بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   الجامعات الخاصة والمعاهد (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=167)
-   -   هندسة الشروق (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=351896)

eng/ yasmine 11-08-2011 05:21 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة titoelfoly (المشاركة 3811254)
مش فاهم نظريه سيادتك على فكره تساوى الرؤس اللى انتو بتتكلمو عنه ده هو ده اللى جايبنا ورا
اكيد حضرتك متعرفيش الشخص اللى جايب 69 ده كان عنده ايه عطله.الظروف مش مبرر بس لازم نوجد عزر للبنى ادم وياخد فرصه واتنين مش فرصه قدامه يا لحقها يا ملحقهاش ويبقى كده بقى خلاص كمان احنا لازم نبقى متحضرين عن كده عشان كده البلاد اللى بره سبقانا بسنين واحنا لسه بنفرق ما ممكن اللى جايب 60 يتفوق على اللى جايب 90 وممكن الى جايب 90 تحصلوا ظروف اللى جايب 60 يروح يجيب 60 زيه

مش نظرية ولا حاجة
انا معاك ان ماينفعش ناخدها بالمجاميع كدا
يعنى المفروض يبقى فى امتحان قبل الكلية يقيس قدراتك وممكن فعلا اللى جايب مجموع قليل يبقى احسن من اللى جايب مجموع كبير بس ماتوصلش ل 60 و 70 معلش
اولا معنى انوا جايب المجموع ده انوامازكرش خالص وكل اللى بقابلهم يقولولى ظروف انا معاك ان فى ناس كتير عندها ظروف ومش بتقدر تزاكر بس مش كل الناس
انا معظم اصحابى واللى اعرفهم جايبين كدا بس ماكنتش عندهم ظروف ولا حاجة وماكنوش بيفتحوا كتاب ومقضينها خروج وعلى النت مش هاتضايق ولا لأ يبقى اللى زاكى زى اللى مازكرش تقدر تقولى احنا هانقدر نفرق ازاى من اللى عندوا ظروف ومن اللى ماعندوش؟؟؟!!!!!
;););)
تعرف ان فى ناس بتفرق معاها على حاجات من عشرة ومش بتقدر تدخل خاص علشان مايقدروش
انا فرقت معايا على واحد من عشرة بس انا اقدر ادخل خاص فى غير كتييير مايقدرش!!!!:bosyht9:
وعلى العموم ربنا يوفقك ويوفقنا جميعا
وانا مازعلتش ولا حاجة لان اختلاف الرأى لايفسد للود قضية
وعلى فكرة انا كنت ناوية ادخل حاسبات بس عرفت ان هندسة الحاسب احسن ولو اخدت كورسات فى لغات البرمجة ممكن ابقى زى خريج علوم الحاسب

يارب فينك 11-08-2011 05:27 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasmine ibrahim (المشاركة 3811189)
بصراحة هو ده الصح ان ليها تنسيق بيبقى 89% المفروض يبقى اكتر
اكيد اللى جايبن 69 ليهم اماكن تانية
بس يعنى مش معقول اللى جايب 90 واللى جايب 70 يتساوا ويبقى فى مكان واحد

بصى يا yasmine ibrahim انا حصلت عندى ظروف قاسية وهى وافاه والدى وولدتى فى حادث وانا دائما الاولى على اصدقائى وفى 2 ثانوى جبت 97 اما 3 بسبب الى حصل ليا نزلت جدا وكان مجموعى الكلى 77.44 وانا والحمد لله استاهل ابقى فى هندسة عادية مش خاصة بس ربناعاوز كدة فمش تقولى الى جيبين 70 و60 يرحوا مكان تانى ارجو الانتباه على كلامك وشكرااااااا على كل حاجة بس بعد كدة من فضلكك مش تعممى القاعدة ولكل قاعده شواز

eng/ yasmine 11-08-2011 05:28 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nooz93 (المشاركة 3822122)
انا جاتلى فنون تطبيقية مش عارفة احول لهندسة الشروق ولا هى كلية كويسة

