بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   الكليات الأدبية والتربوية (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=161)
-   -   ما هى احسن كلية ادبية من حيث الشغل ؟؟؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=71566)

انطون الزملكاوى 27-03-2009 07:17 PM

يا جماعة انا احترت انا فى ثالثة ثانوى وكان نفسى فى تجارة انجلش لان من وجهة نظرى انها جامدة اوى فى الشغل
لكن تناقض الاراء دا خلانى اتشتت مع العلم ان بابا محامى وعايزنى ادخل حقوق وكمان مع العلم ان مجموعى يحصل السن لو بقى زى ماهو مجموع تانية
عايز اعرف رايكم

انطون الزملكاوى 27-03-2009 07:19 PM

ارجو الرد سريعا وعايز اراء منطقية ومقنعة وتكون منظمة علشان ما تشتتش

Eslam_Tourism 12-04-2009 08:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة انطون الزملكاوى (المشاركة 1147564)
يا جماعة انا احترت انا فى ثالثة ثانوى وكان نفسى فى تجارة انجلش لان من وجهة نظرى انها جامدة اوى فى الشغل
لكن تناقض الاراء دا خلانى اتشتت مع العلم ان بابا محامى وعايزنى ادخل حقوق وكمان مع العلم ان مجموعى يحصل السن لو بقى زى ماهو مجموع تانية
عايز اعرف رايكم

تجارة انجلش جامدة فعلا ولو دخلتها هتلاقى وظيفة علطول وعلى فكرة وزير التعليم العالى شخصيا بينصح بيها

والسن برضو حلوة بس شغلها مش متوفر قد كده لان مجالها اللغات فقط بس انت الصراحة بتطلع منها فاهم لغة جامد اووووى بس مفيش مجال تانى غير كده وهو ده عيبها

وسياحة وفنادق حلوة برضو وتعتبر اسهل كلية فى الكليات الادبية كلها بس ده لو دخلت قسم سياحة لكن لو دخلت قسم ارشاد سياحى هتتنفخ فيها لانهم بياخدوا تاريخ بالانجليزى وحاجة غم الصراحة وشغلها حلو برضو ومتوفر بس تجارة انجلش احسن برضو مع انى فى كلية سياحة وفنادق

sannofa 15-04-2009 04:24 PM

حيرتونى

أنا بقى اللى احترت منكوا كلكوا انا بقى اللى لسة فى ثانوى وكل الناس حيرتنى اللى يقول اقتصاد وعلوم سياسية واللى يقول تجارة انجل واللى سياحة وفنادق كل واحد برأى انا بجد احترت ومش عارف ادخل اية ... أرجوكم زى ماشتتونى قولولى ادخل اية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

eslam_2009 25-04-2009 09:36 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sannofa (المشاركة 1172105)
أنا بقى اللى احترت منكوا كلكوا انا بقى اللى لسة فى ثانوى وكل الناس حيرتنى اللى يقول اقتصاد وعلوم سياسية واللى يقول تجارة انجلش واللى سياحة وفنادق كل واحد برأى انا بجد احترت ومش عارف ادخل اية ... أرجوكم زى ماشتتونى قولولى ادخل اية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

تجارة انجلش كلية القمة فى الادبى من الاخر يعنى وده حسب اللى بشوفه مفيش حد اتخرج منها وأعد فى البيت بيشتغلوا فى كل حاجة (بنوك , شركات السمسرة او البورصة , وشركات الاستيراد والتصدير , ........) .

وبعدين حكاية الكليات دى حاجة ترجعلك فى الاخر ومحدش ينسى ان الكلية اللى هايخشها ممكن تكون صعبة او سهلة يعنى متبصوش للكلية من حيث التوظيف وبس .

GeNeRaL MB 28-04-2009 01:55 AM

ايوه انا فى تجاره انجلش وكل الدكاتره بيقولنا كده الكليه الوحيده الى ليها شغل دلوقتى بس شغلك كلو بره مصر

إبن النيل والتاريخ 29-04-2009 12:31 PM

مع إحترامى للجميع من وجهة نظرى السؤال الخطأ يؤدى إلى إجابة خاطئة ، ودخول الكلية ليس من أجل العمل وإنما من أجل التحصيل العلمى ، والجزئية الأخيرة قد تطرح بابا واسعا للنقاش وهو هل دخول الكلية من أجل العمل أم الشغل ، لا شك أن الآراء ستتضارب ، وإذا اتفقنا على إجابة هذا السؤال وأعتقد أنه مستحيل ، فستكون الإجابة على سؤال حضراتكم سهلة للغاية .
لأننى من وجهة نظرى دخلت "التخصص" الذى أحلم به لإقتناعى بأن قدراتى ومهاراتى فيه ، وأن التخصصات الأخرى لن أستفيد أو أفيد ، والحمد لله . لذلك أنصح كل طالب بأن يدخل الكلية التى سيتطيع أن يظهر قدراته وغبداعاته المختلفة بغض النظر عن المقابل المادى ، فالراحة النفسية لا تقدر بثمن .

