بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كليات الهندسة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=160)
-   -   نصائح للجدد+موقع المناهج+آلة كاسيو..هديه!! (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=149486)

الأمير الرقمى 02-09-2009 07:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة LOVELY NERMO (المشاركة 1556670)
يا ريت بس تقولنا على المواقع المهمة لاعدادى و هل لازم تبيض المحاضرات انا المسافة بين الكلية و البيت ساعتين فمعتقدش انى هلاقى وقت و شكرا على اهتمامك

بالنسبة لموضوع المواقع وأهمية النت فى حياة طالب هندسه....هعمله مشاركه متكامله ان شاء االه بس قدام شويه عشان هيحتاج منى وقت...

أما بالنسبة لتبييض المحاضرات فلابد وحتما ومن الواجب و أكيد و must be و should انك تبيض المحاضرات...لإن فيه تركات كتير فى الامتحانات بتيجى من المحاضرات.....وثانيا تبييض المحاضرات بيحسسك انك فاهم كويس....دا غير انك لو كنت مش فاهم الا 30% بس فى المحاضره...هتكتشف انك بقيت فاهم نسبة 75% أو أكتر لما تبيض المحاضره بإيدك...مش مجرد انك تقراها وبس

ولو انت شايف ان المسافه اللى مدتها ساعتين بينك وبين الكليه دى مشكله.....هقولك إن معايا زميل (اتخرج دلوقتى) كان شغال بعد الكليه (ليلا) طوال فترة الدراسه (5 سنين ) عشان يصرف على نفسه وتقديره النهائى جيد مرتفع.....احكم بنفسك

طوع الظروف لمصلحتك....متخلهاش هى اللى تغير مسار حياتك
________
تحياتى

Eng_lfc 03-09-2009 03:22 AM

معلش استفهام صغير
انت اشتغلت ؟

mido bassyo 03-09-2009 01:46 PM

طب بعد اذنك كنت عايز اسأل حضرتك سؤال .... انا حيران ما بين قسم ميكاترونكس و الكترونيات و اتصالات و انا مقرر انى مش هدخل حاجة غير الاتنين دول... حضرتك شايف مين احسن و مين مجاله احلى؟؟؟؟؟؟؟؟ ياريت تفيدنى

Eng_lfc 03-09-2009 04:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mido bassyo (المشاركة 1559080)
طب بعد اذنك كنت عايز اسأل حضرتك سؤال .... انا حيران ما بين قسم ميكاترونكس و الكترونيات و اتصالات و انا مقرر انى مش هدخل حاجة غير الاتنين دول... حضرتك شايف مين احسن و مين مجاله احلى؟؟؟؟؟؟؟؟ ياريت تفيدنى

انا كمان كنت هاموت علشان اخش قسم المايكترونكس
بس قالولى ان مالوش شغل قى مصر كله بره

الأمير الرقمى 03-09-2009 04:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد بكر (المشاركة 1558317)
معلش استفهام صغير
انت اشتغلت ؟

الحمد لله...فى محطة محولات....المرتب معقول....بس طبعا مش زى القطاع الخاص.....لكن مميزات الحكومه على المدى الطويل أفضل (وجهة نظر كثيرون يختلفون معى فيها)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mido bassyo (المشاركة 1559080)

ميكاترونكس ميكاترونكس ميكاترونكس ميكاترونكس ميكاترونكس ميكاترونكس ميكاترونكس ميكاترونكس ميكاترونكس ميكاترونكس ميكاترونكس ميكاترونكس ميكاترونكس......ولحد بكره ميكا ترونكس.

هى الحياه إيه غير الميكا ترونكس.

لولم أكن ميكاترونكسيا لوددت أن أكون ميكاتروكسيا

ومتفتكرش إنى خريج القسم ده....أنا خريج باور.....بس بصراحه قسم الميكاترونكس هو مستقبل أى مهندس عاوز يوصل لهدفه بسرعه....بمعنى.... الميكاترونكس هو لب أى مصنع ....يعنى أى مصنع فى الدنيا محتاج مهندسين ميكانيكا ومهندسين باور.....طب هو يغلب نفسه ليه؟......فبيجيب واحد ميكاترونيكس يجمع مابين الاتنين....لو الزمان رجع بيا لورا...كنت دخلت الميكاترونيكس.....

وعلى فكره ياريت شباب الزقازيق يدخلوه لأنه لسه فاتح جديد فى الكليه...وأكيد هيحتاجو معيدين فيه بعد الدفعات متتخرج منه ....فرصه للى حاسبها صح وبيفكر لبعيد!!!

