بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية الصيدلة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=525)
-   -   مجالات عمل الصيادلة (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=72542)

dr/ ahmed 14-09-2009 10:19 PM

د/ نغم

انا قرأت بعضالردود وحسيت من كلامك انك متردده وانك شايفه ان مرتب الصيدلى 350 جنيه دا طبيعى مش حكومه طيب ما دكتور الاسنان والدكتور البشرى نفس المرتب بالضبط واسألى

لكن بالنسبه لصدله مجالات العمل كثيره يعنى ممكن تفتحى صيدليه هتكسبى فيها ميقلش عن 2500 جنيه
قليلين دول

ممكن تفتحى صيدليه وتشاركى فى صيدليه تانيه

ممكن تشتغلى فى شركه ادويه لكن ابعدى عن الشركات الوطنيه اللى مرتباتها صغيره ( 1500)للمندوب (1000) داخل المصنع او الشركه

الشركات الماتى ميديا مرتبتها تبدأ من 2000 وفيه شركات بتوصل ل 4000 ودى اخو صديق ل بيعمل فيها ومرتبه 4500 +عربيه

وغير كده فى مجالات كتيير ذى معامل البحوث فتح معامل تحاليل او العمل فى الطب الشرعى(محتاجه واسطه) لكن موجوده

لكن بالنسبه لشغل الصيدلى داخل الصيدليه يعنى بيعمل ايه وشغله ايه متسمعيش كلام من حد بره المهنه يعنى حتسألى حد هيقولك انتم بتبيعوا وخلاص لأ طبعا اللى بيبيع الموظفين اللى انتى مشغلاهم عندك لكن دورك هو الاستشاره الطبيه بخصوص اى مرض او دواء او الجرعه الخاصه بالدواء (طفل- امراءه- مسن) مثلا بعض الامراض تستطيعى وصف علاجها (دهمن واقع دراستك ) والدور الاقوى هو انك لازم تشوفى كل روشته تشوفى اذا كان هناك خطأ مثلا هل هناك تفاعلات بين الادويه وبعضها قد توقف مفعولها ان اخذت مع بعضها لأن احيانا بيكون هناك اخطاء فى الروشتات .. وغيرها يعنى مش وظيفتك انك تجيبى الدوا من على الرف وخلاص

ده بالنسبه للشغل

لكن بالنسبه للواقع بعد التخرج انت على الاقل بتعتبرى دكتوره العيله يعنى انت بتكونى عارفه كل حاجه عن الامراض وعلاجها والدواء ده ينفع ولا مينفعش بتدى حقن وتقيسى الضغط وتقرأى التحالبل وتوصفى الدواء على اساسها وكده يعنى اللى بينقص الصيدلى هى جزئيه التشخيص ودى بقه جزئيه الطبيب واحيانا ممكن نتدخل فيها شويه بس فى الاساس دى جزئيتهم

لكن بالنسبه للدراسه وكده انت متقدريش تقيمى الكليه وموادها اللى لما تدخليها وتعدى اعدادى وتدخلى بقه على مواد صيدله الحقيقيه هتعرفى بجد قيمتك كدكتوره

انا طولت كتيير كفايه كده

dr.boody 18-09-2009 01:35 AM

الموضوع بجد رائع جدا...وانا معاك فى حكاية وظيفة الشركه دى انها مهينه فعلا لان الحكايه دى حصلت ادامى كتير ...منهم اللى اتحرج ومنهم الللى اشتم ومنهم اللى كان ممكن يوصل لدرجة الضرب...وانا بإذن الله مش بفكر فى الوظيفه دى خالص مهما كانت فلوسها...انا ادامى ان شاء الله اختيارين لا ثالث لهما...اما معيد فى الكيه ان شاء الله ...او اسافر بره....
واحب اشكرك مره تانيه على الموضوع اللى اكثر من رائع فعلا......

eng/el doktor 20-09-2009 10:17 AM

طب ما إنت عشان تسافر بره وتضمن نفسك هناك لازم تتفوق يعنى تبقى معيد....
إلا بقى لو ليك خال ف الكويت مثلا الأمر ح يختلف

Dr/yara 26-09-2009 08:07 AM

على فكرة يا جماعه الموضوع احزنى جداا وانا لسه داخله اعدادى بس انا اخويه دكتور بشرى وهو اللى شجعنى على الصيدله وبيقول ان فلوسها كويسه بس ربنا يسهلها والرزق ده بتاع ربنا

العمييد 28-09-2009 02:54 AM

الموضوع بجد مخيف و مرعب و محزن فى نفس الوقت و الله و الله و الله انا فكرت احول هندسة بسب قرأتى للموضوع ده
بس رجعت فى كلامى و كذبت نفسى و كذبت اللى بسمعه صيدلة حلوة و مربحه وسهلة فى الشغل و فى فرص عمل كتير
و الحياة بمبى و مفيش اى مشكلة و كله تمام تمام اوى مالو الدكتور الصيدلى زى الفل و عشره على عشره
ساعات الحقيقه فى مواقف كتير ما بتكونش مطلوبه اوى ارحمونا الله يخليكوا

