بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كليه الحاسبات والمعلومات (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=211)
-   -   تجمع مهندسين البرمجيات الجدد .. (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=141338)

BêDô ΜâśĦâĶëL 21-09-2009 02:24 PM

أخـوكم عبـداللـه محـول مـن هنـدسة لحـآسبـآت الـزقـآزيـق

eng/el doktor 21-09-2009 09:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bêdô ΜâśĦâĶël (المشاركة 1623314)
أخـوكم عبـداللـه محـول مـن هنـدسة لحـآسبـآت الـزقـآزيـق

أهلا بيك يا بشمهندس
سور يعنى لو فيها تطفل
ممكن أعرف سبب تحويلك إيه
وطبعا لو ملكش رغبه براحتك
جزاك الله خير

احمد بووجا 23-09-2009 02:18 AM

انا احمد من المنصوره وانا فى حاسبات حلوان وربنا معانا وبجد هيا جامعه متطوره وجميله جدا

BêDô ΜâśĦâĶëL 23-09-2009 03:01 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng/el doktor (المشاركة 1624045)
أهلا بيك يا بشمهندس
سور يعنى لو فيها تطفل
ممكن أعرف سبب تحويلك إيه
وطبعا لو ملكش رغبه براحتك
جزاك الله خير

يعـم تـطفـل إيـه بـس
أنـآ إيـزى خـآلـص الفـرق بـس فــ إنـى عـآيـز أدرس حـآجـه تفيـدنـى عمـليـآ وفكـريـآ
أولآ الهـندسـه انا جبت مجموعها بس عشان اثبت للى حوليا حاجات كتير كانو فاهمينها غلط عنى لانى مذاكرتش غير اخر 15 يوم
ثانيا انا جبت الهندسة عشان ارضي اهلى بس ومكونتش عايزهم يفهمو انى عايز حاسبات عشان مش قادر اجيب مجموع هندسة لانهم مفكرنى مهمل ومكسل اذاكر
ثالثا الحاسبات انا عندى ليها خلفية اكبر من خلفيتي عن الهندسة
رابعا معاهد التكنولوجيا اللى بتدى بكالريوس هندسة بقت زى عربيات الفول دلوقتى
يعني ايه انا ابقي معايا بكالريوس هندسة وانا جايب ف الثانوي 96 وواحد جايب 62 ومعاه بردو بكالريوس من نفس الجامعة او من جامعة احسن كمان
هيقولو شغل ده مش زى شغل ده بس اللى هيدفع ف المعهد هيدفع عشان يشتغل وشغلانة احسن من اللى هشتغلها كمان
يعني كدا كدا هتساوى بيه او هو هيبقي احسن منى ف حاجات

بس يا عم الحج
هى دى قصة حياتى

eng/el doktor 23-09-2009 05:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد بووجا (المشاركة 1627581)
انا احمد من المنصوره وانا فى حاسبات حلوان وربنا معانا وبجد هيا جامعه متطوره وجميله جدا

وأنا كمان أحمد من المنصوره وأنا ف حاسبات حلوان
لتكون أنا وأنا مش واخد بالى
أهلا بيك يا بشمهندس

eng/el doktor 23-09-2009 05:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bêdô ΜâśĦâĶël (المشاركة 1627710)
يعـم تـطفـل إيـه بـس
أنـآ إيـزى خـآلـص الفـرق بـس فــ إنـى عـآيـز أدرس حـآجـه تفيـدنـى عمـليـآ وفكـريـآ
أولآ الهـندسـه انا جبت مجموعها بس عشان اثبت للى حوليا حاجات كتير كانو فاهمينها غلط عنى لانى مذاكرتش غير اخر 15 يوم
ثانيا انا جبت الهندسة عشان ارضي اهلى بس ومكونتش عايزهم يفهمو انى عايز حاسبات عشان مش قادر اجيب مجموع هندسة لانهم مفكرنى مهمل ومكسل اذاكر
ثالثا الحاسبات انا عندى ليها خلفية اكبر من خلفيتي عن الهندسة
رابعا معاهد التكنولوجيا اللى بتدى بكالريوس هندسة بقت زى عربيات الفول دلوقتى
يعني ايه انا ابقي معايا بكالريوس هندسة وانا جايب ف الثانوي 96 وواحد جايب 62 ومعاه بردو بكالريوس من نفس الجامعة او من جامعة احسن كمان
هيقولو شغل ده مش زى شغل ده بس اللى هيدفع ف المعهد هيدفع عشان يشتغل وشغلانة احسن من اللى هشتغلها كمان
يعني كدا كدا هتساوى بيه او هو هيبقي احسن منى ف حاجات

