بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   شروحات الحاسب و المحمول (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=34)
-   -   إعرض مشكلتك...( ورشة الصيانة ) (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=486628)

mfa1 28-04-2014 12:12 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kholoud9 (المشاركة 5833789)
السلام ..
عفوا بس انا تعريف عن طريق الشبكه " لاسلكيه" والطابعه ما تشتغل عشان اعيد التعريف :/ ..
انا عدت تشغيل الطابعه وطلع بشاشة الطابعه " 49.4C02 error to continue" !!!

Re: I recieve error code 49.4C02 from my HP3005N printer.

The 49.xxxx errors are "communication errors" and can be caused by many things:
Corrupted driver, corrupted firmware, corrupted print job, bad nic card (your printer has a built in network port), bad memory DIMM, bad formatter board etc etc.

Unplug the network cable, power off and then back on..........print a configuration page...........check that the printer sees the network port (if you see the IP address on the EIO page it sees it)...........if it doesn't see it you may have a bad formatter board (the network port is built in it).
If the printer works just fine while unplugged from the network, start replacing the network cable, otherwise you need to look into your network.

mfa1 28-04-2014 12:53 AM

Re: I recieve error code 49.4C02 from my HP3005N printer. Post options ‎02-21-2011 11:21 PM Some complicated printer errors can be triggered by more than one thing. Printer error code “49.4c02” is one of them. It occurs when there is corrupted data. This may confuse the printer, and it stops functioning. In other cases, the data is corrupted while being transferred to the printer. Some printer models are naturally prone to this error because of their driver, while others can display this error while printing a specific font. Printer error code 49.4c02 may be caused due to the following: * Corrupted or big size print queue * Hardware problems * Faulty memory storage Corrupted or big size print queue Printer error 49.4c02 may occur due to corrupted print queue. Just clear the queue and restart the printer and the error may be fixed. This would seem to work for most cases. If none of them are corrupted, check to see if any of them are in an uncommon size. Larger printings tend to result in this error as well. Check if it’s the cause by clearing the queue then printing normal-sized documents instead. The error may also be caused due to complicated fonts as they are harder to read, especially if they’re in color or written in a pdf format. If this is the cause of the error you can either stop printing such documents and update the drivers or firmware. The drivers may contain bugs which cause the printers to act this way, so updating them will solve the problem. Hardware problems In other cases, it may be the hardware inside the printer that causes Printer error 49.4c02. This is often the case if you suspect the printer is reporting errors because of data corruption. Some printers report this error right before you disconnect from the computer. This is probably due to faulty netcard. They come with the printer, and once damaged, may cause connectivity troubles. Remove it, and then check if the printer comes back online. If it does, just replace the net card. Faulty memory storage If this is still not the case, Printer error code “49.4c02” may be caused due to faulty memory storage. Swap out ROM and RAM with ones from a working printer, then check if it works. Also problems with formatter board may cause Printer error code “49.4c02”. 0

samouel 03-05-2014 12:12 AM

جهاز لاب توب lenovo t500هناك باسوورد على المازربورد كيفية فك الباسوورد

mfa1 03-05-2014 08:20 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samouel (المشاركة 5841079)
جهاز لاب توب lenovo t500هناك باسوورد على المازربورد كيفية فك الباسوورد

تابع هنا
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=505418

مهدى الاكرت 05-05-2014 11:37 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mfa1 (المشاركة 5034211)
فضلاً راجع ورشة الصيانة لقياس الوصلات و خاصة مفاتيح التشغيل لربما يكون بها عطل أو لا تعمل و قياس التيار عند الأطراف و بطارية الجهاز و اللوحة الأم و هل لمبات البيان الخاصة بالهارد و التشغيل تعمل أم لا

