بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أرشيف المنتدى (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=513)
-   -   يوميات اتنين متجوزين "الجزء الاول" (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=16270)

نور العمر 22-12-2006 12:38 AM

ميرسي يا زهرة ع المرور :)

sama_91 22-12-2006 02:58 PM

ايه يا نور فيين بقي الحلقات :angry:
انتى نسيتى ولا ايه
وعقاب ليكى هتحطى 3 او4 حلقات :P

نور العمر 22-12-2006 07:24 PM

حاضر يا sky هكمل بقيت الحلقات
انت تؤمر يا جميل بس والله كان عندي امتحانات ومذاكرة كتيير :(

حلو sky دي مش كده :P

ع فكرة انا ليا واحده صحبتي اسمها سما مبندهلهاش غير بسكاي :)




<div align="center">الحلقة الخامسة</div>

عمر:-(انا بس عاوز أعرف اشتريتى كل الحاجات دى امتى ولحقتى ترتبى كل ده ازاى ؟)


قالها لى عمر ونحن فى السيارة عائدين الى القاهرة .. قالها وهو يشعر بالفخر الرجولى ان زوجته اعدت له ليلة من الف ليلة من اجله هو فقط ...

سارة:-رديت عليه بدلال وانا أغالب النوم بشدة : ( ده سر المهنة يا سيدى ... المهم تكون سعيد وراضى عنى !)

عمر:-(ربنا يخليكى لى يا حبيبتى .. ويارب تفضلى كده على طول .. وانا كمان محضر لك مفاجأة ... ماما اتصلت وقالت انها عازمانا على الغداء دلوقتى حالا اول ما نوصل !!!)


سارة:
ياااااااااااسلااام على المفاجأت الحلوة !! ايه الهنا ده بداية تفرح بصحيح !! ده وقته ياربى ؟ الواحد يستعد لوصلة حرق دم محترمة !!.... رددت هذا فى سرى بالطبع ويبدو ان علامات خيبة الأمل كانت ظاهرة على وجهى

فسالني عمر: ( مالك يا سارة ؟ انتى مش مبسوطة ولا ايه من المفاجأة ؟)


سارة:(لأ ازاى ده انا ح اطير من الفرحة دى طنط وحشتنى جدا .. بس كنت قولى علشان البس طقم حلو اروح بيه !!!)

عمر:- انتى كده قمر وبعدين ماما مش بتهتم بالحاجات دى خالص !!

سارة:واخيرا وصلنا لبيت حماتى العامر وبعد الترحيب الرهيب بعمر كأنه راجع من الحجاز حالا على جمل ...ثم بعد ساعة سلمت على بفتور
وقالت: ( اهلا ياسارة .. أخبارك ايه . .. وشك نور على الجهاز أوى ...!! )ثم رمقتنى بنظرة متفحصة من فوق لتحت وقالت بامتعاض انتى مش جايبة هدوم حلوة فى الجهاز ولا ايه يا سارة ؟!)

سارة: ذبت من الخجل من قذيفتها القوية وقلت فى سرى ( مش بتاخد بالها خالص خالص!! الله يسامحك يا عمر !! )

وقبل ان ارد انقذني عمر بسرعة ورد عليها( دى سارة عندها هدوم تجنن ياماما .. بس احنا جايين من السفر عليكى على طول وكنت عاملها مفاجأة ليها !!)

لم يعجبها بالطبع دفاع عمر عنى فردت بفتور طيب يا سيدى السفرة جاهزة .. اوعى تكون نسيت أكل أمك خلاص

سارة:وجلسنا نأكل وهى منهمكة فى الحديث مع عمر بشوق شديد وتحكى له كل ماحدث فى الأسبوع اليتيم الذى قضيناه بعيدا عنها وكأنه كان عاما كامل ...وكل فترة طويلة تتذكر ان فيه شىء معاهم على السفرة فتلقى لى كلمة او كلمتين ثم تواصل حديثها الدافىء مع حبيبها الاوحد ابنها الوحيد الحبيب...


دعوت الله فى سرى ان تنتهى هذه العزومة سريعا كى أصل شقتى وأفرغ حقائبى وأناااااااااااااااااام لأنى تقريبا لم أنم أمس مع السفر وارهاقه ... وبينما انا فى أفكارى رن موبيلى ووجدتها أمى وطرت الى البلكونة لأرد عليها

- الو يا ست العرايس نموسيتك كحلى ... انا مش عاوزة أكلمك من الصبح علشان ما أقلقكوش يا حبيبتى ... يا ترى ح ترجعوا امتى ؟

سارة:- رددت ببراءة : لا ما احنا وصلنا من ساعتين يا ماما ما تقلقيش ...

- طيب يا حبيبتى أسيبك ترتبى شنطك وترتاحى شوية وأكلمك بعدين ....

