بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية التجارة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=162)
-   -   تجمع طلبة تجارة "جامعة بنى سويف" 2009/2010 (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=156624)

SeMo.DiBo 06-10-2009 03:39 PM

بقلك

بالنسبه للوصولات سمعت واحد بيقول اني لازم اروح اثبتها عن واحد اسمه الاستاذ رمضان ؟

صح ولا ايه ؟

احمد اسامه (الفيوم) 06-10-2009 05:26 PM

انا في اولى تجاره عربي بنى سويف (بس للاسف انتساب)
ممكن تفيدينى عن المناهج عمله ايه
صعبه ولا سهله
وايه هي المواد ال عليا السنه دي
وهل ممن الممكن انى اجيب تقدير علشان احول انتظام
وشكرا

charmingprince 07-10-2009 01:17 AM

والله انتى جيتى فى وقتك انا احمد طالب تجارة انجلش اول سنة فى جامعة بنى سويف بوصى مش عارف اى حاجة ماشى ممكن نتكلم لو سمحتى فى اى وقت تحدديه مش لازم نتقابل ممكن كلام على الماسنجر او فى المنتدى او الجامعة انا احمد وعندى بعض الاستفسارات خاصة عن المحاسبة والرياضة اصل انا كنت ادبى وحاصل على 93%الحمد لله فى الثانوية العامة لكن الرياضة دى رياضة 2 بتاعت ثانوى لذلك كل طلبة ادبى مش فاهمين حاجة ممكن تشرحيلى دة اميلى ahmed3dstudiomax*********** وشكراااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااا

عمرو ع 07-10-2009 09:00 AM

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
والله ونعم الصحوبيه والزماله
يلا يا YmYmym جالك شغل اهه يا سيتى اتعاملى بقا
الحصه بعشرين جنيه والا حاجه ههههههههههههههههههههههههههه
ربنا يوفقكم انا انجلش بس بنها

SeMo.DiBo 07-10-2009 06:29 PM

الموضوع قلب تعارف مش استفسارات !!!!!!!

احمد اسامه (الفيوم) 07-10-2009 06:56 PM

انت من الفيوم

احمد اسامه (الفيوم) 07-10-2009 06:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة semo.dibo (المشاركة 1666382)
الموضوع قلب تعارف مش استفسارات !!!!!!!

انت منين من الفيوم
اصل انا كمان من الفيوم

SeMo.DiBo 07-10-2009 07:23 PM

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ymymym 07-10-2009 09:55 PM

بسم الله ما شاء الله طب كويس
مممممممم اولا وقبل اي حاجه ممنوع تحط ميلك هنا
ثانيا مباخدش ميل حد يعني اسالني هنا وهجاوبك ومعلش اليل هيطلب اسمي مبقولش اسمي برضه لحد انتوا روحوا في اي سنه تانيه تالته رابعه كلهم هيساعدوكم من كل قلبهم عادي
المهم بقي بانسبه للوصلات انت بتاخد الوصل بعد ما بتستلمه وتقريبا بتوديه لشؤون الطلبه يختمه وبعد كده تروح تستلم الكتب بتاعتك بالوصلات دي وبعد كده تاخدها وتروح شؤون الطلبه تاني ومعاك صورتين عشان تعمل كارنيه وبعد كده برضه تقريبا بتستخدها عشان الكشف الطبي بتاعك وبتدفع قبلها عشره جنيه احنا عملنا الكشف الطبي في حقوق معرفش هل ده بيتعمل
دلوقتي ولا لأ يعني اسال برضه
اما بالنسبه لبتوع انتساب انت لو ذاكرت وجبت جيد او جيد جدا واو امتياز ممكن تحول انتظام السنه اللي بعدها وربنا يوفقك ولو مفهمتش حاجه ف يالممحاسبه ف يالمواد النظري انا موجوده هنا بساعدكم قولي انهي جزء مش فاهمه وانا هجيب الكتاب بتاعي بتاع السنه اليل فاتت وهحاول اشرحهولكم بس انجليزي مبعرفش اترجم عربي الصراحه بس هحاول بقدر الامكان والمواد سهله جداااااااااا هي مختلفه الي حد ما عن الانجليزي بس سهله وباقل مجهود في تجاره بتجيب تقدير زي كده مكنتش بذاكر كتير الصراحه بس الحمد لله جبت جيد جدا فما بالك لما تشد حيلك شويه
وربنا يسهلكم يارب
وزي ما قلت قبل كده روحوا اسألوا في اي سنه عن سنه تانيه هتساعدكم اكتر من تاتله ورابعه اسألوا واحنا هنساعدكم ان شاء الله
مين اليل بيديلك الموارد يا سيمو ديبو؟
ومين باقي الدكاتره ؟

وبرضه الاخ احمد مين بيديلك
وبرضه احمد ده بتاع الميل قولي انت عاوز انهي جزء في المحاسبه اكيد اكيد اول شابتر والجبالي؟
والرياضه الكاشف هحاو انزلكم ورق الكاشف في المكتبه وربنا يسهل بقي

