بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   كنت في الادارة النهادرة " لازم نعمل وقفة " (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=218536)

الأستاذ / أحمد حسين 22-06-2010 11:25 AM

أتمنى أيها السادة ألا نفترق حتى لا تضيع حقوقنا ولذلك لابد ألا نفرق بين حاصل على icdl وغيرها أو مجتاز لامتحان الكادر وغير مجتاز لابد من التضامن ونكون يدا واحدة فالكل متعاقد والكل همه واحد وأمل التثبيت للجميع.

mmagdy_81 22-06-2010 05:03 PM

ان لله وانا اليه راجعون

MISS.DINA 22-06-2010 06:25 PM

اولا ياجماعة حكاية 1/7 دى احنا اللى طلعناها يعنى الحكومة ماوعدتناش ان التثبيت هيكون فى اليوم دة ثانيا امال ايه الفاكس اللى وصل عندنا فى المديرية دة احنا عارفين كويس ان يوم الحكومة بسنة وبعدين اللى عقده يخلص فى شهر اربعة ولا ستة لازم يجددو العقد بتاعه لحين مايجي وقت التثبيت عشان مايفصلش ايام عن بعضها وبعدين ايه يضمنا ان الاعتصام دة هيجيب نتيجة وبعدين محدش يزعل دة فعلا قانون ولازم هيطبق بس كل الحكاية مسالة وقت فاصبرو كدة وبلاش التهور ونفكر شوية ونسيبها على الله

abunail 22-06-2010 07:01 PM

للاسف الشديد هى مش بلدنا ولا حاجة
وعلى العموم اقتراح بسيط علشان نحط النقط على الحروف
ارجو من ادارة المنتدى عمل قسم خاص بجمع اصوات اكبر عدد من المتعاقدين
ويكون مبرمج بمعنى انه يتم احتساب المنضمين الى الاعتصام اوتوماتيك وحصر الاعداد اولا باول
مع ذكر كافة بيانات المتعاقد وعدم اعلانها مباشرة فى الموقع
فمن هذا المنطلق نستطيع ان نجمع اكبر عدد من المتعاقدين كى نقرر ما اذا كان العدد سوف يخدمنا فى عمل اعتصام والمطالبة بابسط حقوقنا ام لا
مع التنسيق والترتيب وترشيح اشخاص لهم حنكة وحكمة وحسن تصرف حتى نكون منظمين ومعرفة من سيتحدث ومتى سيتحدث وما المطلوب بالظبط لنا وما هى النهاية اذا كان هناك الكثير من الاشخاص وانا منهم قد تعدى سن الثلاثين وما زلنا متعاقدين
حسبى الله ونعم الوكيل
ارجو من الاخوة المشاركة ومعرفة ردهم على الاقتراح

tahataha40 22-06-2010 07:37 PM

انا ليه راى تانى فى الموضوع ده قد لا يعجبكم

ممكن تكون المشكله كلها فى عدم التثبيت لانك لما بتشتغل بتكون مش مرتاح ..

بس بصو للجانب الايجابى : انك احسن من غيرك بكتير وقول الحمد لله واعمل اللى عليك ومش عاوزين كلام تانى لان احنا مش هنعمل حاجه وانتو عارفين ليه فكل واحد يقول الحمد لله وتمام على كده

احنا عاوزين نشتغل والله فى تثبيت اهلا وسهلا مافيش خلاص والحمد لله

أ/محمد على عاشور 22-06-2010 07:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tahataha40 (المشاركة 2294230)
انا ليه راى تانى فى الموضوع ده قد لا يعجبكم

ممكن تكون المشكله كلها فى عدم التثبيت لانك لما بتشتغل بتكون مش مرتاح ..

بس بصو للجانب الايجابى : انك احسن من غيرك بكتير وقول الحمد لله واعمل اللى عليك ومش عاوزين كلام تانى لان احنا مش هنعمل حاجه وانتو عارفين ليه فكل واحد يقول الحمد لله وتمام على كده

احنا عاوزين نشتغل والله فى تثبيت اهلا وسهلا مافيش خلاص والحمد لله

بجد ده كلام حرام والله انت اول عضو يكتب مثل هذا اللكلام

marim kareem 22-06-2010 07:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة miss.dina (المشاركة 2293997)
اولا ياجماعة حكاية 1/7 دى احنا اللى طلعناها يعنى الحكومة ماوعدتناش ان التثبيت هيكون فى اليوم دة ثانيا امال ايه الفاكس اللى وصل عندنا فى المديرية دة احنا عارفين كويس ان يوم الحكومة بسنة وبعدين اللى عقده يخلص فى شهر اربعة ولا ستة لازم يجددو العقد بتاعه لحين مايجي وقت التثبيت عشان مايفصلش ايام عن بعضها وبعدين ايه يضمنا ان الاعتصام دة هيجيب نتيجة وبعدين محدش يزعل دة فعلا قانون ولازم هيطبق بس كل الحكاية مسالة وقت فاصبرو كدة وبلاش التهور ونفكر شوية ونسيبها على الله

