بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   جامعة الأزهر (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=212)
-   -   اى حد داخل هندسه الازهر بنات القاهره يتفضل بالدخول لو سمحتم (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=154380)

م.الزعيم 11-11-2010 04:31 AM

برنامج لرسم الدوائر بس انتى تؤمرى يابشمهندسة
ده برنامج Workbench وهو كويس وسهل التعامل معاه

http://www.qariya.com/vb/showthread.php?t=223

ده شرح بسيط للبرنامج
انا اعتقد انكم فى سنة تانية باور هتخدوا سكشن عملى على البرنامج ده

eng.boba 11-11-2010 05:20 AM

السلام عليكم انا كنت عاوزه اعرف باشمهندسه ياسمين تبقى قسم ايه ومعانا فى مبنى اعدادى ولا فى المبنى اللى فى كليات البنات وكنت عاوزه اساءلك فيزياء دكتوره هدى كنتم بتاخدوا فيها سكاشن ولا لاء اصل السنه كانوا هايجيبوا معيدات من علوم يدونا سكاشن ليها اصلها رخمهشويه وبعدين حصلت مشكله بينا وبين علوم ولغوا كل السكاشن لحد اخر السنه واحنا مش عارفين نعمل ايه ياريت لو عندك اى حل للمسائل تنزليها فى الكشك الاحمر اللى واقف فيه راجل اسمه استاذ فارس ماشى وانا منتظره ردك وجزاكى الله خيرا

yasssmine 11-11-2010 03:00 PM

متشكره جدا يا بشمهندس على البرنامج هنزله ويا رب اعرف استخدمه
باور ليه بس انا ان شاء الله اتصالات مش عايزه باور

yasssmine 11-11-2010 03:08 PM

ايوه ا هبه انا معاكم فى المبنى انا كهربا فى المدرج ال تحتكم بالظبط
بالنسبه للدكتوره هدى والسكاشن بتاعتها انا عن نفسى مكنتش بحضر سكاشن خالص ليها لان المعيده بتيجى تقول ال مكتوب فى الكتاب يعنى بتحل المسائل المحلوله مش عارفه انا كان معايا مسائل محلوله لدكتور ماجده مش لهدى مش عارفه بس هو مفيش اساسا مسائل للدكتور هدى يعنى شيت
بصى انا هبعتلك ميلى وكلمينى عليه احسن وكمان هو انتى فى مدينه لة فى المدينه هتلاقينى معاكى فى نفس المدينه واى خدمه سلام

م.الزعيم 11-11-2010 08:05 PM

الشكر لله وانا فاكر ان البرنامج كان سهل استعماله
هو فين المهندس رفاعى ؟
انا بشوفه على الفيس ومش عارف ليه مبقاش يدخل هنا؟

eng.boba 12-11-2010 10:34 AM

بصى يا باشمهندسه ياسمين انا حاسه انى هاتعبك معايا انا عاوزه الايميل بتاعك عالشان اقولك على مشاكلى وثانيا انا ماليش مدينه تقريبا لانى من سكان الجيزه مع انى سمعت والله ان سكان الجيزه ممكن يقدموا التماس لانهم كليات علميه لو تعرفى حاجه عن الموضوع ده ابقى قوليلى وياريت نتقابل انا وانتى بما اننا فى مدرج واحد سلام
:av4056bb7jp3:

نورالحياه 12-11-2010 11:14 AM

السلام عليكم
ازيكم يا بشمهندسين ويا بشمهندسات
ازيك يا ياسو عامله ايه واخبارك ايه والميكانيكا عامله ايه معاكى
ازيك يا هبه اخبارك ايه اعدادى على فكره سهله اوى بس مشكلتها الوقت
وعموما ربنا معاكى يارب فيها ولو احتاجتى حاجه ممكن تنزلى عندنا ف كهربا
وفيه بنات معاكى ف اعدادى اساليهم على الورق وبتوع المدينه اكيد معاهم
وازيك يا بشمهندس الزعيم وميرسى اوى على البرنامج بس انا مش عرفت
انزله خالص ياريت تقولى انزله ازاى انا فتحت جابلى حاجات تانيه خالص
وميرسى ليك مره تانيه يالا سلام

