بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   الجامعات الخاصة والمعاهد (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=167)
-   -   منح الجامعة الامريكية و الالمانية (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=307546)

الشفق القرمذى 24-06-2011 01:15 AM

انا اسف بجد
طيب بقولك هو فى سكن قريب غير سكن االجامعة و فى مواصلات عامة ولا لا؟
شكراااااااااااااا

ypkill 24-06-2011 04:41 PM

houda-mahmoud....

هتبقى المصاريف في حدود 25-20 ألف في السنة (ممكن اقل شوية أو أكتر شوية) و طول ما تقديرك في حدود 1.7 - 2.3 اللي هي B أو جيد جدا يبقى إنتي في السليم .. مش متأكد بقى هتروح منك لو إنتي تقديرك بقى يعادل +C ولا C بس لما إن شاء الله تدخلي الجامعة حاولي ماتنزليش عن ال B عشان زي مبقولك تبقي في السليم.

الشفق القرمذى....

قدام الجامعة على طول في عمارات اسكان الشباب, ممكن تسأل سمسار المنطقة عن الأسعار وكده عشان أنا معنديش فكرة عنها للأسف :)

houda-mahmoud 24-06-2011 09:45 PM

انا متشكر جدا..بس علي فكرة انا ولد ‎:d :d‎

ypkill 26-06-2011 12:27 AM

لامؤاخذة يا كبير أصلي قرأتها "هدى" مش "حودة" :d وتأمرني فأي وقت :)

houda-mahmoud 26-06-2011 01:58 AM

طب سؤال أخير بقي معلش..هيا هندسة الألمانية أحسن ولا هندسة القاهرة..انا عارف ان فيه فرق بس هل تفرق معايا في الشغل ان شاء الله بعد كدة..معلش طولت معاك اعذرني

ypkill 26-06-2011 02:06 PM

أنا مش هأقدر افتي فالقاهرة لاني مجربتهاش فـبالتالي ماقدرش اقارنلك .. بس أنا فهندسة كمبيوتر في الguc ورأيي فيها إنها محتاجة شغل ومجهود كبير .. الدكاترة هنا بيفيدوك وكله بس معظم المجهود عليك .. و عشان تبقى فاهم فحوار الشغل الفروقات بتبقى في الشخص.. هي آه الجامعة بتساعد وكل حاجة بس إنت لازم تبقى كويس ومجتهد جدا وشاطر دي مفيهاش جدال .. و لازم تفتكر إن الشركات الكبيرة بتبقى عايزة اللي يكسبها والي تستفاد منه ايا كانت الجامعة بتاعته... فـدي بقى بتبقى بـتتوقف على مهاراتك وشتارتك :d

houda-mahmoud 29-06-2011 08:32 AM

شكرا أوي يا ypkill و ربنا يوفقك

marwa saeed 17-07-2011 08:56 PM

طيب ايه شروط القبول بالنسبه للي واخدين الثانويه من السعوديه شهادات المعادله يعني هل بتكون منحه جزئيه ولا كليه

همس الدموع 19-07-2011 12:31 AM

طيب انا دلوقتى جايبه95 وعاوزه ادخل الجامعه الالمانيه صيدله يبقى ايه الشروط واروح فين عشان اقدم الورق والمصاريف بتبقى ازاى والمنحه بتبقى كليه ولاجزئيه بليز فهمنيى لانى محتاره ومش عارفه اتصرف

m.awara 21-07-2011 03:56 AM

انا برده زيك ياهمس عايز صيدله و المجموع 95 ... انا كنت هناك و سألت في الاداره بصي اللي فوق 90 بيبقي category A وكده تبقي المصاريف 35300 وبالنسبه للمجموع و المنح دي لسه محددوهاش وهتتحدد علي اساس مجاميع المتقدمين و بتكو ن المنحه من 40 % .. 80 % بالنسبه للتقديم بيبقي ONLINE علي guc.edu.eg وبتحددي معاد اللي هتمتحني فيه اختبارات ENGLISH , IQ

همس الدموع 21-07-2011 06:13 AM

اناروحت وسالت بس معرفتش اوصل لنسبه المنحه لان كان زحمه اوى طب انتى هتقدمى ولاهتعملى ايه

ana_ashraf 22-07-2011 12:50 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ypkill (المشاركة 3550672)
* الشفق القرمذى ... لامؤاخذة يا كبير ,, ولا شكر على واجب ;)

*mr.keroo....

