بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية العلوم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=166)
-   -   كلية العلوم فى سطور ... (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=71578)

kaledkoko 12-09-2011 09:11 PM

بجد موضوع رائع جدا وشكرا على هذا المجهود الرائع
انا عندى استفسار انا فى تالته ثانوى ازهر السنه دى وانا ان شاء الله ناوى ادخل كليه علوم جامعه الازهر فهل الى يطبق فى الجامعات الاخرى يطبق على جامعه الازهر يعنى نفس الاقسام دى فى الازهر ونفس المواد ولا تختلف

hala kaml 13-09-2011 01:13 PM

جزاك الله كل خير
طالبه فى كليه العلوم جامعه اسيوط
عندنا نظام الساعات المعتمدة وانا بدس فى هذا النظام
بس ليه عيوب واهمها ان الكليه بتطبق اللى يعجبها فيه والباقى لا طبعا الباقى ده اللى فيه مصلحتنا

كيميائية ان شاء الله 28-09-2011 03:35 AM

ساعدوني ربنا يساعدكم

انا الحمد لله تم قبولي بكلية علوم جامعة اسيوط وكنت عايزة استفسر بالنسبة لسنة اولى بندرس ايه فيها بالظبط ؟؟وهل انا اقدر اختار قسم كيمياء وميكرو بيولوجي من سنة اولى ؟؟رجاااااااااااااااااء حااااااااااااااااار ساعدوني بسررررررررررعة :028ja7:

aly elmahdy 02-10-2011 08:19 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كيميائية ان شاء الله (المشاركة 4008631)
انا الحمد لله تم قبولي بكلية علوم جامعة اسيوط وكنت عايزة استفسر بالنسبة لسنة اولى بندرس ايه فيها بالظبط ؟؟وهل انا اقدر اختار قسم كيمياء وميكرو بيولوجي من سنة اولى ؟؟رجاااااااااااااااااء حااااااااااااااااار ساعدوني بسررررررررررعة :028ja7:

وهل هذا ينطبق على علوم القاهرة - أرجو الأفادة وشكرا

الكنز الثمين 16-03-2012 10:14 AM

ما شاء الله

موضوع رائع ولي عودة لاضافة والتعليق

واتمني افيدكم لكون خريج هذه الكلية

تقيمي للموضوع

وشكراً

عزة السايس 14-06-2012 11:47 AM

طيب ماقولتوش آخر تنسيق لها كام ياريت الاجابة على طول

nona_sosweety 31-07-2012 05:45 PM

موضوع رائع بجد..جزاك الله خيراا

شاعر العاطفة 01-08-2012 09:38 AM

طيب علوم من علمى رياضة..... كنت عايز محاضرات لأكتر من قسم علشان أعرف هما بيدرّسولهم إيه بالظبط.... وبالتفصيل.... وأعرف كل قسم ممكن أطلع أشتغل إيه منه... وبتاخد من كام تقريباً.. أنا 85.73% يعنى فى أمل ولا لأ؟؟؟؟
والأَولى أعرف عن قسم حاسب آلى... ثم قسم جيوفيزياء وقسم فيزياء....

Nada . Atef 07-08-2012 09:30 PM

يا جماعة انا جالى علوم/رياضة المنصورة وعايزة اعرف هل المنصورة فيها كل الاقسام ولا لأ وهى كويسة ولا احول جامعة تانيه

Nada . Atef 07-08-2012 09:35 PM

عايزة اعرف مهندس البترول لازم يشتغل فى مواقع البترول وكدة ولا اية اصل انا عايزة ادخلة وشايفة انه لو كدة يبقى مش هينفع ليا كبنت

tweetyy 08-08-2012 02:08 AM

سلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ممكن تساعدونى عشان انا محتاره جدا جدا
- انا نتيجة التنسيق بتاعتى طلعت ودخلت علوم\رياضة
-كل الناس بتقولى ان الكليه دى معقده جدا + ملهاش مستقبل +بيطلعوا منها مدرسين
-وحاسبات ومعلومات وتجارة انجلش افضل من علوم
-انا محتاره جدا ومش عارفه اختار ايه :-
هل اختار علوم \رياضه :- طب لو دراستها معقده ما انا ممكن افشل فيها وفي الاخر مش الاقي وظيفه
ولو اختارت تجاره انجلش \ الانجليزى بكرهه جدا ومش بحب الحفظ لكن ممكن احاول امشي فيه يعنى
بس سوق العمل ليه افضل
من فضلكم حد كلية علوم يفيدنى بجد
لان التحويل بكره

abdelaziz3 17-11-2012 06:12 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته . على فكرة أنا خريج علوم ( كيمياء وميكروبيولجى ) وأعمل مدرس علوم لمعهد أزهرى ( بنات ) وأنا سعيد جدا وأصنع لنفسى مكانة جيدة مع زملائى وبين طلبتى . وشكرا

phantoom 20-07-2013 10:36 AM

لو سمحت كنت عايز اعرف انا دلوقتي مجموعي 89.2 هوانا هلحق كليه علوم الاسكندريه او القاهره عشان اخش قسم علوم بترول

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 03:49 AM.