بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   عالم المرأة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=571)
-   -   مميزات العزوبية للبنــــــــــــــــــــــــــــــات (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=234592)

سؤئة الطيوبة 02-08-2010 02:17 AM

يــــــــا محموداصلا كل بنت عايزة تتجوزلسبب واحد الا وهوانها تنكد على كل راجل وتطلع عنية هع هع

عاشق البلانكو الابيض 02-08-2010 02:23 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كونان العرب (المشاركة 2483388)
من رأيي الحياة بلا زواج افضل بكثير خاصة للفتاة و ايضا الشاب ..

مع احترامى لرايك بس على رايك ده بقا هنعمل زى اوربا وامريكا وكل واحد يصاحبله وحدة وسلام عليكم وتختلط الانساب من اهداف الجواز الحفاظ على البشرية وتكوين اسرة تطيع الله ورسوله بس احنا اللى بنفهم الزواج الغلط فاهمين انه متعة وفلوس وخلاص

عاشق البلانكو الابيض 02-08-2010 02:25 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سؤئة الطيوبة (المشاركة 2483425)
يــــــــا محموداصلا كل بنت عايزة تتجوزلسبب واحد الا وهوانها تنكد على كل راجل وتطلع عنية هع هع

ولـــــــــــــــــــــيـــــــــــه مش حرررام عليكم

سؤئة الطيوبة 02-08-2010 02:27 AM

ولـــــــــــــــــــــيـــــــــــه مش حرررام عليكم ههههههههههه ال حرام الانتوا تستاهلو اكتر من كدة هع هع اصل احنا شريرات ..................

عاشق البلانكو الابيض 02-08-2010 02:36 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سؤئة الطيوبة (المشاركة 2483458)
ولـــــــــــــــــــــيـــــــــــه مش حرررام عليكم ههههههههههه ال حرام الانتوا تستاهلو اكتر من كدة هع هع اصل احنا شريرات ..................

بعد شوية هنلاقى جمعيات حقوق المراة اختفت وظهرت جمعيات جديدة بتنادى بحقوق الراجل فى الزمن الغررريب ده

كونان العرب 02-08-2010 02:40 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة .0.0.0. (المشاركة 2483440)
مع احترامى لرايك بس على رايك ده بقا هنعمل زى اوربا وامريكا وكل واحد يصاحبله وحدة وسلام عليكم وتختلط الانساب من اهداف الجواز الحفاظ على البشرية وتكوين اسرة تطيع الله ورسوله بس احنا اللى بنفهم الزواج الغلط فاهمين انه متعة وفلوس وخلاص

انا اقدر صراحتك واشكرك عليها ..
و لكني لم اقل بان نقوم بعمل صحبيات فهذا ليس له اساس في الدين !!
و انا اعلم ان الله سبحانه و تعالي قد امرنا بالزواج ..
و اكيد ربنا سبحانه و تعالي لن يأمرنا بشئ الا فيه صلاحنا واستقامتنا
وايضا الرسول الكريم امرنا بذلك فقال : من استطاع الباءة فليتزوج ..
وفوائد الزواج كثيرة علي الاقل ستحفظ الانسان من الفتن و الوقوع في المعصية و ايضا ننجب ابناء ينتفع بهم الاسلام !!

ولكن قبل كل ذلك لننظر في واقعنا الحالي الشباب لم يعد علي اي قدر من تحمل المسئولية !!
فهل تري الشباب بهذا القدر من المسئولية ليتحملوا عبء تربية ابناء المسلمين ؟!
حقيقة ً نحن كأمة ننتقل من سئ الي اسوأ وقلما رأيت من فيه صلاحاً ..
وبذلك سننجب ابناء اكثر فسادا .. وهذا لا اقوله من خيالي ولكن من واقع الحياة التي اعيش فيها ..
حتي اطفال السادسة والسابعة اصبحوا يتحدثون في امور لم نكن نعقلها او نفكر بها اصلا الي قريب ..

واظن الشباب الذي يتسابق للزواج لا يعرف قدر تلك المسئولية التي يلقيها علي كتفيه !!
فابناء المسلمين الان في الضياع .. كلُ يري الزواج متعة فقط !!

شئ اخر ..
لا تعجبني نظرة الرجل للمرأة .. تلك النظرة التي يعتبرها عبد لديه .... لا اريد الاطالة في هذا الموضوع

المهم انا لا انكر ان الزواج له فوائد كثيرة و ايضاً اكيد هناك ناس صالحين يستطيعون بناء اسرة مسلمة تقية ..
ولكن ليس هناك ضرر من ان لا اتزوج و اتفرغ لعبادة الله سبحانه و تعالي و التزود من علوم الدين .. !!

و آسف علي الاطالة ولكن لم يعجبني اتهامك لي !!

سؤئة الطيوبة 02-08-2010 02:44 AM

صح كلامك كونان ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

سؤئة الطيوبة 02-08-2010 02:47 AM

ههههههههههه محمودانت هتبقى رئيس الجمعية دى هههههههههههههه

ZIKA*STAR 02-08-2010 02:51 AM

اكيد البنات فيهم كل الخصال دي ، بس برضه عايزين يتجوزوا ، عشان اللوح اللي مش عاجبهم ده هيصرف اللي رايح واللي جاي عليهم ...