Eng_lfc 03-09-2009 06:01 PM

[quote=الأمير الرقمى;1559503]الحمد لله...فى محطة محولات....المرتب معقول....بس طبعا مش زى القطاع الخاص.....لكن مميزات الحكومه على المدى الطويل أفضل (وجهة نظر كثيرون يختلفون معى فيها)

اكيد فى شركة توليد كهربا أو توزيع
و المميزات دى جميلة جدا
لو انت قصدك على مميزات النقابة

LOVELY NERMO 03-09-2009 11:00 PM

هو ايه الميكا ترونكس ده please حد يفهمنى؟؟؟؟؟؟؟

mido bassyo 04-09-2009 12:27 PM

طب بالنسبة لموضوع المحاضرات دا؟ انا هقعد اكتب من غير ما افهم؟ ولا هفهم ومااكتبش؟
ولا هعمل ايه بالظبط؟

yasasa 04-09-2009 03:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lovely nermo (المشاركة 1560474)
هو ايه الميكا ترونكس ده please حد يفهمنى؟؟؟؟؟؟؟

فسم جامع ما بين الميكانيكا والإلكترونيات
وهو بالتأكيد قسم صعب جداً
شغله حلو أوى بس مش موجود كتير فى مصر (حسب ما الكل بيقول )
بس ممكن تشتغل مكان بتاع ميكانيكا أو مكان بتاع إلكترونيات

pinkykitty 04-09-2009 09:27 PM

ألف مليون شكر ع الموضوع يا بشمهندس بس يا ريت تقولنا ع المواقع اللي حتفيدنا في الدراسة وكمان المواقع اللي بتقول كل حاجة بتوسع وبتدي حاجات زيادة علشان الواحد يبقى متمكن في مجاله وانا ان شاء الله ناوية ادخل قسم نووي ايه رأي حضرتك في الموضوع ده وهل مجال العمل بتاعة كويس وللا لأ.... طيب لو هو مش كويس ايه رأي حضرتك في قسم كيمياء وشكرا مقدما لحضرتك

الأمير الرقمى 04-09-2009 11:05 PM

[quote=محمد بكر;1559726]
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الأمير الرقمى (المشاركة 1559503)
الحمد لله...فى محطة محولات....المرتب معقول....بس طبعا مش زى القطاع الخاص.....لكن مميزات الحكومه على المدى الطويل أفضل (وجهة نظر كثيرون يختلفون معى فيها)

اكيد فى شركة توليد كهربا أو توزيع
و المميزات دى جميلة جدا
لو انت قصدك على مميزات النقابة

لا...محطات المحولات بتبقى تبع الشركة المصرية لنقل الكهرباء وليس النقل أو التوزيع....وبالنسبة للمميزات...فأنا أقصد الاستقرار إلى حد ما....بمعنى أن القطاع الخاص ممكن فى أى وقت يقوللك "مع السلامه" وده وارد....أما القطاع الحكومى فده مستبعد إلى حد كبير...بالاضافه إلى مستحقاتك الماليه تكون مصانه .... ووجود المعاش (بعد عمر طويل إن شاء الله) .... يعنى....تقدر تقول حاجات تكمن شويه...عكس القطاع الخاص اللى على كف عفريت

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mido bassyo (المشاركة 1561891)
طب بالنسبة لموضوع المحاضرات دا؟ انا هقعد اكتب من غير ما افهم؟ ولا هفهم ومااكتبش؟
ولا هعمل ايه بالظبط؟

لازم تكتب ورا الدكتور...حتى لو منتاش فاهم اللى بيقوله....ولما تيجى تبيض المحاضره وتلاقى أجزاء مش فاهمها....تسأل عنها واحد زميلك تانى يوم...ولما تروح....تسجل الجزء اللى مكنتش فاهمه ....وبكده تضمن ان محاضراتك تكون كامله (كتابة و فهما).......