إبن النيل والتاريخ 29-04-2009 12:36 PM

تصويب

العمل والشغل والصحيح العلم والعمل أو العلم والشغل .
وغبداعاته = وإبداعاته

S-a-R-A 18-05-2009 12:10 PM

كلية اقتصاد وعلوم سياسية

Ra-Shere 21-05-2009 10:54 PM

لولا اختلاف الآراء لبارت السلع

بالنسبه للكليات فكلها كويسه جدا

وبالنسبه للشغل فدي ارزاق في وفي

بس من وجهه نظري كليه التجاره من حيث الشغل

وركزوا معايا انا بقول الشغل مش المرتبات

لان كل مكان محتاج محاسبين وسكرتاريه

اما بالنسبه للمرتبات

فأفضل كليه الاقتصاد والعلوم السيايسه

ده مجرد رأي لا اكثر

eslam_2009 28-05-2009 09:30 PM

كويس ان انا كتبت الموضوع ده عشان يبقى دليل استرشادى للطلبة اللى لسه هيدخلوا الكلية ,,, ويحتاروا اكتر !!!

بس انا الصراحة شايف اقتصاد زى تجارة , وعلوم سياسية زى حقوق يعنى كلية الاقتصاد والعلوم السياسية = حقوق + تجارة ,
بس هى مركز واسم ومحموع يعنى اسمك خريج سياسة واقتصاد جامدة برضو .

بس انا انصحكوا ادخلوا تجارة انجلش هى اللى بتجيب من الاخر .

sosa english 02-06-2009 12:51 PM

[تربيه
تربيه
تربيه
حسن كليه

sannofa 03-06-2009 12:40 PM

أحسن كلية

بصوا بقة انا اللى شايفة ان كل واحد بيختار كليتة عشان يقنع نفسة بيها لكن كل واحد شايف كليتة كويسة فى احسن منها يعنى اللى بيقول ان سياسة وأقتصاد = حقوق وتجارة معلش يعنى جة يبقة مابيفهمش لأن دلوقتى أكتر اللى مش لاقيين شغل خريجى حقوق وتجارة عربى وأنجلش بس هما اللى بيشتغلوا لو جايبين تقدير كويس وكلية سياسة وأقتصاد شغلها مضمون جدا ومرموق جدا لو تفوقت فيها وجبت تقدير كويس وعلى العموم الواحد لو فى كلية زراعة وجاب تقدير كويس واثبت نفسة هايعمل اى حاجة فى الدنيا بلاش نتلكك فى الكلية وليها شغل ولا ملهاش مافيش حاجة ماليهاش امال اتعملت لية بس بردو انا شايف سياسة واقتصاد كلية قمة وبعديها سياحة وفنادق وبعدين تجارة وأخر كلية ممكن تفكر تددخلها هيا حقوق وخدمة أجتماعية . وربنا هايفقنا كلنا بس كلكوا شدوا حيلكوا من بدرى وماتمشوش بدماغ حد تانى امشى ورا اللى بتحبة وهاتعرف تمشى فية مهما كان الكلام علية اللى بيمشى ورا كلام الناس عمروا مابيفلح ....:078111rg3:

GAMALEWEES 05-06-2009 11:48 PM

واللة لو دخلت اية برضة مش هتشتغل هما كانو القبلكم اشتغلوا علشان انتو تشتغلوا و العايز يشتغل بالواسطة يعنى كل الكليات محصلة بعضها و منكرش ان انا عايزة ادخل كلية كويسة جدا لان مجموعى كان جايب السنةالفتت فى ثانية لوحدة من غير السنة دى يدخلنى تجارة انجلش او تربية او اداب

eslam_2009 06-06-2009 09:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gamalewees (المشاركة 1271714)
واللة لو دخلت اية برضة مش هتشتغل هما كانو القبلكم اشتغلوا علشان انتو تشتغلوا و العايز يشتغل بالواسطة يعنى كل الكليات محصلة بعضها و منكرش ان انا عايزة ادخل كلية كويسة جدا لان مجموعى كان جايب السنةالفتت فى ثانية لوحدة من غير السنة دى يدخلنى تجارة انجلش او تربية او اداب

لو كل طالب قال لنفسه كده وهو فى لسه فى ثانوى مش هيخش كلية قمة ولا حتى تجارة , لاننا هنبقى محبطين بحكاية الواسطة والبطالة والكلام ده , وطبعا كل واحد فى ثانوى عارف اللى مفيش شغل بس احنا بنذاكر ونخش كلية حلوة عشان لو فى فرصة جتلنا منجيش نعيط بعد كده و...

اصل حكاية الحصول على مؤهل عالى فى الزمن ده اقل حاجة .

بس انت برضو معاك حق فى حكاية الواسطة دى بس احنا بنعمل اللى علينا والباقى على ربنا وان الله لا يضيع اجر من احسن عملا .

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 02:37 PM.