بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   القسم العلمى و الصحى (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=567)
-   -   ضع حلمك او رؤيتك وباذن الله ستجد تأويله هنا (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=355267)

magda75 09-09-2012 10:40 PM

شكرا جزيلا على تفسير الحلميين الخاصيين بى
جزاك الله كل خير

نور الحريري 10-09-2012 09:01 AM

بسة يعني قطة

rwan11114 11-09-2012 05:34 PM

السلام عليكم
حلمت بابي المتوفي يقول لي لا تبكي علي انا عايش
اريد تفسيركم

رضاك الجنة 13-09-2012 11:58 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة..... اختى العزيرة الغالية احببت ان أطمئن عليك وأيلغك تحياتى ودعواتى لك فتقبلى منى كل الحب والاحترام وجزاك الله عنا كل الخير على ما تبذلية من أجلنا ودمتى لنا ....

noureleauoon 21-09-2012 04:19 PM

اتكرر معايا احلام كتير للقيامه اخر حلم فيها هو اللي قلقني لاني كالعاده حلمت ان السما انشقت ونزل منها اسهم نار ع الارض تحرق الناس وكان بينزل حجاره زي حبايه العدس من جهنم ع البيوت والبيت اللي تنزل عليه تحرق كأن شهاب نزل عليه والمفروض اني كنت بشوف الكلام ده من شباك اوضتي وشايفه ان اهل بلدي كلهم بقوا ف فلوريدا فكنت مستغربه اننا بلدنا اتنقلت هنا وانا عارفه ان المكان ده علطول فيه زلازل واعاصير وكل الدنيا اتدمرت الا اوضتي وانا فيها ومامتي دخلت عليا ولابسه خمار وكانت طالعه من الصلاه وقلقانه وكل بيتنا اتدمر الا اوضتي وسمعت ايات بتتردد ف السما بصوت جهور فيما معناها اني مش هقدر انقذ حد وان ربنا لو اراد هيبدل اهل الارض ولو اراد برده هيديهم وف كل حلم للقيامه بسمع ايه مختلفه بس دايما فيها ايات بتطمني

احمدسكران 21-09-2012 04:52 PM

حلمت اني كنت نايم ولما صحيت وجدت شعري طويل وفيه شعر ابيض كتير وكل اللي يشوفني علي الوضع ده يحزن عليه اوي و بالذات اخي الاكبر محمد. للعلم انا اسمي احمد واسم امي فاطمه

cruz2011 21-09-2012 09:02 PM

جميل موضوع الاحلام دة

وللحياة بقية 22-09-2012 01:33 PM

موضوع جميل :078111rg3::078111rg3:

كنت عاوز اسال هوا فعلا الحلم الوحش ميتحكيش ؟؟

وحاجة تانية !!
زميل لى ببيته الدهان على الحيطة وقع وشكل كدا شكل غريب
زى اسد او حيوان غريب

ياريت لو اجابة ضرورى لانه بيعتقد انه شيطان وكدا

serooo2011 22-09-2012 02:44 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته :)

جزاكي الله كل خير على المجهود والتفسيرات الرائعه اللي قرأتها

انا والدتي حلمت بي حلم ارجو من حضرتك ان تفسيريه

هي حلمت ب بنت عمي اسمها امنية عندنا وبتعلم والدتي لف الطرح

وعملت طريقه عجبت ماما ف ماما قالت حلوه جدا بسم الله ما شاء الله

بصي يا اسراء ف انا قولتلها ثواني يا ماما عشان بتكلم مع الرسول وقامت من النوم على كده

ممكن حضرتك تفسري الحلم ده ؟ وجزاكي الله كل خير :)

دريم صالح 22-09-2012 09:37 PM

السلام عليكم ارجو تفسير حلمى هذا فقد حلمت انى وابنت خالى كنا موجودين فى فندق وكان مدهون جديد وله سلالم بيضاء وكنت انا وابنت خالى نشترى منه اشياء وكانت الاموال معى فى جيبى واشترينا موبيلات لونها بنى كتير اوى حتى كنت اقول لها انها جلد طبيعى وحتى اثبت لها ذلك وضعت الجلد بين اسنانى لاثبت لها انها جلد ثم جاء شخص لااعرفه ووقف وقال لنا شوفوا دى مدهونه كويس وقلب الموبايل على ظهره عشان يورينا الدهان ثم اخبرونا ان الفندق الساعة 8 مساءا محجوز لناس باكملة ويجب اننا ننتهى من الشراء وبعدها تقريبا كنا عاوزين نبدل حاجة او موبايل فقلت لبنت خالى تعالى نطلع فى الاسنسير قالت لاء اخاف من الكهرباء تقطع او يعطل وطلعت على السلالم وطعت وراها وبعدين وجدت نفسى كانى نزلة مكان الرمل بتاع شاطىء البحر ووجدت ابنت عمى وابنها وجلست على طربيزة وبعدين كان معى ورق وفية اكل وفتحته فاكلوا وطلعت من جيبى الشمال مبلغ من المال كبير اوى لا اعلم كام ومن اليمين فلوس ورق وفضة ثم وضعت الموبايلات البنى على التربيزة ونظرت الى الساعة وجدتها 6.5 وقلت باقى لسه وقت الحق اغير تقريبا كان موبايل
ارجو تفسير حلمى هذا وشكراااا جزيلالالالا

hokihoki 23-09-2012 10:20 PM

رايت اللهم اجعله خيرا انى ذهبت لخياطه اعرفها اسمها عزة لتخيط لى ثوب فاذا بها ترى سرتى وتاخذ بصدرى الايمن وتعصره لتنزل لبن ولكنى استغربت لانى غير مرضعه ففوجئت بان لبن السرسوب ينزل فمسحت باللبن بطنى.