عند فتح الجهاز يظر على الشاشة oreparing your desktop

mohammed2 09-05-2014 09:16 AM

السلام عليكم
عندي طابعة kyocera FS-1030D ]
عند طباعة الصفحة بالعرض لايتم طباعتها بصورة صحيحة حيث يحدث تداخل في الكلام والرسوم الخاصة بالجداول

mfa1 09-05-2014 01:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohammed2 (المشاركة 5848124)
السلام عليكم
عندي طابعة kyocera fs-1030d ]
عند طباعة الصفحة بالعرض لايتم طباعتها بصورة صحيحة حيث يحدث تداخل في الكلام والرسوم الخاصة بالجداول

تأكد من تثبيت التعريف الصحيح للطابعة المتوافق مع نظام التشغيل بجهازكhttp://www.kyoceradocumentsolutions....030D._.EN.html

احمد سليمان الهواري 21-05-2014 06:00 AM

من فضلك الجهاز لايقرأ اي كارت الميموري عندي ولا استطيع تشغيل البلوتوث في الجهاز مع العلم ان لدي ويندوز 7

mfa1 21-05-2014 11:34 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد سليمان الهواري (المشاركة 5862805)
من فضلك الجهاز لايقرأ اي كارت الميموري عندي ولا استطيع تشغيل البلوتوث في الجهاز مع العلم ان لدي ويندوز 7

تأكد من تعريف القطع بشكل سليم و صحيح و بعدها ادخل على السيت اب و تأكد من تفعيل ال usbربما يكون نسخة الوندوز تنقصها تعريفات مهمة تعوق تشغيل تلك القطع ادخل على الdevice manager و تفحص القطع التي امامها علامة استفهام صفراء فهي تحتاج لتعريف

وجدي زاهيان 22-05-2014 09:02 AM

لدى فلاش ميموري kingston 8g يظهر المساحة صفر ولا تقبل فورمات يا ريت تبعتلي فيرم وير بتاعها او برنامج يمكن اصلاحها

mona06 16-06-2014 06:47 PM

مودم vodafone k4201-z

بعد تثبيت لا يعمل لا يمكنه الاتصال بالانترنت
ما الحل؟

mfa1 17-06-2014 06:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mona06 (المشاركة 5901205)
مودم vodafone k4201-z

بعد تثبيت لا يعمل لا يمكنه الاتصال بالانترنت
ما الحل؟

راجعي الاعدادات جيدا و تعريف القطع في device manager

mona06 18-06-2014 07:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mfa1 (المشاركة 5902399)
راجعي الاعدادات جيدا و تعريف القطع في device manager

شكرا جزيلا لكم

جربت المودم على كمبيوتر تانى عليه ويندوز 8 اشتغل

gamal kassab 23-06-2014 05:32 PM

الهاردي عندي كان 160 جيجا تعرضت لفيرس اصبح 16 جيجا هي حجم السي وكذالك يظهر علي برامج الهارد 16 جيجا منها البرتيشن ماجيك

mfa1 23-06-2014 06:50 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gamal kassab (المشاركة 5909773)
الهاردي عندي كان 160 جيجا تعرضت لفيرس اصبح 16 جيجا هي حجم السي وكذالك يظهر علي برامج الهارد 16 جيجا منها البرتيشن ماجيك

اخي خذ الهارد لورشة صيانة لفحص الهارد من البادات و محاولة معالجتها ببرامج مثل HD reg ثم قحص ملفات النظام الخاصة بالهارد

الباحث عن المستقبل 23-06-2014 09:49 PM

من فضلكم انا الكيسا عندى بتفصل كل ما اشغل بعض الالعاب بنما عندما اشغل بعض الالعاب او الانترنت لا تفصل فما الحل ارجو النصيحة

عادل فراج 23-06-2014 11:10 PM

اريد تعرف الطابعةhp lasser jet 2300prienter

mfa1 23-06-2014 11:13 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الباحث عن المستقبل (المشاركة 5910083)
من فضلكم انا الكيسا عندى بتفصل كل ما اشغل بعض الالعاب بنما عندما اشغل بعض الالعاب او الانترنت لا تفصل فما الحل ارجو النصيحة

