بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أرشيف المنتدي (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=513)
-   -   أنت تسأل ونحن نجيب ضع سؤالك هنا (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=313056)

eslam zedan22 29-05-2011 08:30 PM

يؤخذ على ما يخرجه البحر من لؤلؤ وعنبر السدس كضريبة مكوس ... عاوز التصحيح للمعلومة
تفوق الصليبيين الاواخر على الصليبيين الاوائل ... ازاى لان واحد صاحبى بياخد درس وانا لا وقاللى السؤال ده ومفهمتوش
هل لان مقصود بالحملات الصليبية الاواخر اللى هيا كانت حملات على بلاد غير بلاد المسلمين ولا اية لان الحملات لم تقتصر على 7 فقط ولكن الحملات على الدول الاسلامية كانت 7 بس ... توضيح يا استاذا وجزاك الله كل خير

7o0uda 30-05-2011 08:10 AM

eslam zedan22 *

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eslam zedan22 (المشاركة 3461433)
يؤخذ على ما يخرجه البحر من لؤلؤ وعنبر السدس كضريبة مكوس ... عاوز التصحيح للمعلومة
تفوق الصليبيين الاواخر على الصليبيين الاوائل ... ازاى لان واحد صاحبى بياخد درس وانا لا وقاللى السؤال ده ومفهمتوش
هل لان مقصود بالحملات الصليبية الاواخر اللى هيا كانت حملات على بلاد غير بلاد المسلمين ولا اية لان الحملات لم تقتصر على 7 فقط ولكن الحملات على الدول الاسلامية كانت 7 بس ... توضيح يا استاذا وجزاك الله كل خير

يؤخذ على ما يخرجه البحر من لؤلؤ وعنبر الخمس كضريبة مكوس
تفوق الصليبيين الاواخر على الصليبيين الاوائل : لان الصليبيين الاواخر استطاعوا ضرب الاقتصاد المصري عن طريق اكتشاف الطريق التجاري ( رأس الرجاء الصالح ) و بهذا قد استطاعوا عمل ما فشل فيه الصليبيين الاسبقين .
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

مفهمتش اي حاجة خالص .

hassan444 30-05-2011 06:11 PM

ارجو المساعدة

لو سمحتم ارجو المحذوف من المنهج بالتفصيل

hassan444 02-06-2011 03:19 AM

اسف على السؤال قد يبدو غريبا لكنى تعرضت له من احد اصدقائى الذي سألنى عن الموضوعات التى حذفت بالتفصيل .......... ولأننى لست متخصصا .......... فأرجوك الرد ......... لأنه قلق جدا ويريد أن يطمئن على ابنه .......... جزاك الله خير لجزاء

eslam zedan22 02-06-2011 10:13 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 7o0uda (المشاركة 3462419)
يؤخذ على ما يخرجه البحر من لؤلؤ وعنبر الخمس كضريبة مكوس
تفوق الصليبيين الاواخر على الصليبيين الاوائل : لان الصليبيين الاواخر استطاعوا ضرب الاقتصاد المصري عن طريق اكتشاف الطريق التجاري ( رأس الرجاء الصالح ) و بهذا قد استطاعوا عمل ما فشل فيه الصليبيين الاسبقين .
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

مفهمتش اي حاجة خالص .

اللى عرفته من الويكيبيديا ان الحملات الصليبية كلها كانت 9 منهم 7 على البلاد الاسلامية
لذلك اعتقدت انهم نجحوا فـ الحملات الاتنين الاخيرة
شكراً على اجابتك ... جزاك الله كل خير