فى اليوم التالى رايت انى ذهبت لتفصيل فستان فاذا به فستان حملى القديم

فما تفسير ذلك؟

aleman 24-09-2012 08:19 AM

باذن الله عمن قريب يتم التفسير
مع الشكر

دريم صالح 24-09-2012 03:09 PM

متى يتم التفسير لحلمى وشكررررررررررا

الصصاروخ 27-09-2012 12:29 AM

السلام عليكم

في البداية اود شكركم على المجهود الرائع

عندي حلم قصير يارب يعندكم على تفسيره

شفت في الحلم اني اخرج تبن من جوال / شوال كبير خالص

وفجاءة ظهرت رجل طفلة مقطوعة لابسه صندل ابيض وشفت امي على سطح منزل بتبل عيش / خبز

ناشف وكان هناك رص عيش عالى ، وافتكرت اني الحذاء بتاع البنات الى امي كانت بت***هم فخفت عليها

خالص . جزاكم الله خيراااااااااااااااااااااااااااااااا

aleman 27-09-2012 08:30 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rwan11114 (المشاركة 4836717)
السلام عليكم
حلمت بابي المتوفي يقول لي لا تبكي علي انا عايش
اريد تفسيركم

تفسيرى المتواضع والله اعلم:
لاتقلقى على حال ابيكى بالاخرة
فهو فى احسن حال باذن الله
ترحمى عليه واقرئى له القران
ولاتحزنى لفراقه
والله اعلم

aleman 27-09-2012 08:32 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة magda75 (المشاركة 4830949)
شكرا جزيلا على تفسير الحلميين الخاصيين بى
جزاك الله كل خير

جزانا واياكم اجمعين

aleman 27-09-2012 08:33 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رضاك الجنة (المشاركة 4843992)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة..... اختى العزيرة الغالية احببت ان أطمئن عليك وأيلغك تحياتى ودعواتى لك فتقبلى منى كل الحب والاحترام وجزاك الله عنا كل الخير على ما تبذلية من أجلنا ودمتى لنا ....

ربنا يكرمك دائما وشكرا لسؤالك
ربنا يديم الود بيننا باذن الله

aleman 27-09-2012 08:35 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة noureleauoon (المشاركة 4863519)
اتكرر معايا احلام كتير للقيامه اخر حلم فيها هو اللي قلقني لاني كالعاده حلمت ان السما انشقت ونزل منها اسهم نار ع الارض تحرق الناس وكان بينزل حجاره زي حبايه العدس من جهنم ع البيوت والبيت اللي تنزل عليه تحرق كأن شهاب نزل عليه والمفروض اني كنت بشوف الكلام ده من شباك اوضتي وشايفه ان اهل بلدي كلهم بقوا ف فلوريدا فكنت مستغربه اننا بلدنا اتنقلت هنا وانا عارفه ان المكان ده علطول فيه زلازل واعاصير وكل الدنيا اتدمرت الا اوضتي وانا فيها ومامتي دخلت عليا ولابسه خمار وكانت طالعه من الصلاه وقلقانه وكل بيتنا اتدمر الا اوضتي وسمعت ايات بتتردد ف السما بصوت جهور فيما معناها اني مش هقدر انقذ حد وان ربنا لو اراد هيبدل اهل الارض ولو اراد برده هيديهم وف كل حلم للقيامه بسمع ايه مختلفه بس دايما فيها ايات بتطمني

انتى قريبة من الله تتمنين رضاه
وباذن الله ستنالين ذلك
لكن انتى خائفة دائما من الوقوع فى الخطا
اى خطا عامة
والله اعلم

aleman 27-09-2012 08:39 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمدسكران (المشاركة 4863607)
حلمت اني كنت نايم ولما صحيت وجدت شعري طويل وفيه شعر ابيض كتير وكل اللي يشوفني علي الوضع ده يحزن عليه اوي و بالذات اخي الاكبر محمد. للعلم انا اسمي احمد واسم امي فاطمه

الشعر الطويل عمر طويل باذن الله
قد تكون عملت شئ خطأ فى الحياة عامة
وهذا الخطا اثر فى الاسرة
والله اعلم

aleman 27-09-2012 08:42 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة وللحياة بقية (المشاركة 4865630)
موضوع جميل :078111rg3::078111rg3:

كنت عاوز اسال هوا فعلا الحلم الوحش ميتحكيش ؟؟

وحاجة تانية !!
زميل لى ببيته الدهان على الحيطة وقع وشكل كدا شكل غريب
زى اسد او حيوان غريب

ياريت لو اجابة ضرورى لانه بيعتقد انه شيطان وكدا

فعلا الحلم السئ يفضل الا يحكيه الشخص الا لمن يثق به فقط منعا لتفسيرع تفسير سئ
اما عن دهان بيت صديقك فلا يقلق
بتحصل فى بيوت كتير
شكرا للمرور

aleman 27-09-2012 08:44 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة serooo2011 (المشاركة 4865799)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته :)

جزاكي الله كل خير على المجهود والتفسيرات الرائعه اللي قرأتها

انا والدتي حلمت بي حلم ارجو من حضرتك ان تفسيريه

هي حلمت ب بنت عمي اسمها امنية عندنا وبتعلم والدتي لف الطرح

وعملت طريقه عجبت ماما ف ماما قالت حلوه جدا بسم الله ما شاء الله

بصي يا اسراء ف انا قولتلها ثواني يا ماما عشان بتكلم مع الرسول وقامت من النوم على كده

ممكن حضرتك تفسري الحلم ده ؟ وجزاكي الله كل خير :)