سارة:- لا يا ماما انا مش فى شقتى ... انا عند حماتى !!!

- حماتك ؟ يا سلام جاية جرى من اسكندرية عليها !!!ولا حتى هان عليكى تعدى على امك ولو خمس دقايق ؟! متشكرة يا سارة ... ربنا يخليهالك ماهو خلاص الجواز بينسى الأهل ... الف شكر يا بنتى مع السلامة

سارة:- استنى بس يا ماما ... يا ماما ... يا ماما ياربى أعمل ايه فى الحدوتة دى ..هو عمر السبب فى المشكلة دى كان لازم يقول لى من امبارح أقوم امهد لماما علشان ما تزعلش منى كده ...

فاجأنى عمر من خلفى وهو يهمس لى ( ايه شهرزاد قاعدة لوحدها ليه ؟ ... وحشتينى !!)

رددت بعنف: (بلا شهرزاد بلا نيلة !! انت عملت لى مشكلة كبيرة مع ماما يا سيدى )

عمر:- ( مشكلة !!! ليه يا بنتى هو انا شفتها اصلا ؟)

سارة:- (زعلت يا سيدى لما قلت لها اننا هنا وافتكرتنى نسيتها وبافضل اجى بيتكم هنا قبل ما اروح اسلم عليها ... كان مفروض تقول لى من امبارح يا عمر أقوم اعرف اتصرف !!)

عمر:- (يا سارة ما انا قلت لك انى انا نفسى اتفاجأت وماما كلمتنى الصبح قبل ما نسافر مباشرة ... وبعدين يا ستى ولا تزعلى نروح لها دلوقتى ونصالحها حالا ... هو انا عندى كام ام سارة ؟)

سارة: رميت نفسى فى حضنه وانا اهتف ( ربنا يخليك لى يا حبيبى )http://www.haridy.com/ib/images/smilies/wub.gif

وطبعا دخلت حماتى علينا وهتفت با ستنكار ( خلاص مش قادرين على فراق بعض ؟!! طيب الظاهر ان انا اللى عزول واطلع منهاhttp://forum.amrkhaled.net/images/smilies/kh--.gif

عمر:
فضممت امى الى صدرى هى الاخرى وانا اقول لها ( ده انتى الخير والبركة يا حبيبتى ) وانا اهمس فى سرى يا ربى على صغر عقل الستات والغيرة اللى تنقط ... لأ والهنا ان امى كمان بتغير زى ما تكون مراتى التانية ... وحماتى غيرانة علشان رحنا لماما وهى لأ ... ما شاء الله عليك يا واد يا عمر كلها كام شهر جواز وتحجز جناح فى السراية الصفرا عدل ....

سارة:طيب يا طنط معلش احنا مضطرين نمشى علشان لسه ح نعدى على ماما نسلم عليها ) قلتها ببساطة وندمت عليها من رد فعلا حماتى الغاضب

تمشوا هو انا لحقت أقعد معاكم ... هو انتو جايين تقضية واجب وخلاص ؟ الظاهر ان انا فارضة نفسى عليكم ... طيب يالا ماتعطلوش نفسكم !! )


سارة:نظر لى عمر بغضب وكأنه يقول لى فتحتى بقك انتى ليه ؟ وأخذ يهدأ من أمه ويبرر لها انه لابد ان ينام بدرى لأن بكرة وراه أشياء كثيرة الخ الخ الخ
وأخيييييييييرا جدا انتهت الزيارة واستعدينا للمعركة الثانية فى بيت ماما...

عمر:وفى السيارة قال لى عمر بهدوء : ( بصى يا سارة ما تزعليش من ماما وانا كمان مش ح ازعل من والدتك لو عملت حاجة ... كل واحدة فيهم فجأة فلذة كبدها اتخطف منها من انسان غريب فلازم فترة يعاملوا فيها الغريب ده بحذر ويمكن غلاسة لحد ما يبدأوا يحبوه فعلا ويتأقلموا على الوضع الجديد ولازم نكون احنا الشباب أعقل وصدرنا اوسع ... بس اوعى تعرضى نفسك لماما يعنى اى حاجة خلينى انا أقولها وكأنها فكرتى انا علشان تتقبلها ونفس الشىء مع والدتك علشان نقلل الخساير بقدر المستطاع .. ماشى يا قمر ؟ )

سارة:- ( خلاص يا حبيبى اتفقنا ) وفى سرى قلت ده الجواز ده عاوز نفس طويييييييييييييييييل ودماغ كبيرة جدا ربنا يسترhttp://forum.amrkhaled.net/images/smilies/co--.gif