م.الزعيم 12-11-2010 01:42 PM

اكتر حاجة بتتعبنى يابشمهندسة نور اللون اللى بتكتبى بيه ههههههههه لو كتبتى بيه لدكتور فى الامتحان ممكن تجيبى امتياز

- بالنسبة للبرنامج

- لتحميل البرنامج

- http://www.qariya.com/modules.php?na...op=getit&lid=1
ده رابط سهل للتحميل

ده شرح للبرنامج بالصور

http://www.absba.org/showthread.php?t=104007

150 دائرة مرسومة بواسطة البرنامج لتعلم الرسم

http://www.qariya.com/modules.php?na...=getit&lid=311

انا فاكر انى كنت جبت البرنامج ده على الفلاشة من المعمل واصلا فيه معمل مرتين فى سنة تانية على البرنامج ده
مين اللى طلب منكم البرنامج ده؟

eng.boba 12-11-2010 08:06 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نورالحياه (المشاركة 2825154)
السلام عليكم
ازيكم يا بشمهندسين ويا بشمهندسات
ازيك يا ياسو عامله ايه واخبارك ايه والميكانيكا عامله ايه معاكى
ازيك يا هبه اخبارك ايه اعدادى على فكره سهله اوى بس مشكلتها الوقت
وعموما ربنا معاكى يارب فيها ولو احتاجتى حاجه ممكن تنزلى عندنا ف كهربا
وفيه بنات معاكى ف اعدادى اساليهم على الورق وبتوع المدينه اكيد معاهم
وازيك يا بشمهندس الزعيم وميرسى اوى على البرنامج بس انا مش عرفت
انزله خالص ياريت تقولى انزله ازاى انا فتحت جابلى حاجات تانيه خالص
وميرسى ليك مره تانيه يالا سلام

انا فرحانه اوى انى معايا ناس كتير هيسعدونى السنه دى بس انا عاوزه اشوفكم بما انكم معانا فى كهرباء وكنت عاوزه اقولكم تعرفوا بنت عندكم اسمها رحاب شريف دى صحبتى جدا وانا وهيا مع بعض من ابتدائى ماشاء الله عليها ممتازه يااااااااااااااارب ابقى زيها ادعولى ويا باشمهندسهخ نور الحياه انا عاوزه اعرفك اكتر واقابلك انتى وباشمهنسه ياسمين علشان نبقى اصحاب اكتر وممكن لو مش عندك ما نع تتدينى الميل بتاعك

eng.boba 12-11-2010 08:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.boba (المشاركة 2825052)
بصى يا باشمهندسه ياسمين انا حاسه انى هاتعبك معايا انا عاوزه الايميل بتاعك عالشان اقولك على مشاكلى وثانيا انا ماليش مدينه تقريبا لانى من سكان الجيزه مع انى سمعت والله ان سكان الجيزه ممكن يقدموا التماس لانهم كليات علميه لو تعرفى حاجه عن الموضوع ده ابقى قوليلى وياريت نتقابل انا وانتى بما اننا فى مدرج واحد سلام

يا جماعه حد يعرف هل طلبه الجيزه ليهم مدينه ولا لاء لانى بتعب جدا من الطريق وبفكر اقدم مرحله تانيه بس ده لو ليا مدجينه اصلا يا ريت اى حد يعرف حاجه عن الموضوع ده يقولى او يسال ويقولى ومعلش تعباكم معايا جزاكم الله خيرا سلام
:d

