه المنصورة الازهريه

والوظف قاله الامتحان عن قريب

ومن ساعتها لحد دلوقتى مفيش اى كلام او اى اخبار لا عن تقديم الورق تانى او عن الامتحان

فياريت يا جماعه اللى عنده اى معلومه يقولها

ولكم جزيل الشكر

ارجو من الساده الافاضل الرد على سؤالى

ولكم جزيل الشكر

waleed_kamal2001 25-06-2010 11:43 PM

انا تعين 17/8/2000 و مازلت علي الدرجة الثالثة فهل سوف يتم الترقية
ثم انا بصرف كادر 50% فهل اذا تمت الترقية يحول الي 75% تلقائي ام يجب ان اجتاز امتحانات اخري

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 03:21 PM.