Miss_CaR!zma 22-12-2006 08:03 PM

ياربى على تاخيرى :rolleyes:
ده اول رد ليا طبعا وياريتنى رديت من زمان
بجد روعه روعه اليوميات يا نور
وكويس انى جيت فى الحلقه الخامسه علشان انا فضوليه
وعجبنى اوى عمر لانه بصراحه عامل زى الاسفنج وبيمتص غضبها بطريقه جميله اوى
بس طبعا مش فى منهم فى الزمن ده غير الحموات الفاتنات طبعا :D
ومستنيه الحلقه الجايه ....وربنا يستر

msamido 22-12-2006 10:18 PM

لا بجد عمر ده تمااااااااااااااااام

وحلو تعبير الاسفنجه دي يا تويتي بس هو فعلا قادر يتعامل معاهم كلهم كويس جدا لغاية دلوقتي

شكرا يا نور بس ياريت مش تتأخري في باقي الأجزاء

وربنا يوفقك في امتحاناتك ومذاكرتك ان شاء الله
.
.

نور العمر 22-12-2006 11:52 PM



ياربى على تاخيرى
ده اول رد ليا طبعا وياريتنى رديت من زمان

عادي ياتويتي المهم تكون اليوميات عاجباكي

بجد روعه روعه اليوميات يا نور

الاروع هو مرورك يا قمر


وكويس انى جيت فى الحلقه الخامسه علشان انا فضوليه
وعجبنى اوى عمر لانه بصراحه عامل زى الاسفنج وبيمتص غضبها بطريقه جميله اوى

اذا كان من ناحية عمر فهو بجد ماشاء الله عليه وربنا يكون ف عونه بصراحة انا مشفتش واحد في صبر عمر

بس طبعا مش فى منهم فى الزمن ده غير الحموات الفاتنات طبعا

اذا كان ع الحموات فلا تعليق :P


ومستنيه الحلقه الجايه ....وربنا يستر

ميرسي يا تويتي ع مرورك :)






لا بجد عمر ده تمااااااااااااااااام

وحلو تعبير الاسفنجه دي يا تويتي بس هو فعلا قادر يتعامل معاهم كلهم كويس جدا لغاية دلوقتي

بس ربنا يستر وماينفجرش فيهم مرة واحده :D
شكرا يا نور بس ياريت مش تتأخري في باقي الأجزاء

العفو يا مساميدو انا والله اللي اخرني المرة دي الامتحانات ربنا يسهل ويعدي السنة دي ع خير

وربنا يوفقك في امتحاناتك ومذاكرتك ان شاء الله

ياااااااااااارب



بقاليظو 23-12-2006 12:00 AM

حلوه اوى واموره
القطه اللى فى الصوره


شكرا على القصه

نور العمر 27-12-2006 04:32 PM

[color=#000099]ميرسي بقاليظو ع المرور


الحلقة السادسة

عمر:
انا ذنبى ايه فى الحرب دى ياربى كان مالى انا ومال الجواز وشغل الحموات ده !! ياربى ساعتين من لوى البوز من حماتى المصونة وتبريرات طويلة عريضة من سارة ومنى حتى مليت فى الاخر أمال لو كنا قتلنا قتيل كانت ماما وحماتى عملوا فينا ايه ؟ بجد كنت مفروس من حماتى وسارة عمالة تراضيها وتصالحها وكنت ح اعمل مشكلة بس قلت ياواد مش من اولها كده اعقل ربنا يهديك ... يارب الواحد يفضل محتفظ بأعصابه على طول وما يعملش مصايب ...


فكرت فى كل هذا وانا أقود السيارة الى منزلنا انا وسارة وانا أقاوم النوم باستماتة بعد الحرب العالمية التاسعة اللى كنا فيها ... والتفت الى سارة وجدتها قد نامت بالفعل من شدة الارهاق الجسدى والعصبى ... وصلنا البيت ولم أشأ ان اوقظ سارة الا لما أفرغ الحقائب من السيارة اولا ... وأوصلتها الى الاسانسير ثم أيقظت سارة بهدوء وكعادتها اتنفضت وصرخت
( انت مين ؟ وانت خاطفنى ولا ايه ؟ يااااعوماااااااااار )

وقبل ان تكمل استغاثتها الدولية برجال المطافى وتفرج علينا الشارع ويفتكرونى خاطفها حطيت ايدى على فمها وانتظرت ان تتعرف على والحمد لله أخيرا فاقت وعرفتنى وسألتنى سؤال أغرب من الخيال

(ايه ده عمر؟ ايه اللى جابنا فى الحتة المقطوعة دى ؟http://forum.amrkhaled.net/images/sm...cheesygrin.gif )!!!!