تأكد من التهوية الجيدة للكيسة و مروحة الباور سبلاي و تأكد من الرامات و كارت الفيديو من ناحية السعة المناسبة لتشغيل الالعاب لانها تتطلب سعات عالية و مساحات مناسبة من الهارد

eman_m 30-06-2014 06:07 PM

انا اللاب عندى كل شوية يعمل اصوات او الصفحات تقفل ويبقى بطىء فى التحميل وكمان الماوس بتبقى حركته بطيئة مش عارفة ده من ايه يمكن التنشنة دى من ان كل شوية الخلفيات تتغير كل 3 ثوانى ولا من ان الجهاز فيه فيرس مش عارفة بس الصوت والتنشنة مش علطول بتحصل يعنى حد ادنى مرة فى اليوم وايام لا

eman_m 30-06-2014 06:16 PM

التاب اللى عندى بيلقط شبكات واى فاى لكن بيعد وقت كبير والنت مبيوصلش يعنى فى شبكة واى فاى قريبة منه حوالى 60 متر وبيلقطها شرطة او اتنين وساعات 3 بس برده بدخل كلمة السر وبيفضل يقول conecting بس مش بييجى النت عليه خالص حتى لو انا جمب الواى فاى بالظبط مش عارفة ده من ايه مع انى ببقى فاتحة الواى فاى وكلمة السر صح وكمان برده المسافة معقولة لكن التاب مش بيستقبل نت ومبيجيش conected دى خالص بييجى اه كلمة saved and securted by WBA / ومش عارفة ايه بس المشكلة دى بقالها كتير مع انه مرة لقط وكان من شبكة تانية غير دى وكان النت available و conected وانا عايزة اعرف ايه السبب يمكن عشان الشبكة اللى بقول عليها بعيدة ولا العيب من الجهاز ولا ايه وانا سمعت ان فيه حاجة بتتركب صغيرة كدة بتخليك تلقط من اى شبكة هل اجيب دى ولا اعمل ايه

mfa1 30-06-2014 06:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eman_m (المشاركة 5918438)
انا اللاب عندى كل شوية يعمل اصوات او الصفحات تقفل ويبقى بطىء فى التحميل وكمان الماوس بتبقى حركته بطيئة مش عارفة ده من ايه يمكن التنشنة دى من ان كل شوية الخلفيات تتغير كل 3 ثوانى ولا من ان الجهاز فيه فيرس مش عارفة بس الصوت والتنشنة مش علطول بتحصل يعنى حد ادنى مرة فى اليوم وايام لا

فحص الجهاز بالكامل على كل البارتشنات بانتي فيرس قوي ثم تقليل البرامج على الذاكرة مثل تنزيل السلايدز على سطح المكتب تستهلك مساحة كبيرة على الذاكرة و تضعف الجهاز و تجعله بطيء و عمل تخفيف على ال c من ناحية المساحة حتى لا تثقل على البارتشن لأنه عندما تكون الذاكرة قليلة فهو يستعيض عن ذلك بمساحة من الهارد كميموري
احذفي برنامج عرض الصور على سطح المكتب حتى تخفف عن الذاكرة و استهلاكها

mfa1 30-06-2014 06:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eman_m (المشاركة 5918443)
التاب اللى عندى بيلقط شبكات واى فاى لكن بيعد وقت كبير والنت مبيوصلش يعنى فى شبكة واى فاى قريبة منه حوالى 60 متر وبيلقطها شرطة او اتنين وساعات 3 بس برده بدخل كلمة السر وبيفضل يقول conecting بس مش بييجى النت عليه خالص حتى لو انا جمب الواى فاى بالظبط مش عارفة ده من ايه مع انى ببقى فاتحة الواى فاى وكلمة السر صح وكمان برده المسافة معقولة لكن التاب مش بيستقبل نت ومبيجيش conected دى خالص بييجى اه كلمة saved and securted by WBA / ومش عارفة ايه بس المشكلة دى بقالها كتير مع انه مرة لقط وكان من شبكة تانية غير دى وكان النت available و conected وانا عايزة اعرف ايه السبب يمكن عشان الشبكة اللى بقول عليها بعيدة ولا العيب من الجهاز ولا ايه وانا سمعت ان فيه حاجة بتتركب صغيرة كدة بتخليك تلقط من اى شبكة هل اجيب دى ولا اعمل ايه