م.الزعيم 12-11-2010 08:44 PM

للاسف بتوع الجيزة ملهومش سكن
انا ليا واحد صحبى بيركب الساعة 6.30 علشان يوصل الجماعة السلعة 8.30
ربنا معاكى
بس حل الموضوع سهل
ان شاء الله السنة الجاية تعملى تغير سكن لاى محافظى بعيدة وبكده تضمنى سكن وكمان بتقدير جيد
لازم تعملى الموضوع ده السنة الجاية

yasssmine 13-11-2010 11:52 PM

اسفه يا جماعه عن الانقطاع بس معلش والله الكهربا عندنا ضربه وطبعا كلهم بيهزئونى مش عارفه انا مهندسه ولا فنيه وطبعا مقدرش اقول انى معرفش اصلح حاجه علشان فضيحتى ما تبقاش بجلاجل المهم ازيكم عملين ايه ازيك يا ساسو وحشانى والله فينك ازيك يا بشمهندس الزعيم ايه الاخبار يا رب تكون بخير هبه ازيك عامله ايه منوره التوبيك اكيد طبعا لازم نتقابل اسالى بس على ساره وياسمين هتلاقينا جنب بعض على طول
على فكره انا بعتلك الميل بس والله ممنوع الروابط فى الرسائل الخاصه اكيد هحاول وابعتهولك او ابعتلك رقم الفون بتاعى واى خدمه
بالنسبه ارحاب طبعا كلنا نعرفها دى بنت كويسه جدا ما شاء الله عليها ربنا يحميها ومش بتبخل على اى حد باى معلومه ربنا يجعله فى ميزان حسناتها يا رب ويا رب يا ستى تكون زيها واحسن
بالنسبه للمدينه بالنسبه للجيزه انا اعرف ان بتوع الجيزه لهم مدينه هم وبتوع القليوبيه انا معايا صحبتى قليوبيه وسكنه واعتقد بنسبه 80 ان بتوع الجيزه لهم مدينه اسالى فى الموضوع ده علشان المواصلات صعبه قوى ربنا معاكى ويكون فى عونك
البرنامج ده يا بشمهندس محدش قالنا عليه فى الكليه بس بنت اكبر مننا هى ال قالتلنا عليه وقالتلنا هيفيدكم
معلش طلب اخير منك يا بشمهندس هو الادوات المطلوبه مننا ايه غير الافو مع الاحترام او بلاش الملتى ميتر علشان محدش يزعل وشويه المقاومات على المكسفات على الحاجات الصغيره دى ال كلها شكل بعضها والبورده فى حاجه تانيه سمعت عن الكاويه وحاجات تانيه كده يا ريت لو تفيدنا فى الموضوع ده وشكر واسفه على كتر الرغى

eng.boba 14-11-2010 10:59 AM

[
انا كنت عاوزه اسالكم انتم عملتم ايه فى امتحانات الميد ترم لحسن انا خايفه منها اوى يعنىبتبقى عامله ازاى وايه نظام دكتور محمد مهنى وامتحاناته ودكتور سيد ناجى انا مرعوبه من امتحاناتهم ياريت لو حد عنده الامتحانات دى يبعتهالى وجزاكم الله خيرا باى:friendsxs3:

م.الزعيم 14-11-2010 01:20 PM

هو المطلوب بس الاافو مع البوردة وكمان حبة المقاومات مع المكسفات
الكاوية دى للى هيدخل منكم اتصالات بس مش هتحتاجوها فى اولى انا استعملتها فى مشروع سنة ثالثة وياما لسعت ايدى زمايلى بيها ههههههههه
هو معلومة بس تقدير المعمل مع امتحان اخر السنة مع الدكتور بس لكن كل الشغل ده بصراحة ملهوش لزمة اهم حاجة فى المعمل امتحان الدكتور للاسف
يلا بقى سلام علشان الحق اذاكر حبة مسائل

yasssmine 14-11-2010 03:10 PM

eng....el-azhar....201ده جروب جميل احنا ال عملناه على الفيس لمهندسين الازهر عليه ناس فى باور تقريبا ادك يا بشمهندس الزعيم وفىى اتصالات وفى نظم الى الان عقبال باقى الاقسام يا ريت كلكم تشاركو فيه عيزينه يكون جروب جامد
ده فكره بسيطه من ال كنا عيزين نعمله زمان يا بشمهندس الزعيم لو تفتكر اهو ادينا بدئنا

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 09:23 PM.