يللا ، اهو احنا غلابة في زمن الوحوش دول ، قايدنلهم صوابعنا ال20 (ايدينا ورجلينا ) ومش نافع ولا عاجب..

شكرا يا سؤئة على مواضيعك الكووووووووول دي

عاشق البلانكو الابيض 02-08-2010 02:52 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كونان العرب (المشاركة 2483483)
انا اقدر صراحتك واشكرك عليها ..
و لكني لم اقل بان نقوم بعمل صحبيات فهذا ليس له اساس في الدين !!
و انا اعلم ان الله سبحانه و تعالي قد امرنا بالزواج ..
و اكيد ربنا سبحانه و تعالي لن يأمرنا بشئ الا فيه صلاحنا واستقامتنا
وايضا الرسول الكريم امرنا بذلك فقال : من استطاع الباءة فليتزوج ..
وفوائد الزواج كثيرة علي الاقل ستحفظ الانسان من الفتن و الوقوع في المعصية و ايضا ننجب ابناء ينتفع بهم الاسلام !!

ولكن قبل كل ذلك لننظر في واقعنا الحالي الشباب لم يعد علي اي قدر من تحمل المسئولية !!
فهل تري الشباب بهذا القدر من المسئولية ليتحملوا عبء تربية ابناء المسلمين ؟!
حقيقة ً نحن كأمة ننتقل من سئ الي اسوأ وقلما رأيت من فيه صلاحاً ..
وبذلك سننجب ابناء اكثر فسادا .. وهذا لا اقوله من خيالي ولكن من واقع الحياة التي اعيش فيها ..
حتي اطفال السادسة والسابعة اصبحوا يتحدثون في امور لم نكن نعقلها او نفكر بها اصلا الي قريب ..

واظن الشباب الذي يتسابق للزواج لا يعرف قدر تلك المسئولية التي يلقيها علي كتفيه !!
فابناء المسلمين الان في الضياع .. كلُ يري الزواج متعة فقط !!

شئ اخر ..
لا تعجبني نظرة الرجل للمرأة .. تلك النظرة التي يعتبرها عبد لديه .... لا اريد الاطالة في هذا الموضوع

المهم انا لا انكر ان الزواج له فوائد كثيرة و ايضاً اكيد هناك ناس صالحين يستطيعون بناء اسرة مسلمة تقية ..
ولكن ليس هناك ضرر من ان لا اتزوج و اتفرغ لعبادة الله سبحانه و تعالي و التزود من علوم الدين .. !!

و آسف علي الاطالة ولكن لم يعجبني اتهامك لي !!

اسف لو كلامى ضايقك بس انا مقصدتش اتهم حضرتك انا بتكلم عن الزواج وانو واجب علينا ده بيقولك حتى كمل نص دينك بالزواج ويكون فى امة متواصلة احسن ما يكنش فيه خالص وما نعملش زى المان اللى خايفين على نفسهم من الانقراض وبيدوا مكافات للمتزوجين اللى بيخلفو اكثر من طفل

عاشق البلانكو الابيض 02-08-2010 02:55 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سؤئة الطيوبة (المشاركة 2483501)
ههههههههههه محمودانت هتبقى رئيس الجمعية دى هههههههههههههه

ههههههههههههه لا الحمد الله انا واخد حقوقى كلها مش محتاج جمعيات خلهالك انتى

عاشق البلانكو الابيض 02-08-2010 02:56 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ZIKA*STAR (المشاركة 2483510)
اكيد البنات فيهم كل الخصال دي ، بس برضه عايزين يتجوزوا ، عشان اللوح اللي مش عاجبهم ده هيصرف اللي رايح واللي جاي عليهم ...

يللا ، اهو احنا غلابة في زمن الوحوش دول ، قايدنلهم صوابعنا ال20 (ايدينا ورجلينا ) ومش نافع ولا عاجب..

احنا فى زمن الوحووووش والبنات ما بيرحموش:022yb4::022yb4::022yb4:

سؤئة الطيوبة 02-08-2010 02:57 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zika*star (المشاركة 2483510)

والله منور المنتدى كلو يا زيكا ........واهلا برجعوك ........حاجة غريبة فعلا البنات دى حاجة غريبةمبيعجبهمش العجب ولا الصيام فى رجب ههههههه

سؤئة الطيوبة 02-08-2010 02:58 AM

ههههههههههههه لا الحمد الله انا واخد حقوقى كلها مش محتاج جمعيات خلهالك انتى وانا كمان الحمد لله حقى باخدة هع هع ال جميعات ال

كونان العرب 02-08-2010 02:58 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة .0.0.0. (المشاركة 2483515)
اسف لو كلامى ضايقك بس انا مقصدتش اتهم حضرتك انا بتكلم عن الزواج وانو واجب علينا ده بيقولك حتى كمل نص دينك بالزواج ويكون فى امة متواصلة احسن ما يكنش فيه خالص وما نعملش زى المان اللى خايفين على نفسهم من الانقراض وبيدوا مكافات للمتزوجين اللى بيخلفو اكثر من طفل

لا لم اتضايق علي الاطلاق ^^
واختلاف الرأي لا يفسد للود قضية ..
و اكيد رأيك افضل دينياً فيتبقي حفظ اللسان ليكتمل دينه ..
و لكني لا استطيع الاقتناع بالزواج الي الآن .. و ربنا يهدينا جميعاً ..

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 05:07 AM.