ممكن الشبكة اللي بتحاولي الربط معها مؤمنة جيدة و لا تسمح ببذلكsaved and securted by WBA و احيانا بتكون قوة الشبكة و قوة الجهاز و حساسية و نوع القطع و الشركة المصنعة لها

eman_m 01-07-2014 01:27 AM

شكرا جدا على المساعدة :)

sezr200 01-07-2014 01:13 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eman_m (المشاركة 5918438)

هو زى ما الاستاذ تكرم ورد على حضرتك , " انتى فيرس وتخفيف البرامج وكده "
ولكم هذه المشكله دائماً ما تكون ف ويندوز 7 وبجدث هذا التهنيج بسبب كثرت مشغلات الميديا على الجهاز " مثل " K-Lite , Real Player , MP Player ...إلخ " دئماً ما يحدث التهنيج عند فتح اى ملف يحتوى على صور او أفلام او مقاطع فيديو .

يمكنك ازاله كل برامج الميديا وتنزل برنامج K-lite Codec وبرنامج Vlc فقط لتشغيل الميديا ولن تعانى من مشكله التهنيج مره اخرى ان شاء الله :)
ويمكنك ايضا تحميل برنامج CCleaner يمكنه التخلص من الملفات الزائده وغير المرغوب فيها والبرنامج ف نفس الوقت مسحته صغيره
وأهم شىء ان يكون بارتشن ال C غير ممتلاء على أخره :)
ومثل ما تفضل الأستاذ وجاوب حضرتك تفحص كل بارتشن وعمل Check بالانتى فيرس وباذن الله لن تتكرر هذه المشاكل مره اخرى :)

وأحتمال ان اللاب بيكون بيسخن علشان كده بيهنج :) متحطيش اللاب على حاجه قماش :)
أسف على الاطاله :)

sezr200 01-07-2014 01:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nnoorrmm (المشاركة 5776776)
عندي لوحة المفاتيح تفصل لاتفتح البيوس علما بانها شغالة لوحة usb لاتعمل الا بعد فتح الويندوز ولااعرف ان انزل الويندوز من السي دي

عندى نفس المشكله :)
على ال PC لا يمكن فتح البيوس عن طريق كيبورد Usb :( ولكن على اللاب توب ينفع عادى :)
بصراحه معرفش ايه السبب العلمى ولكن لا بمكنك الوصول للبيوس عن طريق اى كيبورد Usb مهما كان نوعه للاسف :) ولكنى لا أعلم السبب :(
أن جبت كيبورد Ps2 لما بحتاج اوص للبيوس بشغلوا ولما اخلص اللى عاوزه بستخدم ال Usb عادى تعانى ;) أتصرف لحد لما حد يفسر سبب المشكله :) ;)

sezr200 01-07-2014 01:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة masterahmed2050 (المشاركة 5776858)
السلام عليكم

أخى العزيز

أنا الراوتر عندى بيفصل كل شوية ( لمبة الانترنت) وما بيشتغلش غير لما أتصل بالشركة وأعمل شوية حاجات كدة ويشتغل

وساعات بيشتغل لما أفصل كل لسلوك وأركبها تانى

الحكاية دى بتتكرر فى اليوم أكثر من مرة فما الحل

وهل المشكلة ممكن تكون من الراوتر ولا من ايه

ولحضرتك جزيل الشكر

أحتمال كبير تكون المشكله بسبب خطأ ف التوصيل وكل الحلول اللى بتقوم بيها خدمه العملاء حلول مؤقته
زى ما الأستاذ تكرم وجاوب حضرتك انك تتفحص الروتر أو تقوم بتغيره
قوم بتغير الاسبلتر أو جرب توصل خط التليفون Direct على الروتر ليوم كامل وشوف نفس المشكله هتكرر ولا لا ؟ لو الروتر مفصلش هتكون المشكله ف الاسبلتر بس مش اكتر :) ;)
لو أستمرت المشكله يمكنك الاستعانه باحد موظفى الصيانه لتفحص جميع الأسلاك " لان أغلب مشاكل النت بتكون من السنترال " :) , وقبل ما تجيب موظف الصيانه جرب روتر تانى :) و أن شاء الله كله هيبقى تمام :)

