بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية العلوم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=166)
-   -   تعريف بنظام كلية العلوم جامعة القاهرة (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=452064)

Aisha_Tarek 18-08-2013 03:36 AM

شكرا تعبتك معايا بس الواحد كان تااايه
يبئا المواد بتاعتى هتكون كدة ان شاء الله
كميا
فزيا
رياضة
حيوان
بيولوجى
انجليزى
حاسب الى

mohamed-mohsen 18-08-2013 03:50 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aisha_tarek (المشاركة 5442828)
شكرا تعبتك معايا بس الواحد كان تااايه
يبئا المواد بتاعتى هتكون كدة ان شاء الله
كميا
فزيا
رياضة
حيوان
بيولوجى
انجليزى
حاسب الى

بالظبط كدة :d

Aisha_Tarek 18-08-2013 03:54 AM

يارب بئا مايأجلوش الدراسة عشان انا متشوقه للجامعة ^^

mohamed-mohsen 18-08-2013 04:08 AM

يا رب يأجلوها :d
ده احسن لينا :d

Aisha_Tarek 18-08-2013 04:17 AM

لا لا لا دا انا نفسى اروح الجامعة بئا بدل حبسة البيت دى اجاااااااااااااااازة ممله

mohamed-mohsen 18-08-2013 11:37 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aisha_tarek (المشاركة 5442847)
لا لا لا دا انا نفسى اروح الجامعة بئا بدل حبسة البيت دى اجاااااااااااااااازة ممله

افتكرى انى قولتلك بلااااااااااااااااش :d

الحورية 11-09-2013 12:59 AM

انا من اسكندرية وجاتلى علوم القاهرة ممكن اعرف اية الفرق فى المواد الدراسية يعنى لما احول ان شاء الله فى تانية حلاقى مواد جديدة مدرستهاش

salma shahen 17-09-2013 01:55 AM

هو انا لو عايزة ادخل قسم كميا /جيو
اي مادة افضل من المقرارات الاختيارية
جبر/احصاء رياضي/مقدمة لعلم الفلك/جيوفيزياء
واي مادتين افضل من مواد متطلبات الجامعة

mohamed-mohsen 19-07-2014 12:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة salma shahen (المشاركة 5500455)
هو انا لو عايزة ادخل قسم كميا /جيو
اي مادة افضل من المقرارات الاختيارية
جبر/احصاء رياضي/مقدمة لعلم الفلك/جيوفيزياء
واي مادتين افضل من مواد متطلبات الجامعة

الجيوفيزياء احسن لانك هتدرسيها تانى فى سنة تالتة ورابعة

* محب الرسول * 21-07-2014 01:23 PM

طب مهن كلية علوم ايه بعد التخرج عشان الناس بتحبط وتقول مدرس ( وفي موضوع هنا عن المهن مفهمتش منه حاجة ) ياريت توضحهم كده في السريع والدراسة صعبة ولا سهلة يعني الامتياز ده نجيبه ازاي

mohamed-mohsen 21-07-2014 02:20 PM

موضوع مدرس دى اخر حاجة ممكن خريج علوم يعملها ..... والشغل على حسب كل قسم حددلى بس القسم اللى هتتكلم عنه وانا هقولك بالتفصيل :d
موضوع الدراسة هى اكيد مش سهلة ... بس مش صعبة اوى ... عايزة بس مزاكرة ومتابعة للى هيتشرحلك كدة تقديرك جيد جدا لامتياز
اما لو بتلم فى اخر السنة زى ما كلنا بنعمل هيبقى التقدير متوسط الى حد ما :d

Dina hamed ali 22-07-2014 02:17 AM

انا علمي علوم و جايبه 90,6 ممكن ادخل علوم عين شمس و لو دخلت هو التخصص في سنه ثانيه مرتبط بمجموع اي ماده من الي هندرسه في اولي
و تخصصات كليه علوم بتختلف من جامعه لاخري لان قرأت ان قسم الكيمياء الحيويه موجود بجامعة عين شمس فقط و قسم بيوتكنولوجى موجود بجامعة القاهرة فقط
وكلية العلوم بنات عين شمس فيها كل الاقسام و الدراسه بالانجليزي فيها و في كل الجامعات ولا لا لاني بكره العربي و جامعه حلوان تمام ولا ايه
معلش انا سألت كتير بس انا متلخبطة و خايفة مجموعي ميدخلنيش جامعة عين شمس العاديه مش كليه البنات لاني سمعت ان مستوي كليه علوم فيها مش كويس

mohamed-mohsen 22-07-2014 05:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dina hamed ali (المشاركة 5940316)
انا علمي علوم و جايبه 90,6 ممكن ادخل علوم عين شمس و لو دخلت هو التخصص في سنه ثانيه مرتبط بمجموع اي ماده من الي هندرسه في اولي
و تخصصات كليه علوم بتختلف من جامعه لاخري لان قرأت ان قسم الكيمياء الحيويه موجود بجامعة عين شمس فقط و قسم بيوتكنولوجى موجود بجامعة القاهرة فقط
وكلية العلوم بنات عين شمس فيها كل الاقسام و الدراسه بالانجليزي فيها و في كل الجامعات ولا لا لاني بكره العربي و جامعه حلوان تمام ولا ايه
معلش انا سألت كتير بس انا متلخبطة و خايفة مجموعي ميدخلنيش جامعة عين شمس العاديه مش كليه البنات لاني سمعت ان مستوي كليه علوم فيها مش كويس

انت كل اسألتك بعيدة عن علوم القاهرة فهاجوبك باللى اعرفه بس ممكن مبقاش متأكد منه ........ تخصص عين شمس فى سنة اولى
كيم حيوى موجود فى القاهرة برضوا مش فى عين شمس بس
بيو تكنولوجى موجود فى القاهرة بس وهو قسم خالص وممكن تحوليله من اى جامعة تانية حتى لو مش جايبة مجموع القاهرة بشرط انك تدخليه ومتحوليش منه

الدراسة فى القاهرة انجلش بصراحة مش عارف فى كلية البنات ايه النظام

الشيماء كامل 22-07-2014 05:19 PM

الصراحه اطمنت جدا لما قولت ان آخر حاجه مهنة مدرس..:d
معلش هتعبك معايا,,,انا مجموعى 95% وعامله تظلم واحتمال ترجعلى درجات تانيه..
انا دلوقتى هدخل علوم ونفسى ف دكتورة تحاليل وده آخر امل ليا ف التعليم كلو لانى اتظلمت جاااامد..
ممكن حضرتك تقولى ادخل قسم ايه وايه المواد ال هدرسها بالظبط؟؟ وكمان سمعت ان فى دبلومه تحاليل بتتعمل بعدين وهيا موقوفه حاليا انا متلخبطه جامد ياريت حضرتك توضحلى..انا آآسفه ع الاطااااااله..:)

mohamed-mohsen 22-07-2014 10:20 PM

اولا لو انت علمى علوم يبقى منك على قسم كيمياء حيوى على طول
موضوع دبلومة التحاليل ده فى القاهرة حاليا مش موجود بس موجود فى جامعات تانية
المواد اللى هتدرسيها موجودة بالتفصييل فى الموضوع ولو مش فاهمة حاجة انا تحت امرك :d

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 11:20 AM.