قانون ايه يا ميس دينا ؟
ايه رايك في قنون الحد الادني من الاجور لسنة 2003 ليه مش اتنفذ لحد دلوقتي ؟
لو ناوية تستنتي تطبيق القانون يبقي مفيش تعيين خالص ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هي الحكومة عاجبها كدا ومبسوطة كدا

tahataha40 22-06-2010 07:49 PM

ياراجل بدل مقول الحمد لله ان انا شغال ( حتى لو بعقد ) لا اقعد اطنطط واقول عاوز اتثبت يااخى بص لغيرك وقول الحمد لله ....
داانت فيه غيرك مش لاقى ياكل عيش حاف والله

abunail 22-06-2010 08:22 PM

يا سيدى كلنا بنقول الحمد لله
بس انا هاسأل حضرتك سؤال
بالله عليك مرتاح ؟
حاسس انك مستقر
حاسس ان لما بيتوجهلك كلام زى انت متعاقد والمتعاقد مالوش الحق فى كذا وكذا وكذا
بتبقه مبسوط لما بتحس ان الاساسى معاه 3 او 4 حصص وبياخد 700 و800 جنيه واللهم لا حسد وربنا يزيدهم كمان وكمان
وحضرتك بتاخد 300 جنيه او حتى 400 وبتدرس 24 حصة فى الاسبوع بتبقه مرتاح على العموم لو عند حضرتك اجابات مقنعه يا ريت تكتبها .

عامر فاروق 22-06-2010 11:29 PM

لابد من وقفة - كلنا كرجل واحد -

tahataha40 22-06-2010 11:51 PM

الموضوع مش كده يااخوانا ومحدش يبص للكلام من ناحيه وناحيه ..............انا بقول ان اى حد متعاقد يعمل اللى عليه وخلاص لكن كلامكم ده اللى بتقولو عليه مش هيحصل دلوقتى خالص على الاقل السنه اللى جايه او اللى وزاها ................
.......... كام واحد فيكم قال نعمل ونعمل ونعمل وانا اولكم وانا مش عازف ايه ولا حد فيكم هيعمل ولا هيبب فحنا نقول الحمد لله ونشتغل باللى يزضى ضميرنا لان احنا احسن من ناس كتير ...

ابو ايه255 22-06-2010 11:58 PM

الحل مش اعتصام الحل اضراب سلمى ونقعد فى البيت لحد ............................................ واعتقد ان دى الحل
لان مفيش تغير ولا تعيين الا اما نتغير احنا او نرحل من البلد ونسبها لا ن ملناش ماكن فيها

شريف حسن . 22-06-2010 11:58 PM

حسبى الله ونعم الوكيل;););)

امل اليكس 23-06-2010 12:07 AM

يا رب الصبر حتي 1/7 فات الكثير ما بقي الا القليل

Montyyyy 23-06-2010 01:02 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abunail (المشاركة 2294105)
للاسف الشديد هى مش بلدنا ولا حاجة
وعلى العموم اقتراح بسيط علشان نحط النقط على الحروف
ارجو من ادارة المنتدى عمل قسم خاص بجمع اصوات اكبر عدد من المتعاقدين
ويكون مبرمج بمعنى انه يتم احتساب المنضمين الى الاعتصام اوتوماتيك وحصر الاعداد اولا باول
مع ذكر كافة بيانات المتعاقد وعدم اعلانها مباشرة فى الموقع
فمن هذا المنطلق نستطيع ان نجمع اكبر عدد من المتعاقدين كى نقرر ما اذا كان العدد سوف يخدمنا فى عمل اعتصام والمطالبة بابسط حقوقنا ام لا
مع التنسيق والترتيب وترشيح اشخاص لهم حنكة وحكمة وحسن تصرف حتى نكون منظمين ومعرفة من سيتحدث ومتى سيتحدث وما المطلوب بالظبط لنا وما هى النهاية اذا كان هناك الكثير من الاشخاص وانا منهم قد تعدى سن الثلاثين وما زلنا متعاقدين
حسبى الله ونعم الوكيل
ارجو من الاخوة المشاركة ومعرفة ردهم على الاقتراح

أنا موافق علي هذا الاقتراح
وكفانا سلبية

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 10:44 PM.