sezr200 02-07-2014 01:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kshadi71 (المشاركة 5719595)
اخواني ارجو المساعدة
المشكلة ببساطة عند توصيل الجهاز بالسويتش تي بي لينك مباشرة أو بالسلك مباشرة بدون السويتش يقوم الجهاز بفصل النت نهائيا من الراوتر تي داتا الجديد مع العلم المسافة بيني وبين السويتش حوالي 60 متر والغريب اني لما اوصل الجهاز مباشر من الراوتر عندي في البيت يشتغل الجهاز ومفيش مشكلة ، فرمت الهارد ونزلت ويندو زاكس بي مرة ومرة تانية ويندوز سفن هي هي المشكلة ، وللعلم الجهاز ده متجمع وكارت الشبكة داخلي ، ويوجد لابتوب متوصل من نفس السويتش وعلي بعد حوالي 70 متر من السويتش ومتوصل بالكابل مش ويرلس يعني علي بعد 130 متر مني مما يعني مفيش مشكلة في السويتش بدليل اني لما وصلت جهاز اخر بالسويتش مباشرة اشتغل ميه ميه .

بعد أذن صاحب الموضوع :)

أولاً : حاول تجرب اى كارت lan حارجى وشوف المشكله هتكرر تانى ولا لا ؟؟
أو تأكد من التأريجه متركبه صح ولا " ترتيب الالوان يعنى مظبوط " ف الطرفين ؟
المشكله ديه كانت بتحصل معايا " بس مكنش بيوصلى النت والروتر شغال عادى والناس كلهم عندهم نت وانا عندى علامه صفرا " ولكن بعد تغير الارجيه ف الطرفين اشتغل عادى :)
جرب كده وان شاء الله هيشتغل :)

mona06 03-07-2014 02:45 PM

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
ممكن تعريف الصوت لـ windows xp sp3 لـ motherboard : HP Compaq DC 5100

ولكم جزيل الشكر

mfa1 03-07-2014 06:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mona06 (المشاركة 5921395)
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
ممكن تعريف الصوت لـ windows xp sp3 لـ motherboard : HP Compaq DC 5100

ولكم جزيل الشكر

نزل التعريف ل realtek من هنا
http://en.kioskea.net/download/start...ek-ac-97-audio

mona06 03-07-2014 11:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mfa1 (المشاركة 5921747)

شكرا جزيلا لكم
جزاكم الله عنا خير الجزاء، و علمكم ما ينفعكم و نفعكم بما علمكم و زادكم علما ان شاء الله .

mfa1 04-07-2014 03:23 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mona06 (المشاركة 5922021)
شكرا جزيلا لكم
جزاكم الله عنا خير الجزاء، و علمكم ما ينفعكم و نفعكم بما علمكم و زادكم علما ان شاء الله .

لا شكر على واجب اختي الفاضلة و بارك الله فيكي

عادل فراج 04-07-2014 08:46 AM

اريد تعريف الطابعة 2300hp hasser

sezr200 04-07-2014 04:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عادل فراج (المشاركة 5922282)
اريد تعريف الطابعة 2300hp hasser

بعد أذن صاحب الموضوع :)
أخى الكريم أذا كان يمكنك تحديد نوع الطابعه أكثر لان هناك الكثير من الموديلات Hp 2300 :) برجاء تحديد الموديل التى تريد تعريفه :)

ويمكن أيضاُ أستخدام هذا الموقع لتنزيل التعريف المناسب لطبعتك بمجرد تحديد الموديل وتحديد نظام التشغل " أذا كان ويندوز Xp 32 أو 64 أو ويندوز 7 او ,يندوز 8 " يمكن تحميل التعريف بمجرد تحديد الموديل و نظام التشغيل :)

http://h20566.www2.hp.com/portal/sit...tte.cachetoken

الاولى ان شاء الله 04-07-2014 09:01 PM

موضوع جميل جزاك الله خيرا

مينا ميخائيل سامى 04-07-2014 09:27 PM

لو سمحت انا عندى مشكلة low disk space و مش عارف اعمل ايه

mfa1 04-07-2014 09:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مينا ميخائيل سامى (المشاركة 5922839)
لو سمحت انا عندى مشكلة low disk space و مش عارف اعمل ايه