سارة:-
-انا ح اموت من التعب لو رسموا لى مخدة على الحيطة ح انام فورا !!! عاوزة انام حالا علشان بكرة الجمعة وبعده السبت حنرجع على شغلنا انا وانت يعنى بكرة يوم كله شغل وتجهيز أكل للأسبوع كله وتوضيب الشقة وأكيد ح نتعب بكرة أوى

عمر:- ح نتعب ؟ ايه الكلمة الغريبة دى ؟ وانا مالى أنا ؟

سارة:

- مالك ازاى ؟ مش احنا اتفقنا نتشارك فى كل حاجة ؟

عمر:- ياسلام اتفقنا أخرط لك البصل وأمسح الأرض ايه يا بنتى الأوهام دى ؟

سارة:أوهام ياسلام هو لما تساعدنى تبقى عايش فى الوهم ؟ امال أنا حبيبتك ازاى ؟


عمر:
- يا ستى حبيبتى وروحى كمان لكن اللى انتى بتقوليه ده انا ما أقدرش عليه أبدا ولا يمكن ح يحصل وده اخر كلام عندى فى الموضوع ده..http://www.haridy.com/ib/images/smilies/mr47_01.gif

سارة:كده ياعمر؟

عمر:- ايوة كده وياريت ننام بقى قبل ما نتخانق ...
سارة:-هو احنا لسه نا اتخانقناش؟ ... طيب تصبح على خير

عمر:- ............


ياااااااااسلام على رواقة الرجالة بعد الغداء أخبرنى انه نازل يقابل أصحابه وبعدين ح يعدى على والدته وحيتأخر ولما أخبرته انى ح اعمل أكل الاسبوع نظر لى باستغراب وقال لى طيب مع السلاااااااامة !!! بجد انا زعلانة منه طيب يا عمر لما ترجع !!!


عمر:
لازم سارة تتعود ان كلامى يتنفذ ولما اقول مش ح اساعد يبقى خلاص ... لازم تتعود على كده ويبقى هو ده نظام الحياة بيننا ح تزعل شوية فى الأول وبعدين خلاص ح تتعود .... مع انى مش هاين على زعلها ... طيب أكلمها على الموبيل بعد شوية ... لا اجمد بقى يا عمر لو اتعودت انك تساعدها فى كل حاجة حيبقى حق مكتسب ولو ما عملتوش حنروح النيابة !!!لا وعلى ايه تزعل شوية وخلاص ...http://www.haridy.com/ib/images/smilies/diablo2.gif

سارة:طيب انا مفروض أعمل ايه دلوقتى بالظبط ؟ أنا الاول أرتب الشقة لأن التراب من قفلتها أسبوع يترسم عليه خرايط ولسه ح افضى الشنط وأغسل الهدوم اللى كانت معانا فى اسكندرية وبعدين أطبخ كذا صنف أشيلهم فى الفريزر علشان يكفوا الاسبوع كله ...


يارب يخليكى لينا يا ماما كنتى شايلة الهم ده كله عنى وانا كنت اتنح قدام التليفزيون ولا أرغى فى التليفون وخلاص ... والاهم ان معلوماتى عن الطبيخ محتاجة مترجم يفك رموزها الهيروغليفية ربنا يستر!!
طيب انا أحط اللحمة تتسلق الاول علشان بتاخد وقت وبعدين أشغل الغسالة ... بس لازم البس جوانتى علشان ريحة البصل علشان عمر لما ييجى ولا ليه خليه يشم البصل مش هو اللى سابنى فى الحرب دى يستحمل بقى !!!...


هى اللحمة شكلها غريب كده ليه ؟ ... طيب مش مهم أعمل ايه تانى؟ مسقعة ؟ ياسلام ده انا باموت فيها بس عمرى ما شفت ماما بتعملها ازاى؟ هى فيها باذنجان وحاجات تانية غريبة !!!..............يامااااااااما الحقينى وجريت كلمتها على التليفون وقعدت تهزأ فى الاول انها ياما قالت لى اتعلم ومفيش فايدة الخ الخ الخ المهم انها قالت لى الطريقة مع استخدام الفاظ غريبة ( تعملى اللحمة ع الصاج الاول !!! ) اجيب منين صاج دلوقتى ياماما ؟ وطبعا يصحب هذا وابل من التريقة والدعاء لعمر بالصبر على ما ابتلاه !!!


وطالت المكالمة ساعتين وماما تشرح لى كأن كلامها كله طبيعى ومفهوم وانا من كتر التريقة اللى خدتها لم أسأل على أشياء كثيرة وقلت أعتمد على خيالى الخاص !!!!
وتوكلت على الله وبدأت المعركة الحقيقية أضرب الطماطم لا أسلق المكرونة الاول ..............
طيب أقطع البطاطس شرايح ولا قطع انا باقول مثلثات وخلاص !!! ايه حدوتة الملوخية دى لازم أقعد أخرطها ساعتين لا حأهريها فى الكبة وخلاص بس مش عارفة تكورت كورة صلبة فى قاع الحلة كده ليه ؟
صينية البطاطس وضعتها فى الفرن مباشرة بس حاسة انى نسيت حاجة فيها هى ليه ما لسه صلبة رغم ان بقى لها ساعة ونصف فى الفرن والقاع اتحرق ومع ذلك لسه ناشفة .....ياربى ايه الوقعة دى كان مالى انا مانا كنت اميرة زمانى واخر رواقة ... خلاص اللى اتعمل اتعمل طيب لو عمر اتكلم ؟؟؟؟؟؟؟...