طبعا حلوة بس انتى شوفى انتى حابة ايه اكتر ابحثى فى جوجل عن اقسام كل كلية وشوفى ميولك لأيه
انا على فاكرة كنت عاوزة ادخلها او فنون جميلة عمارة بس الموضوع بتاع القدرات طلع معقد وانا مش من القاهرة فكانت الحكاية معقدة شويتين
بس هى حلوة وشوفى انتى حابة ايه اكتر والحقى فكرى لان التحويل اللى ع النت هايقفل الساعة 7 بليل يوم السبت فالحقى وفكرى

يارب فينك 11-08-2011 05:35 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة matrix4ever (المشاركة 3822467)
معنى كلامك بقى الامتحانات دى ملهاش لازمة مادام انت شايف فرق الدرجات دى مش مهمة خلاص بقى اى حد ممكن يبقى دكتور اى حد ممكن يبقى باشمهندس عادى مش فارقة ........... تييييييييييت

هو دة التقدم اللى انت شايفوا يا سلاااااااااااااااام ع التقدم

انا يا جماعة اللى هابلنى الناس اللى جايبة مجاميع مش تدخل حتى خاص هندسة ييجي يزعلوا و يقولوا التعليم بايز التعليم كذة التعليم تيت

طيب يا باشمهندس انت ليه عاوز تدخل كليات القمة مصر كلها عاوزة تبقى فى كليات القمة و دة مستحيل لان حتى الخاص ليه درجات محددة لازم يكون هناك حد و فاصل بين الناس علشان تتنوع و تتعدد الاعمال علشان يبقى فيه دكاترة و باشمهندسين و اساتذة و الخ

علشان كدة هم بيعملوا الامتحانات بيشوفوا مين الاكفأ و الافضل للاقسام المتعددة و اكيد كل ما تنسيق قسم اعلى تبقى عاوزة ناس قدراتها عالية و الا بقى لو انت عاوز حاجة غير كدة تبقى بزرميطة

و ع فكرة بقى بص حقولهالك وش مش حتلاقى معهد هندسى خاص يقبل بيك للاسف و شوفلك حاجة تانية غير الهندسة

مع احترامى لرائ حضرتك لكن فعلا انا متفقة معاك ومختلفة فى نفس الوقت انت متعرفش ظروف الناس والى مر بيها كل انسان يبقى المفروض محدش يحكم على حد وفعلا ممكن حد يكون جايب فى السبعينات ولكن اكفى من الى جايب فى التسعينات وانا فى 2 جبت 97 معنى كدة انى ممتازة بس للاسف حصلت ظروف زكرتها خلتنى انزل جداااااا وومش معنى انى جبت 97 انى اقول للانسان دة انت فاشل من غير معرف قدراته يا جماعه التمسوا الاعذار للناس

eng/ yasmine 11-08-2011 05:43 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة يارب فينك (المشاركة 3823368)
بصى يا yasmine ibrahim انا حصلت عندى ظروف قاسية وهى وافاه والدى وولدتى فى حادث وانا دائما الاولى على اصدقائى وفى 2 ثانوى جبت 97 اما 3 بسبب الى حصل ليا نزلت جدا وكان مجموعى الكلى 77.44 وانا والحمد لله استاهل ابقى فى هندسة عادية مش خاصة بس ربناعاوز كدة فمش تقولى الى جيبين 70 و60 يرحوا مكان تانى ارجو الانتباه على كلامك وشكرااااااا على كل حاجة بس بعد كدة من فضلكك مش تعممى القاعدة ولكل قاعده شواز

