بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   جامعة الأزهر (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=212)
-   -   اللى عايز يدخل لغات وترجمه يدخل هنا (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=344696)

سميه شريف 24-07-2011 12:00 PM

حد يفيدني جايبه 81,78 ادبي ازهري وعايزه ادخل لغات وترجمه الماني وعرفت انها بتقبل من 80,48 ممكن تجيلي؟؟؟؟؟؟؟

سميه شريف 24-07-2011 12:01 PM

حد يفيدني جايبه 81,78 ادبي ازهري وعايزه ادخل لغات وترجمه الماني وعرفت انها بتقبل من 80,48 ممكن تجيلي؟؟؟؟؟

سميه شريف 24-07-2011 12:02 PM

سميه شريفحد يفيدني جايبه 81,78 ادبي ازهري وعايزه ادخل لغات وترجمه الماني وعرفت انها بتقبل من 80,48 ممكن تجيلي؟؟؟؟؟[

سميه شريف 24-07-2011 12:04 PM

سميه شريف حد يفيدني جايبه 81,78 ادبي ازهري وعايزه ادخل لغات وترجمه الماني وعرفت انها بتقبل من 80,48 ممكن تجيلي
وهل شرط حتي لو داخله الماني اكون جايبه 45 في الانجليزي؟

راجيه رحمة الغفور 24-07-2011 12:39 PM

ان شاء الله حتلحقيها يا سميه

ولا يشترط فى القسم الالمانى درجه محدده فى الانجلش

بالتوفيق للجميع

سميه شريف 24-07-2011 01:12 PM

ميرسي لردك واتمني نتواصل

سميه شريف 24-07-2011 01:14 PM

ده ايميلي smsmadel68*********** ياريت ايميلك ونتواصل عايزه اتكلم مع حد في الموضوع ده لاني قلقانه جدااااا

wadahfadl 24-07-2011 06:17 PM

السلام عليكم
انا طالب في كلية اللغات والترجمة سنة ثانيه
مبدأيا مبدا التحويل من العام للازهر في كلية اللغات موجود ومتفق عليه للبنات فقط وليس للبنين حق التحويل
ثانيا شروط الالتحاق بالكليات انا مش اعرفها بالضبط بس لازم يكون المجموع في المجمع عالي ودرجة الانجليزي عاليه جداااا
ثالثا بخصوص المواد بيكون اغلبها عن القسم بمعني مواد زي قواعد وانواع تراجم كتيييييييييير ولغويات ومسرحيات وادب انجليزي وحاجات تانيه كتيييييييييير بس طبعا ده كله مش في سنة واحده ده متقسم عالخمس سنين
رابعا الكلية ليها 4 فروع 1- تفهنا دقهلية 2-مدينة نصر القاهره 3- العاشر من رمضان شرقية 4- طيبة الاقصر
خامسا للي في ثانوي عام افضل انهم يروحو اليومين دول مش عشان يقدمو ولكن عشان يعرفو هم ينفع يقدمو وللا لا بالعربي الشروط بتاعة القسم هتمشي عليهم وللا لا
سادسا للي في لازهر التنسيق كل سنة بيكون غبي ومكار بس البنات العلمي بيكون اعلي من 90 والادبي بيكون من 85-90
اما الولاد فده بالحظ لانه في سنتي انا اللي هي قبل اللي فاتت كان التنسيق من 87 والسنة اللي فاتت كان من 67 يعني مالهوش امان
ارجو اكون افدتكم
اخوكم وضاح فضل

wadahfadl 24-07-2011 06:23 PM

نظام الدراسه
نبدا بالشرعي واللغوي عشان خايفين منه
في تمهيدي مفيش لا شرعي ولا لغوي ولا قران
من اولي لرابعة بتاخد مادتين لغوي ومادتين شرعي في كل سنة والقران كل سنة خمس اجزاء
مواد الانجليزي بقي في المجمل بتدور حوالين الترجمة والقواعد والمسرحيات والادب والشعر والصوتيات واللغويات وانواع تراجم كتييييييييييييييييير
كلهم متقسمين عالخمس سنين طبعا
في تمهيدي 7 مواد بس السنة كلها
كل سنة 12 مادة شامله الانجليزي واللغوي والشرعي والقران
متقسمين عالترمين
ارجو اكون افادتكم
وضاح فضل