رؤيا الرسول خير كما ذكرت فى مشاركة من قبل
كما ان ذكره بالحلم خير
خير لكى باذن الله
والله اعلم

aleman 27-09-2012 08:47 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دريم صالح (المشاركة 4866727)
السلام عليكم ارجو تفسير حلمى هذا فقد حلمت انى وابنت خالى كنا موجودين فى فندق وكان مدهون جديد وله سلالم بيضاء وكنت انا وابنت خالى نشترى منه اشياء وكانت الاموال معى فى جيبى واشترينا موبيلات لونها بنى كتير اوى حتى كنت اقول لها انها جلد طبيعى وحتى اثبت لها ذلك وضعت الجلد بين اسنانى لاثبت لها انها جلد ثم جاء شخص لااعرفه ووقف وقال لنا شوفوا دى مدهونه كويس وقلب الموبايل على ظهره عشان يورينا الدهان ثم اخبرونا ان الفندق الساعة 8 مساءا محجوز لناس باكملة ويجب اننا ننتهى من الشراء وبعدها تقريبا كنا عاوزين نبدل حاجة او موبايل فقلت لبنت خالى تعالى نطلع فى الاسنسير قالت لاء اخاف من الكهرباء تقطع او يعطل وطلعت على السلالم وطعت وراها وبعدين وجدت نفسى كانى نزلة مكان الرمل بتاع شاطىء البحر ووجدت ابنت عمى وابنها وجلست على طربيزة وبعدين كان معى ورق وفية اكل وفتحته فاكلوا وطلعت من جيبى الشمال مبلغ من المال كبير اوى لا اعلم كام ومن اليمين فلوس ورق وفضة ثم وضعت الموبايلات البنى على التربيزة ونظرت الى الساعة وجدتها 6.5 وقلت باقى لسه وقت الحق اغير تقريبا كان موبايل
ارجو تفسير حلمى هذا وشكراااا جزيلالالالا

اضغاث احلام لا تقلقى منها
ولو دلت فتدل على انك نفسك تغيرى جو
كما انك تحبى تشترى الحاجات الاصلى وليس التقليد والاشياء المميزة
والله اعلم

aleman 27-09-2012 08:49 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hokihoki (المشاركة 4868867)
رايت اللهم اجعله خيرا انى ذهبت لخياطه اعرفها اسمها عزة لتخيط لى ثوب فاذا بها ترى سرتى وتاخذ بصدرى الايمن وتعصره لتنزل لبن ولكنى استغربت لانى غير مرضعه ففوجئت بان لبن السرسوب ينزل فمسحت باللبن بطنى.

فى اليوم التالى رايت انى ذهبت لتفصيل فستان فاذا به فستان حملى القديم

فما تفسير ذلك؟

قد تحملين
او تتمنين ذلك
او اسرتك تريد ذلك
والله اعلم

aleman 27-09-2012 08:52 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الصصاروخ (المشاركة 4875423)
السلام عليكم

في البداية اود شكركم على المجهود الرائع

عندي حلم قصير يارب يعندكم على تفسيره

شفت في الحلم اني اخرج تبن من جوال / شوال كبير خالص

وفجاءة ظهرت رجل طفلة مقطوعة لابسه صندل ابيض وشفت امي على سطح منزل بتبل عيش / خبز

ناشف وكان هناك رص عيش عالى ، وافتكرت اني الحذاء بتاع البنات الى امي كانت بت***هم فخفت عليها

خالص . جزاكم الله خيراااااااااااااااااااااااااااااااا

اضغاث احلام لا تقلق منها
والله اعلم

نرمين1989 27-09-2012 10:35 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اما بعد فانني اود الاستفسار عن حلم حلمته امي عند استخارتها عند تقدم شاب لخطبتي في الاونة الاخيرة... الحلم هو: انها حلمت بان شخصا اتى واعطاها طفلا صغيرا لكنها لا تعرف ما هو *** الطفل اذا كان ذكرا ام انثى واريد التفسير لكلتا الحالتين باسرع وقت ممكن اذا سمحتم وشكرا...

نور الحريري 29-09-2012 01:59 AM

مرحبا

حبيب رفيقتي حلم انو كان ماشي بالشارع وفجا مطرت والناس صارت تتخبى من المطر الاهوا وضل رافع يدو للمطر والكل مستغرب منو انو مابعد شو تفسير الحلم

نور الحريري 29-09-2012 10:36 PM

مرحبا

هاذا الحلم لحبيب رفيقتي حلم فية
هو كان في ارض كلها زيتون وشجرزيتون كتيروالدنيا كان تمطر بقوة والناس كان تقولو انته مجنون واقف بمطره ابعد علي جنب وهو رافع ايدو للمطر ومرضي يبعد وقلها انا بحب المطر

بتمنى تف****ي هوا

نور الحريري 30-09-2012 08:53 PM

مرحبا

كيفك دكتورة معلش عم اعذبك معي بس الشخص الي بعتلك حلمو الو سنة ونص يحس باحساس انو راح يموت باي لحظة مابعرف هالاحساس حالة نفسية او الو علاقة بالحلم بتمنى تجاوبيني لانو في ناس بيحسو اكتير باحساس الموت يمكن من ظروف الحياة او مشاكلها بتمنى تجاوبيني

aleman 02-10-2012 06:36 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نرمين1989 (المشاركة 4875845)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اما بعد فانني اود الاستفسار عن حلم حلمته امي عند استخارتها عند تقدم شاب لخطبتي في الاونة الاخيرة... الحلم هو: انها حلمت بان شخصا اتى واعطاها طفلا صغيرا لكنها لا تعرف ما هو *** الطفل اذا كان ذكرا ام انثى واريد التفسير لكلتا الحالتين باسرع وقت ممكن اذا سمحتم وشكرا...

التفسير العلمى:
(طفل) هو في المنام تدل رؤيته على الهموم والأنكاد والتعب في مداراة الجهال وأرباب اللّهو واللعب

والطفلة الصغيرة من التقطها أو حملها أو ولدت له فإن كان محبوساً أو مسحوراً أو متعباً في خصومة أو مديوناً أو فقيراً فرج عنه وزال همه بالبشارة بها وإن لم يكن شيء من ذلك فالطفلة هم وغم

aleman 02-10-2012 06:41 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نور الحريري (المشاركة 4879582)
حبيب رفيقتي حلم انو كان ماشي بالشارع وفجا مطرت والناس صارت تتخبى من المطر الاهوا وضل رافع يدو للمطر والكل مستغرب منو انو مابعد شو تفسير الحلم

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نور الحريري (المشاركة 4881536)
هاذا الحلم لحبيب رفيقتي حلم فية
هو كان في ارض كلها زيتون وشجرزيتون كتيروالدنيا كان تمطر بقوة والناس كان تقولو انته مجنون واقف بمطره ابعد علي جنب وهو رافع ايدو للمطر ومرضي يبعد وقلها انا بحب المطر

