بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كليات الهندسة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=160)
-   -   هـنـا نـرد عـلـى إسـتـفـسـارات حـضـراتـكـم ؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=418034)

issac-newton 28-05-2012 03:50 PM

زهرة المسلمة

الـكـلـيـة - لـم أطـلـع عـلـى قـانـون الـثـانـويـة الـعـامـة الـجـديـد - تـقـبـل الـطـلـبـة مـن عـلـمـي ريـاضـيـات بـالـنـسـبـة لـلـثـانـوي الـعـام فـي مـصـر و أيـضـا دبـلـومـات الـمـعـاهـد الـفـنـيـة و الـشـهـادات الـمـعـادلـة مـن خـارجـ مـصـر .
مـجـمـوعـهـا طـبـقـا لـلـسـنـة الـمـاضـيـة كـحـد أدنـى 93 و كـسـور %
الـمـصـاريـف , لـسـت مـتـذكـر و لـكـن مـنـخـفـضـة , هـنـاك مـصـاريـف لـلـكـتـب , و أيـضـا طـبـقـا لـقـسـم الـتـخـصـص تـتـغـيـر الـمـصـاريـف , الـجـديـر بـالـذكـر أن قـسـم عـمـارة الأعـلـى فـي الـمـصـاريـف

shehabzahi : -

ربـنـا يـوفـقـك , الأمـر يـحـتـاج إلـى مـذاكـرة و إسـتـخـدم الـيـوتـيـوب لـلـبـحـث عـن فـيـدوهـات ذات صـلـة بـالـمـادة .
لـا أعـلـم قـانـون الـتـحـويـل بـجـامـعـة عـيـن شـمـس , عـلـى سـبـيـل الـمـثـال الـقـاهـرة , يـشـتـرط جـيـد جـدا و لـن تـسـتـطـيـع دخـول قـسـم مـدنـي . " تـواصـل مـع شـئـون هـنـدسـة عـيـن شـمـس أو مـع قـسـم الـتـحـويـلات بـجـامـعـة عـيـن شـمـس "

shehabzahi 28-05-2012 06:20 PM

شكرا علي الاهتمام .
حتي برده لو عملت عقد أيجار وجبت وصل نور ماينفعش أحول مدني القاهره.مثلا

khaled_student1 30-05-2012 03:27 AM

ممكن تقولى بترول احسن ولا ميكانيكا
عشان فى ناس بتقول ان ميكانيكا بيشتغل فى البترول وناس تانية بتقول اكيد مش بنفس القيمة
ولو بترول اقوى من ميكانيكا طيب انهى احسن السويس ولا القاهرة وليه؟وشكرا مقدما

khaled_student1 30-05-2012 03:33 AM

وبردو لو ميكانيكا افضل طيب ميكانيكا قسم ايه انتاج ولا باور ولا ايه اصل انا فى ثانوية ومحتار اخش ايه
وقسم كهربا كمان ايه ظروفه وايه مستقبله عشان انا محتار بين التلاته دول بترول او ميكانيكا او كهربا

issac-newton 31-05-2012 02:53 PM

shehabzahi

عـقـد الإيـجـار و مـا إلـى ذلـك أظـن يـقـدم فـقـط لـو أردتـ الـتـحـويـل فـي الـسـنـة الإعـداديـة , و لـكـن هـنـاك قـانـون تـحـويـلات مـن بـعـد الـسـنـة الإعـداديـة , لـذلـك لابـد أنـ تـتـواصـل مـع قـسـم الـتـحـويـلات بـجـامـعـة عـيـن شـمـس

khaled_student1

الإثـنـيـن فـي قـطـاع الـبـتـرول عـلـى إخـتـلافـ الـمـهـمـة , فـعـلـى سـبـيـل الـمـثـال لا الـحـصـر تـحـتـاج شـركـات الـبـتـرول لـمـهـنـدسـيـن إسـتـكـشـاف ( قـسـم بـتـرول ) , و تـحـتـاج لـمـهـنـدسـيـن صـيـانـة مـعـدات ( خـريـج مـيـكـانـيـكـا ) . و لـو يـحـتـمـل الأمـر رأيـ الـشـخـصـي الأفـضـل قـسـم مـيـكـانـيـكـا بـاور ,