ييييييييييييييييه انا نسيت الغسيل طلعت البلكونة أنشره وقعدت أفتكر ايه بيتنشر الاول وايه اللى ورا ؟ طيب ايه من رجله وايه من قفاه ؟ ايه الفيلم ده دول الستات دول ناس رايقة ما كله ح ينشف وخلاص ولاحظت وجود سيدة أروبة فى البلكونة تراقبنى كى ترى العروس الميمونى اللى هى انا ح تنشر ازاى ؟ ولا همنى من نظراتها وعملت كرنفال من الهدوم ابيض على احمر على اخضر واديله المهم ينشفوا وخلاص !!!


ورجعت للكارثة الموجودة فى المطبخ وتذوقت ما طبخته وصرخت ياللهول على رأى يوسف وهبى!!! طيب والحل وفتحت الفريزر لأجد ماما حبيبتى وكأنها عرفة المصيبة اللى ح أعملها واضعة كمية كبيرة من أكياس الهامبورجر والدجاج النصف مقلى والطبخات السريعة الحمد لله كنت ح أطلق وانا لسه فى شهر العسل !!



يااااخبر ده عمر بيرن على الموبيل اذن هو فى الطريق وطبعا ملابسى لا توصف من القنابل اللى كنت باعملها فى المطبخ كرنفال من البصل والثوم والزيت ...لميت الكوارث اللى عملتها ووضعتها فى الثلاجة وجريت على الحمام وأزلت اثار العدوان وغيرت ملابسى... أمال هم بييجوا فى التليفزيون بيطبخوا وكأنهم رايحين سهرة ليه ؟



ودخل عمر وبسرعة أظهرت البوز المتين على غلاسته معايا قبل ما ينزل وانتظرت ان يأتى يصالحنى كالمعتاد ولا فائدة .... ثم لاحظت انه متعب ويتنفس بصعوبة فجريت عليه انا وقلت له ( مالك يا حبيبى ... انت تعبان ؟) وأخذت أمسح له عرقه وأسقيه الماء وأنا أكاد أبكى ( وأقول له انشاالله انا وانت لا يا حبيبى ) وانا ممسكة يده الضعيفة وفجأة ... اشتدت قبضته على وجذبنى له وضحك بقوة

وقال ( لما انتى بتموتى فى كده ما تكشريش ابدا فى وشى اتفقنا ؟) http://www.haridy.com/ib/images/smilies/give_rose.gif

نور العمر 27-12-2006 04:52 PM

<div align="center">الحلقة السابعة:</div>

[color=#660000]سارة:استيقظت منتفضة على رنين المنبه المزعج واعلانه الساعة السادسة والنصف صباحا وشعرت بألم فى كل جسدى فأنا لم أنم سوى ساعتين بعد صلاة الفجر التى صليناها انا وعمر ...

واليوم هو أول يوم نعود فيه للعمل وطبعا عمر ولا على باله فعمله قريب من منزلنا الجديد تقريبا ربع ساعة بالسيارة اما انا فيبعد حوالى ساعة وربع فى أفضل الظروف ولم أكن أشعر بهذا قبلا بل كان قريب من منزل ابى وأمى أما الان فلازم ألف الكرة الارضية علشان أوصل عملى ...

والأسوأ أن عمر لن يستطيع توصيلى لأن جهة عملى وجهة عمله مختلفتان تماما http://forum.amrkhaled.net/images/smilies/marsa50.gif فلو وصلنى اولا... سيصل هوعمله بعد اذان الظهر وسيرفدوه باذن الله ونشحت على باب السيدة بعد أسبوع على الاكثر !!! اذن لا مفر من حرب المواصلات الرهيبة أن أخوضها وحدى ولا أستطيع حتى الشكوى لأن عمر من البداية غير موافق على عملى ولكنى أصريت فلا أستطيع حتى التنفس بكلمة واحدة ...


الحمد لله انا لا أفطر يعنى ح ألبس بسررررعة جدا وأجرى لألحق بالميكروباص الشيك جدا لعلى أصل فى موعدى فى اول يوم مش ضرورى كرامتى تتبعتر من المدير وانا عروسة كده !!!

