بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كليه الحاسبات والمعلومات (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=211)
-   -   تجمع مهندسين البرمجيات الجدد .. (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=141338)

بنت شبابيك 27-08-2009 02:40 PM

انا قدمت فى الزقازيق بعد ما اترفض تحويلى

بنت شبابيك 27-08-2009 02:43 PM

لو حد يعرف المواد اللى بيشتلوها المحولين من الزقازيق للمنصورة ......لان فى ناس قالو ا بيشتالوا 9 مواد و حاسة انهم بيأفوروا

soso2025 29-08-2009 11:04 AM

اهلا بيكوا يا بشمهندسين
والله كان نفسي ابقى معاكوا
حاسبات دى كانت كليه احلامى من زمان
وانا دخلت رياضه 2 مخصوص علشان ادخل حاسبات
بس لما جه المجموع كبير وبسبب اللى حوليا دخلت هندسه
حكم القوى :slap1qk6:
بس الحمد لله على كل حال
محدش عارف الخير فييين
ربنا معاكوا ويوفقوا

raghdamohammad 29-08-2009 05:24 PM

السلام عليكم
انا الحمد لله دخلت حاسبات الزقازيق
يارييت لو حد يعرف ايه نشاط الieee فى حاسبات الزقازيق يقولى
ولو كانوا بيشتركوا فى مسابقه الروبوكون ولا لأ ؟
وشكرااااااا

الاسطورة 31-08-2009 04:55 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بنت شبابيك (المشاركة 1538620)
لو حد يعرف المواد اللى بيشتلوها المحولين من الزقازيق للمنصورة ......لان فى ناس قالو ا بيشتالوا 9 مواد و حاسة انهم بيأفوروا

حضرتك أصلآ لسا فى فرصة التحويل الورقى مش عن طريق النت
انا كنت زيك واترفض تحويلى وحولت بالملف الورقى
ياريت تسألى ف الموضوع ده

بالنسبة لموضوع الزقازيق ها اسأل وارد عليكى

الاسطورة 31-08-2009 04:56 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة raghdamohammad (المشاركة 1545012)
السلام عليكم
وشكرااااااا

انت داخل حامى قوى كده ليه
عايز تشترك ف روبوكون مرة واحدة كده
طيب بس ادخل الكلية انت وظبط نفسك وبعدين ابقى دور على الحاجات دى

AL_Gawad 31-08-2009 05:06 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة raghdamohammad (المشاركة 1545012)
السلام عليكم
وشكرااااااا

هو ايه ال ieee ده ؟؟؟؟

amour_amour88 03-09-2009 10:03 PM

استنوني وانا كمان حاسبات الزقازيق وليا استفسار هي الدورات بتبقي مهمه اصل الكليه عامله دوره مع المصاريف فمش عارف اخدها من الجامعه ولا من مكان خارجي افضل

