بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية الصيدلة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=525)
-   -   بتحلم بايه كطالب التحقت بكليه صيدله (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=150858)

dr/riham 03-09-2009 08:38 PM

انا نفسى اول مخلص احضر دراسات فى الاكلينيكال ونفسى بجد اشتغل فى شركة ادوية ويارب اقدلر اصنع دواء يفيد المة الاسلامية خصوصا والعالم العربى عموما بس دة طبعا بالتعب والعمل الجاد ( ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا)

salsapeel 03-09-2009 09:55 PM

انا اعتقد ان اهم حاجة ان احنا نتعلم ازاى نتعامل مع الكلية وازاى ن\اكر فيها ولازم مش ننبهر بالفرق البكبير بين الحياة الجامعية والثانوية العامة ونحاول نتاقلم بسرعة مع نظام الكلية عشان ما يضيعش منا وقت كبير ونتفاجا بالامتحانات وربنا يوفق الجميع ان شاء الله

dr/riham 03-09-2009 10:03 PM

وفعلا هى دى اهم حاجة بس اعتقد التاقلم دة بيجى بسرعة

mahmoud ahmed2 04-09-2009 06:15 AM

التاقلم اه بيجى بسرعه بس بحتاج جهد واحنا يا جماعه مدش قالى ازاى هيبدا فى تحقيق حلمه يا جماعه احنا هنا بنساعد بعض

mahmoud ahmed2 04-09-2009 06:16 AM

اتمنى يكون فى مشاركات اكثر وضوحا ونعرف انه مفيش شىء مستحيل

mahmoud ahmed2 04-09-2009 06:17 AM

مستنى مشاركه حضرتك يا دكتور شرين وبالتوفيق ان شاء الله

Bent 3bdo 05-09-2009 02:57 AM

هو انا م النوع اللى مش بتتكلم عنه ولله الحمد
انا بحلم باليوم اللى هتخرج فيه
وأخلص بقى م موال المذاكرة والارف
وابقى فاضيه كده موارييش حاجه
اعتقد هيبقى إحساس لذيذ
بس الله اعلم ممكن عقبال ماوصل لاخر السنه
اتغير ويقى ليا طموح
يا مسهل

mahmoud ahmed2 05-09-2009 03:37 AM

قولى يارب بس الانسان الجامد اوى لازم يبقاله طموح

Drsara 05-09-2009 05:48 AM

بسم الله ما شاء الله ولا حول ولا قوة الا بالله العلى العظيم الحمد لله احنا عندنا ناس كويسة كتير ونشكر كل من يفكر فى خدمة او الطموح والحماس لكن لابدان تكون عندك روح الهزيمة والياس قبل الانتصار والفرح ممكن تخلى جواك روح انتصار فى اشياء كتير لكن خليها عاك ومع ربك علشان لو متتحقتش ما تزعلش لكن فى كل وقت وصلاة ندعى نقول كلنا اللهم وفق الامة من اجل الامة وكن معنا فى كل وقت ولازم كمان نسير فى الطريق المستقيم للنجاح الحاجة العادية لكن فى ناس كتير شكل ما بينت ونجحت وبقت لازم كمان نطلع الى جوانا لكن ما يكونش دة الهدف الاساسى ناخد القريب وبعدين الكبير ولا اية يا دكاترة المستقبل للفارما انا عن نفسى هسيها لربنا لكن طموحى البعيد وبادعى بية ربنا اعمل حاجة لمن تقصر ايديه عن الدواء وعن من يدعون ربهم للشفاء من الامراض لان انا ما كنش حلمى صيدلة فبحاول اعيش معاها وافهما والى ربنا عايزة هيكون

mahmoud ahmed2 05-09-2009 03:54 PM

امال كان حلم حضرتك ايه يا دكتور ساره
على العمو كل واحد فينا اكيد اتهزم فى بعض الاشياء
بس اللى يعرف النصر يعرف الهزيمه برده واحنا قلنا اهم حاجه توفيق ربنا لينا ودعاء الوالدين
وربنا هيدينا على اد تعبنا
مع تحيات طموح الفارما

Drsara 05-09-2009 04:00 PM

كان حلمى دراسة الكمياء النووية ودراسة تاثيرها على مرض السرطان اكون دكتورة اورام وسرطان بس لكن لازم حضرتك تكون عندك اكتر من فرصة علشان تكون واقرب حاجة لازم تكون اهم حاجة يعنى اتخرج وكدة لكن الطموح التانى الى ذكرتة فى رابطة *****ريماس**8 عندنا فى صيدلة طنطا ممكن يكون الحلم البعيدوالى بدعى من رنبنا يحققة بس ومهما كان الحلم لازم نكون مع ربنا بس والى ربنا عايزة هيكون

mahmoud ahmed2 05-09-2009 04:00 PM

انا يا جماعه حضرت تقريبا الدرس التانى او الدافع التانى فى مسيره تحقيق الطموح ويارب كلنا نفهم الكلام ونحاول نطبقه ونستفيد منه والله ولى التوفيق وهو بعنوان (خطوات فى طريقق النجاح) اتمنى يعجبك