ارتديت ملابسى على عجل وأخرت ايقاظ عمر الى اخر لحظة كى ينام قليلا ... وبعد اتمام ملابسى وارتدائى الطرحة والشنطة كمان اقتربت منه وقبلته فى جبينه وهمست له ( صباح الخير يا حبيبى ... اصحى بقى كفاية كسل !!http://www.haridy.com/ib/images/smilies/wub.gif)

عمر:- صباح الفل يا حبيبتى ... ايه ده انتى لبستى بسرعة كده ؟ كان نفسى أوصلك بس بعون الله لما نلف القاهرة كل يوم حنترفد انا وانتى جماعة !!

سارة:
- ولا يهمك يا حبيبى انا قدها وقدود ... على فكرة حتوحشنى لحد ما أرجع .. يالا مع السلامة أحسن كده اتأخرت !!

عمر:وانتى أكتر يا حبيبتى بس امتى لحقتى تحضرى الفطار؟ انتى صحيتى امتى على كده ؟

سارة:- فطار ؟!!! ايه الكلمة الغريبة دى ؟ ما انت عارف انى مش بافطر يا حبيبى ؟!! وبعدين مفيش وقت خالص !!

عمر:بس أنا بقى بافطر وخصوصا قبل ما اروح الشغل لازم أفطر فطار متين علشان مش باكل برة وبأفضل عليه لحد ماأرجع.... والدتى كانت معودانى على كدهhttp://forum.amrkhaled.net/images/sm...icon_frown.gif !!

سارة:
رديت فى سرى وانا أنظر للساعة ( الله يسامحك يا حماتى اى حاجة حلوة تبقى من ناحيتك على طول !!) طيب والفطار المتين ده يبقى ايه يا سيدى؟

عمر:- عادى زى كل الناس بيض مسلوق أو عجة وطبق فول بالزبدة ولانشون وجبنة وزيتون وزبادى وطبق خضار كبير خيار وطماطم وخس متقطعين شرايح رفيعة خالص وطبعا كوباية حليب وبعدها شاى وخلاص !!!

سارة: يا خبر أبيض ده لو كل الناس بتفطر كده ممكن تحصل مجاعة فى البلد .. وبعدين اللى انت بتقوله ده عاوزله ساعة على الأقل وانا متأخرة يا عمر !!

رد بعناد كبير: ما أنا قلت الشغل مش ح ييجى منه غير وجع القلب .. يعنى انتى عاوزانى أنزل من غير فطار يا سارة !!

سارة: (لا ازاى أترفد انا فى داهية ...علشان تفطر الفطار المتين يا سيدى !!!) قلتها فى سرى طبعا وأنا أكاد أبكى وانا متجهة الى المطبخ لأعداد وليمة الفطار لسى السيد !!


توجهت الى المطبخ وأنا أجرى مثل البهلوان أضع البيض على النار وأقطع الخيار وأخرج الجبنة من الثلاجة وأسخن الفول وووووووووو ... مش ممكن كل ده حياكله ابدا !!!

ده انا طول عمرى بأتريق على المسلسلات التى تجعل جميع الأسرة صباحا يجتمعون على مائدة الافطار وعليها عشرة أصناف على الأقل وكان يستفزنى جدا طبق البيض المسلوق الموضوع به 40 بيضة والشاى لابد ان يكون مقدم فى طقم كامل البراد والسكرية وخلافه يعنى لازم الزوجة علشان تعمل الهيصة دى كلها تبتدى تحضر الفطار من اذان الفجر تقريبا او ما تنامش أسهل وخلاص علشان الباشا يفطر الفطار المتين !!!!

أخيييييرا انتهيت ووضعت الاطباق على السفرة وكان الباشا بيقرأ الجريدة بمنتهى الرواقة وصببت الشاى فصرخ وانا أصبه

لا يا سارة انا قلت لك الحليب الاول وبعدين الشاى !!!)

سارة:فنظرت الى ساعة يدى وجدتها الثامنة الا ثلث فكدت أبكى فلم أرد ان ابدأ اليوم بخناقة فرديت عليه من تحت أسنانى ( معلش يا عمر فيه شاى تانى كتير ... انا نازلة بقى أصلى اتأخرت جدا جدا )

عمر:- طيب يا حبيبتى افطرى الاول !!!

سارة:- حبيبتك ؟!!! طيب باااااااااااى

ونزلت من العمارة وانا أجرى تقريبا وأكيد البواب قال يا عينى دى العروسة الجديدة الظاهر واخدة علقة على الصبح وهربت من العريس !!!
مشيت مسافة طويلة حتى موقف الميكروباص لأن الميزانية لا تسمح بتاكسى بالطبع !! وانتظرت طويلا حتى وجدت مكان فاضى وركبت وسرحت فى الطريق وانا افكر ان هذه هى البداية الجادة للزواج لابد فيها من تعب وارهاق ومسئولية كبيرة ........الله يكون فى عونك يا ماما طول عمرها بتشتغل وعمرها ما أشعرتنا بأى تقصير ...