بتمنى تف****ي هوا

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نور الحريري (المشاركة 4883172)
كيفك دكتورة معلش عم اعذبك معي بس الشخص الي بعتلك حلمو الو سنة ونص يحس باحساس انو راح يموت باي لحظة مابعرف هالاحساس حالة نفسية او الو علاقة بالحلم بتمنى تجاوبيني لانو في ناس بيحسو اكتير باحساس الموت يمكن من ظروف الحياة او مشاكلها بتمنى تجاوبيني

التفسير العلمى:
قال دانيال: رؤيا المطر تؤول بالخير والرحمة من الله تعالى إذا كان عاماً لقوله تعالى " وهو الذي ينزل الغيث من بعد ما قنطوا وينشر رحمته " فإن نزل المطر في وقته تحبه الناس ويكون مرضياً، وإن نزل في غير وقته لا تحبه الناس ويكون مذموما، وإذا كان المطر خاصا مثل أن ينزل على دار أو محلة فهو داء ومرض أو بلاء ومحنة، وإن نزل المطر هنيئا يكون خيرا أو منفعة.

صقر العرب2012 02-10-2012 03:12 PM

فسير حلم
العمر /24 الحالة الاجتماعية/ مخطوبة بدون كتب كتاب وقت الحلم/ بعد صلاة الاستخارة
انا بنت مخطوبة لشخض غريب لا ارغب في العيش معه وامي ايضا تتمني ان اتركه وقد تقدم لي قريبي لي وانا موافقة عليه وامي ايضا تتمني ان يكون قريبي هذا من نصيبي وتدعو بذلك وصليت سبع مرات استخارة متتالية ودعيت ربي ان يجعل قريبي من نصيبي ان كان خيرا ورايت الحلم الاتي

الحلم/ رايت اني ادخل محل ذهب فوجدت اسورة ذهب لبستها في يدى لكن صاحب المحل قال لي هذا غير اصلي فوجدت اسورتين ذهب قال لي ايضا هذه غير اصلي فخلعت الاسورة من يدى وخرجت من المحل

ملاحظة/ لقد تقدم لي اثنان قبل ذلك لكني رفضتهم ولم يحدث خطوبة وهذا خطيبي هو الشخص الثالث الذى يتقدم الي واوافق علي خطوبته

صقر العرب2012 02-10-2012 03:23 PM

بتمني تفسروا ليا ضرورى

lolo sh 2012 02-10-2012 05:05 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا متزوجة ومعى طفلين
انا حلمت ان فيه فى جدار المنزل كنز يارب ده خير ولا شر

nashooo 03-10-2012 02:38 AM

انا حلمت انى اتخنقت مع بنت عمى الصغير وهى فى 3 اعددى وكانت بتزعقلى جامد وانا زعلت وهى عيطط وانا كمان وماماتها جات قااتلى ليه كدة وبردوا عيطط وانا زعلت جداا وقمت رميت نفسى من الشباك بتاع شقتى هما سكننين معايا فى نفس العمارة ولما رميت نفسى وقعت على جزء صغير كدة اكنوا مكان صغير فى تراب تحت الشباك على طول خدنى المكان دا ونزلت لحد الشارع لما فوقت محتش برجلى ولا فتحت عنيه بس كونت حاسه بل حولى وعايزة اقولهم انى كويسه جدا بس معيطش خالص بس شوفت ماما فى الحلم بتعيط قومت من الحلم على اقامه صلاه الفجر مع العلم انى مصليا استخارة قبل ما انام مع العلم انى متزوجه ومع بنتين وكان فى حمل ونزل وكان الاستخارة بخصوص الحمل

nashooo 03-10-2012 02:44 AM

انا ال بعت الحلم ال وقعت من الشباك انا متزوجه ومع بنتين وكان فى حمل وسقط وبتمنى من الله حمل اخر وكانت صليت الاستخارة بخصوص الحمل

aleman 04-10-2012 09:23 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صقر العرب2012 (المشاركة 4886303)
فسير حلم
العمر /24 الحالة الاجتماعية/ مخطوبة بدون كتب كتاب وقت الحلم/ بعد صلاة الاستخارة
انا بنت مخطوبة لشخض غريب لا ارغب في العيش معه وامي ايضا تتمني ان اتركه وقد تقدم لي قريبي لي وانا موافقة عليه وامي ايضا تتمني ان يكون قريبي هذا من نصيبي وتدعو بذلك وصليت سبع مرات استخارة متتالية ودعيت ربي ان يجعل قريبي من نصيبي ان كان خيرا ورايت الحلم الاتي

الحلم/ رايت اني ادخل محل ذهب فوجدت اسورة ذهب لبستها في يدى لكن صاحب المحل قال لي هذا غير اصلي فوجدت اسورتين ذهب قال لي ايضا هذه غير اصلي فخلعت الاسورة من يدى وخرجت من المحل

ملاحظة/ لقد تقدم لي اثنان قبل ذلك لكني رفضتهم ولم يحدث خطوبة وهذا خطيبي هو الشخص الثالث الذى يتقدم الي واوافق علي خطوبته

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صقر العرب2012 (المشاركة 4886312)
بتمني تفسروا ليا ضرورى

حلمك فسر نفسه
مافى خير
الذهب بالحلم مش خير
ال3 اساور هم الخطاب اللى اتقدمولك من قبل بما فيهم خطيبك الحالى
وطالما انتى مستريحة لقريبك ده اتكلى على الله وصلى استخارة وارتبطى به
ربنا يوفقك دائما

aleman 04-10-2012 11:18 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lolo sh 2012 (المشاركة 4886452)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا متزوجة ومعى طفلين
انا حلمت ان فيه فى جدار المنزل كنز يارب ده خير ولا شر