mrwhosny 29-10-2009 09:03 AM

يا جماعة في مجال جديد انا سمعت عنه ان الصيدلي ينفع يشتغل فيه وهو فتح محل للعطارة
اولا متصل بالدراسة لان الواحد بيستغل معرفته لانواع النباتات المختلفة وما تحتوية من مواد فعالة وتاثيرها واستخدامها في علاج الامراض ده غير التوليفات ( التركيبات )اللي ممكن الواحد يعملها من الاعشاب يعني ممكن اذا حضر حاجة جديدة يقدر يعمل فيها رسالة ماجستير او دكتوراه
ثانيا ان معظم الناس حاليا متجه لاستخدام الاعشاب والحاجات الطبيعية وال organic في حياتهم لانهم زهقوا من المواد الكيميائية وتاثيراتها والتعود عليها مثلا في ناس كتير بتعاني من امراض الكلية والجهاز الهضمي وغيرها كتيير وبتفضل تشرب شاي الاعشاب عن اخذ ادويةعلى اساس انه حاجة طبيعي
ثالثا معظم الناس دلوقتي تفضل معالجة اطفالها الصغيرة بالادوية الطبيعية عن اخذ دواء وادخال مواد كيميائية لجسم الطفل خوفا انها تضر اطفالها بزيادة الجرعة وعدم نضج واكتمال نمو اجهزة الطفل الداخلية زي المغص والامساك
رابعا بالرغم من ان هناك شركات كثيرة اتجهت الى وضع هذه الاعشاب في صيغة دوائية بدون اي اضافات وبيعها مثل ادوية الكحة و المناعة والملينات وغيرها من الادوية الا انها مازال سعرها مرتفع عن اللي ممكن تشتريه من العطار غير ان هناك من لا يعرف بوجودها اصلا في الصيدلية
واعتقد ان الواحد ممكن يفيد الناس بجد وينصحهم عن انهم يشتروا توليفات الاعشاب الجاهزة اللي بنلاقيها على الرصيف
لكن بالنسبة للدخل ومميزاتها وعيوبها يا ريت لو ان حد جرب ده ياريت يوضحها لنا
وكم جزيل الشكر

doc bass 2001 30-11-2009 05:16 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا موافقة جدا ان الصيدلى فىمصر حقه مهضوم وعشان كدة البلد دى عمرها ما هتتقدم من غير صناعة دواءية متطورة مش بس تصنيع يا جماعة ده احنا لازم ندخل مجال تخليق الادوية وتطويرها
الصيدلة مهنة سامية وتستاهل اكثر من كدة بكثير
تخيلوا لو كنا عايشين من غير ابسط الادوية مثلا المسكنات مين يقدر يتحمل الالم والمعاناة
الصيدلة خدمة انسانية جليلة قبل ماتكون مهنة وسبوبة والناس اللى بتبصلنا اننا بياعين ومستكترة علينا كلمة دكتور
لازم يعرفوا ان الاطباء ما يعرفوش يعالجوا من غير ادوية مع كامل احترامى للاطباء :friendsxs3:
بس برده احنا اللى رخصنا نفسنا كله دلوقتى بيقول هاذاكرليه اخرتها هابقى بياع فى الصيدلية يمكن مالقيناش قدوة
تاخد بايدينا وتفهمنا صح يمكن موتوا فينا الامل والاحلام الكبيرة :bosyht9:

بس على العموم الشباب كله ضايع وكلنا تايهين فى المولد
اسفة مش قصدى احبطكم بس دى الحقيقة
اه نسيت اقولكم انى جديدة هنا فى المنتدى و خريجة صيدلة 2009 وسعدت بمشاركتى معاكووووووووووووو:av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av40 56bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056bb7jp3 ::av4056bb7jp3:

m.mostaf 01-12-2009 12:48 AM

يا جماعه انا اسمع ان صيدله الجامعه الالمانيه افضل صيدله فى مصر؟
ايه رايكم فى الكلام ده

m.mostaf 01-12-2009 12:49 AM

يا جماعه انا اسمع ان صيدله الجامعه الالمانيه افضل صيدله فى مصر؟
ايه رايكم فى الكلام ده

DR Ahmed92 25-06-2010 07:26 PM

موضوع أكثر من رائع نبقى نشوفه بالهداوة ان شاء الله لما نخلص الثانوية بعد 5 ايام او لما مجموع يجيبها ان شاء الله
^_^

gameedawyy48 15-07-2010 12:13 AM

جزاك الله خيرا على الموضوع الأكثر من راااااااااااااااااااااائع

star-55 21-08-2010 05:01 PM

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم و رحمة الله

هبطل تعليم واسرح ببيض وسميط

انا ف ثانوية عامة لسة وطموحى صيدلة ان شاء الله

بس الحمد لله الموضوع دة كشف لى ان مفيش حاجة احسن من الرضا بقضاء الله سواء صيدلة او غيره

اللى راضى عن نفسه ولا هيهمو حاجة

انا ليا صحبتى خريجة صيدلة دايما مش عاجبها حال البلد ف اى حاجة

ودايما تقوللى اوعى تدخليها ولا مستقبلها حلو ولا اى حاجة لان احنا ف بلاد مفيهاش مستقبل للصيدلى

يللا انا لساتى ف الثانوية ادعولى ربنا يعمل ما فيه الخير ليا

oudminkey 17-01-2011 10:57 PM

انا بكالوريوس تجاره وشغال فى صيدليه زيى زى الصيدلى

Dr/ Nancy 21-04-2011 01:03 PM

يا جماعة إيه رأيكم لو جالى التكليف فى الادارة المركزية للمعامل بوزارة الصحة ؟ هل يعتبر مكان متميز؟؟ ارجوكوا محتاجة رد سريع علشان استيفاء الرغبات!! هل هو احسن ام صيدليات المستشفيات؟

Mo0on Light 07-06-2011 05:11 AM

ربنا يبارك في حضرتك يا دكتوره
معلومات مفيده جدا خصوصا للي لسه مدخلوش

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 07:55 PM.