اخي تخلص من البرامج و الملفات و المجلدات التي لا تحتاجها و تستهلك مساحه و جهد على الهارد حتى تفرغ مساحه للهارد تجعله اخف و اسرع و خاصة على الc

S.Pharaoh 04-07-2014 11:12 PM

عندي مشكلة في الشاشة لما افتحها تضيئ 3 ثوان ثم تنطفي وعرفت ان المشكلة في النيونة اعمل ايه اوديها للصيانة ولا اشتري واحدة تانية وقلي لو سمحت تكلفة الصيانة

Âñå Prïñcëŝŝ zoza 05-07-2014 08:08 PM

السلام عليكم
انا كان عندى مشكلة ان اللاب عندى كان بيقفل وبيفتح عادى بسرعة
بس من ساعة ما شغلت عليه فلاشة النت بقى بيفضل بالربع ساعة لحد ما يفتح
وممكن اكتر من نص لحد ما يقفل
ومش عارفة السبب
مع انى ببقى شايلة الفلاشة لما بفتحه او بقفله

mfa1 05-07-2014 08:57 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ندى العمر 2 (المشاركة 5923680)
السلام عليكم
انا كان عندى مشكلة ان اللاب عندى كان بيقفل وبيفتح عادى بسرعة
بس من ساعة ما شغلت عليه فلاشة النت بقى بيفضل بالربع ساعة لحد ما يفتح
وممكن اكتر من نص لحد ما يقفل
ومش عارفة السبب
مع انى ببقى شايلة الفلاشة لما بفتحه او بقفله

و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
مشكله في ملفات النظام و اكيد حصل تلف لبعض ملفات النظام بسبب اما الانتي فيرس عندك غير فعال او غير محدث و دخلت تروجانات او ملفات خبيثة للجهاز المهم فحص الجهاز بانتي فيرس قوي محدث و ثانيا اصلاح ملفات النظام و ثالثا اعملي باك اب يعني نسخة احتياطية من ملفاتك و مجلداتك على الc لمكان اخر او بارتشن غير الc خوفا من انهيار النظام فجأة و ضياع كل شيء و فرمتة الجهاز لآنه قريبا سيقع الوندوز

Âñå Prïñcëŝŝ zoza 05-07-2014 09:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mfa1 (المشاركة 5923733)
مشكله في ملفات النظام و اكيد حصل تلف لبعض ملفات النظام بسبب اما الانتي فيرس عندك غير فعال او غير محدث و دخلت تروجانات او ملفات خبيثة للجهاز المهم فحص الجهاز بانتي فيرس قوي محدث و ثانيا اصلاح ملفات النظام و ثالثا اعملي باك اب يعني نسخة احتياطية من ملفاتك و مجلداتك على الc لمكان اخر او بارتشن غير الc خوفا من انهيار النظام فجأة و ضياع كل شيء و فرمتة الجهاز لآنه قريبا سيقع الوندوز

اوك شكرا لحضرتك جدا

sezr200 06-07-2014 04:14 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة S.Pharaoh (المشاركة 5922937)
عندي مشكلة في الشاشة لما افتحها تضيئ 3 ثوان ثم تنطفي وعرفت ان المشكلة في النيونة اعمل ايه اوديها للصيانة ولا اشتري واحدة تانية وقلي لو سمحت تكلفة الصيانة

بعد أذن الأستاذ صاحب الموضوع كالعاده :)

" أولاً : مقدرش افتيك وققولك تتكلف كام او مكان صيانه كويس " :)