التفسير العلمى:
تفسير الاحلام لكلمة حائط
- (حائط) من رأى في المنام أنه قائم على حائط أو راكبه فإن الحائط حاله الذي يقيمه إن كان وثيقاً فإن كانت حاله حسنة وإلا فعلى قد الحائط واستمكانه منه والحائط رجل منيع صاحب دين ومال وقدر على مقدار الحائط في عرضه وأحكامه ورفعته والعمارة حوله نسبه ومن رأى حيطان بناء قائمة محتاجة إلى مرمة ويرمها قوم فإنه رجل عالم أو إمام قد ذهبت دولته وله أصحاب قد راموا صلاح دولته فإن راموها صلحت وإن كان تاجراً قوي في تجارته. - (فإن رأى) أنه سقط حائطه فإنه يصير إليه كنز. - (ومن رأى) أنه سقط عليه حائط أو غيره فقد أذنب ذنوباً كثيرة وتعجل عقوبته والشق في الحائط أو في الشجرة أو الغصن يصير الواحد من أهل بيته اثنين بمنزلة المقراضين أو الجلمين. - (ومن رأى) حيطاناً مندرسة فهو رجل إمام عالم كبير وذهاب أصحابه وجنوده وعشيرته فإن جددها فإنهم يتجددون وتعود حالهم الأولى في الدولة. - (فإن رأى) أنه متعلق بحائط فهو على شرف زواله بقدر استمكانه منه في تعلقه ويقال بل يتعلق برجل رفيع فإن رفع حائطاً فطرحه فإنه يسقط رجلاً عن معيشته أو يهلكه أو ي***ه فإن عرف الحائط فإن صاحبه يموت في الهم وقيل الحائط رجل ذو سلطان غالب لا يرام إلا برفق على قدره في الحيطان وحائط المدينة رجال غزاة أو سلطان قوي أو رئيس قوي حافظ لماله فإن وثب من حائط اعتمد على عصا فإنه يتحول من رجل مؤمن إلى رجل منافق أو يترك مشورة مؤمن بمشورة منافق ومن نظر في حائط فرأى مثاله فيه فإنه يموت ويكتب على قبره اسمه ومن سقط من حائط سقط عن حاله أو عن رجاء يرجوه أو أمر هو به متمسك. - (ومن رأى) كأنه جالس على حائط وفي يده سوار من ذهب فإنه ينال علواً وشرفاً وثروة وجاهاً وأما رؤية الجدار في المنام فإنه يدل على العلم والهدى والإطلاع على الأشرار والحكم أو الفرقة بين الأصحاب. - (ومن رأى) الحائط سقط إلى داخل الدار مرض صاحبها وإن سقط إلى خارج الدار فذلك موته وإن كان حائطاً تحدد مكانه في مصاهرة ومن بنى حائطاً من لبن عمل عملاً صالحاً ولا يحمد البناء بالآجر والجص والحائط إذا انشق في مكانه فإنه زيادة سجن في ذلك المكان وكذلك الشجرة المشقوقة وخروج الماء من الحائط من قبل أخ أو صهر.

تفسير الاحلام لكلمة حائط
- (حائط) من رأى في المنام أنه قائم على حائط أو راكبه فإن الحائط حاله الذي يقيمه إن كان وثيقاً فإن كانت حاله حسنة وإلا فعلى قد الحائط واستمكانه منه والحائط رجل منيع صاحب دين ومال وقدر على مقدار الحائط في عرضه وأحكامه ورفعته والعمارة حوله نسبه ومن رأى حيطان بناء قائمة محتاجة إلى مرمة ويرمها قوم فإنه رجل عالم أو إمام قد ذهبت دولته وله أصحاب قد راموا صلاح دولته فإن راموها صلحت وإن كان تاجراً قوي في تجارته. - (فإن رأى) أنه سقط حائطه فإنه يصير إليه كنز. - (ومن رأى) أنه سقط عليه حائط أو غيره فقد أذنب ذنوباً كثيرة وتعجل عقوبته والشق في الحائط أو في الشجرة أو الغصن يصير الواحد من أهل بيته اثنين بمنزلة المقراضين أو الجلمين. - (ومن رأى) حيطاناً مندرسة فهو رجل إمام عالم كبير وذهاب أصحابه وجنوده وعشيرته فإن جددها فإنهم يتجددون وتعود حالهم الأولى في الدولة. - (فإن رأى) أنه متعلق بحائط فهو على شرف زواله بقدر استمكانه منه في تعلقه ويقال بل يتعلق برجل رفيع فإن رفع حائطاً فطرحه فإنه يسقط رجلاً عن معيشته أو يهلكه أو ي***ه فإن عرف الحائط فإن صاحبه يموت في الهم وقيل الحائط رجل ذو سلطان غالب لا يرام إلا برفق على قدره في الحيطان وحائط المدينة رجال غزاة أو سلطان قوي أو رئيس قوي حافظ لماله فإن وثب من حائط اعتمد على عصا فإنه يتحول من رجل مؤمن إلى رجل منافق أو يترك مشورة مؤمن بمشورة منافق ومن نظر في حائط فرأى مثاله فيه فإنه يموت ويكتب على قبره اسمه ومن سقط من حائط سقط عن حاله أو عن رجاء يرجوه أو أمر هو به متمسك. - (ومن رأى) كأنه جالس على حائط وفي يده سوار من ذهب فإنه ينال علواً وشرفاً وثروة وجاهاً وأما رؤية الجدار في المنام فإنه يدل على العلم والهدى والإطلاع على الأشرار والحكم أو الفرقة بين الأصحاب. - (ومن رأى) الحائط سقط إلى داخل الدار مرض صاحبها وإن سقط إلى خارج الدار فذلك موته وإن كان حائطاً تحدد مكانه في مصاهرة ومن بنى حائطاً من لبن عمل عملاً صالحاً ولا يحمد البناء بالآجر والجص والحائط إذا انشق في مكانه فإنه زيادة سجن في ذلك المكان وكذلك الشجرة المشقوقة وخروج الماء من الحائط من قبل أخ أو صهر.