اولا : البقاء لله
ثانيا : اكيد انت تستاهل تبقى فى هندسة وفى احسن كلية موجودة
واكييد لكل قاعدة شواز
وعلشان كدا انا بقول يبقى فى امتحان يقيس القدرات قبل الكلية او يبقى نظام تعليمنا زى الدول المتقدمة
واكيد يبقى فى كتير من اللى جايبين 60 او 70 يستحقوا يدخلوا هندسة وطب
بس انا كل اللى حوليا جايبن مجاميع قليلة بس من غير ظروف من الاستهتار هايبقى ظلم ليك انت لو دخلت كلية خاصة معاهم لانك مش هاتبقى فى الجو المناسب اللى المفروض تبقى فيه
وانا مش قاصدة انى قلل من حد ولا حاجة ومؤمنة جدا ان ربنا دايما بيوديك للمكان اللى ليك الخير فيه وومكن تتظلم فى درجات وتتحرم من كلية كنت عاوزها بس ربنا بيبقى كاتبيلك الخير فى الكلية اللى انت داخلها
وربنا يوفقك فى الكلية اللى انت عاوزها ويارب تدخل هندسة لانك تستحقها اكيييييييييييييييد:d
ومرة تانية : البقاء لله

Eng.Ahmed Hagag 11-08-2011 12:37 PM

يا جماعة أنا قريت كل الردود ماشي فيه ناس فعلا تسحق بس معلش يعني الحكومة مش هتدور على كل واحد وتقولوا إنت متأكد إنك حصلت عندك ظروف ؟؟!!!
الكلام اللي أنتم بتقوله ده مش معقول ماشي أنا معكم إن أنا متعاطف مع اللي كان جايب 97% في 3 وطبعا يستحق هندسة القاهرة بس هتعمل إيه بقى المحصلة إن مجموعك نزل والحكومة مش هتروح تسأل كل واحد إنت مجموعك نزل ليه
أنا مجموعي في تانية 86 % بسبب ظروف بس هتعمل إيه ده نصيبك بس في 3 الحمد لله جبت 98 % يعني مستوايا إني ادخل هندسة بس هتعمل إيه بقى وياريت مفيش حد يتحجج بالظروف معدا الأستاذ إلى والده ووالدته توفوا ربنا يرحمهم يا رب ويا رب يكون في عونك وإن شاء الله ربنا هيوفقك عشان إنت تستحق بجد

jasmen_2010 11-08-2011 04:53 PM

يا جماعة ممكن اعرف هندسة الشروق دي بكام المصاريف وكل حاجة عنها ضروووووووووووووووووووووري

Eng.Ahmed Hagag 11-08-2011 05:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jasmen_2010 (المشاركة 3825575)
يا جماعة ممكن اعرف هندسة الشروق دي بكام المصاريف وكل حاجة عنها ضروووووووووووووووووووووري

12 2lf ginih elmsaref
w hya bta5od mn 89%

jasmen_2010 12-08-2011 04:03 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة beshooooo (المشاركة 3825706)
12 2lf ginih elmsaref
w hya bta5od mn 89%

انت متاكد من المصاريف دي ؟؟؟
وسوري كمان سؤال انا معايا واحدة صحبتي هي مرحلة تانية جايبة 92.5 ومش قدمت من الاول في الشروق ودلوقتي عايزة تقدم ينفع ؟؟ واية الاجراءات ؟؟

يارب فينك 12-08-2011 05:33 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة beshooooo (المشاركة 3824154)
يا جماعة أنا قريت كل الردود ماشي فيه ناس فعلا تسحق بس معلش يعني الحكومة مش هتدور على كل واحد وتقولوا إنت متأكد إنك حصلت عندك ظروف ؟؟!!!
الكلام اللي أنتم بتقوله ده مش معقول ماشي أنا معكم إن أنا متعاطف مع اللي كان جايب 97% في 3 وطبعا يستحق هندسة القاهرة بس هتعمل إيه بقى المحصلة إن مجموعك نزل والحكومة مش هتروح تسأل كل واحد إنت مجموعك نزل ليه
أنا مجموعي في تانية 86 % بسبب ظروف بس هتعمل إيه ده نصيبك بس في 3 الحمد لله جبت 98 % يعني مستوايا إني ادخل هندسة بس هتعمل إيه بقى وياريت مفيش حد يتحجج بالظروف معدا الأستاذ إلى والده ووالدته توفوا ربنا يرحمهم يا رب ويا رب يكون في عونك وإن شاء الله ربنا هيوفقك عشان إنت تستحق بجد