الأفـضـل مـن خـلال مـقـارنـتـي الـشـخـصـيـة " بـتـرول الـقـاهـرة " و الأمـر يـحـتـاج إلـى مـوضـوع كـامـل سـوف أقـوم بـكـتـابـتـه لأنـ الأمـر يـهـم بـعـض الـطـلـبـة , و لـن أعـرض فـيـه أيـ وجـهـة نـظـر شـخـصـيـة لـي ولـكـن حـقـائـق بـالأرقـام , و عـلـى الـقـارئ الـحـكـم , و كـمـا قـلـت لـك حـكـمـي فـي هـذا الـمـوضـوع " بـتـرول الـقـاهـرة "

إذا أردـت رأيـي فـي " بـتـرول , مـيـكـانـيـكـا كـهـربـاء " , فـالأفـضـل أنـ تـنـتـظـر بـعـد الـسـنـة الإعـداديـة بـالـكـلـيـة فـمـيـولـك سـتـتـغـيـر تـمـامـا , , أمـا رأيـي الـشـخـصـي الأفـضـل مـيـكـانـيـكـا بـاور

khaled_student1 31-05-2012 05:29 PM

ايه ده ازاى استنى اول سنة اعدادى
هو اعدادى بيبقى كله زى بعض
مش بترول ده كليه لوحدة
انا مش فاهم اى حاجة للاسف
وبعدين بترول السويس هو اللى عايز مجموع عالى بس ولا السويس والقاهرة ..... قصدى يعنى بترول القاهرة ده قسم بيتحدد بعد اول سنة اعدادى زى اى قسم مش شرط مجموع الثانوية؟
وسئال تانى هو انا لو دخلت السويس اول سنة اعدادى ومارتحتش فيها اقدر احول لاى هندسة تانية؟
معلش انا هتعبك معايا بس للاسف عشان انا مش فاهم ومش لاقى حد يفهمنى
عايز افهم بس الدنيا ماشيه ازاى

issac-newton 01-06-2012 06:44 PM

khaled_student1 : -

أنـا قـلـت " إذا أردـت رأيـي فـي " بـتـرول , مـيـكـانـيـكـا كـهـربـاء " , فـالأفـضـل أنـ تـنـتـظـر بـعـد الـسـنـة الإعـداديـة بـالـكـلـيـة فـمـيـولـك سـتـتـغـيـر تـمـامـا , , أمـا رأيـي الـشـخـصـي الأفـضـل مـيـكـانـيـكـا بـاور "
و مـعـنـى كـلامـي أنـك لـم تـدخـل كـلـيـة بـتـرول و تـعـديـن الـسـويـس و لـكـن كـلـيـة الـهـنـدسـة ,

الـثـانـويـة الـعـامـة و نـتـيـجـتـهـا لـا تـمـثـل مـقـيـاس يـمـكـن إعـتـبـاره فـي الـمـرحـلـة الـجـامـعـيـة , كـلـيـة بـتـرول الـسـويـس تـسـتـوعـب تـقـريـبـا فـي حـدود 300 طـالـب , و الـطـلـب عـلـيـهـا كـبـيـر فـا لازمـ مـجـمـوعـهـا يـكـون عـالـي , تـخـيـل لـو هـنـدسـة الـقـاهـرة بـتـاخـد فـقـط 300 طـالـب فـهـل سـيـكـون مـجـمـوعـة فـي حـدود 96 % , أكـيـد لاء .
- لـو دخـلـت أهـ مـمـكـن تـحـول

m_cabo 07-06-2012 04:24 PM

انا فى هندسة حلوان ( المطريه )
كنت بس عايز استفسر عن قسم مدنى وقسم ميكانيكا باور
من حيث المواد اللى كل قسم بيدرسها ؟؟؟

ahmed_khaled2 10-06-2012 01:26 AM

السلام عليكم كنت عايز استفسر عن شوية حاجات
1- معهد التكنولوجيا ببنها اللي اتحول السنادس لكلية هندسة بنها بقى كليه هندسة عادية يعني ممكن احول منها بعد اعدادي لهندسة القاهرة عشان عايز قسم طيران ولا لأ ؟؟

2- ايه شروط التحويل و هل صحيح لو عدد من الطلاب حولوا من الجامعة بياخدوا اعلى طالب واخد تقدير ويرفضو الباقي ولا بياخدو كلوا طالما جايب تقدير عالي <( جيد جدا ) مثلا

3- ايه شروط التحويل وامتى ؟؟

issac-newton 11-06-2012 06:42 PM

m_cabo : -
تـتـوفـر لـدي مـعـلـومـات عـن مـقـررات الـقـسـمـيـن فـي هـنـدسـة الـقـاهـرة فـقـط ..

ahmed_khaled2 : -
لا مـعـلـومـة لـدي عـن مـعـهـد هـنـدسـة بـبـنـهـا قـد تـحـول لـكـلـيـة هـنـدسـة .