تفسير الاحلام لكلمة حائط

الكنز
يدل على حمل المرأة ، لأن الذهب غلمان والفضة جوار . وربما دل على مال بكثرة ، أو علم للعالم ، ورزق للتاجر وولاية لأهلها في عدل . وقد قيل : إن
الكنز يدل على الاستشهاد ، والكنوز أعمال ينالها الإنسان في بلاده كثيرة ، وقال بعضهم : من رأى كأنه وجد كنزا فيه مال فيدل على شدة تصيبه وحكي أن امرأة رأت بنتا لها ميتة ، فقالت لها : يا بنية أي الأعمال وجدتي خيرا ؟ فقالت : عليك بالجوز فاقسميه في المساكين . فقصت رؤياها على ابن سيرين، فقال : لتخرج هذه المرأة الكنز الذي عندها فلتتصدق به ، فقالت المرأة : استغفر الله إن عندي كنزا دفنته من أيام الطاعون ورأى رجل ثلاث ليال متواليات كأنه أتاه آت فقال له اذهب إلى البصرة فإنك بها كنزا فاحمله ، فلم يلتفت إلى رؤياه حتى صرح له بالقول في الليلة الثالثة ، فعزم على ا لذهاب إلى البصرة ، وجمع أمتعته ، فلما أن وردها جعل يطوف في نواحيها مقدار عشرة أيام فلم يظهر له شيء ، وأيس ولام نفسه على ما تجشم، فدخل يوما خربة فرأى فيها بيتا مظلما ، ففتشه فوجد فيه دفترا فأخرجه ونظر فيه ، فلم يعلم منه شيئا وقد كان مكتوبا بالعبرانية ، ولم يجد أحدا بالبصرة يقرأه، فانطلق به إلى شاب في بغداد ، فلما نظر فيه الشاب طلب منه أن يبيعه إياه فأبى وقال : ترجمه بالعبرانية لي لأدفعه من بعد إليك ، فترجمه له وكان ذلك الكتاب في التعبير التاج : وأما التاج إذا رأته المرأة على رأسها فإنها تتزوج برجل رفيع ذي سلطان أو غني ، وإن كانت حاملا ولدت غلاما . وإن رآه رجل على رأسه فإنه ينال سلطانا أعجميا ، فإن دخل عليه ما يصلحه سلم دينه ، وإلا كان فيه ما يفسد الدين ، لأن لبس ا لذهب مكروه في الشرع للرجال،وقد يكون أيضا زوجة ينكحها رفيعة القدر غنية موسرة ، وإن رأى ذلك من هو مسجون في سجن السلطان فإنه يخرجه ويشرف أمره معه ، كما شرف أمر يوسف عليه السلام مع الملك ، إلا أن يكون له والد غائب فإنه لا يموت حتى يراه فيكون هو تاجه ، والتاج المرصع بالجوهر خير من التاج الذهب وحده حكي أن رجلا أتى ابن سيرين فقال: رأيت كأني فقال : رأيت كأن على رأسي تاجا من ذهب ، فلقال له : إن أباك فر عربة قد ذهب بصره ، فورد عليه الكتاب بذلك ،وقال : إن التاج على رأس الرجل رئيسه الذي كان فوقه ، وقد ذهب عنه شيء يعز عليه وأعز ما عليه بصره-

(حائط) من رأى في المنام أنه قائم على حائط أو راكبه فإن الحائط حاله الذي يقيمه إن كان وثيقاً فإن كانت حاله حسنة وإلا فعلى قد الحائط واستمكانه منه والحائط رجل منيع صاحب دين ومال وقدر على مقدار الحائط في عرضه وأحكامه ورفعته والعمارة حوله نسبه ومن رأى حيطان بناء قائمة محتاجة إلى مرمة ويرمها قوم فإنه رجل عالم أو إمام قد ذهبت دولته وله أصحاب قد راموا صلاح دولته فإن راموها صلحت وإن كان تاجراً قوي في تجارته. - (فإن رأى) أنه سقط حائطه فإنه يصير إليه كنز. - (ومن رأى) أنه سقط عليه حائط أو غيره فقد أذنب ذنوباً كثيرة وتعجل عقوبته والشق في الحائط أو في الشجرة أو الغصن يصير الواحد من أهل بيته اثنين بمنزلة المقراضين أو الجلمين. - (ومن رأى) حيطاناً مندرسة فهو رجل إمام عالم كبير وذهاب أصحابه وجنوده وعشيرته فإن جددها فإنهم يتجددون وتعود حالهم الأولى في الدولة. - (فإن رأى) أنه متعلق بحائط فهو على شرف زواله بقدر استمكانه منه في تعلقه ويقال بل يتعلق برجل رفيع فإن رفع حائطاً فطرحه فإنه يسقط رجلاً عن معيشته أو يهلكه أو ي***ه فإن عرف الحائط فإن صاحبه يموت في الهم وقيل الحائط رجل ذو سلطان غالب لا يرام إلا برفق على قدره في الحيطان وحائط المدينة رجال غزاة أو سلطان قوي أو رئيس قوي حافظ لماله فإن وثب من حائط اعتمد على عصا فإنه يتحول من رجل مؤمن إلى رجل منافق أو يترك مشورة مؤمن بمشورة منافق ومن نظر في حائط فرأى مثاله فيه فإنه يموت ويكتب على قبره اسمه ومن سقط من حائط سقط عن حاله أو عن رجاء يرجوه أو أمر هو به متمسك. - (ومن رأى) كأنه جالس على حائط وفي يده سوار من ذهب فإنه ينال علواً وشرفاً وثروة وجاهاً وأما رؤية الجدار في المنام فإنه يدل على العلم والهدى والإطلاع على الأشرار والحكم أو الفرقة بين الأصحاب. - (ومن رأى) الحائط سقط إلى داخل الدار مرض صاحبها وإن سقط إلى خارج الدار فذلك موته وإن كان حائطاً تحدد مكانه في مصاهرة ومن بنى حائطاً من لبن عمل عملاً صالحاً ولا يحمد البناء بالآجر والجص والحائط إذا انشق في مكانه فإنه زيادة سجن في ذلك المكان وكذلك الشجرة المشقوقة وخروج الماء من الحائط من قبل أخ أو صهر