بس يا عم الحج
هى دى قصة حياتى

شكرا على ردك يا بشمهندس وعلى قصة حياتك المفيده دى
بس كنت عاوز أقول إن مش عشان المعاهد العليا للهندسه والتكنولوجيا بتتساوى بخريج هندسه(ف المسمى طبعا) بس أكيد السبب إنك هتلاقى نفسك ف حاسبات عن هندسه وميولك كمبيوتر وبرمجه
ربنا يكرمك ويوفقك يا بشمهندس

BêDô ΜâśĦâĶëL 23-09-2009 05:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng/el doktor (المشاركة 1629187)
شكرا على ردك يا بشمهندس وعلى قصة حياتك المفيده دى
بس كنت عاوز أقول إن مش عشان المعاهد العليا للهندسه والتكنولوجيا بتتساوى بخريج هندسه(ف المسمى طبعا) بس أكيد السبب إنك هتلاقى نفسك ف حاسبات عن هندسه وميولك كمبيوتر وبرمجه
ربنا يكرمك ويوفقك يا بشمهندس

يعم والله كلها محصلة بعضها
انا كنت قاعد مع واحد صاحبي امبارح
انا عارف انه كان شايل فيزيا ونجح ف الدور التانى بقولو جبت توتال كام
قاللى 68.5
قولتلو وناوى على ايه قاللى هندسة ان شاء الله
قولتلو ربنا معاك يا عم بس شد حيلك

انا مش بقل منه بس ليه الواحد يتعب نفسه ويذاكر مدام هى سايحة على بعضها بقا وده بيبقي زى ده

احمد بووجا 23-09-2009 11:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng/el doktor (المشاركة 1629180)
وأنا كمان أحمد من المنصوره وأنا ف حاسبات حلوان
لتكون أنا وأنا مش واخد بالى
أهلا بيك يا بشمهندس

ازيك يا احمد انا احمد انيس :078111rg3:

احمد بووجا 23-09-2009 11:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bêdô ΜâśĦâĶël (المشاركة 1629225)
يعم والله كلها محصلة بعضها
انا كنت قاعد مع واحد صاحبي امبارح
انا عارف انه كان شايل فيزيا ونجح ف الدور التانى بقولو جبت توتال كام
قاللى 68.5
قولتلو وناوى على ايه قاللى هندسة ان شاء الله
قولتلو ربنا معاك يا عم بس شد حيلك

انا مش بقل منه بس ليه الواحد يتعب نفسه ويذاكر مدام هى سايحة على بعضها بقا وده بيبقي زى ده

ازيك يا بشمهندس والله عندك حق لان التعليم فى مصر اصبح للاغنياء فقط واللى معاه فلوس هو اللى يقدر يتعلم ويخش الكليه اللى عايزها وعلى فكره انا فى واحد صاحبى نفس نظام صاحبك ده ودخل معهد الهندسه والتكنولوجيا بدمياط الجديده والله ربنا معاه ويوفقه بس ده حرام [وعسى ان تكرهوا شئ وهو خير لكمhtm[/html]

BêDô ΜâśĦâĶëL 24-09-2009 12:11 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد بووجا (المشاركة 1630082)
ازيك يا بشمهندس والله عندك حق لان التعليم فى مصر اصبح للاغنياء فقط واللى معاه فلوس هو اللى يقدر يتعلم ويخش الكليه اللى عايزها وعلى فكره انا فى واحد صاحبى نفس نظام صاحبك ده ودخل معهد الهندسه والتكنولوجيا بدمياط الجديده والله ربنا معاه ويوفقه بس ده حرام [وعسى ان تكرهوا شئ وهو خير لكمhtm[/html]