ahmed abdelaziz 04-09-2009 04:02 PM

احمد اولى حاسبات عين شمس

m_fci 06-09-2009 03:19 PM

مشكلتنا هنا في مصر أن أولياء الأمور بيبصوا للكلية كأنها كلية جيمس ورسوم متحركة وميعرفوش أنه مجال البرمجيات وتكنولوجيا المعلومات من أخطر وأهم المجالات في وقتنا الحالي وأن كل الصناعات وكل المجالات بقه معتمد عليه أعتماد كبييييير جدا .
فعلى فكره مشكلتنا من زمان قلة المعلومات وقلة القراءة وده شأن أي مجتمع متأخر ومليئ بالسلبيات. ثانيا بالنسبة لمجال هندسة البرمجيات لو أي أحد قرأ عن software engineering لضحك على الكلام الي الناس الي بيقولوه دلوقتي بقه الأعتماد على البرمجيات أو السوفت وير أصبح كبير بصورة لا يتخيلها أحد وأصبح ينفق عليه المليارات ودخل بقوة جدا في المجالات الحساسة وأصبح تجاهله مستحيل وذلك ليس من يومين بس بل منذ نصف قرن تقريبا بس أحنا متخرين شوية زغيرن وربنا يوفقنا وعلى فكرة قد يؤدي سوء تصميم أو خطا في السوفت وير إلى كارثة كبيرة من الناحية البشرية أو المادية ممكن بسبب السوفت يصطدم الطائرات ببعضها أو قد يؤدي إلى زهق أروح كثيرة لذلك أصبحت التكلفة في البرمجيات كبيرة ومهمة وعلى فكرة الناس كلها لازم تقرأ وحتى تشوف الكتب المترجمة إذا أحبوا ان يقرأوا بالعربي ويا ريت أي حد يستهون أو مهواش عارف قيمة هذا المجال أو يقول أنه مجال تكميلي ليس أكثر يقرأ قبل أن يقول أي شي لأن كفى بالمرء كذبا أن يتحدث بكل ما سمع كما هو معروف من الحكم القديمة وعلى فكرة كل من دخل كلية الحاسبات والمعلومات هنيأ لك الكلية وإن شاء الله هتلقي في الكلية أشياء لا تدرك معناها إلا إذا فقدتها أو شوفت أي كلية تانية وعلى فكرة أنت أهم وأفضل من تخرج من الجامعات المصرية وأنا أرى أن الكلية الي أنت فيها احسن من طب والهندسة التقليدية لأنك تدرس هندسة وتكنولوجيا غير تقليديين بإعتراف جميع دول العالم المتقدم

m_fci 07-09-2009 10:08 AM

إن لم تخرج كلية الحاسبات والمعلومات مهندسين إذن لا يوجد هندسة في مصر

أحب أرد على الأخ الي بيقول أن علوم الحاسب معناه أنك مبرمج فهذا الكلام غير صحيح بالمرة لأن خريج كلية الحاسبات والمعلمومات قسم علوم حاسب من أهم الأقسام ولا غنى عنه فهو يعتبر مهندس برمجيات لأنه يدرس كورسات هندسة البرمجيات ولأن فيه فرق بينه وبين القسم التاني بإن الي بيغلب على علوم حاسب دراسة المترجمات وأنظمة التشغيل والأسيمبلي والكمبيوتر أركتيكشر وغيره من العلوم الأساسية التي تساعده في أن يعمل في أنظمة كتير مختلفة لكن والله أعلم في القسم الجديد وهو هندسة البرمجيات أشياء أكثر عمقا في هندسة البرمجيات وأكثر عددا من الكورسات الخاصة بهندسة البرمجيات لأن كلا المجالين يتكونون من مجموعة علوم هائلة جدا وليس علم واحد ولا حد لهذه العلوم وعلى فكرة من الناحية العلمية والنظرية كلا القسمين قريبين جدا من بعض ولا يوجد من هو أفضل من الأخر وعايز أعرفك بس الفرق بين العلمين ببساطة وليس لنا علاقة الان باللقب لأن أي حد خريج كلية الحاسبات والعلمومات يعتبر مهندس رغما عن أنف أي أحد وأقول ذلك ليس عصبية ولكن إذا رجعنا لأصول تعريف كلمة مهندس لرأينا أقرب الناس في مصر لهذا اللقب هم خريجين كلية الحاسبات والعلمومات والعاملين في هذا المجال لأسباب كثيرة لا يتسع الوقت الأن للإجابة عليها ولكن أتحدث في هذا الموضوع في وقت لاحق والموضوع ده مش معناه ان انا بدافع عن الكلية لان الكلية مش محتاجة حد يدافع عنها ولكن انا أتحدث من الناحية العلمية وأيضا من الناجية العملية حيث أنا أعمل في المجال ده منذ سنوات كبيرة وأنا خريج كلية الحاسبات والمعلومات قسم الأي تي ولكن دعني أذكر لك الفرق سريعا تمام فأنا أنقل كلام أحد الكتاب المشهورين الذين يكتبون في السوفت وير إنجينيرينج فهو يقول الأتي:
Essentially, computer science is concerned with the theories and methods that underlie computers and software systems, whereas software engineering is concerned with the practical problems of producing software. Some knowledge of computer science is (essential for software engineers in the same way that some knowledge of physics IS essential for electrical engineers.
Ideally, all of software engineering should be underpinned by theories of computer science, but in reality this IS not the case. Software engineers must often use ad hoc approaches to developing the software. Elegant theories of computer science cannot always be applied to real, complex problems that require a software solution.
وهذا الكلام من الناحية النظرية ومن المكن خريح أحد الأقسام يعمل في أي منهما هذا في مصر وخارج مصر وعلى فكرة من معرفتي بقسم علوم الحاسب رغم انني كنت بقسم تكنولوجيا المعلومات أرى أن كورسات علوم الحاسب قاوية جدا جدا ولا غنى عنها حتى تكون مهندس برمجيات محترم والمهم أننا نقرا ونتعلم ونفيد بلادنا ومجتمعنا وهذه العلوم كلها من الاهمية بمكان وقد أكون قد نسيت بعض كورسات علوم الحاسب المهمه ولكن أنا في الأخر إنسان وأسأل كذالك عن كورسات الأقسام الأخرى والفرق ما بينها وأهم شي لازم تتنك طول عمرك عايز تتعلم وتنسى أنك خريج قسم أيه أو أنت لقبك أهم حد سيبك من كلام أي حد وارميه ورا دهرك وأبتدي تتعلم بجدية وإن شاء الله ربنا هيوفقك وإن شاء الله استبشر خير فأنا من واقع العمل أقولك أنت أفضل واحد في مصر من ناحية فرض العمل والمرتبات أيضا والمستوى الإجتماعي وذلك كله إذا تعبت وأديت الي عليك وكنت طموح وفوق كل ده علقتك بربنا كويسة وأخلاقك جميلة والسلام.