خير باذن الله جاى او جه بالطريق وهيكون مفاجئة غير متوقع مصدرها
والله اعلم

صقر العرب2012 04-10-2012 02:38 PM

شاكرة جدا الك علي تفسيرك وربنا يعمل اللي فيه الخير

نورالحبيب 05-10-2012 12:47 PM

السلام عليكم ورحمه الله
انا حلمت اليوم الجمعه...بانى يوم زفافى على زوجى برغم اننا متزوجين فى الحلم واختى الصغيره كمان زفافها فى نفس اليوم....هى مش متزوجه فى الحقيقه
كانت اختى لابسه فستان ابيض بس مترب وشكله مبهدل وانا ارتدى فستان احمر زاهى وشكله حلو وطرحه سكرى اللون....كنت فى الحلم معترضه انى البس احمر فى فرخى وعماله ادور على فستان ابيض بس ملقتش ومكنش فيه وقت وكمان لقيت المحلات قافله واللى موجود متبهدل ..كنت منتظره اختى الكبيره تيجى تلبسنى وتزوقنى بس اتأخرت عليا فدخلت البس وحدى وغسلت وشى واسنانى وطلعت قبل مااكمل لبس الطرحه لقيت ام زوجى وخالته قاعدين ولما شافونى كبروا وقالوا ماشاء الله وجهك ابيض قوى ومنور ابتسمت وقلت بس انا لسه معملتش حاجه انا لسه هتزوق ودخلت ببص لنفسى لقتنى فعلا وجهى منور جدا وجميل جدا ...لبست الفستان الاحمر برغم انى معترضه عليه واختى لبست الفستان الابيض وكان مبهدل وكانت حفلة زفافنا مع بعض
دايما بحلم انى بتزوج زوجى من جديد وبردو دايما مفيش وقت وبدور على فستان يعجبنى ومبلاقيش وبتزوج من نفس زوجى فعلا
جزاكى الله خيرا عن تفسيرك ربنا يوفقك ويوجهك لما يحب ويرضى

serooo2011 05-10-2012 07:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aleman (المشاركة 4875741)
رؤيا الرسول خير كما ذكرت فى مشاركة من قبل
كما ان ذكره بالحلم خير
خير لكى باذن الله
والله اعلم

ميرسي جداااااااااااااااااااااااااااااااا :)

جزاكي الله كل خير :)

Eco esraa feps 05-10-2012 08:46 PM

الحقييييييينى يا دكتوووووووره انا احلامى بتتحقق والله العظيم تلاته بتتحقق لكن الحلم اللى بيتحقق بحلمه قبل الفجر وسعات بعده لكن قبل الساعه خمسه بصحى سعات الاقى الفجر بيأذن والله العظيم بجد انا مش عارفه اعمل ايييه لكن اقولك حاجه اول ما الحلم بلاقيه وحشش اوووووووووى باصحف سورى يعنى فى الللفظ اتف على شمالى 3 مرات واقول ف كل مره اعوذ باالله من الشيطان الرجيم مش بيحصل بس سعات كتير بانسى اعمل كده ويتحقق
اقولك انا حلمت ان مامتى توفت وكان لبابا دخل من بعيد فى موتها وصحيييت اعيط كتييير المهم بعديها والله باقل من اسبوعين ماماتى ماتت واهلها اتهموا بابا فى سبب موتها لكن من بعييييييييييييييد يعنى مش سبب رئيسى فى الموت
المهم وحلمت ان مدرس اتخانقت معاه وتانى يوم اتخانقت فعلا معاااااااااااااااااه
وحلمت من 3 ايام ان السماء بتعمل برق ورعد وصحيت على ان اخويااا بيقووووولى اصحى السماء بترعد وتبرق بس اكييييد ده مش انى سمعته وهو بيتكلم وبعدييييييين حلمت لا طبعا ده اخويا قالى بعديها بفتره لكن ف نفس اليوم
وحلمت فى نفس اليوم انى اتخانقت مع مرات عمى وكلمتها باسلوب متكبر شويه مع انى والله ف الحقيقه مرات عمى دى مش بكلمها من 7 سنييييييييين متخانقه معاااها والمهم تانى يوم الظهر بابا اتخانق معااااااااااااااها وانا اتدخلت وكأن الاشياء بتتكرررررررررر
يا دكتووووووووووره هقووووووووووووووووول ايييييييييييييييييه ولا اييييييييييييييييه ولا اييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييه انا تعبت اوووووووووووووى وبخاف اانننننننننننااااااااااااااااااااااااااااااااااام اووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو وووووووووووووووووووووووووى وصدقينى ان كل كلامى ده والله العظيم صح

sara mar 06-10-2012 10:35 PM

رحبااا يا احلى اعضاء بتمنى الكل يكون بخيير وانا مبسوطة اني سجلت بهالمنتدى
ممكن تساعودني ببتفسيير حلميي
يا جماعة انا حلمت بحط حنا لبنت خالتي لاييدها وبعدي حكيتلها شفتي حطييتتلك الحنا ووسخت ايدي
ولما صحيت لقييت فيي ايديي الاتنيينن حنا وشوي برجلي وييحة الحنا ممكن تفسير يا دكتور الله ييخلييك

ام اميره 08-10-2012 09:10 PM

انا حلمت ان والدي وهو متوفي يعطي اخي نقودا علي مرتين وهي كثيره اريد ان اعرف تفسير هزا الحلم يا دكتور

grand5 09-10-2012 06:37 PM

السلام عليك ارجو تفسير هذا الحلم

انى اركب سيارة وامر وسط جناين فاكهة تطل الفاكهة علي واريد ان اقطف منها فهى فى متناول اليد من