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasasa (المشاركة 1562321)
فسم جامع ما بين الميكانيكا والإلكترونيات
وهو بالتأكيد قسم صعب جداً
شغله حلو أوى بس مش موجود كتير فى مصر (حسب ما الكل بيقول )
بس ممكن تشتغل مكان بتاع ميكانيكا أو مكان بتاع إلكترونيات

دائما أنا معترض على جملة (صعب جدا).....بناء على إيه هو صعب؟....انت درست عشان تحكم؟....متخليش غيرك (من المحبطين ومثبطى الهمم ) يأثروا على فكرك....القسم ده هايل...وأنا أشرت إليه فى مشاركه سابقه.
وشغله موجود فى مصر ف كل حته (أنا لفيت مصانع وشفت وضع الميكاترونكس مميز إزاى)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pinkykitty (المشاركة 1563232)
ألف مليون شكر ع الموضوع يا بشمهندس بس يا ريت تقولنا ع المواقع اللي حتفيدنا في الدراسة وكمان المواقع اللي بتقول كل حاجة بتوسع وبتدي حاجات زيادة علشان الواحد يبقى متمكن في مجاله وانا ان شاء الله ناوية ادخل قسم نووي ايه رأي حضرتك في الموضوع ده وهل مجال العمل بتاعة كويس وللا لأ.... طيب لو هو مش كويس ايه رأي حضرتك في قسم كيمياء وشكرا مقدما لحضرتك

والله أنا آسف إنى لسه مجهزتش مشاركه قويه عن استخدامات الانترنت الهندسيه...بس وعد منى ف أقرب وقت إن شاء الله...بس انتوا تابعونا

طبعا المجال النووى ده أيامه...خاصة موضوع المحطه النوويه الجديده اللى هتبقى فى الضبعه ان شاء الله...و أكيد هيحتاجوا استاف كبير من المهندسين .... فاتوكلى على الله وادخليه .... بس مش هضحك عليكى....معرفش كتير عن مجالات الطاقة النوويه فى مصر وشغلها أخباره إيه.....
أعتقد مجالات الكيمياء أكتر فى الشغل....لكن المستقبل فى الطاقة النوويه....القرار قرارك
_________
تحياتى للجميع....ونلتقى بعد الفاصل :-)

LOVELY NERMO 05-09-2009 02:16 AM

Merci جدا يا امير على اهتمام حضرتك بس كنت عايزة اعرف رايك بالنسبة لقسم بترول للبنات و عموما فى مجال الشغل و برضه فى قسم حاسبات و يا ريت معلومات اكتر عن القسمين

LOVELY NERMO 05-09-2009 02:59 AM

شكرا ليك yasasa حقيقي نورت المحكمة انا اصلا دى كانت اول مرة اسمع فيها عن القسم ده رغم انه من الواضح انه معروف اوى

Medo abdo 05-09-2009 10:19 AM

انا داخل هندسة الزقازيق
وانته كده هتلخبطنى انته قولتلى ادخل مدنى زى قريبى
وبتقول فرصة ان الواحد يدخل قسم الميكاترونكس لانه فاتح جديد فهل ادخل مدنى ولا ادخل القسم ده اى واحد افضل ليا

الأمير الرقمى 05-09-2009 06:13 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lovely nermo (المشاركة 1564051)
merci جدا يا امير على اهتمام حضرتك بس كنت عايزة اعرف رايك بالنسبة لقسم بترول للبنات و عموما فى مجال الشغل و برضه فى قسم حاسبات و يا ريت معلومات اكتر عن القسمين

بالنسبة للبنات ... فأنا وجهة نظرى ان الحاسبات أفضل بكتير لإن اللى أعرفه إن دور المهندسات فى البترول ينتهى على البر...يعنى مش بيروحوا للمواقع إللى فى البحر مثلا....غير إن طبيعة الشغل تتنافى مع طبيعة المرأه...واستقرارها مستقبلا لتكوين أسره.....أما شغل الحاسبات فهو يعتمد أولا وأخيرا على القدرات الفكريه و التحليليه و المنطقيه للمهندس....نصيحه:خشى حاسبات

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo abdo (المشاركة 1564733)
انا داخل هندسة الزقازيق
وانته كده هتلخبطنى انته قولتلى ادخل مدنى زى قريبى
وبتقول فرصة ان الواحد يدخل قسم الميكاترونكس لانه فاتح جديد فهل ادخل مدنى ولا ادخل القسم ده اى واحد افضل ليا

الموضوع مفيهوش لخبطه ولا حاجه....أنا قلت ان الموضوع يختلف من شخص لآخر طبقا لظروفه....انت قلت ان ليك قريب شغال ويقدر يشغلك معاه لو دخلت مدنى....خلاص....يبقى انت قدامك فرصه....حبيت تستغلها..كان بها...محبتش وكان ليك خط واضح م الأول انك تدخل القم اللى انت حابه....يبقى برضه مفيش مشكله.....
فيه ناس تحيب تستغل الفرص اللى أمامها وتتغير عشان الفرص دى تناسبها....
وفيه ناس محدده خط سيرها م الأول ومستعده لتطويع الظروف لمصلحتها.....

انت سيد قرارك

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 07:18 AM.