لأ مش بيبقى في خصم بالعكس المصاريف بتزيد بتبقى فحدود 44 ألف في السنة... ولو كنت جايب أقل من 80% بتبقى المصاريف 52 ألف في السنة ... الطريقة الوحيدة اللي ممكن تنزل المصاريف لو إنت مجموعك أقل من 90% هي إنك تعمل طلب "financial aid" وهو عبارة عن طلب بتعمله للجامعة بتقولهم فيه على ظروفك المادية و القرار بقى بيرجعلهم هما لو هيقبلو يساعدوك في المصاريف ولا لأ ,, أنا للامانة مش عارف بقى لو قبلوها هيساعدوك بكام % بظبط و التفاصيل دي لانها بتبقى بناءا على حالتك إنت ..

بالتوفيق إن شاء الله

شكرا جزيلا لكم على هذه المعلومات
ولكن ماهي المصاريف الاخرى مثل ( التامين والمكتبة والملف والخ...) بخلاف المصاريف الرئيسية وهل تدفع كل سنة ام بعضها في الاول والبعض الاخر كل سنه ؟
يعني عازين فكرة واضحة يابرنس.

ana_ashraf 22-07-2011 12:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m.awara (المشاركة 3712448)
انا برده زيك ياهمس عايز صيدله و المجموع 95 ... انا كنت هناك و سألت في الاداره بصي اللي فوق 90 بيبقي category a وكده تبقي المصاريف 35300 وبالنسبه للمجموع و المنح دي لسه محددوهاش وهتتحدد علي اساس مجاميع المتقدمين و بتكو ن المنحه من 40 % .. 80 % بالنسبه للتقديم بيبقي online علي guc.edu.eg وبتحددي معاد اللي هتمتحني فيه اختبارات english , iq

شكرا جزيلا لكم على هذه المعلومات
ولكن ماهي المصاريف الاخرى مثل ( رسوم الاختبار والتامين والمكتبة والملف والخ...) بخلاف المصاريف الرئيسية وهل تدفع كل سنة ام بعضها في الاول والبعض الاخر كل سنه ؟
يعني عازين فكرة واضحة .

Hayati_lillah 22-07-2011 02:31 PM

معلش يا جماعه كنت عايزه اسال انا كنت جايبه 98.5 في 3 ثانوي و ناو داخله 3 جامعه بس كنت عايزه اعرف هل ممكن ادخل الجامعه الألمانيه او الأمريكيه او ال miu ياريت تفيدوني ولو موضوع المنحه ده يطبق عليا وهل مو دخلتها بكمل عادي 4 و 5 و عدد الساعات بس هو النظام اللي هيطبق عليا؟

mr.keroo 22-07-2011 09:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ypkill (المشاركة 3550672)
* الشفق القرمذى ... لامؤاخذة يا كبير ,, ولا شكر على واجب ;)

*mr.keroo....

لأ مش بيبقى في خصم بالعكس المصاريف بتزيد بتبقى فحدود 44 ألف في السنة... ولو كنت جايب أقل من 80% بتبقى المصاريف 52 ألف في السنة ... الطريقة الوحيدة اللي ممكن تنزل المصاريف لو إنت مجموعك أقل من 90% هي إنك تعمل طلب "financial aid" وهو عبارة عن طلب بتعمله للجامعة بتقولهم فيه على ظروفك المادية و القرار بقى بيرجعلهم هما لو هيقبلو يساعدوك في المصاريف ولا لأ ,, أنا للامانة مش عارف بقى لو قبلوها هيساعدوك بكام % بظبط و التفاصيل دي لانها بتبقى بناءا على حالتك إنت ..

بالتوفيق إن شاء الله

ايه اقصي خصم بيعمله application (( financial aid )))

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 07:43 AM.