the Bosy cat 10-09-2009 11:54 PM

انا حاسبات حلوان ودفعت مصاريف 242.5 وعلى فكرة الكلية جميلة جدا

comsc 16-09-2009 04:03 PM

السلام عليكم
انا بجد يا جماعه كان نفسي اساعد كل طلبة حاسبات في كل الجامعات لكن للأسف معنديش معلومات كافية اوي
وبرده عشان مضحكش عليك كل اللي اعرفه ان في مواد اساسية ومشتركه في كل الجامعات
ذي رياضة فيزياء برمجة والله اعلم
على فكره يا جماعة انا في سنة تانية حاسبات ومعلومات جامعة عين شمس
لوفي اي حد محتاج مساعده او اي معلومات من طلبة عين شمس
وده الايميل بتاعي على الياهو
mohamed_salam1990
وربنا معاكوا

eng.ahmed55 16-09-2009 04:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the bosy cat (المشاركة 1585831)
انا حاسبات حلوان ودفعت مصاريف 242.5 وعلى فكرة الكلية جميلة جدا

الكلية جميلة اصدك من حيث الشكل ولا الدراسة؟

eng/el doktor 17-09-2009 05:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.ahmed55 (المشاركة 1609765)
الكلية جميلة اصدك من حيث الشكل ولا الدراسة؟

الكليه جميله من حيث الشكل والدراسه كمان أنا مستجد ف حاسبات ومعلومات حلوان وبالرغم إنى م المنصوره وكان ممكن أحول بس أنا فضلت حلوان وده مش معناه طبعا إن المنصوره مش قويه بالعكس المنصوره من أقوى الجامعات ف مصر لكن أنا إرتحت ف الكليه دى وإن شاء الله بفكر ف القسم الجديد اللى هو هندسة برمجيات اللى إتفتح جديد ف الكليه السنه دى وبالمناسبه عاوز آخد رأيكم ف الموضوع ده .. وشكرا جزيلا

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 10:04 PM.