ثانياً : الموضوع يتوقف على ال Padget اللى معاك " لو متاكد ان بمجرد تغير النيونه المشكله مش هتكرر تانى أن شاء الله يبقى مفيش مشكله " تصليحها هيكون أحسنلك " ف حاله ان المشكله مش هتكرر وان الشاشه تكون بحاله جيده :)

أو انك تشترى واحده جديده أحسن لان الشاشات الجديده " LED " و 3D وحاجات بنت لذينه ف الالوان والابعاد و ده بردوا يرجع لحسب استخدامك للجهاز :)

mona06 06-07-2014 11:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mfa1 (المشاركة 5921747)

شكر جزيلا لكم

قمت بتحميل التعريف و عند محاولة عمل set up له جهاز الكمبيوتر بيغلق نفسه و جربت تعريف صوت اخر والجهاز بيغلق نفسه ايضا، ما السبب فى ذلك؟

و لكم جزيل الشكر

sezr200 08-07-2014 04:45 AM

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته :)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mona06 (المشاركة 5924812)
شكر جزيلا لكم

قمت بتحميل التعريف و عند محاولة عمل set up له جهاز الكمبيوتر بيغلق نفسه و جربت تعريف صوت اخر والجهاز بيغلق نفسه ايضا، ما السبب فى ذلك؟

و لكم جزيل الشكر

أولاً : عذراً على تأخر الرد :) و أكيد الأساتذه الأفاضل القائمين على حل المشاكل وطرح الردود على سعادتكم يعانونى من مشاكل ف الأتصال او ما الا ذالك نرجوا من الله ان يكونوا بخير :)

ثانياً : يمكنك تجربت برنامج DriverEasy ويمكنك تحميله أن شاء الله من الرابط بكل سهله بمجرد الضغط عليه سيبدء بالتحميل
http://www.drivereasy.com/DriverEasy_Setup.exe
البرنامج صغير جدا وخفيف وسهل الاستخدام ويقوم البرنامج بتحديد كل أنواع الكروت ف جهازك ويمكنك بواسطه البرنامج تحميل التعريف الخاص بك والمناسب لنظامك عن طريق الضغط على كلمه Download وعند الانتهاء من تحميل التعريف يمكنك الضغط على كلمه Install و بعد ذلك نقوم باختير تسطيب التعريف Manual وبكل سهوله يتم تعريف الكارت المراد تعريفه

أو يمكنك تحميل برنامج Driver Booster
ويمكنك تحميله من هذا الرابط
http://www.iobit.com/driver-booster.php

وهو سهل أيضاً ويقوم بتحديث الكروت و جلب التعريفات للكروت الغير معرفه :)

ولكن قبل تسيبط أى من تلك البرامج يجب عليكى أزاله اى تعريف تم تسطيبه من قبل للكارت ثم تجربه البرنامج وبأذن الله سيعمل :)

وإذا أستمرت المشكله يمكنك تغير الويندوز والتأكد من أن الجهاز خالى ونظيف من الفيروسات وبأذن الله سيعمل الكارت

وقبل تغير الويندوز إذا أمكانك أيضاح المشكله بشكل أفضل سيكون من السهل مساعدتك :)

ونأسف مره أخر على التأخير :)

مينا ميخائيل سامى 10-07-2014 09:43 PM

لو سمحت انا عندى مشكلة ان الكمبيوتر و انا شغال عليه الاقيه فجأة بيفصل من غير م اعمله اى حاجة و ساعات الاقيه بيهنج و الفارة تقف و يرضاش ياخد اى اوامر ارجو الرد بسرعة لأنى محتاجه جدا الفترة اللى جاية و بعمل عليه حاجات مهمة

mfa1 10-07-2014 09:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مينا ميخائيل سامى (المشاركة 5928326)
لو سمحت انا عندى مشكلة ان الكمبيوتر و انا شغال عليه الاقيه فجأة بيفصل من غير م اعمله اى حاجة و ساعات الاقيه بيهنج و الفارة تقف و يرضاش ياخد اى اوامر ارجو الرد بسرعة لأنى محتاجه جدا الفترة اللى جاية و بعمل عليه حاجات مهمة