يا بشمهندس انت ف بلد الصمت
طبعا هتقول يعني ايه
يعني انك تشوف اكتر مشاهد مستفزة وتلتزم الصمت
يعني انك تشوف واحد اقل من التانى ف المجهود ويتفوق عليه وتلتزم الصمت
يعني انك تشوف التفرقة العنصرية بين الطبقات وتلتزم الصمت
يعني انك تشوف واحد طلع عينه وعين اهله معاه ف الثانوية ومعملش ببصلة وتلتزم الصمت
يعني انك تشوف جار الواحد ده وتلاقيه صايع وشمام واهله منفضينله بس يدخل كليه احسن منه وتلتزم الصمت

وده طبعا ميمنعش ان في حاجات كتير حلوة ف البلد شوف دقيقة الموبيل بقت بكام دلوقتى غير العروض :d ;)

m_fci 24-09-2009 05:43 PM

على فكرة موضوع ان هندسة بتاخد أكبر من حاسبات ده كلام مش مظبط لأن ده معتمد على التنسيق لكن يبدو أن من السنين الأخيرة ده صحيح وأولياء الأمور شايفين أن حاسبات أقل منزلة من هندسة لكن كل الكلام ده ملوش أصل من الصحة ده كلام ناس بتقيس بالشبر وشايفين الموضوع ده من وجهة نظر غير سليمة فأنا بإعتباري ينبغي أن يكون الناس عندهم عقلية أكبر من كده وتعرف أن حاسبات ومعلومات ده من أعظم الكليات الي في مصر بالفعل وده مش مجرد كلام سيبكوا بقه من عصر البشوات والعنتظة على الفاضي وأنا على فكرة خريج كلية الحاسبات والمعلومات وكنت جايب مجموع عالي جدا بفضل الله وكان على سنتي حاسبات ومعلومات تأخد من مجموع يفوق هندسة بمراحل وكان في التنسيق سنتي حاسبات كانت تأخد أعلى من بترول وتعدين ولكن زي ما أنتوا عرفين موضوع التنسيق لا يمثل شيء ولازم برده أولياء الأمور يكونوا مستوعبين أن حاسبات ومعلومات جزء لا يتجزء عن الهندسة وسيبكوا من الأسماء الي بيدعوها وعلى فكرة أنا أعمل منذ فترة في هذا المجال وهو مجال من أجمل وأمتع المجالات بلا منافسة ولكن لمن يعطية ويجتهد فيه وبإذن الله الشغل فيه هايل جدا ويدخل في مجالات كثيرة جدا وأنا الأن أعمل في الإمبيدد سيستم وبأحاول أبدع فيه وأنجز في هذا المجال الصاعد الواعد وأيضا من أحل المجالات لي علوم الذكاء الأصطناعي وعلى فكرة الوحيدين في مصر الي همه شايفين نفسهم يعملون كمهندسين بجد همه الذين يعملون في مجال تكنولوجيا المعلومات عموما

