بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى الأزهر الشريــــــــــــف (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=306)
-   -   تفعيل المادة (17) من قانون كادر معلمى الأزهر (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=668411)

mfkh2005 21-11-2015 06:42 PM

على فكرة انا امتحنت كادر على حاسب الى وتعيينى اخصائى مكتبات ومؤهلى تكنولوجيا التعليم وانا منذ تعيينى منتدب فى الحاسب الالى وحتى الان فهل لى ان استفيد من القرار الخاص يتغيير المسمى الوظيفى أو القرار رقم 2 لسنة 2015 ولا اية ؟
وارجو معرفة الخطوات اللازمة لتغييرالمسمى الوظيفى
وهل لابد من موافقة المكتبات للتغيير ولا اية ؟
ارجو افادتى بالله عليكم

أبونضال 21-11-2015 10:25 PM

مش ممكن حد جزاه الله خيرا يصور القرار بصورة أوضح بحيث نعرف نصورها

aliammar 22-11-2015 03:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة halxwax (المشاركة 6325666)
من الواضح أن وكيل الأزهر أصدر القرار بعد موافقة الشؤون القانونية ورأى النيابة الإدارية وموافقة الأكاديمية المهنية للمعلمين ولجان كثيرة منذ 2012 وحتى 2015 وموافقة شيخ الأزهر!!!!!!!!!!!!!!
يعنى كل واحد مسكن على تخصصة ومرحلته حسب إختبار الكادر حتى الخروج على المعاش!!!!!!!!!!!!!!

كلامك ليس صحيحا
معني هذا الكلام انه من تسكينه علي غير تخصصه يصرف مخصصاته المالية بدون اي مشكلة ولامانع ابدا من اعمال المادة 17 من قانون الكادر بشانه

mfkh2005 22-11-2015 11:47 PM

ارجو من hida700 رفع منشور رقم 2 بصورة واضحة لان ادراة الكادر بيقول انه مجالوش منشور بهذه الخصوص والصورة مش واضحة ضرورى

zico2020 23-11-2015 03:09 AM

أنا تخصص لغة عربية ، لكن تم تعييني مكتبات منذ 2005 ، وقد اجتزت الكادر في اللغة العربية ونجحت ، فما كان من الازهر الا ان اجبروني على الامتحان في المكتبات والا سوف يتم حرماني من الكادر ، وقد مشيت الالف ميل بحثا عن تعديل المسمى الى معلم لغة عربية ، فهل لي من امل بعد صدور هذا القرار؟
ارجو الافادة وجزاكم المولى كل خير

أبونضال 23-11-2015 06:27 AM

هو المنشور صحيح انا سألت أمس في شئون العاملين. ..لكن بقول للموظف في الكادر معني يسكن عليه أي علي التخصص الذي امتحن فيه الكادر قال لي أنه يعتبر باجتياز الإمتحان ويعين ولا يحتاج إلي امتحان آخر لأن الأكاديمية لا تمتحن إلا مرة واحدة. ......أنا عايز اسئل كلمة ويسكن عليه ديه مش علي التخصص الذي امتحن عليه الكادر. ولا انا فاهم غلط ...يعني أ لمحفظين اللي امتحنوا علي محفظ وهم علي وظائف تعليمية لكن التخصص مختلف ..يسكنوا علي تخصصاتهم أم علي محفظ ارجوا الإجابة

aliammar 23-11-2015 08:33 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبونضال (المشاركة 6326623)
هو المنشور صحيح انا سألت أمس في شئون العاملين. ..لكن بقول للموظف في الكادر معني يسكن عليه أي علي التخصص الذي امتحن فيه الكادر قال لي أنه يعتبر باجتياز الإمتحان ويعين ولا يحتاج إلي امتحان آخر لأن الأكاديمية لا تمتحن إلا مرة واحدة. ......أنا عايز اسئل كلمة ويسكن عليه ديه مش علي التخصص الذي امتحن عليه الكادر. ولا انا فاهم غلط ...يعني أ لمحفظين اللي امتحنوا علي محفظ وهم علي وظائف تعليمية لكن التخصص مختلف ..يسكنوا علي تخصصاتهم أم علي محفظ ارجوا الإجابة

الكلام ده ليس جديد ومعمول به من 2012
كل بتوع القرآن مسكنين قرآن من 2012 وبيصرفوا بدل اعتماد ومع ذلك لازم يباشر علي تخصصه الجديد وبعدين يبقي يغيير الكادر ده الامتحان بيضمن له مخصصاته المالية ولما يغييربعد كده لا يحتاج الي امتحان ولكن يحتاج دورة تدريبية بس هذا والله اعلم

mfkh2005 28-11-2015 10:42 AM

كيف يمكن الحصول على هذه المنشورات من مصدرها لان الصورة مش واضحة كويس ؟

أبو محمد وفاطمة 28-11-2015 01:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aliammar (المشاركة 6326648)
الكلام ده ليس جديد ومعمول به من 2012
كل بتوع القرآن مسكنين قرآن من 2012 وبيصرفوا بدل اعتماد ومع ذلك لازم يباشر علي تخصصه الجديد وبعدين يبقي يغيير الكادر ده الامتحان بيضمن له مخصصاته المالية ولما يغييربعد كده لا يحتاج الي امتحان ولكن يحتاج دورة تدريبية بس هذا والله اعلم

أنا يا أستاذ على اجتزت الكادر 2009 على محفظ قرآن وأنا تخصص تاريخ وبعد التسوية لم يضف للمرتب أى زيادة خاصة للكادر من 2009 حتى الآن، والمرتب ضعيف جدا لعدم إضافة هذه الزيادة !!! هل عندك معلومة عن عدم إضافتها حتى الآن؟؟؟ وجزاكم الله خيرا

aliammar 28-11-2015 03:37 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو محمد وفاطمة (المشاركة 6329529)
أنا يا أستاذ على اجتزت الكادر 2009 على محفظ قرآن وأنا تخصص تاريخ وبعد التسوية لم يضف للمرتب أى زيادة خاصة للكادر من 2009 حتى الآن، والمرتب ضعيف جدا لعدم إضافة هذه الزيادة !!! هل عندك معلومة عن عدم إضافتها حتى الآن؟؟؟ وجزاكم الله خيرا

1-يعني قرار تعيينك في 2011كان محفظ ولا معلم ؟
2-ولا محفظ وبعدين عملت تسوية وترك القرآن وبتدرس تاريخ ؟
لو حالة رقم 1 مفروض تصرف مستحقاتك كاملة
لو 2 يبقي هتسكن في الكادر من جديد

أبو محمد وفاطمة 28-11-2015 09:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aliammar (المشاركة 6329598)
1-يعني قرار تعيينك في 2011كان محفظ ولا معلم ؟
2-ولا محفظ وبعدين عملت تسوية وترك القرآن وبتدرس تاريخ ؟
لو حالة رقم 1 مفروض تصرف مستحقاتك كاملة
لو 2 يبقي هتسكن في الكادر من جديد

عملت تسوية ولكن ما زلت في تدريس القرآن..... ما معنى التسكين فى الكادر من جديد... وهل كل هذه الفترة الماضية ذهبت هباء منثورا بدون استرداد لقيمة هذه المستحقات السابقة... أرجو التوضيح

ياسر عبدالناصر 07-12-2020 01:24 PM

على بركه الله

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 12:23 PM.