eshtghala_afndy 05-06-2011 03:59 AM

الاسئلة دي كتبها استاذ مروان حسن وانا مش عارف اجابتها
ارجو الاجابة سريعا
:: نقل العرب مظاهر حضارية عديدة من الحضارةالفارسية إلا أنهم تجاهلوا مظهر حضاري هام ((( السؤال :: أي مظهر حضاري لم ينقلهالعرب عن الفرس ولماذ
س2:: صح أم خطأ معالتعليل :: يدخل الخراج في نطاق الفيء
س3:: ديانة الفرس قبلالإسلام هي الزرادشتية -----> ماذا تعني هذة الكلمة
س4:: من مراكز نقل العلم في الإسلام المسجد والكتاب ومدارس الكبار ............. لماذاقرر المسلمون نقل علمهم خارج المسجد ؟؟
س5:: ذكر لديك في الفصل الأول عواصم كلالحضارات ماعدا الحيرة ما هي عاصمة الحيرة ؟؟
س6:: تسيد الموالي العصرالعباسي (( كما ذكر في الكتاب المدرسي )) السؤال لماذا ؟؟

ارجو الاجابة سريعا

hshs82 05-06-2011 12:25 PM

البرامج التعليمية تحتاج الى وقفة تبث اجزاء من الملغى تثير الذعر بين الطلبة

البرامج التعليمية تحتاج الى وقفة تبث اجزاء من الملغى تثير الذعر بين الطلبة فقد تناولت امس فى المراجعات اسئلة عن ثورة يوليو و هى ضمن الجزء الملغى من صــــ 195 حتى صــــ208 الفصل الثانى عشر مصر بعد الحرب العالمية الاولى مـــــــــــــــــــــــــــــــــا هو الحل لذلك

zozo93 06-06-2011 12:06 PM

ضع علامة صح او خخطأ مع التعليل
1- لم يتناسب نشاط الحركة الوطنية العربيه العربي مع دور الصهيونية
2- استغل اليهود الحر العالمية الثانية لصالحهم
3- اخطأ العرب في رفض مبادرة السلام

ما النتائج المترتبة علي
تصريح بلفور

بم تفسر عمل اليهود علي جذب الولايات المتحدة لصفهم
2- يعتبر عدوان 1956 علي مصر انتصارا سياسيا

قارن بين موقف انجلترا من الوحدة العربية خلال النصف الثاني من القرن التاسع عشر واثناء الحرب العالمية الثانيه

قارن بين موقف الولايات المتحدة من القضية الفلسطينية بعد الحرب العالمية الاولي واثناء الحرب العلمية الثانية

ما هو موقف العرب من تقسيم الامم المتحدة 1947

معلش يا مستر الاسئله كتييييييييييييير
بس يا ريت الاجابة في اسرع وقت
وجزاك الله عنا كل خير

mo.om 06-06-2011 09:45 PM

لكل مدرسين البوابة العظماء

اريد مذكرة تاريخ مراجعة نهائية شاملة المنهج كامل سؤال واجابة ارجو الرد

مجدى العشرى 07-06-2011 01:52 AM

انا شايف روح عودة مورخى التاريخ تعود فى حب المعلومة وتوصيلها للطالب او محبى فراءة التاريخ مع نكران الذات ..
انا مجدى العشرى مدرس اول مشرف بالمدرسة اسعيدية الثانوية العسكرية وتليفونى 0105189615/01526310205

ahmedabouzied 07-06-2011 07:15 PM

هو واحد من الاتنين دول باذن الله
ايد صحه العبارة:
1- اعتبار ثورة 1919 ثورة شعبيه بمعني الكلمه .
2- توحد المسلمين والاقباط في ثورة 1919

eljocker 09-06-2011 01:50 PM

وضح مدى تحقيق دستور 23 للمبادى اللبراليه؟؟؟؟

Tantawy Mohamed 09-06-2011 10:00 PM

يا ا محمد امتحان الوزارة الاسترشادي جاي منةاجزاء من الملغي

mahmoud HoTa 10-06-2011 03:30 AM

مساعدة

عايز اعرف توزيع الدرجات على الفصول

يعنى ال8 عليه كام والاخير كام وكدة يعنى

وشكرااااااا

كامل هيكل 10-06-2011 08:29 PM

استاذ محمد لو سمحت من فضلك ممكن تلخيص بسيط للأسلة المهمة فى الفصل 13

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 09:09 AM.