BêDô ΜâśĦâĶëL 25-09-2009 01:19 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_fci (المشاركة 1632023)
على فكرة موضوع ان هندسة بتاخد أكبر من حاسبات ده كلام مش مظبط لأن ده معتمد على التنسيق لكن يبدو أن من السنين الأخيرة ده صحيح وأولياء الأمور شايفين أن حاسبات أقل منزلة من هندسة لكن كل الكلام ده ملوش أصل من الصحة ده كلام ناس بتقيس بالشبر وشايفين الموضوع ده من وجهة نظر غير سليمة فأنا بإعتباري ينبغي أن يكون الناس عندهم عقلية أكبر من كده وتعرف أن حاسبات ومعلومات ده من أعظم الكليات الي في مصر بالفعل وده مش مجرد كلام سيبكوا بقه من عصر البشوات والعنتظة على الفاضي وأنا على فكرة خريج كلية الحاسبات والمعلومات وكنت جايب مجموع عالي جدا بفضل الله وكان على سنتي حاسبات ومعلومات تأخد من مجموع يفوق هندسة بمراحل وكان في التنسيق سنتي حاسبات كانت تأخد أعلى من بترول وتعدين ولكن زي ما أنتوا عرفين موضوع التنسيق لا يمثل شيء ولازم برده أولياء الأمور يكونوا مستوعبين أن حاسبات ومعلومات جزء لا يتجزء عن الهندسة وسيبكوا من الأسماء الي بيدعوها وعلى فكرة أنا أعمل منذ فترة في هذا المجال وهو مجال من أجمل وأمتع المجالات بلا منافسة ولكن لمن يعطية ويجتهد فيه وبإذن الله الشغل فيه هايل جدا ويدخل في مجالات كثيرة جدا وأنا الأن أعمل في الإمبيدد سيستم وبأحاول أبدع فيه وأنجز في هذا المجال الصاعد الواعد وأيضا من أحل المجالات لي علوم الذكاء الأصطناعي وعلى فكرة الوحيدين في مصر الي همه شايفين نفسهم يعملون كمهندسين بجد همه الذين يعملون في مجال تكنولوجيا المعلومات عموما

كلامك مظبوط 100% يا بشمهندس واتمنى ان كل واحد يحب كليته زيك كدا

dando-255 28-09-2009 03:42 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_fci (المشاركة 1632023)

كلام جميل جداا

mohawahby 05-10-2009 10:15 PM

سؤال مهم جدا

أولا أنا آسف على كتابة استفساري هنا
وده ممكن يضايق الاعضاء علشان الموضوع هنا مختلف عن سؤالي
بس انا قلت ان هنا تجمع لطلبة حاسبات ومعيديها فانا اسف 2 يعني
أولا أنا محمد وهبي طالب ثانوي صف ثالث
لظرف ما أجلت مادة الاحياء فقط وانا ممكن ابدلها برياضة بحيث ابقى علمي رياضة
مجموع كل المواد اللي دخلتها 97% بدون المستوى الرفيع يعني لو لنهائية ف مادة التخصص والمستوي يبقى حوالى 98.5 % يعني ممكن ادخل طب أو اي كلية تانية اذا ربنا أكرمني
لللللللللللللللللللللللكن
انا ميولي ناحية الكمبيوتر والبرمجة كبيرة جدا ويعني بيقولو ان انا موهوب (يمكن)
وانا بفكر بجد ادخل حاسبات وطموحي فيها ملهوش حدود
وعندي كده لو سمحت واستحملت كلامي كذا سؤال عن حاسبات ومستقبلها

- ما هي طبيعة الدراسة؟
- هاطلع ايه؟ مبرمج مؤهل للعمل (اذا تفوقت) ولا اقل ولا أعلى؟
- انا قرأت في احدى المطبوعات ان معيدي حاسبات ومعلومات بياخدوهم مايكروسوفت (انشالله ببلاش ) فهل ده صحيح؟
- ممكن لو دخلتها ف جامعة امريكية يكون في ميزة أكبر؟
- لو (لا قدر الله) تخرجت كطالب عااادي جدا(مش متميز يعني) ممكن ألاقي شغل؟ وايه طبيعة الشغل ده؟
- هل بيعترفوا برة بشهادة حاسبات ومعلومات مصر؟
ومرة 3 انا اسف على كتابة سؤالي هنا لكن انا عايز الاجابة ضروري