انا كان مالى ومال الحدوتة دى ما كنت مريحة دماغى ولا فطار متين لا مواصلات ولا بهدلة !! بس ايه البديل ؟ الوحدة ؟ الصمت ؟ الفراغ والاكتئاب ؟ العنوسة بكلمة أشمل ؟ لا طبعا مهما بذلنا من جهد فى دائرة الزواج أفضل بكثير جدا من الراحة خارجه ... ربنا يخليك لى يا عمر وتفطر كل يوم !!!بس ربنا يستر من المدير وغلاسته !!!


أهلاااااااااااا يا سى عمر .... ايه يا عم جاى فى ميعادك تمام ... الف مبروك يا عريس ايوة كده وشك نور على الجواز !!! يالا يا سى عمر احكى لنا كل حاجة بالتفصيل !! ولا أقول لك بلاش انت ايه رأيك الجواز حلو ولا زى ما بنسمع من الرجالة ؟

عمر:يا سيدى الله يبارك فيك والله الجواز ده أكبر نعمة للرجل واللى يقول غير كده يبقى جاحد للنعمة بصراحة !!

ياعم ياعم طيب يا سيدى ربنا يسعدك لما نشوف رأيك ايه بعد سنتين !!



- الف مبروك يا عروسة ناموسيتك كحلى متأخر ساعة بحالها طبعا يا ستى مين قدك ده انتى حتى شكلك ما نمتيش كويس.. طبعا يا ست العرايس ربنا يسعدك ...
يالا بقى احكى لنا كل حاجة بالتفصيل الممل .... الا صحيح يا سارة العريس لازم يحضر الفطار لعروسته بنفسه ؟


سارة:- ايوة طبعا لازم يحضر لها فطار متين كل يومhttp://www.haridy.com/ib/images/smilies/beee.gif !!!!!!


وطبعا استدعانى المدير وأخذت كم لا بأس به من الكلام البارد على تأخيرى وتلميح على ان لو كان الجواز حيغيرنى يبقى أقعد فى بيتنا أسهل أقشر بصل !!!


عمر:
يا حبيبتى يا سارة وحشتينى الكام ساعة دول ... لما أبعت لها رسالة علشان تعرف انى بافكر فيها ( يا ترى يا قمر بتفكر فى زى ما بافكر فيك ؟؟) http://www.haridy.com/ib/images/smilies/wub.gif




فردت على الفور ( انا كمان بافكر فيك يا حبيبى وقلقانة عليك من طن الأكل المتين اللى أكلته الصبح ... ربنا يستر وما تا كلنيش وانا نايمة !!!)


وأخيرا انتهى اليوم الساعة الثالثة وعمر ينتهى من عمله فى الخامسة ياااااااارب ألحق أوصل بسرعة وأحضر الغداء .... ورجعت فى نفس رحلة العذاب الصباحية فى المواصلات ولكن مع الحر والرطوبة ما شاء الله ما أقدرش أوصف شعورى ...

وصلت بيتى الساعة 4 وتلت تقريبا يعنى ساعة وعمر جاى وانا أكاد أقع من التعب وقلة النوم طيب ياربى ح الحق اخد حمام من الحر الفظيع ده ولا أجهز الغداء ولا أرتب البيت فسيادته لم يرفع حتى أطباق معركة الفطار الصباحية ... لم أعرف ماذا أفعل فوقفت فى منتصف الصالة وصرخت ( تعاااااالى لى يااااااااااامامااااااااااااا)!!!!!!! http://www.haridy.com/ib/images/smilies/kap.gif


postan algana 27-12-2006 05:42 PM

نورررررررررررر يابت موضوع تحفه فين الباقي
حرام عليكي انا هتجنن امتي خلصي عوزا اعرف الباقي ايه
والله موضوع جميل اهو بعترفلك انو جميل بس ارجوكي كملي
الباقي انا منتظر الباقي

loza99 27-12-2006 06:49 PM

<div class='quotetop'>إقتباس(الموت الاخير @ Dec 27 2006, 05:42 PM) [snapback]249764[/snapback]</div>
اقتباس:

نورررررررررررر يابت موضوع تحفه فين الباقي
حرام عليكي انا هتجنن امتي خلصي عوزا اعرف الباقي ايه
والله موضوع جميل اهو بعترفلك انو جميل بس ارجوكي كملي
الباقي انا منتظر الباقي
[/b]
يااااااااااااااه حلوه اوىىىىىىىىىىىى