داخل السيارة ولكنى استحرم ان اقطف منها واقول حرام انها ليس ملكى ولاعرف من صاحبها

فهل من تفسير

violet.flower 09-10-2012 06:49 PM

الاحلام عالم آخر نعيش فيه رغم ارادتنا

bosy.mido2009 10-10-2012 10:18 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aleman (المشاركة 3834535)
السلام عليكم
اخواتى واخوانى اعضاء المنتدى
تم فتح الموضوع ده لتلقى احلامكم ورؤياكم ومحاولة تفسيرها تفسير علمى مسند على كلام كتب تفسير الاحلام والرؤى المختلفة والموثوق منها باذن الله
فكلنا نحلم احلام ما او كوابيس والعياذ بالله
وللاسف بدون علم نقصها على اى شخص او اشخاص كثر محاولة لتأويل هذا الحلم او هذه الرؤيا
وقد قيل ان هذا خطأ
حيث يقال ان الحلم او الرؤيا تتفسر بأول تفسير لها
بمعنى:
انا حلمت حلم
روحت لصديقة لى
قالت لى الحلم ده وحش (والله اعلم بضميرها او قالت كدا بهزار مثلا)وهيحصل كذا وكذا
اذا الحلم هيتفسر كده
اما صديقة اخرى ممكن تقول الحلم ده تفسيره حلو كذا وكذا
اذا هيتفسر على الكلام ده

ودى حقيقة ياجماعة مش تأليف او خيال
ماذا يفعل النائم إذا رأى حلما مزعجا؟
يفعل كما أمرنا رسول الله صلى الله عليه وسلم قائلا : الرؤيا الصالحة من الله ، فإذا رأى أحدكم ما يحب فليحمد الله ، و لا يحدث بها إلا من يحب ، و إذا رأى ما يكره فليتفل عن يساره ثلاثا ، و ليتعود بالله من شرها ، و لا يحدث بها احدا فإنها لن تضره

والرسول الكريم عندما قال لا يحدث بها احد
حتى لايفسرها تفسير سئ فتحدث

كثير منا يحلم حلم او يشوف رؤيا اول مايحكيها يحكيها لواحد صاحبه
ممكن صاحبه ده يفسرهاله اول تفسير بهزار وبعدم جدية وللاسف هيتفسر الحلم على هذا التأويل
لذا اللى عنده حلم او رؤيا محتاجة تفسير او شئ راه بالحلم عاوز يفسره سواء كان جماد او حيوان او انسان
ياريت يضعها هنا بالموضوع
وباذن الله يجد تفسير علمى ليها
بس الاول لازم نعرف الفرق بين الحلم والرؤيا والكابوس ....ألخ
وده اللى هبدأ به الان باذن الله

بتمنا من الله المساعده منكم
انا حلمت بانسان كان متقدم لخطوبتى وفى اكترالاوقات كان بحس بكلمه انه بيكدب عليا فاانا اقتربت من الله وصليت صلات الاستخارة
وحلمت حلم انى فى مكان كبير فى فرح وجيه الانسان اللى مفروض يكون خطيبى ولابس قفطان ابيض وماسك ولد صغير جميل اوى ولابس نفس الشئ وبشور عليا وندانى فرحت فقالتله مين الولد الامور ده فقالى ده ابنى وده السر اللى طول عمرى مش عارف اقولك عليك وانا عيط وكانت ام الطفل واقفه بعيد وقالى ديه مامات محمد ابنى وقالى سامحتنى وبعده فوقت من الحلم بتمنا انى حد يفدنى ويفسر الحلم

bosy.mido2009 10-10-2012 10:27 AM

بتمنا من الله المساعده منكم

انا حلمت بانسان كان متقدم لخطوبتى وفى اكترالاوقات كان بحس بكلموا انه بيكدب عليا تعبت من التفكير و اانا اقتربت من الله وصليت صلات الاستخارة وبعد الصلاة بيومين كده
وحلمت حلم انى انا فى مكان كبير وفى ناس كتير فى فرح وجيه الانسان اللى مفروض يكون خطيبى ولابس قفطان ابيض وماسك ولد صغير جميل اوى ولابس نفس الشئ وبشور عليا وندانى فرحت فقالتله مين الولد الامور ده فقالى ده ابنى وده السر اللى طول عمرى مش عارف اقولك عليك وانا عيط وكانت ام الطفل واقفه بعيد وقالى ديه مامات محمد ابنى وقالى سامحتنى وبعده فوقت من الحلم بتمنا انى حد يفدنى ويفسر الحلم

lost333 10-10-2012 06:07 PM

من يحلم انة ذهب الى الكعبة ولم يلبس الاحرام

aleman 10-10-2012 08:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nashooo (المشاركة 4887550)
انا حلمت انى اتخنقت مع بنت عمى الصغير وهى فى 3 اعددى وكانت بتزعقلى جامد وانا زعلت وهى عيطط وانا كمان وماماتها جات قااتلى ليه كدة وبردوا عيطط وانا زعلت جداا وقمت رميت نفسى من الشباك بتاع شقتى هما سكننين معايا فى نفس العمارة ولما رميت نفسى وقعت على جزء صغير كدة اكنوا مكان صغير فى تراب تحت الشباك على طول خدنى المكان دا ونزلت لحد الشارع لما فوقت محتش برجلى ولا فتحت عنيه بس كونت حاسه بل حولى وعايزة اقولهم انى كويسه جدا بس معيطش خالص بس شوفت ماما فى الحلم بتعيط قومت من الحلم على اقامه صلاه الفجر مع العلم انى مصليا استخارة قبل ما انام مع العلم انى متزوجه ومع بنتين وكان فى حمل ونزل وكان الاستخارة بخصوص الحمل

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nashooo (المشاركة 4887553)
انا ال بعت الحلم ال وقعت من الشباك انا متزوجه ومع بنتين وكان فى حمل وسقط وبتمنى من الله حمل اخر وكانت صليت الاستخارة بخصوص الحمل

التفسير العلمى:
ربنا يكرمك بحمل اخر باذن الله
لاتقلقى اضغاث احلام اتفسرت بسقوط حملك
والله اعلم

aleman 10-10-2012 08:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صقر العرب2012 (المشاركة 4889967)
شاكرة جدا الك علي تفسيرك وربنا يعمل اللي فيه الخير

اختك aleman معك دائما باذن الله
فى رعاية الله

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 09:43 AM.