شـروط الـتـحـويـل لـكـلـيـة الـهـنـدسـة جـامـعـة الـقـاهـرة فـي الـسـنـة الأولـى : -
- الـتـقـديـر جـيـد جـدا فـيـمـا فـوقـ
- الـتـحـويـل يـتـم فـقـط للأقـسـام غـيـر مـنـاظـرة
- يـدرس الـطـالـب مـواد مـن كـورس الـفـرقـة الإعـداديـة

" يـخـضـع الـطـلابـ لـتـنـسـيـق عـلـى حـسـب الـتـقـديـرات و يـفـضـل تـجـيـب تـقـديـر كـويـس عـشـان يـكـون لـيـك أولـويـة "
يـتـم الـتـحـويـل فـي الـغـالـب فـي شـهـر 8 , هـتـنـزل مـكـتـب الـتـحـويـلات الـتـابـع لـجـامـعـة الـقـاهـرة بـالـجـيـزة أمـام بـاب كـلـيـة تـجـارة و هـتـسـأل عـن شـروط الـتـحـويـل و مـيـعـاد الـتـحـويـل , و لـمـا تـعـمـل الـتـحـويـل هـتـنـتـظـر الـنـتـيـجـة الـتـي سـتـتـأخـر لـمـا قـبـل الـدراسـة بـأيـام قـلـيـلـة و سـيـكـون تـعـامـلـك وقـتـهـا مـع شـئـون هـنـدسـة الـقـاهـرة
" تـحـيـاتـي "

magico24 11-06-2012 10:52 PM

هى الهنندسة كان اكبر درجة ليها كام (فى التنسيق يعنى ) دة سوال
السوال الثانى هى هندسة المنصورة بتاخد من كام واعلى درجة ليها كانت كام بردة
ياريت الاجابة بسرعة من فضلك

issac-newton 12-06-2012 02:27 AM

- إذا لـم تـخـنـي الـذاكـرة الـتـنـسـيـق الـمـاضـي كـانـت أعـلـى هـنـدسـة بـنـي سـويـف 96,7 %
- هـنـدسـة الـمـنـصـورة كـانـت أقـل مـنـهـا بـ ( نـصـف درجـة ) . يـعـنـي حـوالـي 96,6 % ,
- لـكـن عـنـدمـا تـحـصـل عـلـى الـحـد الأدنـى لـكـلـيـات الـهـنـدسـة و هـو كـان فـي حـدود 93,4 % و لـديـك مـا يـثـبـت إقـامـة فـي مـحـافـظـة الـدقـهـلـيـة أو الـمـنـاطـق الـتـي تـكـون فـيـهـا هـنـدسـة الـمـنـصـورة رغـبـة أولـى بـإمـكـانـك عـمـل تـحـويـل ورقـي إلـيـهـا

زهرة حجاج 12-06-2012 09:54 AM

السلام عليكم ورحمتة وبركاتة
انا طالبة رايحة على 2 ثانوى ان شاء الله وعاوزة اعرف بالظبط الهندسة يتاخد مجموع كام %
وعاوزة اعرف لو فية هندسة بترول للبنات دعواتكم لية وللجميع
شكرا

زهرة حجاج 12-06-2012 10:03 AM

ارجو الرد السريع وياريت طبعا يكون مرتبط بالسنة الجديدة اللى حدثت فيها تطورات الثانوية العامة

magico24 12-06-2012 02:47 PM

اول سؤال هو انا سمعت ان انا ممكن اروح كلية بعيدة عن منطقتى وبعد اسبوع احول للكلية الى انا عاوزها قريبة يعنى دة سؤال
السؤال الثانى هو انا مجموعى السنة الى فاتت 98 اية اقل مجموع اجيبة السنة دى عشان ادخل الهندسة

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 05:16 AM.