فتاة_الإسلام 27-12-2006 08:21 PM

<div align="center">يوميات حلوة جداً يا نور وأنا قرأتها كلها وخلصتها للنهاية بس من موقع تاني اللي فيه الكاتبة الأصلية اللي كتبت اليوميات دي.. وفعلاً يوميات أكثر من رائعة وأنا ممكن أقرأها تاني من جمال أسلوبها وحكايتها.. بس عايزة أنبه لحاجة إن كاتبة الموضوع الأصلية هدفها من الموضوع دة إزاي نقدر نحل المشاكل الزوجية بسهولة ومن غير تكبير للمواضيع والخناقات اللي بتحصل لأتفه الأسباب بين الزوجين وممكن تتحل بسهولة لو كل واحد فيهم بطل عند وفكر بطريقة سليمة.. وكمان بتبين لنا التدين والتوكل على الله أد إيه بيخلي الحياة بين الزوجين حلوة وإن ربنا بييسر ليهم كل أمورهم.. فالموضوع مش مجرد بس قصة للقراءة والترفيه ياريت نطلع منه بمعاني جميلة تفيدنا في المستقبل كلنا إن شاء الله..
وشكراً ليكي يا نور إنك نزلتيها هنا في المنتدى أنا كنت بفكر أنزلها بس قلت لما أبقى أخلص إمتحانات أبقى أنزلها في الأجازة إن شاء الله بس يلا إنتي سبقتيني.. مستنيين بقية الحلقات إن شاء الله ;) </div>

_the_sad_smile_ 27-12-2006 08:30 PM

اتاخرت بس اول مفتحت الموضوع مبطلتش قراية جميلة اوى الحكاية وانا مع فتاه الاسلام وبجد مستنية بقيت الحلقات ميرسى اوى يا جميل على الموضوع

sama_91 27-12-2006 08:32 PM

حاضر يا sky هكمل بقيت الحلقات
انت تؤمر يا جميل بس والله كان عندي امتحانات ومذاكرة كتيير :(
ربنا يوفقك ان شاء الله

حلو sky دي مش كده :P
جميله منك

ع فكرة انا ليا واحده صحبتي اسمها سما مبندهلهاش غير بسكاي :)
وانا معنديش مانع لو عايزه تندهينى بيها :)

نور العمر 27-12-2006 10:12 PM

نورررررررررررر يابت موضوع تحفه فين الباقي

ميرسي يا مي ع مرورك والباقي في السكه بس المواصلات بقي نقول ايه :D


حرام عليكي انا هتجنن امتي خلصي عوزا اعرف الباقي ايه

طب بصي اول متجنني ابقي قوليلي علشان اقوم بالواجب :P

والله موضوع جميل اهو بعترفلك انو جميل بس ارجوكي كملي
الباقي انا منتظر الباقي

الاجمل طبعا هو مرورك يا مي ميرسي ليكي بجد






يااااااااااااااه حلوه اوىىىىىىىىىىىى

الحلو مرورك يا لوزة شكرا ليكي







يوميات حلوة جداً يا نور وأنا قرأتها كلها وخلصتها للنهاية بس من موقع تاني اللي فيه الكاتبة الأصلية اللي كتبت اليوميات دي.. وفعلاً يوميات أكثر من رائعة وأنا ممكن أقرأها تاني من جمال أسلوبها وحكايتها.. بس عايزة أنبه لحاجة إن كاتبة الموضوع الأصلية هدفها من الموضوع دة إزاي نقدر نحل المشاكل الزوجية بسهولة ومن غير تكبير للمواضيع والخناقات اللي بتحصل لأتفه الأسباب بين الزوجين وممكن تتحل بسهولة لو كل واحد فيهم بطل عند وفكر بطريقة سليمة.. وكمان بتبين لنا التدين والتوكل على الله أد إيه بيخلي الحياة بين الزوجين حلوة وإن ربنا بييسر ليهم كل أمورهم.. فالموضوع مش مجرد بس قصة للقراءة والترفيه ياريت نطلع منه بمعاني جميلة تفيدنا في المستقبل كلنا إن شاء الله..
وشكراً ليكي يا نور إنك نزلتيها هنا في المنتدى أنا كنت بفكر أنزلها بس قلت لما أبقى أخلص إمتحانات أبقى أنزلها في الأجازة إن شاء الله بس يلا إنتي سبقتيني.. مستنيين بقية الحلقات إن شاء الله


انا معاكي في الكلام ده يا فتاه الاسلام وده كان فعلا هدفي ف اني انزل القصه دي :)
شكرا ع مرورك اللي اسعدني بجد







اتاخرت بس اول مفتحت الموضوع مبطلتش قراية جميلة اوى الحكاية وانا مع فتاه الاسلام وبجد مستنية بقيت الحلقات ميرسى اوى يا جميل على الموضوع


العفو يا بسمة وميرسي قووي ع مرورك


وشكرا يا سما ع مرورك ومتابعتك للحلقات











جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 09:44 PM.

Powered by vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.