تأكد من التهوية الجيدة للجهاز و ان مروحة الباورسبلاي لا يعوقها شيء و تأكد من عمل مروحة البروسيسور و انها تعمل جيدا و تأكد من عمل باك أب بسرعه خشية ان تكون البادات انتشرت في الهارد و هي تسبب تجمد النظام و عدم استجابة الماوس و اخيرا ممكن سخونة البروسيسور و الهارد تؤدي لتلك المشاكل خذ الجهاز لمحل صيانة لفحص الهارد قبل تفاقم المشكله

مينا ميخائيل سامى 10-07-2014 11:16 PM

حاولت اعمله باك اب مرضيش اعمل ايه و ازاى اصلح البادات

mfa1 11-07-2014 12:20 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مينا ميخائيل سامى (المشاركة 5928387)
حاولت اعمله باك اب مرضيش اعمل ايه و ازاى اصلح البادات

انسخ كل اللي تخاف عليه على سي دي او دي في دي و بعدها خذا الهارد لمحل صيانه يقوم بالمهمة

mona06 12-07-2014 01:44 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sezr200 (المشاركة 5925828)
أولاً : عذراً على تأخر الرد :) و أكيد الأساتذه الأفاضل القائمين على حل المشاكل وطرح الردود على سعادتكم يعانونى من مشاكل ف الأتصال او ما الا ذالك نرجوا من الله ان يكونوا بخير :)

ثانياً : يمكنك تجربت برنامج drivereasy ويمكنك تحميله أن شاء الله من الرابط بكل سهله بمجرد الضغط عليه سيبدء بالتحميل
http://www.drivereasy.com/drivereasy_setup.exe
البرنامج صغير جدا وخفيف وسهل الاستخدام ويقوم البرنامج بتحديد كل أنواع الكروت ف جهازك ويمكنك بواسطه البرنامج تحميل التعريف الخاص بك والمناسب لنظامك عن طريق الضغط على كلمه download وعند الانتهاء من تحميل التعريف يمكنك الضغط على كلمه install و بعد ذلك نقوم باختير تسطيب التعريف manual وبكل سهوله يتم تعريف الكارت المراد تعريفه

أو يمكنك تحميل برنامج driver booster
ويمكنك تحميله من هذا الرابط
http://www.iobit.com/driver-booster.php

وهو سهل أيضاً ويقوم بتحديث الكروت و جلب التعريفات للكروت الغير معرفه :)

ولكن قبل تسيبط أى من تلك البرامج يجب عليكى أزاله اى تعريف تم تسطيبه من قبل للكارت ثم تجربه البرنامج وبأذن الله سيعمل :)

وإذا أستمرت المشكله يمكنك تغير الويندوز والتأكد من أن الجهاز خالى ونظيف من الفيروسات وبأذن الله سيعمل الكارت

وقبل تغير الويندوز إذا أمكانك أيضاح المشكله بشكل أفضل سيكون من السهل مساعدتك :)

ونأسف مره أخر على التأخير :)

شكرا جزيلا لكم
سأجرب هذه الخطوات
اكرر شكرى ، جزاكم الله عنا خير الجزاء ، و علمكم ما ينفعكم و نفعكم بما علمكم وزادكم علما ان شاء الله

sezr200 12-07-2014 05:26 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mona06 (المشاركة 5929343)
شكرا جزيلا لكم
سأجرب هذه الخطوات
اكرر شكرى ، جزاكم الله عنا خير الجزاء ، و علمكم ما ينفعكم و نفعكم بما علمكم وزادكم علما ان شاء الله

لا شكر على واجب :)

أحنا بنحاول نساعد بس وجزاكى الله كل خير على الدعوه الرائعه ديه :)

ابو صالحين 14-07-2014 02:58 PM

الجهاز لا يعمل الا اذا كانت الكهرباء قوية و لكن الكهرباء فى المنزل ضعيفة و البور سبلاي جديد بس الجهاز بيفصل لوحده كل فترة اعمل اية ؟نشكر لكم حسن تعاونكم

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 05:58 PM.