ميرسى ليك بس انا بنت مش ولد وميرسى بجد على ردك والحمد لله على كل شى وفى الاول والاخر دة نصيب من عن الله

يارب فينك 12-08-2011 05:35 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasmine ibrahim (المشاركة 3823399)
اولا : البقاء لله
ثانيا : اكيد انت تستاهل تبقى فى هندسة وفى احسن كلية موجودة
واكييد لكل قاعدة شواز
وعلشان كدا انا بقول يبقى فى امتحان يقيس القدرات قبل الكلية او يبقى نظام تعليمنا زى الدول المتقدمة
واكيد يبقى فى كتير من اللى جايبين 60 او 70 يستحقوا يدخلوا هندسة وطب
بس انا كل اللى حوليا جايبن مجاميع قليلة بس من غير ظروف من الاستهتار هايبقى ظلم ليك انت لو دخلت كلية خاصة معاهم لانك مش هاتبقى فى الجو المناسب اللى المفروض تبقى فيه
وانا مش قاصدة انى قلل من حد ولا حاجة ومؤمنة جدا ان ربنا دايما بيوديك للمكان اللى ليك الخير فيه وومكن تتظلم فى درجات وتتحرم من كلية كنت عاوزها بس ربنا بيبقى كاتبيلك الخير فى الكلية اللى انت داخلها
وربنا يوفقك فى الكلية اللى انت عاوزها ويارب تدخل هندسة لانك تستحقها اكيييييييييييييييد:d
ومرة تانية : البقاء لله

ميرسى ليكى اوووى ياياسمين بس انا مى واسفه انى انفعلت بس انا فعلا اضيقت اوووى لما قلتى كدة وانا مش كدة بس وعموما اسفه مرة تانية واتمنى نكون اصحاب

Eng.Ahmed Hagag 12-08-2011 11:09 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jasmen_2010 (المشاركة 3828629)
انت متاكد من المصاريف دي ؟؟؟
وسوري كمان سؤال انا معايا واحدة صحبتي هي مرحلة تانية جايبة 92.5 ومش قدمت من الاول في الشروق ودلوقتي عايزة تقدم ينفع ؟؟ واية الاجراءات ؟؟

آه ينفع هتروح تعمل تحويل عدي خالص وهتقبل إن شاء الله

ابو شيكا 12-08-2011 03:18 PM

انا معاك يا تيتو فى رايك الخاص بعشوائيه التعليم ومع احترامى للناس المخالفه فى الراى
اللى بيقول ان الرؤوس لا تتساوى فيما يتعلق بالدرجات الرد عليه ان بهذا المنطق يجب ان يدخل المكان اللى حددو التنسيق الحكومى طبقا لمجموعه (حتى لو فرق حاجه بسيطه على هندسه مثلا) لأن الحكومه زى ما قلتم مش ها تبحث على الظروف اللى ما خلتهوش يجيب هندسه حكومى وبالتالى لا يجب ان يبحث على التعليم الخاص الذى يساويه بخريج هندسه حكومى
وايضا نظام التعليم بالساعات المعتمده اللى اخذناه حديثا عن الغرب فى بعض الاماكن يعتمد على كفاءه الطالب وقدرته الاستيعابيه يغض النظر عن مجموع دخولو المعهد او الكليه وبيحصل كتير ان اللى جايب 60% يتفوق على الكثير ممن الاكبر مجموعا
اذن التشخيص العملى الفعلى عالميا على الاستيعاب وليس على القياس على منظومه تعليم فاشله من الاساس تعتمد على الحفظ وليس على مهاره التعلم
شكرا للجميع

netking 19-08-2011 02:02 AM

my yahoo is
conquerkingaa
good luck guys
cya all in academy =)

Eng.Ahmed Hagag 19-08-2011 02:16 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة netking (المشاركة 3864846)
my yahoo is
conquerkingaa
good luck guys
cya all in academy =)

welcome man :078111rg3:
and isa we will be friends in the academy:039uw8:
i will add you in
themimscom100

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 04:48 AM.