بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   الجودة والإعتماد التربــــــــــــــــــوى (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=369)
-   -   الدبلومات الالكترونية (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=227156)

عصام 60 19-11-2011 09:44 PM

السلام عليكم
انا حاصل علي دبلومه مهنيه بتقدير مقبول وعايز اكمل الدبلوم الخاص فهل أحد يعرف مكان يقبل بهذه الشروط أفيدوني جزاكم الله كل الخير

عصام 60 19-11-2011 11:11 PM

السلام عليكم
انا حاصل علي دبلومه مهنيه بتقدير مقبول وعايز اكمل الدبلوم الخاص فهل أحد يعرف مكان يقبل بهذه الشروط أفيدوني جزاكم الله كل الخير

hossam_azazi 20-11-2011 12:31 PM

لو حضرتك جايب جيد فى الليسانس ممكن تكمل خاص على طول من غير مهنية فىجامعات كتير زى طنطا والمنصورة وعين شمس بس بتكون سنتين

محمد ع الوهاب العديسي 29-11-2011 08:14 AM

استفسار عن القيد لدرجة الماجستير؟؟؟؟؟

أرجو من الزملاء الذين درسوا على الطريقة الالكترونية أن يفيدونا عن الماجستير الالكتروني...

وجزاكم الله كل الخير

محمد ع الوهاب العديسي 29-11-2011 08:23 AM

وكم أتمنى أن يكون من بين أعضاء هذا المنتدى عضوا مقيدا لدرجة الماجستير في كلية التربية قسم المناهج

خالد الناظر 15-12-2011 04:27 PM

شكرا لك يا سيدى

خالد الناظر 20-12-2011 02:34 PM

معلومات قيمة .. شكرا لكم

moon light 83 27-01-2012 05:16 PM

السلام عليكم
انا يعيده واول مره اكتشف ان في المنتدى قسم للدراسات العليا
انا معايا بكالوريوس علوم وتربيه فيزيا وكيماء جيد جدا وبسال عن الدبلومه اون لاين
اول مره اسمع عنها طبعا عشان عندي اطفال انى ارجع اقدم في الكليه دا صعب كفايه الشغل في المدرسه
عاوزه اعرف التقديم امتى والافضل ايه دبلوم مهنى ولا خاص بالنسبه للعمل
وتكاليف الدراسه ايه ولكم جزيل الشكر

فرناند 25-02-2012 12:47 AM

السلام عليكم وحمة الله وبركاته

ياجماعة انا عايزة أعرف حاجة لوسمحتوا ممكن لوحد خاض التجربة يفدنى

عايزة اعمل دبلوم تربوى لأنى خريجة آداب وطبعا تقديرى شعبى وغير كدة القسم اللى درسته اربع سنين للأسف قسم الفلسفة مش لقيه شغل بالخارج لأنهم مبيدرسوش فلسفة

واتصلت على وكيل جامعة القاهرة علشان الدبلوم المهنى قالوا هو دبلوم مهنى مش تربوبى وملكيش تكملى بعديه دبلومة خاصة
وغير كده متغربين عن بلدنا وبيرفعوا الاسعار جدا الدبلومة ب1750 دولار للمصريين

الواحد بيتمنى انهم يعدلوا التعليم يعنى كلية آداب إيه لازمتها لومش هنشتغل معلمين إلا بعد مناخد دبلوم تربوى يبقى يلغوها ويخلوها كلها تربية وملهمش كمان نقابة ياريت كان فى حد وعانى اقبل ماقدم كنت دخلت إقتصاد منزلى ولاتربية رياضية ولا تربية نوعية سوق العمل بتعهم مطلوب

المهم ياجماعة اللى عنده فكرة يفدنى

وربنا يصلح التعليم فى مصر
لانه اهم حاجة
أحنااااااااااااااااااااااااا محتاجين علم
مش نحفظ ونرص نحفظ ونرص
وبعد كده نمسح

hossam_azazi 14-03-2012 10:56 PM

وممكن تكمل خاصة على طول سنة واحدة بعد التربوى من غير مهنية فى طنطا

romero1999 14-05-2012 04:45 PM

أرجو من الأعضاء الكرام التكرم بتزويدنا بمعلومات كافية عن هذه الدبلومة الالكترونية خاصة انى من محافظة اسيوط ولا استطيع الذهاب للجامعة لمعرفة الشروط الازمة للتقدم ولكم جزيل الشكر .

عبدالعزيزعشماوى 28-06-2012 01:38 AM

ارجو من حضرتكم الافادة انى حاصله على بكالوريوس تكنولوجيا التعليم بتقدير جيد جدا وأريد أن أحصل على الدبلومه الخاصة مباشرة هل هذا ينفع أم شرط الحصول على الدبلوم المهنية أولا ولكم جزيل الشكر

عبدالعزيزعشماوى 28-06-2012 01:44 AM

ما هى شروط التقديم في الدبلومه الخاصة.

ارجو من حضركم الافادة وخصوصا ممن حصل عليها

hossam_azazi 28-06-2012 01:34 PM

لو حضرتك جايب جيد فى الليسانس ممكن تكمل خاص على طول من غير مهنية فىجامعات كتير زى طنطا والمنصورة وعين شمس بس بتكون سنتين
مطلوب 6 صور
اصل شهادة الكلية
وشهادة ميلاد كمبيوتر
وشهادة التجنيد اصل
وملف يتم سحبة من الكلية تقريبا فى اول شهر 8 فى حدود 35 - 50 جنيه يتم سحبه باصل الشهادة مع الجيش علشان مترجعش
واختام من جهة العمل لو شغال وبعدين ترجعه تانى يتم فتح باب الاستلام مع اختيار القسم
ولو الكترونى شهادة icdl + الكشف الطبى

hossam_azazi 28-06-2012 01:39 PM

بالنسبة للمقبول فى الكلية طنطا بتقبل وتقريبا بنها فى الدبلومة وحتى كمان فى الماجستير بس بنها تقريبا قفلت على الماجستير بالمقبول

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 10:41 PM.