راجيه رحمة الغفور 24-07-2011 10:25 PM

هل دخول اى قسم مرتبط بدرجة الانجلش

بنت مصر2009 24-07-2011 10:28 PM

طيب والشرعى ده طبعا بالعربى ولا ايه .والمواد ممكن تذاكر والواحد يحبها ولا حاجه تعقد يعنى eزى بتاعةالاعدادى والثانوى ولا ننسى النظام بتاع الثانوى ده خالص وكم ماده فى كل ترم معلش هتقل عليك اصل والله احنا زهقنا وبزات انا وراجية رحمة الغفور . واللى المستوى بتاعه عادى فى الانجليزى يمشى فيها ولا ايه وهل ممكن اتخصص فى قسم تانى غير انجليزى مثلا فرنساوى اوحاجه تانيه وايه اسهل لغه موجوده ممكن الواحد يخدها ويمشى فيها لو انت اجبت على كل الاسئله دى يبقى عملت فينا اكبر معروف ومش هننسى وقفت جمبنا خالص

ازهريه وبنتحر 25-07-2011 02:19 AM

اسئله اتمنى من احد الاجابه عليها:

1- هل اللغات الاوروبيه والترجمه الفوريه 5 سنين؟
اولا اللغات والترجمه خمس سنين فعلا بس ده بالنسبه لقسم انجليزي وفرنسي

2- ايهما افضل " القسم الانجليزى- القسم الفرنسى- القسم الالمانى"؟
القسم الانجليزي الافضل علي الاطلاق
يليه الالماني
الفرنسي غير متاح لطلبه الازهر لان لازم يكون الفرنسي لغه اولي

3- هل فى اى قسم تحتاج كورسات قبل دخول الكليه؟
يترتب علي مستواكي في الانجليزي
وعموما انتي ممكن تروحي كورس تعملي تحديد مستوي وتشوفي وتقولي لي وانا حقولك تعملي ايه بالضبط ان شاء الله

4-ما الوظائف بعد التخريج؟
الوظائف كثير نبدا باقل شئ مدرسه لغه انجليزيه
مترجمه باي مكتب
او بشركه زي فودافون وغيرها
او مترجمه في قناه فضائيه او غيرها

5- هل هى سهله ام صعبه يعنى اى حد يقدر يمشى فيها؟
مش حضحك عليكي واقول لك سهله ومش حاجه وبسيطه لا هيه سهله لو اشتغلتي يعني علي قد مذاكرتك ومجهودتك بتمشي

وشكرا جزيلا
عفوا

فيه حاجه هوضحها لك
الكليه 5 سنين بالنسبه لقسم انجليزي
اول سنه او بمعني اصح تمهيدي
السنه دي مكلها انجلش بس ولغه ثانيه فرنسي ودي اجباري
عندك بعد كده عربي وشرعي بس بسيط في الاربع سنين اللي بعد كده
لحد سنه ثانيه الدنيا صعبه شويه بعد كده بتتعودي علي نظام الكليه وبتكوني فهمتي كل حاجه
في تمهيدي مفيش ترم السنه كلها بتمتحنيها علي بعضها
وعندك خمس مواد
قراءه وفهم ودي كلمات بتتحفظ
ادب قصص قصيره وروايات ومسرحيات
ترجمه من عربي لانجليزي والعكس والترجمه في السنه دي نوعين سياسي واقتصادي
محادثه ودي بتدخلي لاب معمل يعني وبتتكلمي مع الدكتور وبتسمعوا حاجات وبتحلو عليها
اتمني اكون فدتك ولو عزتي اي حاجه انا تحت امرك

wadahfadl 25-07-2011 01:16 PM

الاخت ازهرية وبتنتحري
شكرا علي مساعدتك لنا فمنذ العام السابق لم اكن اجد احدا من كلية البنات يجاوب علي استفسارات الفتيات اللاتي يوددن الاتحاق بالكلية
شكرا مرة اخري
ولكن اريد ان الفت نظرك لشئ وهو ان في السنة التمهيدية ندرس 7 مواد طول العام وليس 5 مواد
قواعد-مقال-ترجمة-ادب-قراءة وفهم- محادثة -فرنسي (لغة تانية)
لست غبيا لكي اقول هذا الكلام بل انني اعلم انكي قد تكوني درستي خمس مواد بالفعل ولكني اقول هذا الكلام للفت نظركم بان الدراسه تختلف من كلية لكلية وفرع لفرع

راجيه رحمة الغفور 25-07-2011 01:45 PM

يا جماعه انا عايزه كلام مؤكد ارجوكم

علشان احدد مصيرى

قسم اللغه الالمانيه مرتبط بدرجة الانجلش للبنات؟

أرجوكم افيدونى بكلام مؤكد

بنت مصر2009 25-07-2011 10:23 PM

انت لسه محتاره انا والله برده ملقتش حد يقولى حاجه عن الالمانى ده

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 09:16 AM.