احمد اسامه (الفيوم) 07-10-2009 10:03 PM

[quote=ymymym;1666942]بسم الله ما شاء الله طب كويس

اما بالنسبه لبتوع انتساب انت لو ذاكرت وجبت جيد او جيد جدا واو امتياز ممكن تحول انتظام السنه اللي بعدها وربنا يوفقك ولو مفهمتش حاجه ف يالممحاسبه ف يالمواد النظري انا موجوده هنا بساعدكم قولي انهي جزء مش فاهمه وانا هجيب الكتاب بتاعي بتاع السنه اليل فاتت وهحاول اشرحهولكم بس انجليزي مبعرفش اترجم عربي الصراحه بس هحاول بقدر الامكان والمواد سهله جداااااااااا هي مختلفه الي حد ما عن الانجليزي بس سهله وباقل مجهود في تجاره بتجيب تقدير زي كده مكنتش بذاكر كتير الصراحه بس الحمد لله جبت جيد جدا فما بالك لما تشد حيلك شويه
وربنا يسهلكم يارب
وزي ما قلت قبل كده روحوا اسألوا في اي سنه عن سنه تانيه هتساعدكم اكتر من تاتله ورابعه اسألوا واحنا هنساعدكم ان شاء الله
مين اليل بيديلك الموارد يا سيمو ديبو؟
ومين باقي الدكاتره ؟

شكرا علي مجهودك والامل ال انتى عطتهونى ربنا يوفقك ويوفقنا

ymymym 07-10-2009 10:03 PM

وبالسنبه للمواصلات
ياريت تحضروا موقف تروحوا الموقف وبدري شويه يعني لو نزلت من بيتك الساعه سبعه ونص هتلحق تركب اما بعد كده معتقدش انك هتلحق تركب حاجه
اما الباسات بقي بيطلعوا متاخر قوووووووووي علي الساعه تمانيه وص والصراحه بحسها للي دماغهم فاضيه وبيهرجوا بيوصلوا بعد ميعاد المحاضره بكتير بحوالي نص ساعه فكده هيضيع جزء كبير من المحاضره والمحاسبه مش هتتفهم كده ولا الرياضه
اه برضه الرياضه انقلوا ورا الكاشف كل كلمه بيقولها
طريقته اصلا اليل هي انه الليفي المحاضره بتلاقيه ف يالامتحان علي طول ويمكن بالارقام كمان عشان تبقي عارف ياريت برضه تاخدوا المحاضرات من اصحابكم اللي في الجروبات التانيه لانه تايه اكيد انتوا عارفين كده:d
فانتوا انقلوا كل حاجه را الكاشف ومن باقي الجروبات وهتلاقوا امتحانه سهل وعبيط جدا :)
اما الجبالي بقي فانت تنقل وراه برضه كل كلمه بيقولها وتحل مسائل الكتاب كلها ومتسيبش حاجه وتذاكر محاضرته علي طول هتلاقي نفسك فاهم وكويس ف يالمحاسبه انا بجيب في المحاسبه امتياز الحمد لله :av4056bb7jp3:
مم ايه تاني قولولي بقي مين بيديلكم تاني عشان اقولكم نظامهم لو اعرفهم
اه برضه فيه واحد بيدي دروس هو خريج كليه تجاره انجليزي سنه الفين وسته
من الفيوم انا كنت باخد عنده درس مكنتش بعرف احل الصراحه غير لما اخد درس
فلو عاوزين اقولكم عليه انا في الخدمه تاخدوا عنده درس مش كورس :bosyht9: وبرضه لما اخد رايه :)
في رعايه الله

charmingprince 07-10-2009 10:57 PM

انا بيدينى رياضة الكاشف ومحاسبة الجبالى وتنظيم وسلوكية حامد وموارد الله اعلم مدخلش علينا ولا واحد ممممممممممممممم ممكن تشرحلى لينا الحتة بتاعت assets =OE+lib هلى دى الى خدناها فى المحاسبة بالنسبة للرياضة الحمد لله واحد صحبى شرحلى ذات الحدين with my best wishes charming prince

احمد اسامه (الفيوم) 07-10-2009 10:59 PM

بجد شكرا ليكى علي مجهودك ال بتعمليه
انتى بجد انسانه كويسه
ممكن اسال سؤال
هو بالنسبه لتجاره انتساب متعرفيش هيلغوا محاضرتنا ولا لا

charmingprince 07-10-2009 11:15 PM

ممكن اجاوب انا بعد ازنك بس يا مان انا سمعت ان كل محاضرات انتساب هتتلغى will be cancelled الدراسة هتكون عن طريق النت live messanger او tv set على التليفزيون وكمان هيكون كارنية الانتساب لية لون مختلف علشان ميدخلوش الكلية كل ده علشان swine flu فحاسب على نفسسسسسسسسسسسسسك وابعد عن el kissssssssssssssssssssss

ymymym 09-10-2009 07:53 PM

اقتباس:

انا بيدينى رياضة الكاشف ومحاسبة الجبالى وتنظيم وسلوكية حامد وموارد الله اعلم مدخلش علينا ولا واحد ممممممممممممممم ممكن تشرحلى لينا الحتة بتاعت assets =OE+lib هلى دى الى خدناها فى المحاسبة بالنسبة للرياضة الحمد لله واحد صحبى شرحلى ذات الحدين with my best wishes charming prince

ممممممممممممم كويس نفس اللي ادولنا والموارد اللي كان بيديلنا بيقولوا سافر والله اعلم فاكيد هيجيبوا واحد تاني غير كده احسن ان محدش دخلكم دلوقتي خليكم في الاربع مواد دول بس
اما بقي بالنسبه للحته اليل هي بتاعه assets = liability+capital
مهناها
Assets اصول
lia ديون عليك لشركات بره يعني انت او بمعني اصح الشركه بتاعتك لو استلفت فلوس من حد بتحطها في جانب lia

capital راس مال الشركه وده معناه انك استثمرت فلوس معينه او حطيت اصل معين
هبقي اكمل بعدين
في رعايه الله

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 08:15 AM.