بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   لو شددوا ع المدارس هنضيع؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=232433)

Farawlla 28-07-2010 06:52 PM

طب يا جماعة انا جبتلكم اخر الاخبار في موضوع الحضور

من مدرس في مدرسة من اكبر المدارس في القاهرة

في اول اسبوع الطلبة واولياء الامور هيمضوا علي اقرارات

ان لو تم الغياب 15 متصل و 30 منفصل هيمنع من دخول الامتحان

انا مش عارفة ايه نظام المنازل بس شكله هيبقي مستوي تاني غير العادي

يا جماعة لو حد عنده اقراحات في الي هيعمله يقول

و نروح المدرسة في الايام الي فيها حصص عربي ومواد ولا الانشطة

انا شايفة لو مش بيبقي في شرح في الفصل يبقي نغيب في الايام دي

وايام الانشطة نروح و نذاكر في حصة الانشطة ايه رايكم؟

أحمد الزنارى 29-07-2010 12:47 AM

انا راييى يكون تشديد نص نص
يعنى يسبونا نغيب من اخر 3
و شهرين فى نص السنة
و نروح باقى الايام
و يخلو المدرسين يشرحو دى اهم حاجة
بقولها تانى يشدد عالممدرسين قبل ما يشدد علينا

Farawlla 29-07-2010 02:03 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد الزنارى (المشاركة 2465597)
و شهرين فى نص السنة
و نروح باقى الايام

والنبي يا ريت دا يحصل واحنا ممكن نلتزم طول السنة بس المهم اخر شهور نحاول نلم نفسنا

طب حد ممكن يعرف هيبقي في اعادة قيد ولا ايه الظروف

FirstMan08 29-07-2010 02:26 AM

المدرسة لو يبقي فيها اهتمام و نظام يبقي حلو و انا الميزة الوحيدة اللي في مدرستي أني في فصل الفائقين و عشان كده بيدخل لنا مدرسين حلوين بس مش كله طبعا بس الأغلبية و كان في فكرة أنا و أصدقائي عملناها و عرضناها
وهي أننا نقسم مجموعة مدرسين لكل مادة و يكونوا من أكثر المدرسين كفاءة و خبرة بالمدرسة و يتحط لهم محاضرات أو حصص يعني بس تكون في فصل كبير أو في معمل الأوساط و كل طالب يختار المدرس اللي يرتاح معاه بدل الحصص و طبعا يزيد وقت الحصة شوية مثلاً ساعة و نص و بكده المدرس يشتغل كويس و يشرح اللي هوا عايزه و في نفس الوقت الطالب مش هيكون زهقان ولا هيشاغب و يعطل الحصة و يستفيد الكل و المدرسون في مدرستنا كانوا قانعين ومحدش منهم رفض و كان في أستاذ عرض الفكرة علي المدير لكن بس للأسف الشديد رفض و أنا أري أن تطبيق هذه الفكرة في المدارس دون تدخل الإداراة التعليمية أو أي سلطة من خارج المدرسة إلا فقط بإعطاء الأذن سنحقق نتائج كبيرة جداً و إذا تم التنسيق الجيد لها و أرجو من كل طالب أو مدرس أنه يحاول يعرض الفكرة في مدرسته لعلها تلاقي القبول أو الاستحسان و تنقذ مستقبلاً

Farawlla 29-07-2010 02:48 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة FirstMan08 (المشاركة 2465865)
المدرسة لو يبقي فيها اهتمام و نظام يبقي حلو و انا الميزة الوحيدة اللي في مدرستي أني في فصل الفائقين و عشان كده بيدخل لنا مدرسين حلوين بس مش كله طبعا بس الأغلبية و كان في فكرة أنا و أصدقائي عملناها و عرضناها
وهي أننا نقسم مجموعة مدرسين لكل مادة و يكونوا من أكثر المدرسين كفاءة و خبرة بالمدرسة و يتحط لهم محاضرات أو حصص يعني بس تكون في فصل كبير أو في معمل الأوساط و كل طالب يختار المدرس اللي يرتاح معاه بدل الحصص و طبعا يزيد وقت الحصة شوية مثلاً ساعة و نص و بكده المدرس يشتغل كويس و يشرح اللي هوا عايزه و في نفس الوقت الطالب مش هيكون زهقان ولا هيشاغب و يعطل الحصة و يستفيد الكل و المدرسون في مدرستنا كانوا قانعين ومحدش منهم رفض و كان في أستاذ عرض الفكرة علي المدير لكن بس للأسف الشديد رفض و أنا أري أن تطبيق هذه الفكرة في المدارس دون تدخل الإداراة التعليمية أو أي سلطة من خارج المدرسة إلا فقط بإعطاء الأذن سنحقق نتائج كبيرة جداً و إذا تم التنسيق الجيد لها و أرجو من كل طالب أو مدرس أنه يحاول يعرض الفكرة في مدرسته لعلها تلاقي القبول أو الاستحسان و تنقذ مستقبلاً

لا حياة لمن تنادي

انا مدرستي النسبة الكويسة فيها بيمثلو 8 %

و بجد اخر اهمال في مدرسين شوية كويسين

بس عايزين بجد حلول جزرية للموضوع دا هنروح ولا هنهبب ايه

انا مدرستي مش جامدة اوي علشان اعتمد عليا الحل ايه:stickjo4::stickjo4::stickjo4::stickjo4:

#sooma# 29-07-2010 04:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafawalid (المشاركة 2463350)
هوا الوزير عايز يعقدنا وخلاص
بس حكاية الكتب دى صعبة انه يمنعها بس مع الوزير الجديد مفيش مستحيل
بالنسبة للمدرسة انا حروح عشان اهيس مع كام حصة من المدرسين الكويسين بس اكتر الوقت فى المدرسة حيضيع وطبعا الواحد ما حيصدق ويعيش ويلعب كرة وبلاستيشن ده كده هوا بيفسدنا على فكرة كده حتبقى دروس ومدرسة دا كده حنتخنق من العيشة واللى عيشنها بس كده بصراحة حنبقى دفعه نحس نحس تانية وتالتة مخنوقين فى المدرسة عندك بقى حصة الزراعة والطبور الصبح وحيى العلم (مع انى عمرى محضرت طبور الصبح غير اول يوم فى الدراسة:)) بس ربنا يهديه وميطلعش القرار ده والسنة تعدى على خير

يابخت الولاد مقضينها لعب انما البنات دح وفي الاخر الولاد بيذاكرو اخر اسبوعين ويجيبوا اعلي من البنات حاجه تغيظ :angry2:
وربنا يسترررررررررررررررررررررررر السنادي

#sooma# 29-07-2010 04:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Farawlla (المشاركة 2464128)
طب يا جماعة انا جبتلكم اخر الاخبار في موضوع الحضور

من مدرس في مدرسة من اكبر المدارس في القاهرة

في اول اسبوع الطلبة واولياء الامور هيمضوا علي اقرارات

ان لو تم الغياب 15 متصل و 30 منفصل هيمنع من دخول الامتحان

انا مش عارفة ايه نظام المنازل بس شكله هيبقي مستوي تاني غير العادي

يا جماعة لو حد عنده اقراحات في الي هيعمله يقول

و نروح المدرسة في الايام الي فيها حصص عربي ومواد ولا الانشطة

انا شايفة لو مش بيبقي في شرح في الفصل يبقي نغيب في الايام دي

وايام الانشطة نروح و نذاكر في حصة الانشطة ايه رايكم؟

الله يطمنك ياحبيبتي
والله لو عملوا ده هنضيييييع احنا مدرستنا ناقص احنا الي نشرح للمدرسين والله
حاجه تقرف ربنا يسترر بقي والي يعرف اي اخبار يجي يطمنا
:angry2:

#sooma# 29-07-2010 04:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد الزنارى (المشاركة 2465597)
و شهرين فى نص السنة
و نروح باقى الايام

او الله عندك حق المفروض يشددوا ع المدرسين قبل الطلبه حاجه تقر ربنا يهديهم شكرا ليك

#sooma# 29-07-2010 05:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة firstman08 (المشاركة 2465865)

واضح انك مدرستك خاصه علشين لسه فيها فصول المتفوقين نما احنا مدرستنا حكومه عاديه يعني اهماااااااال اهمااااااااال يبقي مش كل المدارس زي بعض ولا كل المدرسين زي بعص والافكار كويسه جدا بس للاسف هما الي مش بيفهموا ولا بيقدروا عاوزين ياخدوا فلوسهم وخلاص من غير تعب وبردوا مش كل المدرسين زي بعضها بس نادر لما تلاقي حد بيشرح كويس

Mostafa Walid 30-07-2010 01:03 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة #sooma# (المشاركة 2468039)
يابخت الولاد مقضينها لعب انما البنات دح وفي الاخر الولاد بيذاكرو اخر اسبوعين ويجيبوا اعلي من البنات حاجه تغيظ :angry2:
وربنا يسترررررررررررررررررررررررر السنادي

يلا اقروا اقروا وفى الاخر منعرفش نجيب حتى خمسين فى المية حرام عليكوا :stickjo4::stickjo4::stickjo4::stickjo4::stickjo4:
اما حكاية المدرسة دى فلو كل واحد عندوا ضمير فى مصر مكنتش البلد خربت :mad:
والله لو الوزير عيزنا نروح و يشددها علينا يبقى يشددها على المدرسين الاول اللى مكبرين دمغهم واكيد فى كل مدرسة فى كل مادة على الاقل استاذ او اتنين كويسين فلو دول كلو واحد يخش لفصل نصف ساعة بس حتى يفيدنا اكيد
وبصراحة ربنا يستر السنة ديه

Farawlla 30-07-2010 01:22 AM

طب الحل ايه يا جماعة؟

#sooma# 30-07-2010 02:19 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafawalid (المشاركة 2470251)
يلا اقروا اقروا وفى الاخر منعرفش نجيب حتى خمسين فى المية حرام عليكوا :stickjo4::stickjo4::stickjo4::stickjo4::stickjo4:
اما حكاية المدرسة دى فلو كل واحد عندوا ضمير فى مصر مكنتش البلد خربت :mad:
والله لو الوزير عيزنا نروح و يشددها علينا يبقى يشددها على المدرسين الاول اللى مكبرين دمغهم واكيد فى كل مدرسة فى كل مادة على الاقل استاذ او اتنين كويسين فلو دول كلو واحد يخش لفصل نصف ساعة بس حتى يفيدنا اكيد
وبصراحة ربنا يستر السنة ديه

ياريت ينفذوا الكلام ده بس للاسف مفيش امل
التعليم باااااااظ
ربنا يستر فعلا

#sooma# 30-07-2010 02:21 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Farawlla (المشاركة 2470314)
طب الحل ايه يا جماعة؟

ايه رايك انا وانتي نقدم الاستقاله بتاعتنا من التعليم
ونعد جمب ماما احسن حاجه اخرنا هنعد نقشر بصل:o

Mostafa Walid 30-07-2010 02:24 AM

والله فكرة حلوة بس انا كده مش هقعد جنب ماما زيكوا انا هطرد من البيت خالص

الدكتورة_4 30-07-2010 02:27 AM

انا اصلا متعقده من المدرسه وعماله ازن علي ماما عشان اخدها منازل

بس مش راضيه يرضيكوا كده

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 05:07 AM.