dando-255 06-10-2009 01:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohawahby (المشاركة 1661993)
أولا أنا آسف على كتابة استفساري هنا
وده ممكن يضايق الاعضاء علشان الموضوع هنا مختلف عن سؤالي
بس انا قلت ان هنا تجمع لطلبة حاسبات ومعيديها فانا اسف 2 يعني
أولا أنا محمد وهبي طالب ثانوي صف ثالث
لظرف ما أجلت مادة الاحياء فقط وانا ممكن ابدلها برياضة بحيث ابقى علمي رياضة
مجموع كل المواد اللي دخلتها 97% بدون المستوى الرفيع يعني لو لنهائية ف مادة التخصص والمستوي يبقى حوالى 98.5 % يعني ممكن ادخل طب أو اي كلية تانية اذا ربنا أكرمني
لللللللللللللللللللللللكن
انا ميولي ناحية الكمبيوتر والبرمجة كبيرة جدا ويعني بيقولو ان انا موهوب (يمكن)
وانا بفكر بجد ادخل حاسبات وطموحي فيها ملهوش حدود
وعندي كده لو سمحت واستحملت كلامي كذا سؤال عن حاسبات ومستقبلها

- ما هي طبيعة الدراسة؟
- هاطلع ايه؟ مبرمج مؤهل للعمل (اذا تفوقت) ولا اقل ولا أعلى؟
- انا قرأت في احدى المطبوعات ان معيدي حاسبات ومعلومات بياخدوهم مايكروسوفت (انشالله ببلاش ) فهل ده صحيح؟
- ممكن لو دخلتها ف جامعة امريكية يكون في ميزة أكبر؟
- لو (لا قدر الله) تخرجت كطالب عااادي جدا(مش متميز يعني) ممكن ألاقي شغل؟ وايه طبيعة الشغل ده؟
- هل بيعترفوا برة بشهادة حاسبات ومعلومات مصر؟
ومرة 3 انا اسف على كتابة سؤالي هنا لكن انا عايز الاجابة ضروري

أولا
طبيعة الدراسة .. بتدرس اول سنة مواد هندسية ليها علاقة بالمبرمجة زى الفيزيا و الرياضيات و شوية برمجة على خفيف
تانى سنة بتبدأ تتوسع فى مواد الكومبيوتر و البرمجة
لحد ما توصل للاحتراف قبل التخرج
أهم حاجة فى الدراسة انك تكون بتذاكر عشان تتعلم بجد مش عشان تنجح

ثانيا
لو ذاكرت و فهمت كومبيوتر صح و اتطلعت و قريت كتب و خدت الموضوع انك عاوز تعرف كل كبيرة و صغيرة
فهتبقى مهنتك كومبيوتر سيينتيست
و دى أعلى حاجة فى المجال و شاملة كل المهن الفرعية اللى فيها خريجين حاسبات .. زى مبرمج و مطور و سوفت وير اناليزر و ويب ديفوليبر

ثالثا
طبعا مايكروسوفت و غيرها فى احتياج لينا
بس كل دا بيتوقف على امكانياتك و مهاراتك .. لأن الشركات دى مبترميش فلوسها فى الارض
و المرتب اللى هتاخده لازم تكون تستحقه و تشتغل بيه .. مش اى خريج بياخدوه

رابعا
بص انا فى حسابات عين شمس .. العميد كان عامل من يومين مؤتمر للطلبة الجدد و قال احصائيات كتيرة
منها ان حاسبات عين شمس واخدة المركز الاول فى ترتيب الكليات و هى اعلى من الجامعة الامريكية
الجامعة الامريكية فى المركز التالت على ما اذكر

خامسا
اى حد بيتخرج من الكلية دى بيشتغل .. لأن مجالها واسع جدااا أكتر مما تتخيل .. لكن بتفرق فى المرتبات و المراكز و الوظائف و كدا
و الاهم من التقدير هو السكيلز و مهاراتك
ماهو فيه بعض البنات بيدحوا و يجيبوا امتياز و هم اصلا بقر كومبيوتر
بيحفظوا شكل الاسئلة و خلاص
دول مبينفعوش فى سوق العمل

سادسا
كلية حاسبات هى الكلية الوحيدة فى مصر اللى معترف بيها خارج مصر
الكتب اللى انت بتدرسها هى نفس الكتب اللى بيدرسوها فى جامعة هارفادر و كولومبيا فى أمريكا
و اللى يسافر يشتغل بره مش محتاج يمعل معادلة .. زى خريجين باقى الكليات

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 04:38 PM.