امضاء:av4056bb7jp3: طموح الفارما:av4056bb7jp3:اخوكم الدكتور محمود

mahmoud ahmed2 05-09-2009 04:04 PM

:av4056bb7jp3:خطوات في طريق النجاح:av4056bb7jp3:
يختلف مفهوم النجاح من شخص لآخر ولكن جميع هذه المفاهيم تلتقي في رغبة كل منا في إرضاء ذاته وإنجاز ما يطمح إليه بغض النظر عن ماهية هذا الطموح وفي سبيل تحقيق هذا الطموح وإرضاء هذه الذات سيتعين على كل منا القيام ببعض الخطوات المساعدة له على تحقيق النجاح في حياته
ومن هذه الخطوات:
1/الرغبة في النجاح إذ يجب أن يكون لدى الشخص رغبة صادقة في التغيير نحو الأفضل والخطوة الأولى والأهم هي اتخاذ القرار بالمضي قدما في طريق النجاح.

2/تقدير الذات إذ يترتب علينا تقدير ذواتنا وتقدير إنسانيتنا وتفهم أننا بشر معرضون للنجاح والفشل لذلك علينا الاستمتاع بلحظات النجاح والاستفادة من أخطاء الفشل في المرات القادمة .

3/الثقة بالنفس إذ يجب على كل منا الثقة بنفسه وبقدراته والإيمان بأحقيته في أخذ فرصته في هذه الحياة مهما كانت قدراته محدودة إذ لا شروط فللنجاح.

4/تحديد الأهداف وهي الخطوة العملية في الطريق للنجاح فهي تحدد لنا المراحل المتبعة في طرينا هذا ولكن من الضروري جدا عند تحديد هذه الأهداف تقسيمها إلى مراحل بسيطة ووضع خطة زمنية واقعية محددة لتنفيذ كل مرحلة منها ولا ضيرمن تعديل هذه الخطة إذا طرأ تغير في الظروف وكلما كانت كل مرحلة من المراحل قصيرة المدى كان أفضل لأنها تشعرنا بالنتيجة في وقت أقل ما يعطينا حافزا للاستمرار

5/الاستفادة من الأخطاء وجعلها وسلة لتعليمنا دروسا تفيدنا في المرات المقبلة وعلينا دائما أن نتذكر أنه لا طعم للنجاح إن لم يأت من بعد فشل وبأن هذه الأخطاء هي المرشد لنا في المرات القادمة .

6/الاقتناص الجيد للفرص فأحيانا يجد شخص منا أمامه فرصة لم تكن موجودة من قبل ولكن وفي كثي من الأحيان يتسبب التردد الزائد في ضياع هذه الفرصة من أمامنا لذا علينا وعند مواجهة فرصة جديدة الموازنة إيجابيات وسلبيات هذه الفرصة والمقارنة بين الواقع الحاضر والمستقبل المتأمل بعد هذه الفرصة واختيار الأفضل منهما .

7/الإدارة الجيدة للموارد المالية والبشرية المتاحة بطريقة تساهم في تحقيق الهدف المنشود إذ أن الاستقرار المالي والنفسي عنصران مهمان في سبيل تحقيق النجاح.

8/العزم وبذل الجهد إذ يجب على كل منا بذل كل ما بوسعه في سبيل تحقيق هدفه والابتعاد تماما عن اليأس والإحباط الذي قد يؤدي إلى التراجع خطوة إلى الخلف وتذكر دائما بعد كل إنجاز لك أن تكافئ نفسك وتشعر نفسك بأهمية هذا الإنجاز وإن كان بسيطا وذلك لأهمية هذا الإنجاز في تقريبك إلى هدفك مما يعطيك دافعا قويا للاستمرار

مع تحيات طموح الفارما .

mahmoud ahmed2 05-09-2009 04:08 PM

على فكره يا دكتور ساره حلمك ده ممكن يتحقق ان شاء الله لو اخدتى كورس اكلينيكال مكثف واختارى امراض الاورام السرطانيه او مش هيتحقق هتشبعى رغبتك فى انك تدرسى ومستنى رايك فى الدرس الجديد بتاع النهارده وربنا يوفقك

mahmoud ahmed2 05-09-2009 04:09 PM

واظن
انى ذكرت حته الفشل والنجاح اللى حضرت لو مكنتيش سبقتينى كنت هتلاقينى محضرها بس حصل خير

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 04:59 PM.