بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   جامعة الأزهر (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=212)
-   -   استفسار بخصوص كلية اللغات والترجمة (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=130658)

زائر غير مسجل 09-03-2010 09:16 AM

سلام عليكم لو سمحتم يا جماعة اريد التواصل مع اي حد منكم يعرفني على نظام الدراسات العليا في لغات وترجمة انجليزى وهذا هو الايميل mahmoudabbas29 وهو علي الياهو طبعاوعلي فكرة انا معيد بجامعة سيناء

ريانة الجنه 13-03-2010 04:16 PM

السلام عليكم انا اختى فى كلية اللغات والترجمه تمهيدى ترجمه فورى انجليزى
بس هيه خايفه اوى هى كانت الاولى فى الثانويه بتقدير 93% هى خايفه من الكليه ومن اللغه اوى
يا ريت تنصحوها واتمنى الاخ وضاح يقول تجربته
وادعلها كتييييييييييييييييييير وادعولى
سلام

wadahfadl 13-03-2010 07:12 PM

في الحقيقه يا اختي يا غاليه في اول الدراسه احنا اتدمرنا نفسيا بس ده كان متوقع لاننا كن سامعين الكلام ده قبل ما ندخل
بس كتير من زملائي وقفو عند الموقف ده ولحد دلوقتي مش فاهمين حاجه انما انا والحمد لله قدرت اني اسمع الدكاتره بتقول ايه وخصوصا الكلمات المكرره وبقيت بابحث عن الكلمات دي في القاموس وباحفظها وشوية بشويه بقينا بنفهم 75% من المحاضره لو مكانش 100% كمان ده حتي في دكاتره لما لقونا بنفهمهم كده بيفكرو يتكلمو عبري (همه عايزننا نبقي حمير وخلاص) هههههههههههههه
المهم دلوقتي وصلت لمرحلة متقدمة اني باذاكر لوحدي من الكتاب من غير شرح ومن غير محاضرات وحصلت علي كمية كويسه جدا من الكلمات من اول السنه لدرجه ان اصعب الكتب بقيت باقراها من غير ماترجم كلمات الا بسيط والله
وعموما الحمد لله علي كل حال بس المهم النتيجه اخر السنه تكون زي الكلام ده ادعولي يا صحابي
ولو عايزين اي مساعده انا بافتح كل يوم (كل يوم .كل يوم) من المغرب للعشاء حتي يوم الجمعه ايميلي وضاح فضل(wadahfadl)علي الياهو طبعا اي خدمه يا اخت ريانه الجنه

هانى الشرقاوى 28-03-2010 10:25 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wadahfadl (المشاركة 2045990)
في الحقيقه يا اختي يا غاليه في اول الدراسه احنا اتدمرنا نفسيا بس ده كان متوقع لاننا كن سامعين الكلام ده قبل ما ندخل
بس كتير من زملائي وقفو عند الموقف ده ولحد دلوقتي مش فاهمين حاجه انما انا والحمد لله قدرت اني اسمع الدكاتره بتقول ايه وخصوصا الكلمات المكرره وبقيت بابحث عن الكلمات دي في القاموس وباحفظها وشوية بشويه بقينا بنفهم 75% من المحاضره لو مكانش 100% كمان ده حتي في دكاتره لما لقونا بنفهمهم كده بيفكرو يتكلمو عبري (همه عايزننا نبقي حمير وخلاص) هههههههههههههه
المهم دلوقتي وصلت لمرحلة متقدمة اني باذاكر لوحدي من الكتاب من غير شرح ومن غير محاضرات وحصلت علي كمية كويسه جدا من الكلمات من اول السنه لدرجه ان اصعب الكتب بقيت باقراها من غير ماترجم كلمات الا بسيط والله
وعموما الحمد لله علي كل حال بس المهم النتيجه اخر السنه تكون زي الكلام ده ادعولي يا صحابي
ولو عايزين اي مساعده انا بافتح كل يوم (كل يوم .كل يوم) من المغرب للعشاء حتي يوم الجمعه ايميلي وضاح فضل(wadahfadl)علي الياهو طبعا اي خدمه يا اخت ريانه الجنه

على فكرة بقا
أصعب سنة فى القسم ( الترجمة الفورية ) هى التمهيدى
شد حيلك يا مان وربنا معاك

هانى الشرقاوى 28-03-2010 10:26 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة زائر غير مسجل (المشاركة 2036132)
سلام عليكم لو سمحتم يا جماعة اريد التواصل مع اي حد منكم يعرفني على نظام الدراسات العليا في لغات وترجمة انجليزى وهذا هو الايميل mahmoudabbas29 وهو علي الياهو طبعاوعلي فكرة انا معيد بجامعة سيناء

انا هتواصل مع حضرتك إن شاء الله

wadahfadl 28-03-2010 07:30 PM

الشده علي الله بس ادعووووووووووووووووووولي

زائر غير مسجل 18-04-2010 02:38 AM

هل ممكن احول من من كلية الغات والترجمة بالازهر الى كلية عامة

sekobeko 08-05-2010 05:40 AM

افيدونا افادكم الله انا خريج تربيه فرنسى جامعه ازهر ياترى ينفع اكمل دراسه فى لغات وترجمه ولا لا؟
اى حد جامعه ازهر ياريت يستفسرلنا من شؤن الطلبه بكليه تربيه وجزاكم الله خير فى انتظار الرد

i'm the king of the fort 09-05-2010 11:36 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا طالب فى كلية اللغات والترجمه قسم الترجمه الفوريه اللغه الانجليزيه الفرقه الثانيه لمن يريد الاستفسار عن اى مشكله باذن الله نقدر نرد عليه

i'm the king of the fort 09-05-2010 11:40 AM

وهذا اميلى لمن يريد معرفة اى شى فى الكليهfathy_samir2020

زائر غير مسجل 29-05-2010 05:13 PM

استفسار

ياريت حد يرد على ضرورى انا خريجة كلية سياحه وفنادق ونفسى اكمل فى لغات وترجمه ياريت لو حد يعرف الشروط وكمان كنت عايزه اعرف فروع الكليه غير القاهره يعنى لو فى فى الاسكندريه

wadahfadl 24-06-2010 10:16 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة زائر غير مسجل (المشاركة 2213034)
ياريت حد يرد على ضرورى انا خريجة كلية سياحه وفنادق ونفسى اكمل فى لغات وترجمه ياريت لو حد يعرف الشروط وكمان كنت عايزه اعرف فروع الكليه غير القاهره يعنى لو فى فى الاسكندريه

انا سألت في الشؤون عندنا قالو لا انما سمعت كده تخاطيف كلام من بعيد قوي جدا خالص انه ينفع للبنات ازاااااااااااااااااي ماعرفش وربنا يستر علينا

وزي ما قلنا قبل كده كله بيمشي بالكووووووووووووووسه

اما عن الفروع انا عن نفسي ما اعرفش غير فرعين الاول في كايرو والتاني في طيبه بالاقصر
wadahfadl
yahoo

toti_medo2 13-07-2010 11:11 PM

ممكن استفسار وحد يجاوبنى عليه لو سمحتم؟
انا عايز ادخل لغات وترجمه قسم المانى هل يشترط درجه معينه فى الانجليزى؟
وياريت حد يجاوبنى فى اسرع وقت وشاكر جدا. <احمد ابراهيم>

wadahfadl 17-07-2010 09:03 AM

لا طبعا مش شرط

محمود سنجر 30 15-02-2011 01:17 AM

ياريت اي حد يعرف جدول محاضرات الترم الثاني اولى انجليزي جامعة الازهر يخبرني

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 11:38 PM.